Olen niin köyhä etten halua enää elää..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lauran tähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ikihyvä;27036547:
Ei ole yhteiskunta mätä, ainakaan Suomessa. Täällä on toimeentulo taattu jokaiselle. Eri asia on sitten, tyytykö siihen, että on elatus ja vaatteet ja katto pään päällä.

joo mutta,kummallista kun ei oteta huomioon ihmisiä joilla elämä yhtäkkiä varoittamatta muuttuu radikaalisti,eihän he voi tietää et asiat menee niin sekaisin kun vaan voi ,eikä tulot olekaan enää samat kuin ennen... jos edes sen 20€ oisin toimeentuloa saanut ni oisin siihen tyytynyt mutta kun ei niin ei.... mihinkään "ylimääräseen " en rahaa käytä ,koska sitä rahaa ei ole mitä käyttäisi,vuokran ja sähkön ja vedsimaksun jälkeen jää tuo 80€ kuussa kolmelle ruokaan ,vaatteisiin,hygieniatuotteisiin ym.. etten mä turhasta valita!

eikä ole kyllä mullakaan autoa yms turhiketta,lasten vaatteet ostan aina kirppareilta yms... ettei mulla niitä turhia menoja ole . joskus vaan kuvittelis et suomen sosiaalitoimisto auttaa SUOMALAISIA kun niillä hätä mut ne ulkomaalaiset menee ikävä kyllä edelle...

No jos sulla on osamaksuja ja oot ostanut velaksi huonekaluja, ei kai sossun niitä tarvi maksaa? :) Olen itsekin ollut samassa tilanteessa, mutta otin sukulaisilta vastaan ja ostin kirpparilta mm. imurin, ettei tarvis tehdä velkaa. Ei ne ulkomaalaiset saa sen enempää vaikka sinä et saisikaan uusia huonekaluja :)

Tsemppiä ja voimia! Älä välitä näistä urpoista, jotka käyvät täällä pätemässä vaikka elämässä ei ole koskaan ollut mitään ratikkavuoron missaamista traumaattisempaa. Itse kitkuttelin aikani samalla lailla ja olin jumissa töissä, joka aiheutti burnoutin sekä masennuksen mutta en voinut sanoa itseäni irti juuri siksi että se olisi ollut taloudellinen katastrofi. Äitiyslomasta muistan vain kuinka itkin laskuja ja sitä, etteivät rahat riittäneet mihinkään. Mutta sain tutkintoni tehtyä ja pääsin pois siitä helvetistä. Älä siis vielä anna periksi. Mene lääkäriin, hanki tarvittaessa masennusdiagnoosi, sillä se sinulla kaikesta päätellen on. Ainakin on tarvittaessa mahdollisuus sairaspäivärahaan.

Lohduttaudu sillä, että vaikka nyt on tiukkaa ja helvettiä, niin asiat pakostakin kääntyvät paremmiksi. Anna itsellesi lupa hengähtää ja todellakin käy siellä pankissa katsomassa, josko ne osamaksut voisi ottaa jollekin kulutuslainalle, josta on helpompi maksaa korkoja pankille (plus että ovat pienempiä). Jos se pankkihenkilö on yhtään sympaattisen oloinen, niin kerro koko tilanne ja katsokaa, miten asiat voisi järjestellä niin että pärjäätte. Se on pankinkin etu että selviydyt ja pääset jaloillesi. Nyt tärkeintä on juuri vain selvitä. Päivä kerrallaan, viikko kerrallaan. Tutkintoa hitaasti, voimien mukaan eteenpäin. Talouden kanssa sama juttu. Ja lapsillesikin sinä olet kaikkein kallein omaisuus. Masentuneena, väsyneenä, köyhänä ja murtuneenakin sinua ei voi korvata kukaan koskaan lapsillesi ja miehellesi. Se antoi itselleni voimaa jaksaa pahimman yli.

Lohduttaudu sillä, että kun lopulta valmistut ja saat hyviä töitä niin voit katsoa taaksepäin ja tietää että selviät kaiken tuon jälkeen ihan mistä tahansa. Lämmin halaus täältä ja toivon, että asiasi järjestyvät mahdollisimman nopeasti, helposti ja kivuttomasti. Meitä on kuitenkin useampia, joten et ole yksin. Voimia!

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;27036612:
No jos sulla on osamaksuja ja oot ostanut velaksi huonekaluja, ei kai sossun niitä tarvi maksaa? :) Olen itsekin ollut samassa tilanteessa, mutta otin sukulaisilta vastaan ja ostin kirpparilta mm. imurin, ettei tarvis tehdä velkaa. Ei ne ulkomaalaiset saa sen enempää vaikka sinä et saisikaan uusia huonekaluja :)

mulla ei sukulaisista ollut hyötyä niin sitä mahdollisuutta ei ollut ja ystäviäkään ei ole. sossuta pyysin avustusta mutta en saanut,tämän jälkeen ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin ostaa uudet osarilla kun en kirpparilta olisi pystynyt niitä ostamaan kun ei sitä rahaa ikinä ole.

siehän oot tsempannut tosi hyvin tähän saakka! jaksa nyt vielä hetki opiskelua, sitten se aurinko paistaa vimmeistään risukasaan ja elämä alkaa hymyillä. paljon on myös asenteesta kiinni, opiskeluaika voi olla huisin jännää ja mukavaa, kolme vuotta on todella lyhyt aika koko elämästä.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;27036612:

ja kyse ei ole ollut mistään uusista huonekaluista. lueppa uusiksi ellet muuten ymmrrä. :) sossu ei avustanut edes käytettyihin niin oli pakko turvautua osamaksuihin. ilman osarimenetelmää ,meillä ei olisi huonekaluja! ja kyllä mun mielestä ruokapöytä,pyykkikone,sängyt,ja imuro on välttämättömiä lapsiperheessä.

joo mutta,kummallista kun ei oteta huomioon ihmisiä joilla elämä yhtäkkiä varoittamatta muuttuu radikaalisti,eihän he voi tietää et asiat menee niin sekaisin kun vaan voi ,eikä tulot olekaan enää samat kuin ennen... jos edes sen 20€ oisin toimeentuloa saanut ni oisin siihen tyytynyt mutta kun ei niin ei.... mihinkään "ylimääräseen " en rahaa käytä ,koska sitä rahaa ei ole mitä käyttäisi,vuokran ja sähkön ja vedsimaksun jälkeen jää tuo 80€ kuussa kolmelle ruokaan ,vaatteisiin,hygieniatuotteisiin ym.. etten mä turhasta valita!

No ei tosiaan oteta huomioon radikaaleja, varoittamattomia muutoksia. Kun meille sellaisia tuli, onnettomuuden ja kuoleman vuoksi, jouduimme luopumaan paljosta materiasta. Meni talo, auto ja paljon muuta. Mutta tuntui paljolta roskalta kaiken todellisen menetyksen rinnalla. Ja eletty sen jälkeenkin, ei haittaa, vaikkei mitään oikeesti omista, elämä ja osa perheestä sentään tallella.

Alkuperäinen kirjoittaja ikihyvä;27036689:
No ei tosiaan oteta huomioon radikaaleja, varoittamattomia muutoksia. Kun meille sellaisia tuli, onnettomuuden ja kuoleman vuoksi, jouduimme luopumaan paljosta materiasta. Meni talo, auto ja paljon muuta. Mutta tuntui paljolta roskalta kaiken todellisen menetyksen rinnalla. Ja eletty sen jälkeenkin, ei haittaa, vaikkei mitään oikeesti omista, elämä ja osa perheestä sentään tallella.

kyllä niitä ihmisiä on muillakin kuollut. turha parkua kaikki lähtee vuorollaan.

#178 Naulan kantaan! Älä anna näiden muutaman itseäsi lannistaa, minäkään en "oikeista" ongelmista ole kärsinyt (siis ainakaan totaaliköyhyydestä taikka terveydenpettämisestä), ja siltikin voin uskoa sinun tukalat oltavat lainkaan niitä väheksymättä! Sinnittele tyttö!! En jaksaisi tähän mitään latteuksia kirjoitella mutta mielessäni halaan sua ja kuiskin korvaan lämpimiä sanoja! :)

Mua kyllä kans ihmetyttää..itse ostan kirpparilta tosi hyväkuntoisia ja halpoja vaatteita. Sain esim. kaksvuotiaalle tytölleni syystakin, kahdet kengät, neljä paitaa, kahdet housut ja mekon kympillä. Ei ollu paljon, ja tyttö pärjää noilla pitkään. Ruokaan menee sikavähän rahaa. Teen ison kattilallisen keittoa/muusia+kastiketta ym ja siitä syödään kahtena, jopa kolmena päivänä. Meillä on aina hedelmiä, vihanneksia, itse leivottua leipää sekä pullaa. Minusta ei ole kauhean kallista. Olen neljän lapsen yyhoo.

ja kyse ei ole ollut mistään uusista huonekaluista. lueppa uusiksi ellet muuten ymmrrä. :) sossu ei avustanut edes käytettyihin niin oli pakko turvautua osamaksuihin. ilman osarimenetelmää ,meillä ei olisi huonekaluja! ja kyllä mun mielestä ruokapöytä,pyykkikone,sängyt,ja imuro on välttämättömiä lapsiperheessä.

Aika monessa lapsiperheessä ei oo tosiaankaan varaa ostaa noita kaikkia kerralla uutena ja on minusta hieman outoa, että olet kokenut vaihtoehdoksi JOKO hankkia ne käytettynä sossun avulla tai uutena osarilla. Mutta nyt maksat niitä pois ja sen jälkeen rahaa ehkä jääkin enemmän. Ei ne laskut yleensä kovin yllätyksenä tuu eikä edelleenkään tuo tilanne oo sossun syytä.

Käytettyjä huonekaluja saa ihan kyllä ilmaiseksi, jos kehtaa vain kysellä. Niitä monilla on varastossa lojumassa, koska kaatopaikalle vieminen maksaa. Myös käytettyjä kodinkoneita annetaan usein ilmaiseksi pois uusien ostosten alta. Jos ei kehtaa tutuilta kysyä, voi etsiä esim. netistä annetaan-otsikoiden alta. Tai vaikka laittaa otetaan vastaan -ilmoitus ihan lähikaupan ilmoitustaululle.

On noloa, jos ostaa osamaksulla tavaroita, joihin ei ole varaa.

[QUOTE="vieras";27036708]kyllä niitä ihmisiä on muillakin kuollut. turha parkua kaikki lähtee vuorollaan.[/QUOTE]

Kuka parkuu, kuka ei. Ei täällä vissiin kukaan ole "parkunut", muut kuin eräät materian perään. Mun parut rakkaani kuoleman vuoksi ei oo tänne palstalle ikinä päätyneet.

lol. no joo... eipä täällä tunnu ihmiset ymmärtävän.... jos elämä muuttuu kymmenen vuoden jälkee normaalista totaaliköyhään niin kyllä siinä totuttelemista on ja jaksamista... huoh... älkää te tulko tänne selittään miten te ootte niin hyviä kun muut murheistaan avautuu.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä mutta rikas;27036729:
Mua kyllä kans ihmetyttää..itse ostan kirpparilta tosi hyväkuntoisia ja halpoja vaatteita. Sain esim. kaksvuotiaalle tytölleni syystakin, kahdet kengät, neljä paitaa, kahdet housut ja mekon kympillä. Ei ollu paljon, ja tyttö pärjää noilla pitkään. Ruokaan menee sikavähän rahaa. Teen ison kattilallisen keittoa/muusia+kastiketta ym ja siitä syödään kahtena, jopa kolmena päivänä. Meillä on aina hedelmiä, vihanneksia, itse leivottua leipää sekä pullaa. Minusta ei ole kauhean kallista. Olen neljän lapsen yyhoo.

Kaksivuotiaalle kirppikseltä löytyykin hyvää tavaraa. Mutta yritäs ostaa neljävuotiaalle tai koululaiselle niin valikoima on kovasti toisenlainen. Ei enää löydy niitä vaatteita samalla tavalla hyväkuntoisina.

Alkuperäinen kirjoittaja Lauran tähti;27036741:
ruokarahaa on noin 50€/viikko Ei sillä raski hedelmiä ostella..

ruokarahaa meillä 20€/viikko ... enkä ole materialisti vaikka eräät täällä palstalla niin koittavat väittää...olisi tosi surullista että lapseni söisivät lattialla ,nukkuisivat,lattialla,ja pölyt leijailisivat kämpässä...onko tämä materiaalisuutta???

ruokarahaa meillä 20€/viikko ... enkä ole materialisti vaikka eräät täällä palstalla niin koittavat väittää...olisi tosi surullista että lapseni söisivät lattialla ,nukkuisivat,lattialla,ja pölyt leijailisivat kämpässä...onko tämä materiaalisuutta???

niin ja vielä lisään että kulkisivat likaisissa vaatteissa,jos tämä on jonkun mielestä materialisuutta niin kyllä pistää ihmetteleen että minkälaisia nuo ihmiset todellisuudessa ovat!

[QUOTE="vieras";27036752]Kaksivuotiaalle kirppikseltä löytyykin hyvää tavaraa. Mutta yritäs ostaa neljävuotiaalle tai koululaiselle niin valikoima on kovasti toisenlainen. Ei enää löydy niitä vaatteita samalla tavalla hyväkuntoisina.[/QUOTE]

Tuo nyt oli esimerkki aivan viimeisimmästä kirppiskäynnistä. Olen kyllä löytänyt hyvää vaatetta myös 9, 12 ja 13 vuotiaillenikin. Täytyy vaan viitsiä penkoa.

Ruokarahaa teillä olisi varmaan paljon enemmän kuin 20 €/viikko, jos ilmaiset lahjoitushuonekalut olisivat teille kelvanneet eikä kaikkia olisi tarvinnut saada uutena.

[QUOTE="vieras";27036749]lol. no joo... eipä täällä tunnu ihmiset ymmärtävän.... jos elämä muuttuu kymmenen vuoden jälkee normaalista totaaliköyhään niin kyllä siinä totuttelemista on ja jaksamista... huoh... älkää te tulko tänne selittään miten te ootte niin hyviä kun muut murheistaan avautuu.[/QUOTE]

Jos kymmenenä "hyvänä" vuonna ei ole saanut aikaan kuin velkaa niin onko ne niin kovin hyviä vuosia olleet. Ongelmana tässä kai lähinnä se ettei ap ja miehensä pysty myöntämään että nykyinen elintapa on heille liian kallis tuossa tilanteessa.

Leivän leipomista itse sanon säästönäpertelyksi jos todelliset ongelmat ovat liian kallis asunto ja liian kallis auto.

No mutta myydään pönttökin pois mokoma turhake :D Vesilaskua vaan kasvattaa! Pissataan takapihalle!! Ja jääkaappikin syömästä sähköä kun ei sinne ole mitään varaa ostaa anyway :D

Mut vakavasti. Kyllämusta on ankea kasvuympäristö jos kodissa ei ole mattoja, tauluja, leluja jne. asioita. Mielummin ne vaikka varastan kun oon ilman..

Nonii, nyt kannattais rauhottuu. Jos todella on vaan 20€ viikossa ruokarahaa, se tarkoittaa että muita laskuja on sitten liikaa. Eli on ostettu liikaa tavaraa. Koska toimeentulotukea saa, nin että perusmenoihin on jäätävä 300-400€ jokaiselle perheenjäsenelle joka kuukausi. Jos tuosta summasta jää ruokaan vaan noin vähän, se tarkoittaa, että muita, siis ei välttämättömiä, menoja on liikaa.

Ruokarahaa teillä olisi varmaan paljon enemmän kuin 20 €/viikko, jos ilmaiset lahjoitushuonekalut olisivat teille kelvanneet eikä kaikkia olisi tarvinnut saada uutena.

ja itse en ole "lahjoitushuonekaluista " mistään ikinä kuullut puhuttavan sanaakaan! jos tarkotit ystäviltä tai sukulaisilta mahd. saatavia....niin mulla ei sellaisia ole joten ei ole ollut muuta mahdollisuutta.

Musta kuulostaa, että sun kannattais vaan päästä juttelemaan jollekin ammattilaiselle. Te pärjäätte (nipin napin, mutta kuitenkin pärjäätte) niin nyt pitäis vaan saada sun asenne muuttumaan. Teillä on kuitenkin tuo tilanne väliaikainen, eikä itsemurha oo hyvä ratkaisu kenenkään kannalta. Lapsia ei paljon sata tonnia lohduta jos äiti kuolee.

Yks juttu mikä tuli mieleen, enkä huomannut, että olis vielä ehdotettu.. Ootteko kysyneet pankilta, voisko lainasta maksaa pelkkiä korkoja jonkin aikaa? Eihän se pidemmän päälle järkevää ole (eikä pankki varmaan kovin moneksi kuukaudeksi suostukaan), mutta saisitte vähän aikaa ehkä muutaman satasen lisää käyttöön kuukaudessa ja sitä vois yrittää sit jakaa opiskeluajalle niin, että saatte edes syötyä normaalisti.

Yhteistyössä