Veisittekö lapsenne tällaiselle PPH:lle?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
En veisi pph:lle. Sen verran huonoja kokemuksia olen kuullut muilta. Esm. että silmiä on väkisin painenttu kiinni kun ei ole halunnut nukahtaa, ja että on laitettu kylpyhuoneeseen ammeeseen nukkumaan!!. Eri lapset kyseessä.

toisin :)
Valmistunut 18-vuotiaana, nyt 21v ja reilut 3 vuotta päiväkodissa työskentelyä takana. Ennen valmistumista pari vuotta sairaalassa sijaistamassa viikonloput ja loma-ajat. Hoitoalalla riittää töitä :)
No niin. Tuolla perusteella uskoisin lapseni sinulle. Tila ei ole este, kunhan on rauhallinen nukkumapaikka, ja sehän kaksiosta löytyy. Leikkejä varten tietysti leluja ja kunnon ruokapöytä, mutta eiköhän nämä ole jokaisen pph:n vakiovarusteet. Ja jos vielä taloyhtiön pihassa on viihtyisä ja turvallinen leikkipaikka, niin mikäpä siinä!

Oma lapseni on ihanalla pph:lla, jonka omat lapset ovat jo ikähaarukassa 16-16-vuotiaita. Enkä missään nimessä vaihtaisi päiväkotiin vielä... Ehkä sitten, kun täyttää 4 vuotta, katsotaan. Tsemppiä!

päiväkodissa nähty
[QUOTE="vieras";26917444]En veisi pph:lle. Sen verran huonoja kokemuksia olen kuullut muilta. Esm. että silmiä on väkisin painenttu kiinni kun ei ole halunnut nukahtaa, ja että on laitettu kylpyhuoneeseen ammeeseen nukkumaan!!. Eri lapset kyseessä.[/QUOTE]

Ja minun ollessani päiväkodissa lapsi otettiin pois sängystä ja selätettiin kylmälle lattialle. Myös piemässä huoneessa seisotettiin nurkassa tuolin päällä.

Minäkään en luota perhepäivähoitajiin. Olin itse lapsena hoidossa naisella, jonka alakoulun viimeisillä luokilla oleva tyttö hakkasi, potki ja puhui meille pienille hoitolapsille kamalia juttuja. Kotihoidossa oleva "pikkuenkeli" oli aina vetämässä pienintä hiuksista ja ehdottamassa että tehdäänkö muille kiusaa.

Mutta tuo isoin lapsi, siitä sitten lopulta avauduin äidilleni kun en enää halunnut enkä jaksanut mennä hoitoon koska en halunnut tulla potkituksi tai pelätä. Äitini sitten antoi palautetta hoitoon mentäessä, ja kun äitini oli poistunut paikalta, tämä ko tyttö nappasi minua hiuksista ja tivasi aivan liian pitkältä tuntuvan ajan että mitäs hän on muka tehnyt, miksi valehtelen.

Yritin juosta pois, mutta hiuksia vaan irtoili päästä ja ote napakoitui. Lopulta tämä PPH tuli ovelle, ja sen sijaan että olisi vaikkapa tullut repimään tytön irti minusta, totesi tämä tyynesti: "-Nyt voit päästää irti."

"vieras"
Mulle se ikä on sivuseikka. Kaksio ok. Enemmän merkitsee se, että "puhutaan samaa kieltä" ja että näen henkilöstä, että on luonteva lasten kanssa. Plussaa se, että on alan koulutusta ja työkokemusta, jos ja kun ei vielä kokemusta omista lapsista.

Voisin viedäkkin. Itse vietin välivuoden 19-20 vuotiaana lastenhoitjana, ja pärjäsin hyvin. Koulutusta ei ollut, mutta monen vuoden kokemus lasten satunnaisesta hoidosta (parin viikon pätkiä ja paaljon iltoja ja viikonloppuja). Jos pph olisi lh koulutuksen saanut ja vähintään vuoden päiväkodissa työskennellyt hän olisi varmasti oiken sopiva. Ja mitä katselin vuoden aikana äitejä ne nuoret äidit näyttivät jaksavan lapsia paremmin kuin vanhat (poikkeuksia tosin on).

Ei kiitos. Päiväkotinne ei kuulosta sellaiselta paikalta, jossa haluaisin omien lasteni olevan.

Vien heidät mielummin tuohon tuttuun ja tykättyyn päiväkotiin, jossa henkilökunta on pysynyt pääasiassa samana ainakin jo vuodesta 2006 kun siihen ekaa kertaa tutustuimme. Osa on ollut talossa parikymmentä vuotta tai ylikin. Sijaisia saadaan, 2 tuttua sijaista tulee hätiin kun on tarvetta. Ja jokaisella on koulutus alalle, lastentarhanopettajillakin jokaisella lastentarhanopettajan koulutus.
Juurikin näin :)

Meilläpä sattui täällä päässä, lasten päiväkodissa/eskarissa on tätejä jotka on hoitaneet mua&mun sisaruksia. eli mitä siitä sitten tulee, se yli 20v..

• Tykkää
Reactions: Anatolia
en enää, olin mutta paloin loppuun.
Sen jotenkin huomaa kommenteistasi ja siitä, miten väärin (tahallasi?) kaiken luet, tulkitset ja ymmärrät.

Kirjoitin, että mä kohtelen omia lapsiani ja vieraita lapsia eri tavalla, omiani rakastan ja komennan, vieraat lapset ei ole mun vastuulla. Sinä luet sen lauseen niin, että mun mielestä pph:n vastuulla ei ole ne vieraat, hänellä hoidossa olevat lapset. Miten sen voi tulkita noin?

3-6 v ryhmää ei (onneksi) ole tuossa meidän pk:ssa. On 3-4 v ryhmä, 4-5 v ryhmä, eli kahta vuosikertaa per ryhmä (hyvä juttu). Ja 6-vuotiaat on eskarissa. Esimerkiksi pihalla olemisen oikeuksia ei tuolla anneta iän, vaan taitojen mukaan: jokainen suorittaa pihaleikkiajokortin, ja sen suorittaneilla on lupa kiivetä kiipeilytelineen verkkoon, lupa hypätä keinusta, yms vastaavaa. Loistavaa, etten sanoisi.

Ja minä en pidä ajatuksesta, että joku alkaa pph:ksi vain siksi, että se on ainoa keino hoitaa omat lapset kotona. Minä en pidä. Mun mielestä se ajatus ei ole kiva. Muut saa olla vapaasti eri mieltä. Saanko mä pitää oman mielipiteeni, sopiiko se sulle, vai poljetko jalkaa jos en ole asiasta samaa mieltä kuin sinä?

Itse veisin alle 3-vuotiaan lapseni mieluummin pph:lle kuin päiväkotiin, koska päiväkodissa vaan on liika lapsia, liian monta hoitajaa ja väkisinkin varmaan melkoista liukuhihnameininkiä.

Eli hakusessa on hyvä pph, joka mielestäni on parempi pienelle lapselle kuin päiväkoti. Isompi lapsi viihtynee paremmin päiväkodissa, jossa on paljon samanikäisiä lapsia ja koulutetut hoitajat järjestämässä jotain virikettäkin.

Ja sen takia tosiaan mieluummin pph jolla ei ole omia pikkulapsia, että väkisinkin lasten kohtelussa tulee varmaan eroa kun toiset on kotonaan ja toiset ei. Toisille se hoitaja on äiti ja toisille vain palkattu hoitaja. Eli mieluummin hoitaja joka hoitaa lapsia työkseen kuin että hoitaa lapsia vain siksi, että saa olla omiensa kanssa kotona ja saa siitä jotain rahaakin... Mutta tämä ei ole mitenkään ehdoton asia, varmasti molemmissa on hyviä hoitajia :) Serkullani on liuta omia lapsia ja silti olen varma, että hän hoitaa huippuhyvin vielä hoitolapsetkin. On vaan sen tyyppinen ihminen.

Itselläkin kokemus ei-niin-motivoituneesta pph:sta jolla oli karseat omat lapset, jotka kiusas meitä hoitolapsia. Mutta myös kokemus todella ihanasta pph:sta, jolla oli myös omia lapsia, tosin vähän isompia.

"vieras"
Onpa aggressiivisia ja inhottavia kommentteja. Minä olen ollut menettää lapsena henkeni pph:n takia mutta en ole niin hölmö että sen takia yleistäisin kaikki hoitajat samanlaisiksi. Itse asiassa en ole koskaan edes ajatellut asiaa tältä kantilta mutta hoitaja oli 27 (joo, vanhempi kuin parikymppinen) ja asui kaksiossa enkä ole koskaan edes ajatellut etteikö se olisi ok. Hän on ihan maailman paras hoitaja, en olisi voinut parempaa toivoa ja sen olen kyllä monesti sanonut :) Lapsesta kyllä huomaa ja kuulee miten viihtyy pe rhepäivähoidossa eikä lapsiin ja leipääntynyt kyselisi esim. kesälomalla että voisko tyttö tulla täksi päiväksi kun tekevät jotain erikoista. :) Toinen lapsi on ollut ns. hyvässä päiväkodissa hyvällä alueella eikä siinä sinänsä mitään vikaa ollut mutta ehdottomasti valitsisin tämän! :)

"pph"
Aivan oikein! Tiimarivihkosi on tältä osin ajan tasalla :D. 2 eri hoitajaa siis, toinen huudatti ja toisen ukko hillui humalassa kotosalla.

Lisäksi vielä kaverin huonot kokemukset, ja huono kuva jonka pari peepeehoota on itsestään ja ammattitaidostaan antaneet kun ollaan osuttu samaan aikaan puistoon (juorutaan kovaan ääneen lasten perheiden asioita, ihan jopa mulle on tultu selittämään että tuon veetipetriinan äidillä on taas uusi mies ja tuolla jalmarijosefiinalla on sellainen diagnoosi, jne).
ja kiva kun levität tällaista "faktaa" täällä taas. Tiesitkö, että ammattikuntamme on koulutettua työhänsä? Emme elä enää 70-luvulla. Minusta on edesvastuutonta täällä mustamaalata ammattikuntaaa muutaman huonon kokemuksen tähden. Yhtään et voi verrata omaa hoitohistoriaasi nykyaikaan. Ja muuten, olen LTO ja nyt ollut pph:na 3 vuotta, koska en halua lapsiani sinne ylisuureen ryhmään "säilöön" päiväksi, koska pk:n työntekijöiden resurssit eivät riitä, vaikka halua olisi tehdä työnsä hyvin. Ja työkaverini ovat sitten "ihan tavallisia" pph:ia joilla joko ammattitutkinto/pitkä työkokemus/lh. Jokainen oma persoonansa ja ihania avina kaikki. Omat lapseni antaisin ehdoitta kelle tahansa 10 työkaveristani hoidettavaksi.

[QUOTE="pph";26919172]ja kiva kun levität tällaista "faktaa" täällä taas. Tiesitkö, että ammattikuntamme on koulutettua työhänsä? Emme elä enää 70-luvulla. Minusta on edesvastuutonta täällä mustamaalata ammattikuntaaa muutaman huonon kokemuksen tähden. Yhtään et voi verrata omaa hoitohistoriaasi nykyaikaan. Ja muuten, olen LTO ja nyt ollut pph:na 3 vuotta, koska en halua lapsiani sinne ylisuureen ryhmään "säilöön" päiväksi, koska pk:n työntekijöiden resurssit eivät riitä, vaikka halua olisi tehdä työnsä hyvin. Ja työkaverini ovat sitten "ihan tavallisia" pph:ia joilla joko ammattitutkinto/pitkä työkokemus/lh. Jokainen oma persoonansa ja ihania avina kaikki. Omat lapseni antaisin ehdoitta kelle tahansa 10 työkaveristani hoidettavaksi.[/QUOTE]
Kyllä täällä saa kertoa omista huonoista kokemuksistaan.

En ole koskaan väittänyt, että kaikki pph:t olisivat tuollaisia. En ole mustamaalannut koko ammattikuntaa. Kyse on puhtaasti minun omista henkilökohtaisista kokemuksistani ja mielikuvistani. Ja muistaakseni olen tässäkin ketjussa (aikaisemmissa ainakin) todennut, että tiedän hyviä hoitajia olevan olemassa, mutta se ei minun luottamuspulaani poista se tieto.

Ja ne 70- ja 80-luvun tapahtumat liittyvät kovin olennaisesti siihen, miksi minulla on luottamuspula perhepäivähoitajia koskien. Kuten myös 2000-luvun tapahtumat joista myös taisin kertoa.

Että herne pois nenästä vaan.

go anatolia
Sen jotenkin huomaa kommenteistasi ja siitä, miten väärin (tahallasi?) kaiken luet, tulkitset ja ymmärrät.

Kirjoitin, että mä kohtelen omia lapsiani ja vieraita lapsia eri tavalla, omiani rakastan ja komennan, vieraat lapset ei ole mun vastuulla. Sinä luet sen lauseen niin, että mun mielestä pph:n vastuulla ei ole ne vieraat, hänellä hoidossa olevat lapset. Miten sen voi tulkita noin?

3-6 v ryhmää ei (onneksi) ole tuossa meidän pk:ssa. On 3-4 v ryhmä, 4-5 v ryhmä, eli kahta vuosikertaa per ryhmä (hyvä juttu). Ja 6-vuotiaat on eskarissa. Esimerkiksi pihalla olemisen oikeuksia ei tuolla anneta iän, vaan taitojen mukaan: jokainen suorittaa pihaleikkiajokortin, ja sen suorittaneilla on lupa kiivetä kiipeilytelineen verkkoon, lupa hypätä keinusta, yms vastaavaa. Loistavaa, etten sanoisi.

Ja minä en pidä ajatuksesta, että joku alkaa pph:ksi vain siksi, että se on ainoa keino hoitaa omat lapset kotona. Minä en pidä. Mun mielestä se ajatus ei ole kiva. Muut saa olla vapaasti eri mieltä. Saanko mä pitää oman mielipiteeni, sopiiko se sulle, vai poljetko jalkaa jos en ole asiasta samaa mieltä kuin sinä?
Joten ilman muuta sinun käyttäytymismallisi sitten pätee myös pph:hon...? Etkä missään vaiheessa kirjoittanut että sinä teet niin, vaan ihan yleisellä tasolla kun oli kyse nimenomaan pph:n ryhmästä.

"niin"
Kyllä täällä saa kertoa omista huonoista kokemuksistaan.

En ole koskaan väittänyt, että kaikki pph:t olisivat tuollaisia. En ole mustamaalannut koko ammattikuntaa. Kyse on puhtaasti minun omista henkilökohtaisista kokemuksistani ja mielikuvistani. Ja muistaakseni olen tässäkin ketjussa (aikaisemmissa ainakin) todennut, että tiedän hyviä hoitajia olevan olemassa, mutta se ei minun luottamuspulaani poista se tieto.

Ja ne 70- ja 80-luvun tapahtumat liittyvät kovin olennaisesti siihen, miksi minulla on luottamuspula perhepäivähoitajia koskien. Kuten myös 2000-luvun tapahtumat joista myös taisin kertoa.

Että herne pois nenästä vaan.
Naapurin Risto taitaa olla myös huonolla pph:lla, näin olen kuullut... Voi kiesus näitä. Ei kaikki sairaanhoitajat ole huonoja, jos yksi on. Pph:ia mollataan ihan liikaa!

go anatolia
JOS mä veisin lapseni pph:lle (mitä en siis tee, mutta JOS) niin veisin sellaiselle, jolla ei ole omia pieniä lapsia.

Koska haluaisin kaikkien lasten olevan samalla viivalla, ja se ei vaan tule onnistumaan jos pari lasta on kotona äitinsä kanssa, ja pari lasta hoidossa hoitotädillä tädin kotona. Kotona olevalla lapsella olisi ihan erilainen rooli, erilaiset oikeudet kuin hoitolapsella.

Omat isommat lapset olisi erittäin jees.
Tässähän sä juuri teet oletuksen ja yleistyksen siitä että pph:lla omat ja hoitolapset eivät ole samalla tasolla. Et puhu mitään siitä että SINUN tapauksessasi olisi näin---varokaa muuten jos viette lapsianne Anatolialle kylään, näin on näreet---paitsi myöhemmin kun mainitsin asiasta.

eräs hoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;26919478:
veisin. Sellaiselle en vie, jolla on itsellä pieniä lapsia kotihoidossa.
Ja mulla oli erään lapsen äiti ihan innoissaan kun oma lapseni oli saman ikäinen kuin hänen lapsensa, samoin nyt ovat vanhemmat tyytyväisiä siitä että mulla on kotona samanikäinen lapsi kuin on hoitolapsetkin. Ovat kavereita keskenään.

Ja ihan tasapuolisesti kohtelen kaikkia, jo ammattietiikkani sanelee tapani toimia ja kasvattaa.

Tässähän sä juuri teet oletuksen ja yleistyksen siitä että pph:lla omat ja hoitolapset eivät ole samalla tasolla. Et puhu mitään siitä että SINUN tapauksessasi olisi näin---varokaa muuten jos viette lapsianne Anatolialle kylään, näin on näreet---paitsi myöhemmin kun mainitsin asiasta.
Tuskin kukaan tervejärkinen ihminen olettaakaan, että mä rakastaisin meille kylään tulevia lapsia kuin omiani ja alkaisin niille äidiksi. Haloo hei.

Ja eikö se nyt ole aika itsestään selvää, että jos pph:lla on oma lapsi, niin hänen oma lapsensa on erilaisessa asemassa kuin hoitolapset. Pph:n oma lapsi on kotona, hoitolapset hoidossa. Ihan eri alkuasetelma, eikö? Vai muuttaako ne muksut pph:lle ja pph on niille jatkossa äiti, häh?

[QUOTE="niin";26919943]Naapurin Risto taitaa olla myös huonolla pph:lla, näin olen kuullut... Voi kiesus näitä. Ei kaikki sairaanhoitajat ole huonoja, jos yksi on. Pph:ia mollataan ihan liikaa![/QUOTE]
Ei mun oo tarvinnut kuulla. Olen kokenut ja nähnyt ihan itse.

Miksi mä en saisi olla luottamatta perhepäivähoitajiin? Mikä pakko mun olisi heihin luottaa? Ketä se haittaa, jos mä en luota? Ja ennen kaikkea, missä mä nyt mollaan ja yleistän että kaikki pph:t on huonoja?

Ei kantsi varmaan ihan kaikesta loukkaantua silkasta loukkaantumisen ilosta.

go Anatolia
Tuskin kukaan tervejärkinen ihminen olettaakaan, että mä rakastaisin meille kylään tulevia lapsia kuin omiani ja alkaisin niille äidiksi. Haloo hei.

Ja eikö se nyt ole aika itsestään selvää, että jos pph:lla on oma lapsi, niin hänen oma lapsensa on erilaisessa asemassa kuin hoitolapset. Pph:n oma lapsi on kotona, hoitolapset hoidossa. Ihan eri alkuasetelma, eikö? Vai muuttaako ne muksut pph:lle ja pph on niille jatkossa äiti, häh?
Ei tietenkään, kuten eivät myöskään päiväkodin työntekijät rakasta hoitolapsiaan. Päiväkodeissahan lapsista käytetään termiä "aines".

Ei kukaan lastenhoitaja tai pph alakkaan hoitolapsilleen _äidiksi_ vaan he ovat hänen hoitajiaan.

Sekö sua nyt tässä kaihertaakin että joku toinen on tehnyt sen valinnan että tekee töitään kotona ja mahdollistaa näin oman lapsensa kotihoidon?

Tottakai ALKUASETELMA on eri, mutta siihen se jääkin. Eivät lapset luokittele toisiaan eriasrvoisiksi, tällä hetkellä sinä olet ainoa _aikuinen_ joka niin tekee.

Niin, ehkä kyse onkin siitä että jos pph:lla on kotona oma lapsi, saa hoitoon lastaan tuova äiti joka aamu syyllisyydenpiston siitä että hänen lapsensa _joutuu_ päivähoitoon.

Kuulostat kateelliselta ja katkeralta ihmiseltä.

Viimeinen lauseesi kertoikin älyllisestä toiminnastasi hyyyyvin paljon.

Yhteistyössä