Veisittekö lapsenne tällaiselle PPH:lle?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Maira"
Kai mä veisin, ei tuo nyt mahottoman huonolta kuulosta ja koska ei olis omia lapsia siinä, ei tulis ehkä sitä eriarvoisuutta..

Ja mitä kokemuksiin pph:sta tulee nii ite alle vuodenikäisenä hoitoon laitettuna oon ehtiny aika monet pph:t koluaa läpi ja muutamasta on jääny paskan maku suuhun (hoitajan omat lapset kiusasivat, pakotettiin syömään ruokia joita en ollut ennen syönyt enkä pitänyt niistä, seisotettiin nurkassa pitkiä aikoja ja pakotettii syömää kylmää ruokaa jne jne jne) MUTTA, suurinosa hoitajista on ollut ihania ja ehdottomasti omanikin pph:lle veisin.

vau!
[QUOTE="pph";26919172] Ja muuten, olen LTO ja nyt ollut pph:na 3 vuotta, koska en halua lapsiani sinne ylisuureen ryhmään "säilöön" päiväksi, koska pk:n työntekijöiden resurssit eivät riitä, vaikka halua olisi tehdä työnsä hyvin. Ja työkaverini ovat sitten "ihan tavallisia" pph:ia joilla joko ammattitutkinto/pitkä työkokemus/lh. Jokainen oma persoonansa ja ihania avina kaikki. Omat lapseni antaisin ehdoitta kelle tahansa 10 työkaveristani hoidettavaksi.[/QUOTE]

Täällä myös yksi lto, joka on täysin samaa mieltä ja joka toimi juuri niin, että säästi omat lapsensa päiväkodilta toimiessaan perhepäivähoitajana näiden ollessa pieniä :)

Ei tietenkään, kuten eivät myöskään päiväkodin työntekijät rakasta hoitolapsiaan. Päiväkodeissahan lapsista käytetään termiä "aines".

Ei kukaan lastenhoitaja tai pph alakkaan hoitolapsilleen _äidiksi_ vaan he ovat hänen hoitajiaan.

Sekö sua nyt tässä kaihertaakin että joku toinen on tehnyt sen valinnan että tekee töitään kotona ja mahdollistaa näin oman lapsensa kotihoidon?

Tottakai ALKUASETELMA on eri, mutta siihen se jääkin. Eivät lapset luokittele toisiaan eriasrvoisiksi, tällä hetkellä sinä olet ainoa _aikuinen_ joka niin tekee.

Niin, ehkä kyse onkin siitä että jos pph:lla on kotona oma lapsi, saa hoitoon lastaan tuova äiti joka aamu syyllisyydenpiston siitä että hänen lapsensa _joutuu_ päivähoitoon.

Kuulostat kateelliselta ja katkeralta ihmiseltä.

Viimeinen lauseesi kertoikin älyllisestä toiminnastasi hyyyyvin paljon.
Jes, kateuskorttikin vedetty esiin :D. En ole kateellinen ihminen, enkä ole halunnut hoitaa omia lapsiani kotona sen pidempään kun olen hoitanut. En siis ihan heti keksi mitään syytä sille, miksi perhepäivähoitajia kadehtisin. Rankkaa työtäkin ja palkkaus on huono työn vastuullisuuteen nähden.

Mua ei kaiherra mikään. Minä en vaan a) luota perhepäivähoitajiin niin paljon, että omat lapseni pph:lle haluaisin ja b) ylipäätään vaan halua lastani perhepäivähoitoon, koska pidän päiväkotisysteemistä enemmän.

Ja tuo tuntuu kaihertavan joitain ihmisiä ilmeisen paljon. Kamala uliulivalivali.

"vieras"
Minä voisin aivan hyvin viedä. Nuorilla on intoa ja ideoita tehdä monenlaisia asioita. Omalta kohdaltani olen huomannut, että kun olin vastavalmistunut luokanopettaja tein todella paljon oppilaiden eteen ja he olivat erittäin tärkeitä minulla. Nyt kun olen kahden lapsen äiti, ei minulla ole läheskään niin paljon käytettävissä olevia resursseja keksiä mukavia asioita oppilaiden hyväksi. Toki tietysti on enemmän kokemusta lasten kasvattamisesta henkilökohtaisella tasolla, mutta silti en väheksyisi yhtään nuoria ammatinharjoittajia, joille työ monesti on hyvin keskeisessä asemassa elämässä.

Mulla haiskahtaa tuo yhdistelmä parikymppinen, koulutettu, muutaman vuoden töissä ollut. Miten parikymppinen on kaiken tuon ehtinyt kun peruskoulukin loppuu 16-vuotiaana?
En tiiä onko perhepäivähoitajilla jotain erikseen koulutusta, mutta lähihoitajakoulutus kestää sen 3vuotta, eli olis sitten 19v kun koulu loppuu. Jos on likemäs 21 kuin 20v, tehnyt töitä koulun ohella tms niin hyvinkin siihen voi olla yhdistettynä sen muutama vuosi työkokemusta. Ei edes mitenkään erikoinen yhtälö nimenomaan hoitoalalla, jossa töitä on enemmän kuin tekijöitä..

Viimeksi muokattu:
äide
En veisi, kuten ei näköjään moni muukaan äkkiä lukaisun perusteella. Jos tuntisin pph:n jotenkin henkilökohtaisesti saattaisin pystyä luottamaan, mutta en muuten.
Äityisloman aikana näin niin monta pph:ta joille en ikinä lastani antaisi, että syntyi täydellinen luottamuspula heitä kohtaan. Puistossa pph:t seisoivat ringissä juoruamassa ja kun joidenkin lapset tulivat itkemään väsymystä tai jäätyneitä sormia niin kivahdetaan, käännetään selkää ja aletaan haukkua lasta muille, kun se on niiiin rasittava!
Ihana naapurini toimi hetken aikaa pph:na ja kertoi suoraan faktoja työn raskaudesta, huonosta palkasta jne. Hän oli myös täysin järkyttynyt monien pph:en käytöksestä lapsia kohtaan. Yhdestä teki ilmoituksen kun haisi puistossa vanhalle viinalle. Naapuri lopetti hommat kun sanoi ettei usko jaksavansa hoitaa hommaa niin hyvin kuin haluaisi kovin pitkään, koska toimi yksityisyrittäjänä firmassa jossa on lastenhoitaja, kokki, siivooja ja ruoan rahtaaja kaupasta (ison osan noista töistä hoitaa omalla ajalla ilman palkkaa). Pelkäsi muuttuvansa pikkuhiljaa samanlaiseksi kuin muut elämäänsä kyllästyneen näköiset pph:t. Taloudellinen tilanne meni myös todella tiukille koska sairaspäiviltä ei tullut palkkaa. Naapuri kertoikin useasti pph:den ottavan hoitolapset hoitoon vaikka itse olisi kipeä tai oma mies tai joku lapsista, ihan vaan koska on taloudellisesti pakko.
Naapurini vinkkasi ettei missään nimessä kannata nykyään antaa lastaan pph:lle hoitoon ja uskon kyllä häntä ihan omienkin havaintojen perusteella.

Ja tokihan niitä löytyy hyviäkin perhepäivähoitajia, tiedän. Mutta miten voi varmistua saaneensa lapselleen hyvän pph:n? Täytyisi päästä vakoilemaan puistoon ja mielellään kotiinkin. Liian riskaapelia minulle kaiken näkemäni ja kuulemani jälkeen.
Lisäksi kyseenalaistan miten nykyään kun suurin osa kunnista ostaa perhepäivähoitajien työt ostopalveluna naurettavalla korvauksella voi hoitajat jaksaa työssään hyvin kovin kauaa. Työkavereiden ja muuta tukea on tarjolla kokoajan vain vähemmän.

go Anatolia
Jes, kateuskorttikin vedetty esiin :D. En ole kateellinen ihminen, enkä ole halunnut hoitaa omia lapsiani kotona sen pidempään kun olen hoitanut. En siis ihan heti keksi mitään syytä sille, miksi perhepäivähoitajia kadehtisin. Rankkaa työtäkin ja palkkaus on huono työn vastuullisuuteen nähden.

Mua ei kaiherra mikään. Minä en vaan a) luota perhepäivähoitajiin niin paljon, että omat lapseni pph:lle haluaisin ja b) ylipäätään vaan halua lastani perhepäivähoitoon, koska pidän päiväkotisysteemistä enemmän.

Ja tuo tuntuu kaihertavan joitain ihmisiä ilmeisen paljon. Kamala uliulivalivali.
Kateuskortti....joopajoo....

saanko kysyä, Anatolia, mitä sinä teet työksesi?

"hoitaja"
Alkuperäinen kirjoittaja äide;26923081:
En veisi, kuten ei näköjään moni muukaan äkkiä lukaisun perusteella. Jos tuntisin pph:n jotenkin henkilökohtaisesti saattaisin pystyä luottamaan, mutta en muuten.
Äityisloman aikana näin niin monta pph:ta joille en ikinä lastani antaisi, että syntyi täydellinen luottamuspula heitä kohtaan. Puistossa pph:t seisoivat ringissä juoruamassa ja kun joidenkin lapset tulivat itkemään väsymystä tai jäätyneitä sormia niin kivahdetaan, käännetään selkää ja aletaan haukkua lasta muille, kun se on niiiin rasittava!
Ihana naapurini toimi hetken aikaa pph:na ja kertoi suoraan faktoja työn raskaudesta, huonosta palkasta jne. Hän oli myös täysin järkyttynyt monien pph:en käytöksestä lapsia kohtaan. Yhdestä teki ilmoituksen kun haisi puistossa vanhalle viinalle. Naapuri lopetti hommat kun sanoi ettei usko jaksavansa hoitaa hommaa niin hyvin kuin haluaisi kovin pitkään, koska toimi yksityisyrittäjänä firmassa jossa on lastenhoitaja, kokki, siivooja ja ruoan rahtaaja kaupasta (ison osan noista töistä hoitaa omalla ajalla ilman palkkaa). Pelkäsi muuttuvansa pikkuhiljaa samanlaiseksi kuin muut elämäänsä kyllästyneen näköiset pph:t. Taloudellinen tilanne meni myös todella tiukille koska sairaspäiviltä ei tullut palkkaa. Naapuri kertoikin useasti pph:den ottavan hoitolapset hoitoon vaikka itse olisi kipeä tai oma mies tai joku lapsista, ihan vaan koska on taloudellisesti pakko.
Naapurini vinkkasi ettei missään nimessä kannata nykyään antaa lastaan pph:lle hoitoon ja uskon kyllä häntä ihan omienkin havaintojen perusteella.

Ja tokihan niitä löytyy hyviäkin perhepäivähoitajia, tiedän. Mutta miten voi varmistua saaneensa lapselleen hyvän pph:n? Täytyisi päästä vakoilemaan puistoon ja mielellään kotiinkin. Liian riskaapelia minulle kaiken näkemäni ja kuulemani jälkeen.
Lisäksi kyseenalaistan miten nykyään kun suurin osa kunnista ostaa perhepäivähoitajien työt ostopalveluna naurettavalla korvauksella voi hoitajat jaksaa työssään hyvin kovin kauaa. Työkavereiden ja muuta tukea on tarjolla kokoajan vain vähemmän.
Aika hyvä mittari on se oma lapsi. Hänestä kyllä näkee ja kuulee millaisella hoitajalla on. Jopa puhumaton lapsi osaa reagoida.

Meillä taas oma lapseni on ollut joskus jopa kylässä hoitolapsilla, niin hyvin tulevat juttuun keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja äide;26923081:
Taloudellinen tilanne meni myös todella tiukille koska sairaspäiviltä ei tullut palkkaa. Naapuri kertoikin useasti pph:den ottavan hoitolapset hoitoon vaikka itse olisi kipeä tai oma mies tai joku lapsista, ihan vaan koska on taloudellisesti pakko.
Eikö pph oikeasti saa palkkaa saikkupäiviltä?

Sehän on ihan epäinhimillistä ja väärin.

Äipykkä
Eikö pph oikeasti saa palkkaa saikkupäiviltä?

Sehän on ihan epäinhimillistä ja väärin.
Jos kunta on palkannut perhepäivähoitajan yksityisyrittäjänä eli ostaa häneltä palvelut ns.ostopalveluna, ei kunta maksa palkkaa kuin toteutuneilta hoitopäiviltä.
Käsittääkseni sama tilanne jos yhtäkkiä hoitolapsi muuttaa ja hoito loppuu. Jos ei lasta hoidossa, ei makseta!
Tästä tietty voi olla erillaisia variaatioita eri kunnissa, mutta näin ainakin kahdessa tietämässäni kunnassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äipykkä;26923669:
Jos kunta on palkannut perhepäivähoitajan yksityisyrittäjänä eli ostaa häneltä palvelut ns.ostopalveluna, ei kunta maksa palkkaa kuin toteutuneilta hoitopäiviltä.
Käsittääkseni sama tilanne jos yhtäkkiä hoitolapsi muuttaa ja hoito loppuu. Jos ei lasta hoidossa, ei makseta!
Tästä tietty voi olla erillaisia variaatioita eri kunnissa, mutta näin ainakin kahdessa tietämässäni kunnassa.
No ei oo kivaa.
Jos itse sairastaa, tai hoitolapset sairastaa/lomailee = ei palkkaa. Ja laskut pitäisi varmaan joka kuukausi silti saada maksettua.
En ihmettele, miksi perhepäivähoitajista on pulaa.

Äipykkä
No ei oo kivaa.
Jos itse sairastaa, tai hoitolapset sairastaa/lomailee = ei palkkaa. Ja laskut pitäisi varmaan joka kuukausi silti saada maksettua.
Oma henk.koht. mielipide, että ehkä huonoin työ sos.ja terveysalalta mikä voi olla. seuraavana listallani koulunkäyntiavustaja (yleensä palkaton kesä) ja henk.koht.avustaja.

Kun puhutaan tasa-arvosta eri ammattien kesken ja työntekijöiden hyvinvoinnista ja oikeuksista jne.. voisi kyllä joku tosiaan tarkastella näiden ammattien tilannetta nykyisin.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
"femin"
Jos olisi uskovainen, mieluiten lesta, niin veisin. :) Muuten en kovin helposti pphlle veisi, koska pelottaa jättää lapsi tuntemattoman aikuisen seuraan ja pelottaa kyllä päiväkotiinkin laittaa, kun olen ollut töissä monessa päiväkodissa ja siellä on nähnyt monenlaista toimintaa... Kotona olen lasten kanssa siihen asti, että täyttävät 3. :)

"niin"
No ei oo kivaa.
ja perhepäivähoitajista on pulaa juuri sinunlaisten valittajien takia. Kuka uskaltaa enää edes alalle, kun täällä sen alan työntekijät haukuttu kaikki lyttyyn? Ja jos vanhemmat ovat tuollaista "ainesta" niin ei KUKAAN halua olla tekemisissä tuollaisten kanssa.

kunnan pph
Pari faktaa kunnallisista perhepäivähoitajista:
- hoitaja saa kuukausipalkkaa, joka tes:n mukaan määräytyy varattujen hoitopaikkojen mukaan
- sairastaa saa palkallisena ihan kuin kaikki muutkin kunnan työntekijät
- perhepäivähoitoa valvoo päivähoidon ohjaaja, tms. esimies kuten muitakin päivähoidon työntekijöitä. Lisäksi tuolla leikkikentillä on valvovia silmiä yleensä ennemmänkin
- meillä ainakin perhepäivähoitajat tekevät suunnitelmat, vasut, yms lomakkeet samoin kuin muutkin ph:n työntekijät
- perhepäivähoitajilla on oma koulutus pph at, joka ei todellakaan ole pelkkä kurssi, vaan kyseisellä tutkinnolla voi vaikka hakea ammattikorkeaan.

Aika harva oikeastaan jaksaa tätä työtä tehdä vuosia, erityisesti jos aloittamisperuste on se, että saa hoitaa omia lapsia kotona ja vieraat menee siinä sivussa - ei muuten mene vieraista on pajon isompi työ / vastuu kuin omista, vaikka täällä ei ehkä uskotakaan.

Terveisn pph jo 16v, omat lapset jo maailmalla, ja ikääkin jo sen vanhan kurpan verran - leipääntynyt en kuitenkaan ole ;)

[QUOTE="niin";26925232]ja perhepäivähoitajista on pulaa juuri sinunlaisten valittajien takia. Kuka uskaltaa enää edes alalle, kun täällä sen alan työntekijät haukuttu kaikki lyttyyn? Ja jos vanhemmat ovat tuollaista "ainesta" niin ei KUKAAN halua olla tekemisissä tuollaisten kanssa.[/QUOTE]
Buahahaa...

Edelleenkään en ole haukkunut kaikkia perhepäivähoitajia, ilmeisesti se on vaikea ymmärtää. Olen vain todennut, etten halua omia lapsiani pph:lle koska mulla on luottamuspula heitä kohtaan. Ja luottamuspulan taustalla on omat huonot kokemukset.

Se, miksi en saisi tuntea luottamuspulaa perhepäivähoitoa kohtaan, miksi mun pitäisi haluta lapseni pph:lle, ja miksen saisi kertoa syytä kun joku kysyy miksen tahdo lapsiani pph:lle, ei ole mulle kyllä vielä selvinnyt. Itselleni on ihan yks hailee jos joku ei luota vaikka päiväkoteihin, hän vie sitten lapsensa pph:lle tai hoitaa ehkä kotona, sama se mulle.

Jopa mun pph-kaverit (ajatella, mulla on sellaisiakin) tajuaa hyvin mistä on kyse. Heihin kyllä luottaisin, koska tunnen heidät hyvin, vaan en menisi sotkemaan kaveruutta ja hoitaja-asiakassuhdetta keskenään.

Mitä mun kotoa käsin huuteluun tulee, niin en mä viitti töihin nyt mennä, kun mulla on täällä kotona 7 viikon ikäinen vauva. Eikä mun työssäkäyntini ja/tai opiskeluni kyllä ole tätä pph-luottamuspulaa parantaneet tai pahentaneet, joten mun tekemiset tuskin liittyy ollenkaan itse aiheeseen.

Päiväkodin hoitajille en vuosien varrella ole koskaan valittanut turhasta, tai ylipäätään valittanut/huutanut mistään. Ei kuulu tyyliini. Muutaman kerran on pitänyt jostain asiasta kysyä tai keskustella. Lasten hoitoaikoja on noudatettu, ja poissaoloista ilmoitettu ajoissa. Olen aina ollut sitä mieltä, että pk:ssa mennään pk:n säännöillä, enkä ole ollut rutisemassa että meidän lapsi ei halua nukkua päikkäreitä, onks sen pakko mennä päivälevolle, tms. Vaatteet ja varusteet on aina olleet lapsilla asianmukaiset, ei oo ulkoilut jääneet väliin siksi että mun lapsilta puuttuu kumpparit tms. Ja vaatteet on toki myös nimikoitu. Vanhempainilloissa ja kehityskeskusteluissa olen ollut aina. Että näinkin painajaismainen hoitolasten vanhempi olen ;), itse asiassa on pk: sta useammankin kerran annettu positiivista palautetta myös äidille eikä vaan lapsille. Arvostan ja kunnioitan sitä työtä, mitä he ovat mun lasteni eteen tehneet. Eikä ole yksikään pk:n täti tai setä tainnut alaa mun kaltaisten vanhempien vuoksi vaihtaa, melkein voisin luulla että mun vastakohtien takia joku saattaa työhönsä kettuuntuakin.

"hah"
[QUOTE="niin";26925232]ja perhepäivähoitajista on pulaa juuri sinunlaisten valittajien takia. Kuka uskaltaa enää edes alalle, kun täällä sen alan työntekijät haukuttu kaikki lyttyyn? Ja jos vanhemmat ovat tuollaista "ainesta" niin ei KUKAAN halua olla tekemisissä tuollaisten kanssa.[/QUOTE]

Joo siis tää palsta on sellanen ylijumala että kaikkien koko elämä määräytyy sen mukaan mitä täällä sanotaan...
Jos oikeesti kuvittelet noin niin kannattaisi palata todellisuuteen.

Äipykkä
Pari faktaa kunnallisista perhepäivähoitajista:
- hoitaja saa kuukausipalkkaa, joka tes:n mukaan määräytyy varattujen hoitopaikkojen mukaan
- sairastaa saa palkallisena ihan kuin kaikki muutkin kunnan työntekijät
- perhepäivähoitoa valvoo päivähoidon ohjaaja, tms. esimies kuten muitakin päivähoidon työntekijöitä. Lisäksi tuolla leikkikentillä on valvovia silmiä yleensä ennemmänkin
- meillä ainakin perhepäivähoitajat tekevät suunnitelmat, vasut, yms lomakkeet samoin kuin muutkin ph:n työntekijät
- perhepäivähoitajilla on oma koulutus pph at, joka ei todellakaan ole pelkkä kurssi, vaan kyseisellä tutkinnolla voi vaikka hakea ammattikorkeaan.

Aika harva oikeastaan jaksaa tätä työtä tehdä vuosia, erityisesti jos aloittamisperuste on se, että saa hoitaa omia lapsia kotona ja vieraat menee siinä sivussa - ei muuten mene vieraista on pajon isompi työ / vastuu kuin omista, vaikka täällä ei ehkä uskotakaan.

Terveisn pph jo 16v, omat lapset jo maailmalla, ja ikääkin jo sen vanhan kurpan verran - leipääntynyt en kuitenkaan ole ;)

Tuossa aikaisemmin kerroin että pph ei välttämättä saa palkkaa saikkupäiviltä. Jos luit jutun tarkkaan kerroin että näin on niissä tapauksissa joissa kunta ostaa pph:lta palvelut ns.kuin yksityis yrittäjältä. Kunnat saattavat myös palkata kuukausi liksalla olevia perhepäivähoitajia kuten sinä äskön kuvasit. Ja nämä ovat nyt siis kaksi eri asiaa!
Kunnat sääsätävät sillä että palkkaavat hoitajia kuten kuvasin ja tämä on siis monessa kunnassa siksi suosittua. Ainakin kahdessa kunnassa tiedän ihan faktana näin toimittavan.

Ja alkuperäisessä kysymyksessä kysyttiin ihmisten omia mielipiteitä asiaan ja niitä ovat nyt siis ihmiset kirjoittaneet. Mielipiteet pohjautuvat yleensä ihmisten kokemuksiin ja havaintoihin. Itsekkin kerroin mitä kokemuksia minulla on ja miksi en lastani pph:lle vie. Kerroin myös että uskon olevan myös hyviä hoitajia vaikka niistä ei varsinaista omaa kokemusta olekkaan. Mukavaa jos jaksat työtäsi leipääntymättä, hieno homma. Vaikea on vaan tietää tuntematta kuka on luotetava ja jaksava hoitaja ja kuka ei.

Yhteistyössä