Olen niin köyhä etten halua enää elää..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lauran tähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eikä toi työllistyminen lähihoitajana kuulosta hyvältä jos et pysty reumakipujen takia koulussa istumaan. Lopetat koulun, saat työttömyyspäivärahaa joka on kuitenkin isompi kin opintotuki? Sitten työkkärin kanssa työllistymissuunnitelma.

Hae ihmeessä! Ja selvitä pankin kanssa, josko tosiaan sitä velkaa voisi maksaa vaan korot opiskeluajan. Mutta nyt painut telkan ääreen katsomaan jotain täysin turhaa ja unohdat hetkeksi huolet. Koska niille ei juuri tällä hetkellä voi mitään, niin ota hyvällä omallatunnolla aikaa itsellesi. Haluat ihan oikeita asioita itsellesi ja perheellesi, niitä samoja, joita suurin osa meistä muistakin haluaa. Ja tulet ne vielä saamaan. Kestä päivä kerrallaan, ota kaikki apu vastaan mitä saat ja ole armollinen itseäsi kohtaan. Elämä muuttuu vielä paremmaksi kun jaksaa yrittää. Mutta jotta jaksaisi yrittää, on välillä levättävä. Tsemppiä, voimia ja myös onnenpotkuja sinulle :)

[QUOTE="Vieras";27037191]Jotenkin vaan vähän skeptinen olo siitä että pankki olisi antanut lainan ilman ennakkosäästöjä, että perhe ei olisi yhtään ehtinyt asuntoa maksaa ja sitten olisi jo ehtinyt hakea ja päästä kouluun?
[/QUOTE]

Mulla oli 200e "säästössä" kun asuntolainan nostin :) Riitti että oli takaaja ja vakituinen työ (plus tulot riittää maksamaan lainaerät ja vastikkeen).

Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä;27032135:
tanssi lastasi kanssa ja, jos voimis siihen ei löydy vain katsele lastasi tanssimaan, leikkimään...sieltäkin saa voimia ja iloa...lapset ovat ihmellista, rakkaita lahjoja

halausta ja siunasta koko perheelle <3

Anteeksi, ihan kaunis ajatus, mutta jotenkin tuntuu, että ap:n tilanteessa ei paljoa tanssahtelut auta.....:popcorn:

Minuakin hieman ihmetytti tuo, että jos aloittaja nyt on rahapulassaan jo harkitsemassa itsemurhaa niin olisihan se vuokralle muuttaessa kuukausittain säästyvä satanen jo melkoisen iso parannus tilanteeseen. Ja jos joudutte joka tapauksessa ottamaan lyhennysvapaata asuntolainaan niin ei se lainasumma kolmessa vuodessa kuitenkaan pienene vielä juuri nimeksikään. Parempi olisi saada ne osamaksut maksettua kun ne yleensä ovat selvästi korkeakorkoisempia ja aloittaa oman asunnon maksaminen vasta sitten "puhtaalta pöydältä".

• Tykkää
Reactions: Data
Alkuperäinen kirjoittaja Lauran tähti;27036876:
Onko asunnon myyminen sen arvoista että saa sata euroa enempi kuussa rahaa? Summa on iso, mutta jos miettii että myymiseen menisi se vuosi (minkä oli myynnissä ennen meitäkin) ja koulua olisi enää kaksi vuotta jäljellä myynnin jälkeen. Kun valmistun ja saan töitä, ostamme uuden (taas muutetaan, kenties hoitopaikat ja koulut vaihtuu, kaverit naapurustossa). Kun siinä vaiheessa olisimme maksaneet omaa jo kolme vuotta pois (joka ON pitkä aika)..

Tai vaihdamme auton reilusti halvempaan ja saamme jonkun tonnin rahaa jolla ei elä kolmea vuotta mukavasti ja kenties halvempaa ja vanhempaa autoa saa rempata sen rahan edestä..

Näitä mietin, en ole jäärästi päättänyt etten missään nimessä koskaan myy. Ja enhän minä tästä edes yksin päätä.. Koitappa saada myymään mies jonka mielestä ongelmaa ei ole..

Anteeksi kun jankutan mutta kyllä tossa auton vaihdossa halvempaan säästää pirusti vuosi tasolla, eikä vanhemmat autot kaikki nyt romuja ole, jos itse osaa edes kuluvia osia vaihtaa
Meillä oli chrysler grand voyager täyskasko+liikennevakuutus 1100€/vuosi, huollot 300-500€, bensaa rohmusi 15-17l/100km(bensoihin meni 350€/kk), osamaksu kuussa oli 500€.

Joskus täytyy mennä vaan vaikeimman kautta tässä elämässä, mutta kun sen kivikkoisen tien on käynyt läpi, niin sen jälkeen on ihmisenä vahvistunut kuitenkin. Vaikka se ei siltä aina tuntuiskaan!

Meillä on tehty tosi isoja muutoksia, eikä kaikki välttämättä olleet sellaisia, mitä olis itse aina halunnut tehdä. Mutta kaikesta selviää!! Aina ei tunnu kivalta, mutta kun päättää selvitä, niin selviää. Ja kun on puoliso siinä jakamassa niitä asioita, niin yhdessä ihan varmasti selviää.

Meillä kävi niin, että miehen firma meni konkurssiin. Asuimme silloin omakotitalossa ja tokihan se laitettiin sitten samantien myyntiin. Onneksi talo meni tosi pian kaupaksi! Ei siis tarvinnut kauaa siinä kärvistellä. Firmasta jäi niin paljon velkaa, että nehän meni kaikki ulosottoon. Meille tarjottiin vuokra-asuntoa aivan ihanalta alueelta. Juuri siitä, mistä kaikista eniten sitä haluttiin, eikä lasten koulut ja kaverit muuttuneet. Vuokra-asunto oli pieni, mutta sopusijaa antaa ja siinä oli tosi hyvä asua. Olin valmis menemään suht isosta talosta vuokra kolmioon neljän lapsen kanssa. Myöhemmin sitten meille samainen vuokranantaja tarjosi isompaa asuntoa, jossa nyt asustellaan.

Taloudellisesti meillä on tosi tiukkaa, joskus se harmittaa enempi, mutta mä oon päättänyt, että iloitsen siitä, mitä meillä on enkä haikaile sellaisen perään, mitä meillä ei ole. Joskus toki toivois, että vois kaupasta jätskiä ostaa. Mutta sitten harvoin, kun sitä ostettua saa, niin voi kuinka se maistuukaan hyvältä!! :) Isovanhemmat kun käyvät kyläilemässä, niin tuovat usein lapsille karkkia, sipsejä, leipää, hedelmiä ym. Ja voi kuinka lapset on niistä tooosi iloisia!! Kun pystyy iloita ihan pienistä jutuista, niin huomaan, että itekin jaksan paljon paremmin.

Leivät meillä tehdään itse, me leivotaan usein ja tehdään ruokaa porukalla. Meidän perhe nauttii ihan tosi paljon lautapelien pelaamisesta, leffan katselemisesta (ystävien kanssa lainaillaan leffoja, niin saa kaikki vaihtelua), leipomisesta porukalla, saunomisesta, askartelusta, kävelylenkeistä ym. Lähes kaikki harrastukset ovat meillä ilmaisia, mitään lehtiä meille ei tule, paitsi paikallissanomat, joka on pienellä paikkakkunnalla tosi tärkeä juttu. Me käydään kirjastossa ja usein lainataan tosi iso kasa kirjoja, leffoja, satu cd:tä..

Joskus me saadaan Makuunin lahjakortteja ystäviltä lahjaksi tai lapset saa synttärilahjaksi tai sitten lounasseteleitä. Niillä me sitten koko porukka nautitaan hyvästä ruuasta tai sitten katsotaan porukalla joku leffa.

Oon opetellu itse ompelemaan, kutomaan, virkkaamaan ym. Joskus joku kysäsee, että tekisinkö villasukat, että hän maksaa siitä tekemisestä pienen summan ja ostaa itse langan. Kaikki ale-korit pöyhin aina ja joskus saatan tehdä löytöjä jopa eurolla. Löydän usein samalla hintaa uusia vaatteita, kun kirpparilta. Meillä päin kirppareilla pyydetään vaatteista ihan hirmuisia summia! Joskus toki teen tosi hyviä löytöjä sieltäkin. Oon löytänyt myös itselleni sieltä tosi paljon kivoja ja siistejä vaatteita. Yhtenä kertana löysin mm. toppatakin itselleni, maksoi muutaman euron. Ennakoin niin paljon tulevaan, että meillä on aina seuraavaa kokoa odottamassa lapsille vaatteita. Useamman ystäväperheen kanssa kierrätetään vaatteita, suksia, luistimia, pyöriä ym. Ja kun ostaa valmiiksi niitä vaatteita odottamaan, niin sitten ei tarttekaan miettiä ostamista kalliilla rahalla. Eikä todellakaan meillä ostella mitään uusia ja kalliita vaatteita!!

Vaikka meillä on ulosotossa suht isokin summa, niin silti tästä jollain tavalla mennään eteenpäin!! :) Päivä kerrallaan ja hetki kerrallaan. Lapset ovat sellaisia positiivisia ja iloisia, että itekin saa siitä paljon voimia!! Toivottavasti ap pystyt myös jossain vaiheessa nauttimaan elämän pienistä jutuista ja nauttimaan siitä, mitä sulla on. Ainainen kateus saastuttaa ihmistä niin paljon, että mieli rupee painumaan alaspäin!! Mieti joka päivä joku ilonaihe, mitä sinä päivänä on tapahtunut, etkä mieti vaan niitä huonoja juttuja. Huomaat, että elämässä on paljon arvokasta, mitä ei näe silloin, kun on kateellinen muille. Ihan varmasti teilläkin on paljonkin kaikkia pieniä iloja perheessä, ihan varmasti!!! Kovasti voimia ja jaksamista teille!!! <3

Sori pitkä teksti, mutta toivottavasti ei haittaa!! ;)

• Tykkää
Reactions: Mei-mi ja Sadana
naine istuu pankin päällä ja itkee että ei oo rahaa.vai ootko niin vitun ruma ja läski että ei kukaa halua nussia sua..tässä maassa ei kukaa nälkää kuole,tai myykää asuntonne,vittu mitä paskaa.

elämä on täynnä valintoja, joita ole jo tehnyt. Eli runsasta juomista, lapsia antaa vaan tulla, ehkäisyvälineitä on kyllä saatavilla. Kaikki maksaa, niin se vaan on

[QUOTE="Vieras";27037389]Mutta ei se maksa asuntolainaa.[/QUOTE]

Exactly my point. Tuossa tilanteessa, noin masentuneena on tuskin energiaakaan tanssia. Tuommoiset "tanssi, mene luontoon kävelemään" on lähinnä vittuilulta kuullostavia lausahduksia, kun on tilanteessa, jossa ei ole rahaa ostaa lapsille kunnon ruokaa.:headwall:

Aiemmin joku ehdotti, että ottaisit yhteyttä esim kuntasi velkaneuvojaan. Itse en tarkemmin tuosta tiedä, mutta jos teillä olisi mahdollista saada takuu-säätiön kautta lainatakaus, ja tätä kautta yhdistää nuo osamaksut ja mahdollisesti autolaina ja näin saada näille kohtuullisempi kuukausierä maksamalla vain yhtä lainaa..

Tuohon takuu-säätiön kautta haettavaan lainaan tarvitaan se, että molemmilla on töitä. Mutta velkaneuvojaa suosittelen kyllä kovasti. Häneltä me ollaan saatu tosi paljon hyviä vinkkejä. Jonot vaan velkaneuvojille on pitkät, mutta kannattaa soitella.

[QUOTE="Vieras";27037191]Jotenkin vaan vähän skeptinen olo siitä että pankki olisi antanut lainan ilman ennakkosäästöjä, että perhe ei olisi yhtään ehtinyt asuntoa maksaa ja sitten olisi jo ehtinyt hakea ja päästä kouluun?

Ja että pitkään töissäolleena autosta on enemmän velkaa kun sen arvo on, huonekaluista velkaa, opintovelkaa, kroonisia sairauksia. Miten tuohon tilanteeseen päätyy? Nyt olisi jo myynyt verhotkin ikkunoista eikä uskoisi ettei asuntoa pysty maksamaan.

Lisäksi tämä että muutama satanen kuussa ei auttaisi tilannetta. Paljonko sitä rahaa pitäisi saada per kk lisää että tilanne helpottuisi?[/QUOTE]

Joulukuussa teimme asuntopaperit. Pankki myönsi lainaa 100,000€ yhdellä takaajalla. Ensiostajana valtio takaa 70% ja takaaja 30% lainasta. Takaajallamme on omaisuutta enemmän kuin tuo taattava summa. Tammikuussa työnantaja ilmoitti laittavansa firman kiinni. Sain tehdä vielä helmikuun loppuun töitä. Hain kevään yhteishaussa kouluun. Olin siis työtön työnhakija helmikuusta saakka.

Autosta en osaa sanoa kuin että mies sanoi ettei sitä kannata myydä koska häviämme niin paljon rahaa ja maksamme edelleen siitä lainaa. Opintolainan otin peruskoulun jälkeen kun opiskelin tätä samaa alaa jonka nyt käyn loppuun kun silloin keskeytin. Ehdin käydä koulua kaksi vuotta, ja otin siis kaksi lainaa. Huonekaluista ja vaatteista jne on velkaa kun olen tilannut osamaksulla H&M:lle, NetAnttilaan, Hobbyhalliin, Jotexille, Clarna tilille ja olikohan joku muukin paikka?? Esim kun otimme rottia, tilasin niille 400€ maksavan häkin clarna tilille... Krooniselle sairaudelle en voi itse mitään, se on vaivannut vuosia ja todettiin noin vuosi sitten.

Miten tähän päädyttiin..Kun työt loppui helmikuussa ja jäin työttömyyspäivärahalle, pärjäsimme jotenkin,mutta osamaksuja ja lainoja oli paljon. Kun kesän alussa tuli tieto koulusta menin paniikkiin. Elokuusta asti olisin opintotuella!!! Makselin tökäreillä kaiken minkä vaan pystyin jo ennakkoon pois. Poimin mustikoita, möin tavaroita ja huonekaluja ja kaiken rahan minkä sain maksoin osamaksuja pois. Niitä nyt kuitenkin jäi vielä, ei kahdessa kuukaudessa paljoa saanut kasaan sitä rahaa..

Muutama satanen parantaisi tilannetta, tottakai! Mutta mistä se otetaan? Asunnon myyminen ei nyt tunnu järkevältä koska tämä ei ole loppuelämän tilanne. Vaikka se ajoittain alkaa tunta siltä että on ja ahdistus pääsee niskan päälle..

Ap, näin se oikeassa elämässä menee että jossei sulla ole varaa maksaa lainaasi, asunto menee myyntiin. Ei sitä voi "pimittää" ja odotella parempia aikoja...työttömyys on kasvussa ihan kaikkialla maailmassa eikä mikään takaa sinullekaan työtä sitten kun valmistut, ikävä kyllä.

Eli ota itseäsi niskasta kiinni, myy se asunto + vaihda auto halvempaan ja sopeudu tilanteeseen.

Hei ap, mitä jos hetken helpotukseksi hakisitte talveksi TUETTUA LOMAA? :) Sellaisia voi hakea monilta eri järjestöiltä, google varmaan auttaisi löytämään (tai jos joku tietää valmiiksi niin voisi ehkä tähän laittaa linkin?). Tuntuisi ehkä kivalta päästä hetkeksi hengähtämään.

En lukenut koko ketjua, vain sinun vastauksesi, enkä enää muista miten sulla onnistuis tehdä esim. viikonlopputöitä. Saishan siitä useamman satasen kuussa lisää ja siten "makkaraa leivän päälle" :) Hoitoalalle opiskelet? Melko varmasti tulet saamaan töitä, joten tilanteenne on tosiaan hetkellinen.

En nyt ehdi pidempään kirjoitella, olisi paljonkin kirjoitettavaa kyllä. Yritä jaksaa, päivä päivältä.. jonain päivänä kaikki tämä on takana :)

Ryhdistäydy nainen.
Sullahan on kaikki hyvin. Sulla on perhe ja opiskelupaikka ja taidatte kaikki olla terveitäkin.
Käypä juttelemassa sen koulunterkan kanssa jos se ohjaisi sut juttelemaan psykolle ennen kuin onnistut masentamaan itsesi. Jos ne yrittävät sysätä sua pois VAADI että pääset juttelemaan. Sinun on pidettävä puolesi, kukaan ei tee sitä sinun puolestasi.
Seuraava askel on kunnollisen suunnitelman teko. Tehkää se suunnitelma miehesi kanssa, siis suunnitelma siitä mitä haluatte tehdä ja kuinka aiotte sen savuttaa., mistä olette valmiita tinkimään saavuttaksenne sen mitä haluatte.

Yhteistyössä