Joskus täytyy mennä vaan vaikeimman kautta tässä elämässä, mutta kun sen kivikkoisen tien on käynyt läpi, niin sen jälkeen on ihmisenä vahvistunut kuitenkin. Vaikka se ei siltä aina tuntuiskaan!
Meillä on tehty tosi isoja muutoksia, eikä kaikki välttämättä olleet sellaisia, mitä olis itse aina halunnut tehdä. Mutta kaikesta selviää!! Aina ei tunnu kivalta, mutta kun päättää selvitä, niin selviää. Ja kun on puoliso siinä jakamassa niitä asioita, niin yhdessä ihan varmasti selviää.
Meillä kävi niin, että miehen firma meni konkurssiin. Asuimme silloin omakotitalossa ja tokihan se laitettiin sitten samantien myyntiin. Onneksi talo meni tosi pian kaupaksi! Ei siis tarvinnut kauaa siinä kärvistellä. Firmasta jäi niin paljon velkaa, että nehän meni kaikki ulosottoon. Meille tarjottiin vuokra-asuntoa aivan ihanalta alueelta. Juuri siitä, mistä kaikista eniten sitä haluttiin, eikä lasten koulut ja kaverit muuttuneet. Vuokra-asunto oli pieni, mutta sopusijaa antaa ja siinä oli tosi hyvä asua. Olin valmis menemään suht isosta talosta vuokra kolmioon neljän lapsen kanssa. Myöhemmin sitten meille samainen vuokranantaja tarjosi isompaa asuntoa, jossa nyt asustellaan.
Taloudellisesti meillä on tosi tiukkaa, joskus se harmittaa enempi, mutta mä oon päättänyt, että iloitsen siitä, mitä meillä on enkä haikaile sellaisen perään, mitä meillä ei ole. Joskus toki toivois, että vois kaupasta jätskiä ostaa. Mutta sitten harvoin, kun sitä ostettua saa, niin voi kuinka se maistuukaan hyvältä!!

Isovanhemmat kun käyvät kyläilemässä, niin tuovat usein lapsille karkkia, sipsejä, leipää, hedelmiä ym. Ja voi kuinka lapset on niistä tooosi iloisia!! Kun pystyy iloita ihan pienistä jutuista, niin huomaan, että itekin jaksan paljon paremmin.
Leivät meillä tehdään itse, me leivotaan usein ja tehdään ruokaa porukalla. Meidän perhe nauttii ihan tosi paljon lautapelien pelaamisesta, leffan katselemisesta (ystävien kanssa lainaillaan leffoja, niin saa kaikki vaihtelua), leipomisesta porukalla, saunomisesta, askartelusta, kävelylenkeistä ym. Lähes kaikki harrastukset ovat meillä ilmaisia, mitään lehtiä meille ei tule, paitsi paikallissanomat, joka on pienellä paikkakkunnalla tosi tärkeä juttu. Me käydään kirjastossa ja usein lainataan tosi iso kasa kirjoja, leffoja, satu cd:tä..
Joskus me saadaan Makuunin lahjakortteja ystäviltä lahjaksi tai lapset saa synttärilahjaksi tai sitten lounasseteleitä. Niillä me sitten koko porukka nautitaan hyvästä ruuasta tai sitten katsotaan porukalla joku leffa.
Oon opetellu itse ompelemaan, kutomaan, virkkaamaan ym. Joskus joku kysäsee, että tekisinkö villasukat, että hän maksaa siitä tekemisestä pienen summan ja ostaa itse langan. Kaikki ale-korit pöyhin aina ja joskus saatan tehdä löytöjä jopa eurolla. Löydän usein samalla hintaa uusia vaatteita, kun kirpparilta. Meillä päin kirppareilla pyydetään vaatteista ihan hirmuisia summia! Joskus toki teen tosi hyviä löytöjä sieltäkin. Oon löytänyt myös itselleni sieltä tosi paljon kivoja ja siistejä vaatteita. Yhtenä kertana löysin mm. toppatakin itselleni, maksoi muutaman euron. Ennakoin niin paljon tulevaan, että meillä on aina seuraavaa kokoa odottamassa lapsille vaatteita. Useamman ystäväperheen kanssa kierrätetään vaatteita, suksia, luistimia, pyöriä ym. Ja kun ostaa valmiiksi niitä vaatteita odottamaan, niin sitten ei tarttekaan miettiä ostamista kalliilla rahalla. Eikä todellakaan meillä ostella mitään uusia ja kalliita vaatteita!!
Vaikka meillä on ulosotossa suht isokin summa, niin silti tästä jollain tavalla mennään eteenpäin!!

Päivä kerrallaan ja hetki kerrallaan. Lapset ovat sellaisia positiivisia ja iloisia, että itekin saa siitä paljon voimia!! Toivottavasti ap pystyt myös jossain vaiheessa nauttimaan elämän pienistä jutuista ja nauttimaan siitä, mitä sulla on. Ainainen kateus saastuttaa ihmistä niin paljon, että mieli rupee painumaan alaspäin!! Mieti joka päivä joku ilonaihe, mitä sinä päivänä on tapahtunut, etkä mieti vaan niitä huonoja juttuja. Huomaat, että elämässä on paljon arvokasta, mitä ei näe silloin, kun on kateellinen muille. Ihan varmasti teilläkin on paljonkin kaikkia pieniä iloja perheessä, ihan varmasti!!! Kovasti voimia ja jaksamista teille!!! <3
Sori pitkä teksti, mutta toivottavasti ei haittaa!!