Onko se kamalaa jos lapsi ei saa koskaan omaa huonetta?

  • Viestiketjun aloittaja miten on?
  • Ensimmäinen viesti
Riippuu lapsesta. Mä TARVITSIN omaa rauhaa ja omaa tilaa jo aika pienenä ja koulun edetessä ja teini-iän lähetessä vielä enemmän. Nyt aikuisenakin mulla PITÄÄ olla omaa aikaa ja omaa tilaa. Mun sisko taas ei koskaan viihtynyt omassa huoneessaan, teki aina kaiken keittiön pöydän ääressä ja halusi nukkuessakin lähelleen vähintään koiran jos ei muita.

Mun esikoinen on samanlainen kuin minä. Se asui nyt 2 vuotta pikkusiskon kanssa samassa huoneessa mutta ei siitä kertakaikkiaan tullut mitään joten pakko oli järjestää huonejako uusiksi ja hommata pojalle oma tila. Vaikka pienikin.
 
YaYa
kyllä se oma rauha viimestään teini-iässä on tosi tärkee. mulle aikanaan oma huone ja oma reviiri oli ihan ehdottomia. nyt meillä alle kouluikäset lapset samassa huoneessa mutta sitten muutto isompaan kun lasvavat ja alkavat tarvitsemaan sitä omaa tilaa
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"aloittaja"
Riippuu lapsesta. Mä TARVITSIN omaa rauhaa ja omaa tilaa jo aika pienenä ja koulun edetessä ja teini-iän lähetessä vielä enemmän. Nyt aikuisenakin mulla PITÄÄ olla omaa aikaa ja omaa tilaa. Mun sisko taas ei koskaan viihtynyt omassa huoneessaan, teki aina kaiken keittiön pöydän ääressä ja halusi nukkuessakin lähelleen vähintään koiran jos ei muita.

Mun esikoinen on samanlainen kuin minä. Se asui nyt 2 vuotta pikkusiskon kanssa samassa huoneessa mutta ei siitä kertakaikkiaan tullut mitään joten pakko oli järjestää huonejako uusiksi ja hommata pojalle oma tila. Vaikka pienikin.
Entäpä jos ei ole mahdollista väljempiin olosuhteisiin?
 
[QUOTE="aloittaja";26967721]Entäpä jos ei ole mahdollista väljempiin olosuhteisiin?[/QUOTE]

Eikö minkäänlainen tilanjakaja tms. olisi mahdollinen?

Ei kai se sit auta kun toivoa että kyseinen lapsi ei ole kovin omaa rauhaa tarvitsevaa sorttia tai jos on, ni kärsiä sen pahasta olosta sitten.
 
Kahden hengen vuodesohvan sais kätevästi olkkariin vanhempia varten... tai sitten mahtuisko olkkariin tekemään jotain tilanjakaseinää? Sellasen voi tehdä ihan 10 cm styroksistakin (akryylimassalla vaikka parkettiin + kattoon kiinni, saa siististi pois jos tarvii), voi tapetoida päälle. Kestänyt moinen itsellä nojauksenkin. Oviaukoksi vaikka verho yms. saisi edes vähän yksityisyyttä, vaikka ääntä ei niin eristäkään. Tai parvisänky, jonka alle tekee jalkojen ympärille levyistä jotain seinämäistä näkösuojaa, ja voi sitten siellä alla lapsi hengailla yksityisemmin. Parvelle jos haluaa katosta kiskoille verhot, jos haluaa nukkumiseen näkösuojaa.
 
"Zip"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26968134:
Olkoot, jos se juuri tässä perheessä ei ole mahdollista, se ei ole mahdollista, vaikka Janipetterillä ja Kerttukyllikillä olisikin omat huoneet. Ja kaikilla muilla.
Ainiinjuu kun nykyään on muotia se MINÄ MINÄ MINÄ -asenne. Kakarat voi nukkua vaikka parvekkeella, kunhan mun hästens-sänky pysyy omassa isossa makkarissa.
 
[QUOTE="Zip";26968189]Ainiinjuu kun nykyään on muotia se MINÄ MINÄ MINÄ -asenne. Kakarat voi nukkua vaikka parvekkeella, kunhan mun hästens-sänky pysyy omassa isossa makkarissa.[/QUOTE]


Väärin.

Kakaroilla on aina muotia se 'no kun kaikilla muilla'.
Mutta se ei ole mikään pakkovaatimus vanhemmille, että tahto pitää toteuttaa.

Sitä hain, eli ellei jokaiselle tenavalle ole omaa huonetta, ei ole mikään vanhemmuuden pakko hankkia uutta asuntoa, että vaatimus täyttyisi.
Lapsilukua ei ole pakko mitoittaa asunnon huoneitten lukumäärään sopivaksi.

Toisekseen, jos Hästens ei mahdu olkkariin, on sen kai viisaampi olla makkarissa, eli pohjaratkaisu vaikuttaa myös.

Kolmanneksi, ei ole yhtään sanottua tai taattua, että lapsi/nuori kärsisi siitä. Ei kaikille välttämättä aiheudu suurensuuria traumoja ihan kaikesta.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;26968254:
minusta kuulostaa tosi kamalalta jos ei ole teininäkään omaa tilaa.
Samaa mieltä. Jos ei ole mahdollisuutta omaan huoneeseen niin sitten ei ole, ja musta on ihan ok esim. laittaa siskokset samaan huoneeseen, jossa on kuitenkin järjestetty molemmille joku näkösuojallinen tila esim. tilanjakajilla. Mut olisi ihan kamalaa nukkua olkkarissa ilman mitään yksityisyyttä, kiva sitten jos esim. helteillä haluaa nukkua alasti, tai kun vaatteetkin pitää vissiin mennä jonnekin vessaan vaihtamaan? Ja varmaan teini luuhaa mielummin aina kavereilla/kaupungilla sen sijaan että toisi kavereita kotiin...
 
"Vieras"
Meillä ei oo lapsilla omia huoneita, mutta viim teini-iässä järjestellään asiat niin, että meille tehdään uusi makkari ja lapset saa omat huoneet. Itse olen tosin aina jakanut huoneen siskoni kanssa, eikä se mitenkään haitannut.
 
kyllä
[QUOTE="Vieras";26968302]Meillä ei oo lapsilla omia huoneita, mutta viim teini-iässä järjestellään asiat niin, että meille tehdään uusi makkari ja lapset saa omat huoneet. Itse olen tosin aina jakanut huoneen siskoni kanssa, eikä se mitenkään haitannut.[/QUOTE]

minusta on eri asia jakaa huone siskon kanssa kuin punkata olohuoneessa, johon kuka tahansa on oikeutettu tulemaan milloin tahansa. Ei mitään omaa-
 
Pienenä sillä ei ole varmastikkaan niin väliä lapselle onko omaa huonetta mutta eiköhän ne ala jossain vaiheessa ala-astetta kinuamaan omaa tilaa enemmän ja teininä on tärkeää että olisi oma huone jossa omat tavarat eikä koko ajan perheen kanssa yhdessä tilassa..
 

Yhteistyössä