Kuin köyhä pitää olla, ettei ole oikeasti varaa ostaa jotain pientä, esim. verhoja tai uusia mukeja???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noo..mun kaveri ravaa ristelyllä ja 400-500 egee aina tuhlaa siel. Sitten makaa kotona pari viikkoo nälkäsenä ja valittelee ku ei oo rahaa ostaa ruokaa ennnekuin lapsilisät tulee :) Sitte se ottaa lapsilisän ja juo/syö siitä parina päivänä ja taas siel ei oo rahaa. :) Se on koko ajan rahapulassa....

No mä en taas tajua että miksi lapsilisäpäivänä pitäis olla hulluna tuhlaamassa? Jos sinä päivänä ostaa jotain tarpeetonta, onhan se kuitenkin pois loppukuukauden tuloista. Jos rahaa on vähän, on ihan fiksua, ettei osta edes sinä lapsilisäpäivänä uusia mukeja/verhoja.

Kyllä mäkin sanon usein, ettei ole nyt varaa ostaa jotain. Tosiasiassa en halua ostaa mitään turhaa, kun ilmankin pärjää. Säästyypähän rahaa sitten johonkin oikeesti hyödylliseen.

En nyt ole tuon kuvauksen kaltainen, mutta lähinnä käytän sitä esim. silloin kun jollain olis tupperit ja sanon ettei kiinnosta kupit, eikä ole varaakaan. (no muotoilen nätimmin mutta tarkoitan tuota) tai sitten jos lapset kinuaa jotain lelua tms. niin helppo vetää "maksaa liikaa" kortti esiin.

Meillä on kyllä aina rahaa perusasioihin ja olis verhoihin tai kuppeihinkin, mutta mielummin pidän tietynkokoista pesämunaa ja yritän muutenkin ostaa pääosin vain kun on tarvetta. En kyllä koskaan (?) vingu muille että_ ma haluuuuun, ei oo varaaaa...

Noo..mun kaveri ravaa ristelyllä ja 400-500 egee aina tuhlaa siel. Sitten makaa kotona pari viikkoo nälkäsenä ja valittelee ku ei oo rahaa ostaa ruokaa ennnekuin lapsilisät tulee :) Sitte se ottaa lapsilisän ja juo/syö siitä parina päivänä ja taas siel ei oo rahaa. :) Se on koko ajan rahapulassa....

Joo, tiedän "ihmistyypin", toiset on sellaisia että esim. lomalla käytetään rahaa miten sattuu "kun nyt kerrankin ollaan lomalla" asenteella tai "harvoin me nyt ulkona syödään, niin ihan sama mitä maksaa" tms.
Itse mielummin elän koko ajan tasaisesti, eli aina on säästössä jonkin verran rahaa, mutta vaikka sitä olis enemmän tai olis palkkapäivä niin rahaa ei ole pakko mennä johonkin kuluttamaan.
Okei, joskus jään natkuttamaan liikaa, välillä ukko koittaa palauttaa suhteellisuuden tajun, kun en raski ostaa vesipulloa kaupungilla janooni kun vessasta sais ilmaiseksi vettä -asenteen. (no nykyisin saa esim. apteekeistakin vettä, että enpä sitä vettä ole ostanut, mutta ehkä ymmärrätte mitä tarkoitan)

Yhteistyössä