[QUOTE="Uskis";27068188]Raamatussa sanotaan, että kaikki luotu tässä maailmassa on Jumalan. Mutta on yksi asia maailmassa jota Jumalakaan ei omista: ihmisen vapaa tahto.
Tahtoon voi Jumala tai sielunvihollinen vaikuttaa, se voi olla perimän tai kulttuurin muokkaamaa, mutta silti se on irrallinen, leijuu päätettävien asioiden välillä, ja se on ihmisen hallussa. Se ei ole ihan yksiselitteinen, siitä kiistelevät monet uskonsuunnat.
Vapaa tahto (eikkarit varmaan on jo kyllästyneitä tähän sanaan) erottaa ihmisen eläimistä tai roboteista: eläimet toimivat viettiensä varassa tai tilanteen mukaan (petoeläintä väsyttää helteen takia->ei jaksa saalistaa jotain päivänä), robotit ohjelmoidusti. Ihminen voi päättää asioista mitenpäin tahansa, milloin tahansa tai olla jopa päättämättä, eli siirtää päätöstä hamaan tulevaisuuteen.
Ihminen voi päättää, antaako Jumalan tulla luokseen vai ei. Kaikkivaltias ei uskonasioissa tee mitään väkisin, vaan Jeesus kysyy:Tahdotko sinä? Mutta, loputtomiin Jumala ei ole hollilla, jos jonkun ihmisen jahkailusta ei valmista tule niin Jumalan ei ole pakko häntä pitää loputtomiin elossa. Siksi on äärimmäisen tärkeää, että ei viivytä uskoontuloa.
Jos oma tahto on heikko, tahdon vahvistumista voi rukoilla. Jossain vaiheessa pitkää ja tuskallista uskoontuloprosessiani tuskailin uskovalle ystävälleni "Rukoilkaa että saisin voimaa tulla uskoon". Eli voimaa sanoa Jeesukselle sen yhden sanan "kyllä". No, uskova ystäväni ei kahta käskyä tarvinnut ja jostain se voima tuli...
[/QUOTE]
Minulla myös samanlainen kokemus
ja vaikka sanoinkin kyllä moneen otteeseen, niin tuntui että mitään ei tapahtunut. Mutta yhtäkkiä Jumala alkoi vaan nostattamaan minulle asioita esille ja opettamaan minua, että olen kyllä uskossa mutta en vielä ollut itse sitä huomannut. jumala alkoi siis heti tekemään parannustyötä, mutta tuo parantyö pääsi valloilleen vasta sitten kun oikeasti ymmärsin minkälaista elämää elin ja miten olin kahleissa joka asiaan. sori pienet kirjaimet, tietokoneen näppäimistö hävinnyt osittain pienen 1v. termiitin ansiosta