Ketju uskossa oleville ja uskonasioita pohdiskeleville! :)

Eli jumalanne siis päättää kenen on aika lähteä ja kenen jäädä?
minun mielestäni kyllä. justiin oli puhetta muiden uskovien kanssa, ettei täältä vaan lähdetä silloin kuin itse halutaan... yksi tuttavaperheen nuori isä kuoli "sormia napsauttamalla" auto onnettomuudessa, mutta taas yksi mies joka oli itseään yrittänyt tappaa pari kertaa, ei edes kuollut vaikka roikkui 12minuuttia köysi
kaulassa autotallissa...

sitä ei aina ymmärretä, mikä sanoma näillä kuolemilla on ja miksi näin tapahtuu... Mutta onneksi tämä nuori mies oli uskossa kuollessaan ja häneltä oltiin viikko ennen kuolemaa kysytty "olisitko valmis, jos olisi aika lähteä?" mies oli vastannut varmana että "kyllä."
tuosta tulee vielä ihan kylmät väreet, kun ajattelee, käy sääliksi perheen pieniä lapsia ja äitiä, voin kuvitella mikä ikävä heillä on. mutta siihen perheen äiti lohduttautuu, että he tapaavat vielä taivaassa ja mies odottaa perhettään siellä :heart:
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27067528]Ei kummaltakaan, eikä ole mitään yliluonnollista tapahtumaketjussa joka johti siihen että viinipullo ilmestyi juopon elämään. Käsitys siitä että kristitty voi tilata rahoja, työpaikkoja, terveyttä ja viinaa rukoilemalla ei perustu Raamattuun.[/QUOTE]

Onko Uskis ja Unique harhaoppisia, kun ovat saaneet rukousvastauksina noita kaikkia :O
 
"Uskis"
Mutta entä jos uskovainen alkoholisti rukoilee jotain tuomaan viinaa, ja sitten kuolee siihen, niin onko viina jumalalta vai perkeleeltä?
Tiedät tähän vastauksen itsekin.
Oli alkoholisti uskossa tai ei, niin Jumala haluaa hänen pääsevän eroon alkoholismista.
Ja siihen, että alkoholistille joku tuo viinaa, ei tarvita sen kummempaa johdatusta: alkoholistilla on usein alkoholistikavereita. Ei joku suosittu rokkistara voi sanoa: "Kiitos Herralle! Naisia tulvii backstagelle ja ne kaikki ui mun liiveihin!" Niitä naisia tulisi ilman johdatustakin, se on seurausta muista asioista. Tai jos pyörii narkkipiireissä niin sen seuraus on se, että niitä aineita tyrkytetään itselle jatkuvasti.

Ja silloin jos on riippuvuus, niin ei pidä edes miettiä mistä (Jumalalta/sielunviholliselta) se viinipullo tulee. On itse osattava laittaa rajat.
Jumala antaa ihmisille usein piristäviä lahjoja (joku tuo suklaata, viiniä tms.) mutta Hän ei tarkoita, että niitä sitten vedetään kaksin käsin ja jatkuvasti.
 
[QUOTE="Uskis";27067597]Tiedät tähän vastauksen itsekin.
Oli alkoholisti uskossa tai ei, niin Jumala haluaa hänen pääsevän eroon alkoholismista.
Ja siihen, että alkoholistille joku tuo viinaa, ei tarvita sen kummempaa johdatusta: alkoholistilla on usein alkoholistikavereita. Ei joku suosittu rokkistara voi sanoa: "Kiitos Herralle! Naisia tulvii backstagelle ja ne kaikki ui mun liiveihin!" Niitä naisia tulisi ilman johdatustakin, se on seurausta muista asioista. Tai jos pyörii narkkipiireissä niin sen seuraus on se, että niitä aineita tyrkytetään itselle jatkuvasti.

Ja silloin jos on riippuvuus, niin ei pidä edes miettiä mistä (Jumalalta/sielunviholliselta) se viinipullo tulee. On itse osattava laittaa rajat.
Jumala antaa ihmisille usein piristäviä lahjoja (joku tuo suklaata, viiniä tms.) mutta Hän ei tarkoita, että niitä sitten vedetään kaksin käsin ja jatkuvasti.[/QUOTE]

Voi helvetti! Kun omasta mielestä harras ja hyvä uskovainen rukoilee viiniä niin se on lahja jumalalta. Mutta jos uskovainen, mutta hieman huonompi ihminen, rukoilee viinaa tai huoria niin se ei olekaan jumalan johdatusta! Millä perusteella sinä näin väität? Onko jumalasi kertonut tämän sinulle vai onko kyseessä pelkkä arvaus?

Tuolla ylempä muuten unique kertoi lopulta, että jumalanne päätti kidutuksen päätteeksi Eerikan elämän vaikka sinä ja moni muukin on asian kiistänyt. Ei kyse ollut vapaasta tahdosta vaan jumalalnne päättää kenen päivät on milloinkin luetut. Näinhän minä olin luullutkin.
 
"vieras"
mutta siihen perheen äiti lohduttautuu, että he tapaavat vielä taivaassa ja mies odottaa perhettään siellä
Hyvänä kristittynä korjasit äidin harhaluulon ja kehotit lukemaan Jes 65:17 jonka mukaan taivaassa ei muisteta mitään maanpäällisestä elämästä? Taivaassa sielu on yhteydessä Jumalaan, ei entisiin sukulaisiin.

Mies ei odota taivaassa vaan miehen ruumis lepää haudassa ja hänen sielu nukkuu kuolleen unta tuomiopäivän viimeiseen pasuunansointuun asti (Job 14:12, Joh 11:24, Kor 15:21-23).
 
[QUOTE="vieras";27067765]Hyvänä kristittynä korjasit äidin harhaluulon ja kehotit lukemaan Jes 65:17 jonka mukaan taivaassa ei muisteta mitään maanpäällisestä elämästä? Taivaassa sielu on yhteydessä Jumalaan, ei entisiin sukulaisiin.

Mies ei odota taivaassa vaan miehen ruumis lepää haudassa ja hänen sielu nukkuu kuolleen unta tuomiopäivän viimeiseen pasuunansointuun asti (Job 14:12, Joh 11:24, Kor 15:21-23).[/QUOTE]

minulle kun ollaan sanottu, että kyllä siellä voi tutut jostain tunnistaa... pitäisi itsekin tutkia tarkemmin asiaa. mutta tuo äiti on ollut yli 20vuotta uskossa, luulisi tietävän mistä puhuu...
 
[QUOTE="vieras";27067528]Ei kummaltakaan, eikä ole mitään yliluonnollista tapahtumaketjussa joka johti siihen että viinipullo ilmestyi juopon elämään. Käsitys siitä että kristitty voi tilata rahoja, työpaikkoja, terveyttä ja viinaa rukoilemalla ei perustu Raamattuun.[/QUOTE]

niin, ei niitä kyllä tilatakaan. mutta raamatussa luvataan että maaliset asiat Jumala järjestää, kun tulee uskoon.
 
[QUOTE="vieras";27067765]Hyvänä kristittynä korjasit äidin harhaluulon ja kehotit lukemaan Jes 65:17 jonka mukaan taivaassa ei muisteta mitään maanpäällisestä elämästä? Taivaassa sielu on yhteydessä Jumalaan, ei entisiin sukulaisiin.

Mies ei odota taivaassa vaan miehen ruumis lepää haudassa ja hänen sielu nukkuu kuolleen unta tuomiopäivän viimeiseen pasuunansointuun asti (Job 14:12, Joh 11:24, Kor 15:21-23).[/QUOTE]

Jotenkin jeffamaisia kaikuja nämä. Jeffat taitavat uskoa, ettei Jeesuskaan herännyt kuolleista, vaan hänelle luotiin kokonaan uusi ruumis.
 
"Uskis"
Voi helvetti! Kun omasta mielestä harras ja hyvä uskovainen rukoilee viiniä niin se on lahja jumalalta. Mutta jos uskovainen, mutta hieman huonompi ihminen, rukoilee viinaa tai huoria niin se ei olekaan jumalan johdatusta! Millä perusteella sinä näin väität? Onko jumalasi kertonut tämän sinulle vai onko kyseessä pelkkä arvaus?

Tuolla ylempä muuten unique kertoi lopulta, että jumalanne päätti kidutuksen päätteeksi Eerikan elämän vaikka sinä ja moni muukin on asian kiistänyt. Ei kyse ollut vapaasta tahdosta vaan jumalalnne päättää kenen päivät on milloinkin luetut. Näinhän minä olin luullutkin.
Siis: vaikka joka tuutista tulisi viiniä ja suklaata (ne on sallittuja mutta huorat ei :D) niin ihmisen oman harkinnan tulee pelata. Joku pieni osa siitä nautintotulvasta on Jumalan tarkoittamaa lahjaa käytettäväksi heti, ja ei loput ole välttämättä mistään saatanastakaan vaan ajan kanssa, kohtuudella käytettäviksi.

Esimerkkinä tästä: kun meidän perhe muutti tähän taloon, täällä odotti edellisten asukkaiden eli appivanhempien valtaisa viini-ja konjakkikokoelma. Anoppi ei huolinut niitä sitten millään. No, se oli ehkä Jumalan lahja. Mutta sitä ei saanut kitata heti parina ekana iltana, vaan kohtuudella, ajan kanssa. Kauan siihen meni. No, osa kaadettiin ihan viemäristäkin alas kun oli niin kaameeta vanhentunutta kuraa.

Ap:n kanssa olen samaa mieltä, että Jumala on se, joka viimeisenä päättää, kuoleeko joku ihminen. Kaikkia kuolemia Hän ei halua. Mutta koska Hän on antanut vapaan tahdon, niin Hän ei voi jokaista murhamiehen kättä sitoa, joka meinaa puukottaa tai tarttua aseeseen. Tai Hän ei revi huumepiikkiä jonkun nuoren kädestä. Jos on jossain valtiossa teloitusryhmä, niin ne kyllä pystyvät teloittamaan oikein tehokkaasti.
Taas, Jumala sallii, mutta on eri asia halusiko Hän sitä jotain kärsimystä/kuolemaa itse.
 
"vieras"
Jotenkin jeffamaisia kaikuja nämä. Jeffat taitavat uskoa, ettei Jeesuskaan herännyt kuolleista, vaan hänelle luotiin kokonaan uusi ruumis.
Ylösnousemus ja taivaassa vallitseva tila on varsin tarkasti kuvattu Uudessa testamentissa. Mm. Kor 15:51-54 kuvaa tapahtumien kulun. Ylösnousemuksen yhteydessä niin ihmisen kuin Jeesuksen ruumis muuttaa täydellisesti muotoaan, saastainen ja sairas keho jää taakse (Fil 3:21).
 
"Uskis"
Raamatussa sanotaan, että kaikki luotu tässä maailmassa on Jumalan. Mutta on yksi asia maailmassa jota Jumalakaan ei omista: ihmisen vapaa tahto.
Tahtoon voi Jumala tai sielunvihollinen vaikuttaa, se voi olla perimän tai kulttuurin muokkaamaa, mutta silti se on irrallinen, leijuu päätettävien asioiden välillä, ja se on ihmisen hallussa. Se ei ole ihan yksiselitteinen, siitä kiistelevät monet uskonsuunnat.

Vapaa tahto (eikkarit varmaan on jo kyllästyneitä tähän sanaan) erottaa ihmisen eläimistä tai roboteista: eläimet toimivat viettiensä varassa tai tilanteen mukaan (petoeläintä väsyttää helteen takia->ei jaksa saalistaa jotain päivänä), robotit ohjelmoidusti. Ihminen voi päättää asioista mitenpäin tahansa, milloin tahansa tai olla jopa päättämättä, eli siirtää päätöstä hamaan tulevaisuuteen.

Ihminen voi päättää, antaako Jumalan tulla luokseen vai ei. Kaikkivaltias ei uskonasioissa tee mitään väkisin, vaan Jeesus kysyy:Tahdotko sinä? Mutta, loputtomiin Jumala ei ole hollilla, jos jonkun ihmisen jahkailusta ei valmista tule niin Jumalan ei ole pakko häntä pitää loputtomiin elossa. Siksi on äärimmäisen tärkeää, että ei viivytä uskoontuloa.

Jos oma tahto on heikko, tahdon vahvistumista voi rukoilla. Jossain vaiheessa pitkää ja tuskallista uskoontuloprosessiani tuskailin uskovalle ystävälleni "Rukoilkaa että saisin voimaa tulla uskoon". Eli voimaa sanoa Jeesukselle sen yhden sanan "kyllä". No, uskova ystäväni ei kahta käskyä tarvinnut ja jostain se voima tuli...:)
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
[QUOTE="Uskis";27068188]Raamatussa sanotaan, että kaikki luotu tässä maailmassa on Jumalan. Mutta on yksi asia maailmassa jota Jumalakaan ei omista: ihmisen vapaa tahto.
Tahtoon voi Jumala tai sielunvihollinen vaikuttaa, se voi olla perimän tai kulttuurin muokkaamaa, mutta silti se on irrallinen, leijuu päätettävien asioiden välillä, ja se on ihmisen hallussa. Se ei ole ihan yksiselitteinen, siitä kiistelevät monet uskonsuunnat.

Vapaa tahto (eikkarit varmaan on jo kyllästyneitä tähän sanaan) erottaa ihmisen eläimistä tai roboteista: eläimet toimivat viettiensä varassa tai tilanteen mukaan (petoeläintä väsyttää helteen takia->ei jaksa saalistaa jotain päivänä), robotit ohjelmoidusti. Ihminen voi päättää asioista mitenpäin tahansa, milloin tahansa tai olla jopa päättämättä, eli siirtää päätöstä hamaan tulevaisuuteen.

Ihminen voi päättää, antaako Jumalan tulla luokseen vai ei. Kaikkivaltias ei uskonasioissa tee mitään väkisin, vaan Jeesus kysyy:Tahdotko sinä? Mutta, loputtomiin Jumala ei ole hollilla, jos jonkun ihmisen jahkailusta ei valmista tule niin Jumalan ei ole pakko häntä pitää loputtomiin elossa. Siksi on äärimmäisen tärkeää, että ei viivytä uskoontuloa.

Jos oma tahto on heikko, tahdon vahvistumista voi rukoilla. Jossain vaiheessa pitkää ja tuskallista uskoontuloprosessiani tuskailin uskovalle ystävälleni "Rukoilkaa että saisin voimaa tulla uskoon". Eli voimaa sanoa Jeesukselle sen yhden sanan "kyllä". No, uskova ystäväni ei kahta käskyä tarvinnut ja jostain se voima tuli...:)[/QUOTE]

Minulla myös samanlainen kokemus :) ja vaikka sanoinkin kyllä moneen otteeseen, niin tuntui että mitään ei tapahtunut. Mutta yhtäkkiä Jumala alkoi vaan nostattamaan minulle asioita esille ja opettamaan minua, että olen kyllä uskossa mutta en vielä ollut itse sitä huomannut. jumala alkoi siis heti tekemään parannustyötä, mutta tuo parantyö pääsi valloilleen vasta sitten kun oikeasti ymmärsin minkälaista elämää elin ja miten olin kahleissa joka asiaan. sori pienet kirjaimet, tietokoneen näppäimistö hävinnyt osittain pienen 1v. termiitin ansiosta :whistle:
 
"Uskis"
Lisäys edelliseen: jos ihminen ei tottele Jumalan kutsua, niin siinä käy usein niin, että ihminen paatuu, eli ei haluakaan tulla enää Jumalan luo. Uskonasiat lakkaavat kiinnostamasta. Joskus käy niinkin, että ihminen kuolee. No, ehkä hän olisi kuollut muutoinkin, mutta Jumala vielä viimeisen kerran esitti kutsun tälle ihmiselle kun tiesi että tämä tulisi kuolemaan.

Uskoontuloiltanani olin eräällä mökillä, seurassani oli uskovia jotka puhuivat uskoontulon tärkeydestä. Olin jahkaillut asian kanssa n. kuukauden, ja illan päätteeksi olin lähdössä sieltä. Silloin mulle tuli ajatus, joko Jumalalta tai itsestäni, että "jos tuosta ovesta lähdet niin sulle voi käydä huonosti, tämä oli sitten viimeinen mahdollisuus". Sitten sain ähkäistyä sanan "joo" Jeesuksen puoleen.
Tämä ei sitten koske kaikkia esim. seurakunnan tilaisuudesta lähteviä eikkareita, ja jokaisen uskoontulleen prosessi on erilainen, pitkä tai lyhyt. Mutta tällaisia ajatuksia olen kuullut muidenkin uskovien uskoontulotodistuksista.
 
Mustasilma
[QUOTE="Uskis";27068320]Lisäys edelliseen: jos ihminen ei tottele Jumalan kutsua, niin siinä käy usein niin, että ihminen paatuu, eli ei haluakaan tulla enää Jumalan luo. Uskonasiat lakkaavat kiinnostamasta. Joskus käy niinkin, että ihminen kuolee. No, ehkä hän olisi kuollut muutoinkin, mutta Jumala vielä viimeisen kerran esitti kutsun tälle ihmiselle kun tiesi että tämä tulisi kuolemaan.

Uskoontuloiltanani olin eräällä mökillä, seurassani oli uskovia jotka puhuivat uskoontulon tärkeydestä. Olin jahkaillut asian kanssa n. kuukauden, ja illan päätteeksi olin lähdössä sieltä. Silloin mulle tuli ajatus, joko Jumalalta tai itsestäni, että "jos tuosta ovesta lähdet niin sulle voi käydä huonosti, tämä oli sitten viimeinen mahdollisuus". Sitten sain ähkäistyä sanan "joo" Jeesuksen puoleen.
Tämä ei sitten koske kaikkia esim. seurakunnan tilaisuudesta lähteviä eikkareita, ja jokaisen uskoontulleen prosessi on erilainen, pitkä tai lyhyt. Mutta tällaisia ajatuksia olen kuullut muidenkin uskovien uskoontulotodistuksista.[/QUOTE]Miten niin se uskoon tulo voi kesta niin kauvan? eiko se tapahdukkaan hetkessa? selita vahan tarkemmin!
 
[QUOTE="vieras";27067765]Hyvänä kristittynä korjasit äidin harhaluulon ja kehotit lukemaan Jes 65:17 jonka mukaan taivaassa ei muisteta mitään maanpäällisestä elämästä? Taivaassa sielu on yhteydessä Jumalaan, ei entisiin sukulaisiin.

Mies ei odota taivaassa vaan miehen ruumis lepää haudassa ja hänen sielu nukkuu kuolleen unta tuomiopäivän viimeiseen pasuunansointuun asti (Job 14:12, Joh 11:24, Kor 15:21-23).[/QUOTE]

ja muotoilin ehkä vähän väärin tuon jälleennäkemisen, eihän se isä siellä taivaassa varmaan varsinaisesti odota. mutta että koko perhe päätyy toivonmukaan samaan paikkaan ja saavat siellä sitten iloita taivaan antimista :) vaikka eivät siellä varsinaisesti enää samanlainen "perhe" olisikaan.
 
"Uskis"
Minulla myös samanlainen kokemus :) ja vaikka sanoinkin kyllä moneen otteeseen, niin tuntui että mitään ei tapahtunut. Mutta yhtäkkiä Jumala alkoi vaan nostattamaan minulle asioita esille ja opettamaan minua, että olen kyllä uskossa mutta en vielä ollut itse sitä huomannut. jumala alkoi siis heti tekemään parannustyötä, mutta tuo parantyö pääsi valloilleen vasta sitten kun oikeasti ymmärsin minkälaista elämää elin ja miten olin kahleissa joka asiaan. sori pienet kirjaimet, tietokoneen näppäimistö hävinnyt osittain pienen 1v. termiitin ansiosta :whistle:
Niin, aina se varsinainen uskoontulohetki ei ole kokemuksena mitenkään selkeä tai järisyttävä. Mutta Jumala kyllä jossain vaiheessa antaa tuulta purjeisiin uskonelämän suhteen. :)
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
"vieras"
[QUOTE="Uskis";27068188]Raamatussa sanotaan, että kaikki luotu tässä maailmassa on Jumalan. Mutta on yksi asia maailmassa jota Jumalakaan ei omista: ihmisen vapaa tahto.
Tahtoon voi Jumala tai sielunvihollinen vaikuttaa[/QUOTE]

Vapaa tahto edellyttää että Jumala tai sielunvihollinen (eli myös Jumala) ei vaikuta suoraan ihmisen päätöksentekoon. Siksi Raamattu on ainoa ohjenuora ja myös sen tulkinnassa on suotavaa käyttää omaa harkintaa ja omaa tahtoa.
 
Miten niin se uskoon tulo voi kesta niin kauvan? eiko se tapahdukkaan hetkessa? selita vahan tarkemmin!
joitain saattaa Jumala valmistella vuodenkin. Minulle oikeastaan kävi niin... Eli vuoden mietin ja pähkäilin asioita, tuli rankkoja vastoinkäymisiä ja vuosi oli todella rankka. puolenvuoden kuluttua aloin jo miettimään, en jaksa ilman Jumalaa, mutta en kumminkaan ollut valmis antautumaan kokonaan... Sitten alkoi jo Jumala suorastaan käyttämään rajumpia aseita minua kohtaan, että oikeasti tajuaisin, minkä vapauden saan uskoon tulolla ja olemalla uskossa.

kun sitten viimein halusin antaa kokonaan elämäni Herralle, sisälläni kaikui ääni "tämä on sinun viimeinen mahdollisuus, enää ei tule uutta mahdollisuutta". vähän kuin omatunto olisi tuon sanonut ja niin sen koinkin, niin monta kertaa olen asiani munannut...
 
"vieras"
Miten raamatulliseksi unique koit itse sen pohdiskelusi siitä, kuinka aina kun tulet raskaaksi, joku kuolee? havaitsitko siinä mietinnässäsi mitään taikauskoista fibaa tai edes vaaranpaikkaa liusua sellaiseen?
 
"Uskis"
Miten niin se uskoon tulo voi kesta niin kauvan? eiko se tapahdukkaan hetkessa? selita vahan tarkemmin!
Unique kertoikin jo siitä että se mietintä- ja puntarointiprosessi voi olla pitkä. Mutta sitten kun ihminen on valmis vastaanottamaan Jumalan ja haluaa niin tapahtuvan, se uskoontulohetki, pelastushetki tapahtuu silmänräpäyksessä. Yliluonnollisessa maailmassa se on n. sekunnin murto-osa kun ihminen on siirtynyt pimeydestä valkeuteen.
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
[QUOTE="vieras";27068488]Miten raamatulliseksi unique koit itse sen pohdiskelusi siitä, kuinka aina kun tulet raskaaksi, joku kuolee? havaitsitko siinä mietinnässäsi mitään taikauskoista fibaa tai edes vaaranpaikkaa liusua sellaiseen?[/QUOTE]

eihän siinä ollut mitään raamatullista... ja sanotaanko, että on kyllä entisessä elämässä koettu kaikenmaailman taikauskot ym yliluonnolliset, etten kokenut miettinnässä olevan mitään vaaraa liukua niihin uskomuksiin... eli mielenkiinto on niitä asioita kohtaan nolla.
 

Yhteistyössä