Mielipiteesi siitä että isompi lapsi on osa-aikaisesti päiväkodissa kun äiti kotona vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27230663]No itse kerhon ja päiväkodin hoitajana toimineena voin sanoa, että lapset tulevat hyvin mielellään kerhoon. Kerho kestää yleensä sen 2-3 tuntia ja siellä on ne samat kaverit joka kerta. Päiväkotiin lapsi harvoin tulee vain kahdeksi tunniksi ja itse olen huomannut että monesti näillä osapäiväisillä lapsilla on sopeutumis vaikeuksia ryhmään. Voit itse kuvitella miltä tuntuisi käydä työssä vain kaksi päivää viikossa ja kuunnella työkavereiden hehkutusta mitä kivaa sillä aikaa tehtiin kun olit pois. Itse olen sitä mieltä että harvoin lapsen tuomista päiväkotiin jos äiti kotona nuoremman kanssa voi perustella lapsen parhaaksi toimimisena. Eiköhän se ole vaan äidin mukavuuden halua saada lapsi pois jaloista. Itselläni on kaveri jolla viisi alle kouluikäistä lasta eikä ole ikinä edes valittanut että arki olis vaikeaa näiden lasten kanssa. Ja kotona siis heitä hoitaa.[/QUOTE]

Siksi ei kannatakaan lasta kiskaista hoidosta pois kokonaan toisen lapsen syntyessä, ettei tule niitä sopeutumisvaikeuksia! Kun jatkaa pari kertaa viikossa tutuissa ympyröissä, niin siinähän voittaa kaikki! :) Varsinkin jos on sellainen onni käynyt, että on löytynyt hyvä hoitopaikka.

Meillä esikoinen vähän yli 3v. ja vauva pian tulossa.Ja kyllä, esikoinen jatkaa päiväkodissa kahtena päivänä viikossa, joskus varmaan vain aamupäivän jolloin kaikki toiminta yleensä on (retket ym).

[QUOTE="mmm";27228250]Osa-aikahoidosta tosiaan maksetaan eikä pk:ssa osa-aikainen ole mikään kauhistus: 21 lapsesta jos 3-4 on osa-aikaisia, tarkoittaa se sitä että paikalla ei koko ajan ole 21 lasta vaan keskimäärin 18-19 (todellisuudessa vähemmän toki kun huomioidaan lomat ja sairastelut). Pienentää siis ryhmäkokoa ilman että hoitajien määrää karsitaan. Lisäksi ei se kerhonkaan pitäminen ole ilmaista, paitsi tietty vanhemmille. Tilat ja hoitajat pitää sitäkin varten järjestää.[/QUOTE]

Tähän on pakko kommentoida, että osa-aikaiset lapset eivät todellakaan pienennä ryhmäkokoa vaan suurentavat. Se osa-aikainen lapsi lasketaan puolikkaaksi ja sitten niitä puolikkaita saa olla kaksi. Ja jos ovat yhtaikaa paikalla, on lapsia 22. Ja jos näitä osa-aikaisia on monta, lapsien lukumäärä sen kuin lisääntyy. Eli joskus paikalla voi olla ylipaljon lapsia, joskus taas vähemmän.

Silti olen sitä mieltä, etttä perheen tilanteesta ja lapsen iästä riippuen osapäivähoito voi olla ihan ok, paraskin ratkaisu joillekin. En ihan ymmärrä kuitenkaan niitä, joissa terveitten lasten terve vanhempi on kotona ja tuo alle 2-vuotiaan isosisaruksen joka päivä koko päiväksi päiväkotiin. Jotain rajoituksia saisi subjektiiviseen hoito-oikeuteen tulla. Esim. että maks 7 tuntia päivässä, hoito välillä 8-15 tms.

Viimeksi muokattu:
Älkää nyt uskoko tätä mieleltään sairasta neuvojaa joka käski viedä 20 asteen pakkasella vauvaa vaunulenkille. Vauvan keuhkot vaurioituu pysyvästi. Pitäkää tiukasti omasta mielipitestä kii. Päivöhoitoon on oikeus jokaisen viedä. Siihen ei kenelläkään ole nokan koputtamista!!!

[QUOTE="Äiti ihminen";27230691]Älkää nyt uskoko tätä mieleltään sairasta neuvojaa joka käski viedä 20 asteen pakkasella vauvaa vaunulenkille. Vauvan keuhkot vaurioituu pysyvästi. Pitäkää tiukasti omasta mielipitestä kii. Päivöhoitoon on oikeus jokaisen viedä. Siihen ei kenelläkään ole nokan koputtamista!!![/QUOTE]

Samaa mieltä, en ole edelleenkään viemässä vastasyntynyttä 20 asteen pakkaseen :) Ja se jokuhan perusteli asiaa sillä, että vaunuissa ei ole -20 astetta, mutta ei tainnut tulla mieleen, että jokainen vauva ei siellä vaunuissa verhon alla viihdy. Ei ainakaan meillä esikko, ennen kuin oli vanhempi. Sitä ennen karjui kyllä täyttä huutoa jos sattui heräämään, eli syliin piti nostaa.

[QUOTE="vieras";27230741]Mielipiteeni - ei sellainen äiti ole kunnon äiti vaan tunteeton itsekäs laiskuri, joka vie esikoisen hoitoon vaikka on itse kotona.[/QUOTE]

Mielipiteeni - olet vaan kateellinen, kun joillakin on rahaa näin tehdä.

[QUOTE="aloittaja";27227926]3-vuotiaani viihtyy todella hyvin päiväkodissa ja jää sinne aina mielellään. Aion pitää hänet osa-aikaisesti päiväkodissa koko äitiysloman (ehkä pari päivää viikossa lyhyen päivän). Päiväkotiin on myös jonoa joten ei haluta menettää paikkaa...[/QUOTE]

Minusta ratkaisusi on perseestä. Miksi teet toisen kakaran, jos et osaa olla kahden kanssa?

En ymmärrä sitä, että lapsi on hoidossa päivät, kun äiti on kotona vauvan kanssa. Niitä sosiaalisia kontakteja tulee kyllä puistossa, kerhossa, muskarissa, kyläille, n aapurustossa ym. Ja pääsee äitikin ulos sieltä neljän seinän sisältä. Sitäpaitsi on aivan turhaa puolustella sillä, että maksaa siitä hoitopaikasta, sillä tosiasiassa suuri osa niistä kustannuksista peritään muualta kuin vanhemmilta. Itse olen töissä ja lapseni hoidossa, mutta koska hoitopaikoista on pulaa kunnassamme, joudun kuljettamaan häntä aaumin pitkän matkan päivähoitoon kunnan toiselle laidalle ja jatkamaan siitä sitten tunnin työmatkan ja iltapäivällä taas isällä sama kuvio. Tuntuu siis epäreilulta, että naapurin muksu, jonka äiti on vauvan kanssa kotona, saa viedä lapsensa kilometrin päässä olevaan päiväkotiin. Ehkäpä takuuta samaan hoitopaikkaan pääsystä tauonkin jälkeen pitäisi kehittää, jotta lasta ei tarvitsisi roikuttaa hoidossa paikan säilymisen takia. Ja ne kaverit...lapset saavat helposti uusia kavereita, joten niillä on turha puolustella samoin kuin virikkeillä, sillä ei ne lapset niin valtavasti virikkeitä tarvitse.

[QUOTE="vieras";27230305]Te jotka viette lapsen hoitoon ja itse jäätte kotiin vauvan kanssa, niin oletteko miettineet miltä se lapsesta tuntuu. Aika moni näistä lapsista toivoisi, että saisivat olla kotona ja hoitaa vauvaa.

[/QUOTE]

Kuten jo mainitsinkin niin en tietenkään pakota lasta hoitoon, vaan pidän hoidossa niin kauan kun haluaa sinne mennä. Ja kyse todellakin OSA-AIKAISESTA hoidosta, eli kyllä esikoinen saa olla mukana vauvankin hoidossa. Pienin päiväkodin tarjoama päivämäärä on 11 päivää/kk, mutta tuskin tullaan edes kaikkia noita käyttämään. Ja hoitopäivät pidetään lyhyinä.

Olen kyllä aika varma että lapsi nimenomaan haluaa sinne hoitoon. Alkaa jo viikossa kaipaamaan parasta kaveriaan.... Aina ollut todella sosiaalinen tapaus. Ei ole koskaan jäänyt itkemään kun olen vienyt.

Minusta ratkaisusi on perseestä. Miksi teet toisen kakaran, jos et osaa olla kahden kanssa?

En ole ap, mutta kysyn kuitenkin, että miksi luulet ettei hän osais olla kahden kanssa? Jos vie 2krt/vko lapsen hoitoon, niin mun laskujen mukaan siinä jää 5pv/vko ihan kotihoitoon. Vai onko mun matikassa nyt jotain ongelmaa? :)

Itse todellakin pidän hoitopaikan, koska niin ihana paikka on kyseessä etten halua siitä luopua. Ja 2krt/vko vien isomman hoitoon, joskus varmaan vaan kerran, mutta vähintäänkin sen kun ollaan kotosalla. :)

Tämä on suosikkiaiheeni! Etenkin nyt, kun olen kuuden vuoden kotiäitiyden jälkeen palaamassa takaisin työelämään. Olen hoitanut kaikki kolme lastani kotona ja heistä on tullut aivan täyspäisiä. Pari kertaa viikossa ovat käyneet srk:n kerhossa tai kaupungin avoimessa kerhossa. Kavereita on löytynyt naapuristosta tai sitten on kävelty puistoihin, aina niitä jostain löytyy. Esikoinen on aloittanut eskarissa ja pärjää siellä hyvin. Mitään taitoja ei häneltä puutu.

Ei sitä pidä pelästyä, jos lapsi joskus tylsistyy ja joutuu itse keksimään kotona tekemistä. Se on aivan normaali tunne ja sitäkin tarvitaan. Eihän se elämä nyt tulevaisuudessakaan ole mitään sirkusta, että koko ajan koko ajan joku on kellon kanssa järjestämässä jotain sutsisatsia, ettei vain herrantertuilla olis tylsää. Siellä ylisuuressa ryhmässä se varhaiskasvatus ei nyt ole mitenkään tasokasta (ja sitähän ei edes ole alle 3 v. lapsille!!). Meteli on suuri ja stressitasot korkeat. Eniten huutavat ja räyhäävät saavat huomion.

Nyt olen siis palaamassa töihin ja ylläripylläri, hoitopaikkaa ei löydy meidän alueelta, eikä mistään läheltä. Ei päiväkodista, ei perhepäivähoidosta, ei ryhmiksistä. Kiitos vaan teille "leikkiseuranhakijat" että minä joudun jopa siirtää töihinmenoani tai mies ottaa vuorotteluvapaata tms. Kyllä kuulkaa sapettaa.

Mielenterveysongelmaiset, sairaiden lasten vanhemmat jne. voisivat olla erityisasemassa, mutta terveen lapsen terveet vanhemmat. Miksi? Ei jaksa? No miksi sitten pitää hankkia edes lisää lapsia, kun on niin raskasta ja rasittavaa? Virikehoitopaikkalaiset saisivat maksaa hoidosta sen oikean hinnan. Siis sen, mitä hoito kunnalle oikeasti maksaa. Työssäkäyville olisi nämä nykyiset hinnat.

Ihme, jos kotihoidontukea halutaan lakkauttaa ja muutenkin kotiäitejä pidetään yhteiskunnan loisina, kun yhteiskunnalla hoidatetaan lapset, silloin kun ollaan tukirahoilla kotona.

Pidä ihmeessä isompi lapsi päiväkodissa. Mä olen aiemmin pitänyt outona jos on itse pienen kanssa kotona ja isompi on päiväkodissa. Mutta mutta, meillä lapsilla ikäeroa vajaa kolme vuotta. Kyllä siinä kävi niin että isompi kaipasi selvästi enemmän virikkeitä ja kavereita mitä mä pystyin tarjoamaan. Huolimatta siitä että ulkoiltiin kavereiden kanssa joka päivä ja kävi kaksi kertaa viikossa kerhossa. Varsinkin talvella se ulkoiluaika jää lyhyeksi kun ei voi olla tuntikausi ulkona kylmyyden takia. Ja toi kerhotoiminta oli enemmän sellaista paikallaan oloja ja askartelua kun mitä tarhassa järjestetään. Tytöille se ehkä sopii paremmin, ainakaan meidän pojalle ei riittänyt. Mulla on lapset nyt päiväkodissa, mutta jos nyt saisin valita uudestaan ni oisin tosiaan laittanu esikoisen sinne jo silloin ku olin ite pienemmän kaa kotona. Pidä vaan tarhapaikka lapsellasi. Älä välitä jos joku siitä huomauttaa.

Olen hoitanut kaikki kolme lastani kotona ja heistä on tullut aivan täyspäisiä. Pari kertaa viikossa ovat käyneet srk:n kerhossa tai kaupungin avoimessa kerhossa.

Ei sitä pidä pelästyä, jos lapsi joskus tylsistyy ja joutuu itse keksimään kotona tekemistä. Se on aivan normaali tunne ja sitäkin tarvitaan. Meteli on suuri ja stressitasot korkeat. Eniten huutavat ja räyhäävät saavat huomion.

Kiitos vaan teille "leikkiseuranhakijat" että minä joudun jopa siirtää töihinmenoani tai mies ottaa vuorotteluvapaata tms. Kyllä kuulkaa sapettaa.

No miksi sitten pitää hankkia edes lisää lapsia, kun on niin raskasta ja rasittavaa? Virikehoitopaikkalaiset saisivat maksaa hoidosta sen oikean hinnan. Siis sen, mitä hoito kunnalle oikeasti maksaa.

Luojan kiitos, että tässä maailmassa on vielä toinenkin mun lisäkseni. En vois olla enempää samanmielinen sinun kanssasi. Mullakin on kolme lasta, tietoisesti hankittuja ja sen verran on yleistä maalaisjärkeä, että tiedetään ehkäisystä sekä myös siitä, mitä useamman lapsen hoitaminen tarkoittaa.

Ja sitten ne mielenterveysongelmaiset. Jos äidillä nappaa kupolista, niin päivähoitopaikka ei ole riittävä hoitojärjestelmä mielenterveyttä varten. Jos ei jaksa olla kahden lapsen kanssa kotona, niin se on mielestä vakava ja hälyyttävä merkki, jolloin on haettava apua paitsi lapsille, myös itselle.

Ja kuka oikeasti luulee vielä tänä päivänä, että kun maksaa kiltisti päivähoitomaksun, niin homma on sillä kustannetta? Missä Perä-Tyrnävällä ihmisen täytyy asua ilman että on kuullut siitä, että yhteiskunta maksaa päivähoitopaikan hinnasta melkein 3/4!!!

• Tykkää
Reactions: KolmenMama
Tämä on suosikkiaiheeni! Etenkin nyt, kun olen kuuden vuoden kotiäitiyden jälkeen palaamassa takaisin työelämään. Olen hoitanut kaikki kolme lastani kotona ja heistä on tullut aivan täyspäisiä. Pari kertaa viikossa ovat käyneet srk:n kerhossa tai kaupungin avoimessa kerhossa. Kavereita on löytynyt naapuristosta tai sitten on kävelty puistoihin, aina niitä jostain löytyy. Esikoinen on aloittanut eskarissa ja pärjää siellä hyvin. Mitään taitoja ei häneltä puutu.

Ei sitä pidä pelästyä, jos lapsi joskus tylsistyy ja joutuu itse keksimään kotona tekemistä. Se on aivan normaali tunne ja sitäkin tarvitaan. Eihän se elämä nyt tulevaisuudessakaan ole mitään sirkusta, että koko ajan koko ajan joku on kellon kanssa järjestämässä jotain sutsisatsia, ettei vain herrantertuilla olis tylsää. Siellä ylisuuressa ryhmässä se varhaiskasvatus ei nyt ole mitenkään tasokasta (ja sitähän ei edes ole alle 3 v. lapsille!!). Meteli on suuri ja stressitasot korkeat. Eniten huutavat ja räyhäävät saavat huomion.

Nyt olen siis palaamassa töihin ja ylläripylläri, hoitopaikkaa ei löydy meidän alueelta, eikä mistään läheltä. Ei päiväkodista, ei perhepäivähoidosta, ei ryhmiksistä. Kiitos vaan teille "leikkiseuranhakijat" että minä joudun jopa siirtää töihinmenoani tai mies ottaa vuorotteluvapaata tms. Kyllä kuulkaa sapettaa.

Mielenterveysongelmaiset, sairaiden lasten vanhemmat jne. voisivat olla erityisasemassa, mutta terveen lapsen terveet vanhemmat. Miksi? Ei jaksa? No miksi sitten pitää hankkia edes lisää lapsia, kun on niin raskasta ja rasittavaa? Virikehoitopaikkalaiset saisivat maksaa hoidosta sen oikean hinnan. Siis sen, mitä hoito kunnalle oikeasti maksaa. Työssäkäyville olisi nämä nykyiset hinnat.

Ihme, jos kotihoidontukea halutaan lakkauttaa ja muutenkin kotiäitejä pidetään yhteiskunnan loisina, kun yhteiskunnalla hoidatetaan lapset, silloin kun ollaan tukirahoilla kotona.

Ja kuten olen aikaisemmin jo sanonut, niin noiden ylisuurten ryhmien ja sekopäisten päiväkotien takia me todellakin pidetään vanhemmalla lapsellamme se ihana pk-paikka, minkä olemme tuurilla saaneet :) Vituttais muakin, jos olisin sinä, mutta kun en ole.

Oon miettinyt, että minkähän helvetin takia yhteiskunta maksaa niille äideille lastenhoitoapua, jotka eivät jaksa hoitaa useampaa lasta kotona. Se on tosi epäreilua!

Minulle lastenhoito ei ole ollut koskaan ongelma, mutta minä en tykkää imuroida. Eli nyt tänne vaan yhteiskunta imurointiapua, sillä muuten meidän perhe voi huonosti ja minulle voi tulla mielenterveysongelmia, jos joku ei tule meille imuroimaan kahdesti viikossa!!! Jos yhteiskunta antaa lastenhoitoapua niin miksei sitten kaikkea muutakin, mitä jokainen nyt sattuu haluamaan...

• Tykkää
Reactions: KolmenMama
Alkuperäinen kirjoittaja no niimpä;27230854:
Ja kuka oikeasti luulee vielä tänä päivänä, että kun maksaa kiltisti päivähoitomaksun, niin homma on sillä kustannetta? Missä Perä-Tyrnävällä ihmisen täytyy asua ilman että on kuullut siitä, että yhteiskunta maksaa päivähoitopaikan hinnasta melkein 3/4!!!

En minä luule mitään, maksan sen vajaa 200e osa-aikaisesta hoidosta ja verorahoillani hoidettakoon loput :)

Ihanaa kun voin säilyttää lapsellani mahtavan hoitopaikan myös äippälomallani ja saan samalla antaa kahdenkeskistä aikaa vauvalleni pari kertaa viikossa, kun isompi pääsee kamujaan tapaamaan. :)

[QUOTE="vieras";27230869]En minä luule mitään, maksan sen vajaa 200e osa-aikaisesta hoidosta ja verorahoillani hoidettakoon loput :)

Ihanaa kun voin säilyttää lapsellani mahtavan hoitopaikan myös äippälomallani ja saan samalla antaa kahdenkeskistä aikaa vauvalleni pari kertaa viikossa, kun isompi pääsee kamujaan tapaamaan. :)[/QUOTE]

Halveksun sinua. Toivottavasti elämä vielä kostaa sinulle ja saat olla oikeasti kaksin vauvasi kanssa niin paljon kuin haluat.

[QUOTE="vieras";27230909]No siinä on tervepäinen ihminen taas palstailemassa :D

Kivaa viikonloppua myös sinulle![/QUOTE]

Kuin myös sinulle. Nauti vielä esikoisestasi, kun voit!

[QUOTE="vieras";27230933]Tällaisia näistä marttyyrikotimammoista sitten tulee, uhkaavat jo palstalaisten lasten henkeä. Pitäiskö tästä jo laittaa modeille ilmoitus?[/QUOTE]

Laita saatana vaikka Interpolille!

[QUOTE="vieras";27230933]Tällaisia näistä marttyyrikotimammoista sitten tulee, uhkaavat jo palstalaisten lasten henkeä. Pitäiskö tästä jo laittaa modeille ilmoitus?[/QUOTE]

Mitä uhkausta tuossa on? Nauti esikoisestasi ennen kuin toinen syntyy? Mä en ole tuo eka hullu.

Alkuperäinen kirjoittaja kolomen äiti;27230953:
Mitä uhkausta tuossa on? Nauti esikoisestasi ennen kuin toinen syntyy? Mä en ole tuo eka hullu.

"Halveksun sinua. Toivottavasti elämä vielä kostaa sinulle ja saat olla oikeasti kaksin vauvasi kanssa niin paljon kuin haluat. "

Tämä ei ole susta uhkailua?

No minusta kyllä on. Ja nuo kaksi muuta ihan selvästi samalta käyttäjältä.

Uusimmat

Yhteistyössä