Mielipiteesi siitä että isompi lapsi on osa-aikaisesti päiväkodissa kun äiti kotona vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27230961]"Halveksun sinua. Toivottavasti elämä vielä kostaa sinulle ja saat olla oikeasti kaksin vauvasi kanssa niin paljon kuin haluat. "

Tämä ei ole susta uhkailua?

No minusta kyllä on. Ja nuo kaksi muuta ihan selvästi samalta käyttäjältä.[/QUOTE]

Tyhmästi tuo on sanottu, mutta tuokaan ei ole uhkaus. Toiselle toivominen ja uhkauksen toteuttaminen on kaksi eri asiaa. Mutta ihan miten haluat. Mä en jaksa vääntää sun kanssa enempää. Mulla on kato kolme lasta, jotka täytyy hoitaa itse ja nämä nettikäynnit on satunnaista herkkua. Toista se on sulla, kuvittele mitkä kissanpäivät sulle koittaa kun esikko on hoidossa ja vauva piiiitkillä unilla. Ehdit tehdä rikosilmoituksia vaikka minne! :D

Alkuperäinen kirjoittaja kolomen äiti;27230982:
Tyhmästi tuo on sanottu, mutta tuokaan ei ole uhkaus. Toiselle toivominen ja uhkauksen toteuttaminen on kaksi eri asiaa. Mutta ihan miten haluat. Mä en jaksa vääntää sun kanssa enempää. Mulla on kato kolme lasta, jotka täytyy hoitaa itse ja nämä nettikäynnit on satunnaista herkkua. Toista se on sulla, kuvittele mitkä kissanpäivät sulle koittaa kun esikko on hoidossa ja vauva piiiitkillä unilla. Ehdit tehdä rikosilmoituksia vaikka minne! :D

Taidat olla tuo sama sekopää, joka noita uhkauksia laitteli. Onnea vaan valitsemallasi tiellä, lapsesi ovat saaneet erinomaisen äidin..

[QUOTE="vieras";27230961]"Halveksun sinua. Toivottavasti elämä vielä kostaa sinulle ja saat olla oikeasti kaksin vauvasi kanssa niin paljon kuin haluat. "

Tämä ei ole susta uhkailua?

No minusta kyllä on. Ja nuo kaksi muuta ihan selvästi samalta käyttäjältä.[/QUOTE]

Ja täytyy myöntää, että kyllä minäkin toivoisin sinun oppivan arvostavan jokaista päivää, jonka voit olla esikoisesi seurassa. Aikanaan tajuat, miten äkkiä lapset kasvavat ja miten olet onnellinen jokaisesta hetkestä, jonka heille olet suonut. Mutta et taida ymmärtää, miten paljon vauva saa myös isommasta sisaruksestaan. Mutta joka tapauksessa, iloista ja rentoa äitiyslomailua. Sinullehan se on sitä sanan varsinaisessa merkityksessä. :)

[QUOTE="vieras";27230985]Taidat olla tuo sama sekopää, joka noita uhkauksia laitteli. Onnea vaan valitsemallasi tiellä, lapsesi ovat saaneet erinomaisen äidin..[/QUOTE]

En todellakaan ole, aivan satavarmasti en ole! Mutta kai silti voin olla eri mieltä kanssasi? Olen pahoillani, jos loukkaannut siitä, etten symppaa enkä oikein ymmärräkään sinua. Mutta nyt työt kutsuvat. Voit jäädä tänne hautomaan yksin, toivottavasti mietit vielä kerran.

Alkuperäinen kirjoittaja kolomen äiti;27230989:
Ja täytyy myöntää, että kyllä minäkin toivoisin sinun oppivan arvostavan jokaista päivää, jonka voit olla esikoisesi seurassa. Aikanaan tajuat, miten äkkiä lapset kasvavat ja miten olet onnellinen jokaisesta hetkestä, jonka heille olet suonut. Mutta et taida ymmärtää, miten paljon vauva saa myös isommasta sisaruksestaan. Mutta joka tapauksessa, iloista ja rentoa äitiyslomailua. Sinullehan se on sitä sanan varsinaisessa merkityksessä. :)

Niin on, saan nauttia joka puolesta; pitää hyvän hoitopaikan ja tarjota isommalle leikkiseuraa 1-2pv/vko ja kuitenkin enimmäkseen saan olla kotona molempien kanssa :)

Arvon äidit ja kukkahattutädit. Eikö jokainen sontiainen maan pinnalla tee juuri niinkuin itse haluaa. Säälittää teidän puolesta, ketkä suollatte tollasta armotonta "laiskapaska äitiksi"-paskaa tänne. Teidän elämä on varmasti todella kurjaa, kun ainoa ilonne on jossain ******************************** foorumilla spekuloida toisten elämää.

En kyllä mitenkään laiskuuttani pidä esikoista hoidossa. Mielestäni olisi melkeen helpompaa jos hänkin olisi kotona eikä tarvitsisi viedä. Mutta en halua menettää päiväkotipaikkaa ja lapsi selvästi haluaa päiväkotiin. Kyllähän se 200 e/kk kirpaisee, mutta vaihtoehtoja ei oikeen ole tai menetetään paikka. Voi olla että ekat pari kk vauvan syntymän jälkeen ollaan kaikki kotona, mutta silti joudun maksamaan tuon 200 e/kk.

En ymmärrä miten pari lyhyttä hoitopäivää viikossa tarkoittaa joidenkin mielestä sitä etten pysty kahta yhtä aikaa hoitaa. Se on aika pieni osa viikosta!

Alkuperäinen kirjoittaja no niimpä;27230854:
Ja sitten ne mielenterveysongelmaiset. Jos äidillä nappaa kupolista, niin päivähoitopaikka ei ole riittävä hoitojärjestelmä mielenterveyttä varten. Jos ei jaksa olla kahden lapsen kanssa kotona, niin se on mielestä vakava ja hälyyttävä merkki, jolloin on haettava apua paitsi lapsille, myös itselle.

Miksi kuvittelet, että tällaisessa tilanteessa äiti ei hae apua itselleen vaan laittaa vaan lapset hoitoon? Ja tuo nappaa kupolista on melko vittumaisesti ilmaistu.

Alkuperäinen kirjoittaja kolomen äiti;27230989:

Miettikää oikeasti. Tällaisten kateellisten ja katkerien ämmien huomassa "saa" jotkut lapset kasvaa 24/7. Aika puistattava ajatus eikä lainkaan ihailtava..
ps. Oma 4-vuotias jäi kotiin kun esikoinen syntyi.

Mitäköhän se kertoo, että nuo sairaimmat ja toiselle pahaa toivovat näyttävät olevan aina niitä, jotka ovat olleet monta vuotta kotona lastensa kanssa? En ole kuullut koskaan tuollaista loan heittoa muilta. Aika karmaisevaa lapsiensa kannalta, ei pahalla. Itsekin olen saanut olla kotona koko lapsuuteni, mutta eivät mun vanhempani ole haukkuneet toisten ratkaisuja; ollaan näistä paljon keskusteltu, kun itsellekin tullut lapsia. Ja kyllä, ovat kotihoidossa, mutta en todellakaan säti ja sylje niiden päälle, jotka päivähoitopalveluja käyttävät.

Itse otin 3 vuotiaan pois tarhasta kun vauva syntyi. Tyttö on kerhossa 2x 3h viikossa. Ratkaisuun vaikutti myös raha. Muut tekee niinkuin tahtoo. Sitä en kylläkään hyväksy että isompi olisi max ajan tarhassa eikä saisi tutustua sisarukseensa.

[QUOTE="heppa";27228003]Tälläinen hoito-oikeus pitäisi mielestäni kieltää. Näille lapsilla voisi järjestää kerholuonteista hoitoa 2-3 päivänä viiikossa.

Kun tälläiset lapset saataisiin pois päiväkodeista ryhmät pienenisivät ja kas kummaa, jonot lyhenisivät.[/QUOTE]

Juuri näin!

Lisäksi jos pari päivää viikossa olevia lapsia kerääntyy monia, lopuiksi päiviksi on saatava tilalle muita lapsia. Ja rumba jatkuvasti vaihtuvien lasten takia on surullinen. Yhtäkkiä lasten muutenkin järkyttävän vaativat sosiaaliset suhteet lisääntyvät, kun ryhmässä saattaa ravata 25 lasta.

[QUOTE="koo";27232020]Juuri näin!

Lisäksi jos pari päivää viikossa olevia lapsia kerääntyy monia, lopuiksi päiviksi on saatava tilalle muita lapsia. Ja rumba jatkuvasti vaihtuvien lasten takia on surullinen. Yhtäkkiä lasten muutenkin järkyttävän vaativat sosiaaliset suhteet lisääntyvät, kun ryhmässä saattaa ravata 25 lasta.[/QUOTE]

Tämä myös riippuu ihan päiväkodista. Näiden isojen päiväkotien takia minä haluan sen meidän pikkupaikkamme lapsellani pitää, saadaan sitten pikkusisarus sinne samaan paikkaan isoveljen kanssa kun sen aika tulee :) En usko, että tullaan edes pitämään joka viikko hoidossa, minimistä maksetaan kuitenkin jotta paikka säilyy.

Ja minulla on sellasita tietoa, että reippainkin pikkuinen helposti alkaa itkeskellä, kun elämä on mullistunut uuden sisaruksen myötä eikä äitiä näy mailla halmeilla. Mustasukkaisuus ja kateellisuus lisääntyvät.

En ymmärrä mikä vamma uuden vauvan saaneisiin äiteihin iskee, kun ei osata järjestää isommalle enää kavereiden tapaamisia????

[QUOTE="koo";27232052]Ja minulla on sellasita tietoa, että reippainkin pikkuinen helposti alkaa itkeskellä, kun elämä on mullistunut uuden sisaruksen myötä eikä äitiä näy mailla halmeilla. Mustasukkaisuus ja kateellisuus lisääntyvät.

En ymmärrä mikä vamma uuden vauvan saaneisiin äiteihin iskee, kun ei osata järjestää isommalle enää kavereiden tapaamisia????[/QUOTE]

tässä olen samaa mieltä. Meillä on ollut hyvin minimaalisesti mustasukkaisuutta missään vaiheessa ja itse ajattelen, että isona osana tässä on se, että esikoinen on saanut olla kotona äidin kanssa eikä häntä ole sysätty mihinkään pikkuveljen tieltä. Tosi äkkiä oppi odottamaan sitä kahdenkeskistä aikaa, että vauva menee unille jopa 4h kerrallaan. Suunnitteli jo aamulla, että mitä pelataan tai askarrellaan:)
Tällä hetkellä isompi jo 4,5v ja hyvin viihtyy kotihoidossa, toki pikkusisaruksestakin nyt 2v iässä jo seuraa.

[QUOTE="koo";27232052]Ja minulla on sellasita tietoa, että reippainkin pikkuinen helposti alkaa itkeskellä, kun elämä on mullistunut uuden sisaruksen myötä eikä äitiä näy mailla halmeilla. Mustasukkaisuus ja kateellisuus lisääntyvät.

En ymmärrä mikä vamma uuden vauvan saaneisiin äiteihin iskee, kun ei osata järjestää isommalle enää kavereiden tapaamisia????[/QUOTE]

Muista en tiedä, itselleni tuo on vaikeaa kun käytännössä kaikki samanikäiset (1,5v ja yli) ovat päiväkodissa. Nyt ollaan tuon vajaa 2v ikäisen kanssa välillä osuttu samaan aikaan leikkipuistoon tuon tulevan päiväkotiryhmänsä kanssa, mutta kyllähän tuo jo enemmän kaipaisi niitä normaaleja sosiaalisia kontakteja muihin lapsiin (kotona kaksi isosisarusta mutta he molemmat autistisia ja siksikin olisi tärkeää nähdä ja oppia sitä normaalia lasten välistä kommunikointia).

Muuten ollaan kyllä liikuttu ja touhuttu paljonkin, uidaan, käydään avoimessa päiväkodissa, leikkipuistoillaan, tehdään metsäkävelyitä, käydään kirjastossa ja retkaillään milloin missäkin. Ihan itseäni ajatellen olisi tosissaan helpointa pitää tuo taaperokin kotona vauvan synnyttyä (ei, en usko tämänkään vauvan lukitsevan minua neljän seinän sisälle, arki taaperon/leikki-ikäisen kanssa on minulle mielekkäämpääkin kuin pelkkä vauva-arki), mutta alan yhä enemmän kallistua muiden tahojen näkemykseen siitä että lapsi tarvii muutakin.

No, kaksi päivää viikossa, yhteensä 12h josta nukkuu 3-4h ei kuitenkaan ole niin paljoa pois siitä ajasta äidin ja vauvan seurassa. Jos tuo osoittautuu turhaksi niin ainahan sitä voi lopettaa päivähoidon.

Hassua kun vuosikausia kotona olleilla kotiäideillä on niin vahva käsitys siitä, millaista päiväkodin arki on? Meidän tyttömme päiväkodissa ei ole ollenkaan levotonta tai meluisaa, vaikka pientenkin eli alle 4-vuotiaiden ryhmä on mielestäni ylisuuri. Olin 2 viikkoa hänen mukanaan päiväkodissa silloin kun hän siellä aloitti, joten uskallan väittää että olen nähnyt miten siellä arkea pyöritetään. Ne hoitajat siellä ovat aivan mahtavia, kaikki kunnia heille. Lapsemme on 2-vuotias ja viihtyy todella hyvin, sen näkee monesta asiasta.

Niinpä jos ja toivottavasti kun saamme hänelle pikkusisaren, aiomme luultavasti pitää hoitopaikan osa-aikaisesti 3x viikossa 4 tuntia kerrallaan (aamupäivän). Tämä esikoinen tulee silloin olemaan noin 3-vuotias, emmekä halua että hän joutuu silloin menemään johonkin ihan uuteen kerhoon ja tutustumaan taas uusiin ihmisiin. Parempi että sama hoitopaikka säilyy sen aikaa, jonka olen kotona, jotta siitä voi taas jatkaa kokopäiväisesti myöhemmin.

Huom sitä en itsekään ymmärrä, että millä perusteella osa-aikaiseksi kutsutaan esim 6-7 tunnin hoitopäivää?? Osa-aikainen on 3-4 tuntia. Sen ylimenevä osuus alkaa jo olla laiskuutta. Jos äiti/isä on siis pienemmän kanssa kotona sillä aikaa.

Lukaisin vastaukset mielenkiinnolla. Meillä sama tilanne edessä ensi keväänä, kun perheeseen syntyy toinen vauva. Esikoisella on äärettömän hyvä pph paikka, jossa on viihtynyt todella hyvin. Lisäksi asumme kaupunginosassa, josta todella iso osa lapsista joutuu käymään naapuri kaupunginosien päivähoitopaikoissa, eli ruuhkaa on ja tilanne on lähivuosina menossa vain huonompaan suuntaan, kun lapsia on syntynyt ennätyksellisesti ja hoitajia jää eläkkeelle.
Koska meillä on käynyt todella hyvä tuuri hyvän päivähoitopaikan saamisessa, niin aion kyllä pitää siitä kiinni, eli esikoinen tulee käymään hoidossa paristi viikossa, kun olen vauvan kanssa kotona. Ja tulevaisuudessa sitten pikkusisarus on kätevästi etusijalla, kun uusi paikka ryhmästä vapautuu. Eli täällä priorisoidaan, että sisarukset pääsevät samaan paikkaan.
Ja varmasti alueen päivähoitopaikkaa hakevat ovat minulle katkeria, mutta ajattelen oman perheen parasta ja kun se lain puitteessa on mahdollista, niin miksen sitä käyttäisi!

Minun poikani on erityislapsi ja on kuntoutuksellisesta syystä päiväkodissa ja nuoremman kanssa olen hoitovapaalla. Päivähoito on välttämätöntä pojan kuntoutuksen vuoksi. Lisäksi nuorempi saa laatuaikaa äidin kanssa kun vanhempi lapsi on hoidossa, helposti nuorempi jää huomiotta kun erityislapsella erityistarpeita.

Mutta olen sitä mieltä että jokainen tekee heidän perheelleen sopivat ratkaisut.

Uusimmat

Yhteistyössä