Veisittekö lapsenne tällaiselle PPH:lle?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Anatolialle:

Se, että olet menettänyt luottamuksesi koko hoitomuotoon...tässäkin ketjussa on esitetty ihan oikeita esimerkkejä elävästä elämästä, tarkoitan asioista mitä päiväkodeissa on tapahtunut, miten et menetä luottamustasi päiväkoteihin?
Koska mun omat kokemukset päiväkodeista on hyviä.

En mä pph:n kohdallakaan kuulopuheita ole kuunnellut, vaan muodostanut mielipiteeni omien kokemuksieni perusteella. Miksi siis muodostaisin mielipiteeni päiväkodeista joidenkin muiden ihmisten kokemuksen perusteella?

no just mikä logiikka
HAH HAH, voi elämä sun kanssas.....

eli sulla on itselläsi jokunen huono kokemus pph:ista niin automaattisesti kaikki pph:t (tai se hoitomuoto) on huono.

Sulla on jokunen hyvä kokemus päiväkodeista niin automaattisesti kaikki päiväkodit on hyviä.

Huolimatta siitä että täälläkin kerrotaan pph:n hyviä puolia ja niitä karmeita totuuksia päiväkodeista.

Herää unestas ja käsittele asioita realistisesti.

Mulla oli myös pelkkiä hyviä kokemuksia yksityisistä hammaslääkäreistä kunnes jouduin huonolle sellaiselle. SIlti käyn edelleen yksityisillä.

Alkuperäinen kirjoittaja no just mikä logiikka;26935096:
HAH HAH, voi elämä sun kanssas.....

eli sulla on itselläsi jokunen huono kokemus pph:ista niin automaattisesti kaikki pph:t (tai se hoitomuoto) on huono.

Sulla on jokunen hyvä kokemus päiväkodeista niin automaattisesti kaikki päiväkodit on hyviä.
Paitsi etten oo noin väittänyt. Vaan todennut tietäväni, että enemmistö perhepäivähoitajista on varmasti hyviä (ja toisissa ketjuissa todennut, että paskojakin päiväkoteja on olemassa).

Mutta turhaan mä tätä asiaa enempää jauhan; en vie lapsiani pph:lle, koska en luota perhepäivähoitoon hoitomuotona, eikä se asia siitä miksikään varmaan muutu, enkä tajua miksi pitäisi muuttuakaan. Perhepäivähoitajien (?) jankkaaminen itse asiassa vaan vahvistaa mun mielikuvaa siitä, että ei kiitos.

"nobody"
Paitsi etten oo noin väittänyt. Vaan todennut tietäväni, että enemmistö perhepäivähoitajista on varmasti hyviä (ja toisissa ketjuissa todennut, että paskojakin päiväkoteja on olemassa).

Mutta turhaan mä tätä asiaa enempää jauhan; en vie lapsiani pph:lle, koska en luota perhepäivähoitoon hoitomuotona, eikä se asia siitä miksikään varmaan muutu, enkä tajua miksi pitäisi muuttuakaan. Perhepäivähoitajien (?) jankkaaminen itse asiassa vaan vahvistaa mun mielikuvaa siitä, että ei kiitos.
Älä tee oletuksia tänne kirjoittajista, pliis.

[QUOTE="nobody";26935486]Älä tee oletuksia tänne kirjoittajista, pliis.[/QUOTE]
Kuten hekään eivät ole tehneet minusta? :saint:

"On vain hyvä että on ammattiylpeitä pph:ita jotka puolustavat omaa ammattiaan", kirjoitti eräs minulle. Pph:ksi on useampikin ilmoittautunut. Miksen siis saisi olettaa, että ainakin jotkut kirjoittajat on perhepäivähoitajia?

"hih"

....ja lastenhoitajathan eivät KOSKAAN kirjoittele tänne.... :whistle:

sä ja sun mielikuvas......

syy, miksi aattelet noin on just siks kun sä raukka parka etä TIEDÄ mitä siellä päiväkodissa sinustakin puhutaan! Ja lapsestasi! Teidän vaatteista!

Nimenomaan: sulla on vaan mielikuvia...

arjen logiikkaa
Kuten hekään eivät ole tehneet minusta? :saint:

"On vain hyvä että on ammattiylpeitä pph:ita jotka puolustavat omaa ammattiaan", kirjoitti eräs minulle. Pph:ksi on useampikin ilmoittautunut. Miksen siis saisi olettaa, että ainakin jotkut kirjoittajat on perhepäivähoitajia?
Älä oleta ellei henkilö itse sano itseään pph:ksi. Ihan simppeliä.

Minäkin oletan sinun olevan nikkisi perusteella venäläissyntyinen nainen joka on naimisissa ulkomaalaisen (etnisen) miehen kanssa, ja sinä pukeudut burkhaan. Miksi en olettaisi näin?

• Tykkää
Reactions: Salla07
[QUOTE="hih";26935521]....ja lastenhoitajathan eivät KOSKAAN kirjoittele tänne.... :whistle:

sä ja sun mielikuvas......

syy, miksi aattelet noin on just siks kun sä raukka parka etä TIEDÄ mitä siellä päiväkodissa sinustakin puhutaan! Ja lapsestasi! Teidän vaatteista!

Nimenomaan: sulla on vaan mielikuvia...[/QUOTE]
Miksi ihmeessä mua kiinnostaisi, mitä päiväkodissa puhutaan minusta tai mun lapsista? :D
Puhukoon rauhassa. Ei mua ole ylipäätään koskaan kamalasti jaksanut kiinnostaa se, mitä joku minusta ehkä puhuu tai on puhumatta. Sitä kutsutaan kai terveeksi itsetunnoksi.

Mielikuvia, nimenomaan. Omiin kokemuksiin perustuvia. Mutu-tuntumaa siitä, mikä on hyvä ja mikä ei ole. Hyvä fiilis siitä, että tänne minä voin lapseni luottavaisin mielin hoitoon viedä. Ja niin veinkin. Kahden ekan lapsen pk-ura on jo takana, ja hienosti meni. Kolmas lapsi ei vielä ole päivähoitoikäinen, mutta päiväkotiin (siihen yhteen tiettyyn, uskoisin) hänetkin vien kun se aika koittaa. Ja uskon, että yhteistyö pk:n ja kodin välillä sujuu hyvin myös silloin.

Hassua, että joillekin ottaa niin pirun koville se, että mä en halua lapsiani perhepäivähoitoon, vaan päiväkotiin, ja että mä luotan meidän päiväkotiin. Omituista suorastaan. Ei mua vaan yhtään haittaa, jos ja kun moni haluaa lapsensa pph:lle ja on saanut pph:n joka on kuin taivaan lahja - päinvastoin, mitä useampi vanhempi on oman lapsensa päivähoitoon tyytyväinen, niin sen parempi.

"hmm"
Ei vaan ku sulla on niin epärealistiset mielikuvat. Kyllä minua ainakin ihmetyttäisi jos saisin kuulla että päiväkodin naiset juoruaisivat minusta, lapsestani, haukkuisivat vaatteitani tms....puhuisivat asioita jotka eivät heidän työhönsä edes liity.

Mutta hyvä jos se on sulle ok että ne tädit siellä ringissä seisovat ulkoilujen aikana juoruamassa ---niin siis sun mielestähän tätä ei tapahdu kun et oo ollut näkemässä---perheestäsi.....

[QUOTE="hmm";26935849]Ei vaan ku sulla on niin epärealistiset mielikuvat. Kyllä minua ainakin ihmetyttäisi jos saisin kuulla että päiväkodin naiset juoruaisivat minusta, lapsestani, haukkuisivat vaatteitani tms....puhuisivat asioita jotka eivät heidän työhönsä edes liity.

Mutta hyvä jos se on sulle ok että ne tädit siellä ringissä seisovat ulkoilujen aikana juoruamassa ---niin siis sun mielestähän tätä ei tapahdu kun et oo ollut näkemässä---perheestäsi.....[/QUOTE]
Mä vähän luulen, ettei meistä juurikaan hyvää juorumatskua saa. Löytynee parempiakin, mehukkaampia, puheenaiheita. Ollaan me pk:n tätien kanssa yhdessä juoruttu vaikka mistä vuosien varrella :xmas:

Mulla ei oo tapana miettiä, että iik, puhuukohan nuo minusta. Mitä ne mahtaa minusta ajatella. Haukkuukohan ne mun vaatteita. Ajatteleekohan ne, että mulla on hiukset rumasti. Jne. Ei mua kiinnosta. Kai sekin on joku vika ja vajavaisuus sitten, mutta mulle on yks paskan hailee jos joku juoruaa minusta.

Ihmettelisin kovasti mitä tahansa naisvaltaista työpaikkaa, jossa jutellaan vain työhön liittyvistä asioista :). Mahtaisi olla tylsää.

Aion jatkossakin pitää mielikuvani ja mutu-tuntumani, viis siitä sopiiko se jollekin vai ei. Kun ei mua kiinnosta sekään, jos se ei jollekin sovi. Jos jonkun mielestä mun mielikuvat on vääränlaisia. Ihan hyvin niiden mielikuvien kanssa on toistaiseksi pärjätty.

kummaa
MÄ en ikinä veisi lasta päiväkotiin. Hoitajat juoruaa ringissä, eivät vahdi lapsia, eivät huolehdi paleleeko sormet, onko vessahätä, kiusaako joku. Vanhemmista ja lapsista puhutaan pahaa selän takana. Jotku lapset joutuu hoitajien silmätikuiksi ja kohtelu voi olla tosi julmaa. Lapset viettää lapsuutensa aivan liian isoissa ryhmissä liian pienissä tiloissa räkäisten kersojen keskellä. On pakko istua potalla silloin kun muutkin istuu, pakko nukkua päiväunet. Kukaan ei sylitä kun lapsi herää päiväunilta ja kaipais läheisyyttä. Hoitajat ei ehdi tai niitä ei kiinnosta.

[QUOTE="vieras";26936618]Onpa siellä Turussa erikoista kun niin hyvin hoitopaikkoja että ihan valita saa paikan.[/QUOTE]
2 ekaa sain siihen päiväkotiin johon halusinkin. Ei ole syytä uskoa, ettenkö saisi kolmattakin sinne. Olen itse asiassa hyvinkin varma, että saan, ja puhuinkin johtajan kanssa asiasta jo keväällä vaikkei se ollut mitenkään ajankohtainen vielä tuolloin. Hakemus vaan sisään ajoissa, eikä paikan saamisella ole kiire (ts. töihin menokaan ei ole päivän tai edes kuukauden päälle tarkkaa).

Koulunkin täällä voi valita. Kaikkialla ei kuulemma voi.

"jou"
MÄ en ikinä veisi lasta päiväkotiin. Hoitajat juoruaa ringissä, eivät vahdi lapsia, eivät huolehdi paleleeko sormet, onko vessahätä, kiusaako joku. Vanhemmista ja lapsista puhutaan pahaa selän takana. Jotku lapset joutuu hoitajien silmätikuiksi ja kohtelu voi olla tosi julmaa. Lapset viettää lapsuutensa aivan liian isoissa ryhmissä liian pienissä tiloissa räkäisten kersojen keskellä. On pakko istua potalla silloin kun muutkin istuu, pakko nukkua päiväunet. Kukaan ei sylitä kun lapsi herää päiväunilta ja kaipais läheisyyttä. Hoitajat ei ehdi tai niitä ei kiinnosta.
...paitsi Anatolian päiväkodissa, tietty. Ja Anatoliaa ei haittaa sekään että ne hoitajat rikkovat vaitiolovelvollisuuttaan. Kun sitähän nyt joka tapauksessa rikotaan kaikkialla. Niin aivan sama. Ja kun kerran mutu-tuntuma on noin persiillään niin antaa olla...

:flower:

nuori pph
Itse aloitin pph:na 19-vuotiaana. 60 neliön kaksiosa ja koulutettuna lastenhoito alalle. Vanhemmilla oli ennakkoluuloja mutta myöhemmin kiittelivät kovasti :) Nyt olen hoitovapaalla oman tytön kanssa ja asumme hetken aikaa kaksiossa vielä töihin palattuani. Kyllä tässä hyvin mahtuu. Lapset saavat leikkiä kaikkialla (paitsi meidän sängyissä). Sitten, kun mutamme kolmioon niin oman perheen makuuhuoneet ovatkin vain omassa käytössä eli tavallaan tila jopa pienenee. Asuin tässä välissä kolmiossa ja eipä ne lapset sitä tilaa käyttäneet vaikka oli oma leikkihuonekin. SIinä kaikkein ahtaimmassa nurkassa ne leikki ;) Miettikääpä, että monta neliöö päiväkodissa on per lapsi. Ei kovin montaa. Pph on kodinomaista hoitoa. Sisällä ei ole tarkoitus juosta vaan leikkiä rauhallisesti, joten tila riittää kyllä. pph:t kuitenkin ulkoilevat myös suuren osan päivästä. Ja moni pph, jolla iso talo on antanut lapsille vain leikkihuoneen + jonkun aulatilan.

Itse veisin mieluiten sellaiselle, jolla ei omia lapsia. Koska itse ainakin oli paljon innostuneempi silloin, kun olin lapseton. Nyt oman tytön kanssa olen varmasti paljon väsyneempi enkä jaksa enää ihan niin paljon kuin ennen omaa lasta. Oman lapsen uhmat ym. kuluttaa. Toisaalta, nyt osaan asettua paremmin vanhempien asemaan ja se on myös tärkeä taito. Sen oppii vasta itse äitinä. Aina on ne huonot ja hyvät puolet, joka asiassa :)

"Äitee"
Samalla lailla käyttäytyviä pph:ita näen päivittäin puistossa. Ei mitään eroa (paitsi ryhmäkoko) päiväkotiin.

juuh
Päiväkotielämää nähneenä TIEDÄN, että monella vanhemmalla on hyvin ruusuinen kuva päiväkodeista. Näennäisesti lapsi voi hyvin. Hänellä on kavereita ja perustarpeista huolehditaan. Mutta missä läheisyys ja yksilöllisyys? Pph:lle lapsi voi jutella ja monesti pp-hoidossa on päiviä, jolloin lapsia onkin hoidossa vain 1-3. Rauhallista, kodinomaista, kiireetöntä... Mutta esim. Anatolia pitäköön itsellään mustavalkoisen kuvan päivähoidosta. Katsellaan tilannetta sitten koulumaailmassa. Uskon ja luotan siihen, että pp-hoidossa/kotona hoidetut lapset osaavat käyttäytyä paremmin, ovat luovempia ja loppupelissä tulevat olemaan sosiaalisempia.

"hih"
Yhteenvetona: molemmissa hoitomuodoissa on hyvät ja hunot puolensa. MOlemmisaa hoitomuodoissa ämmät juoruaa. Muttta Anatolia näkee tämän asian ongelmana vain perhepäivähoidossa.....

[QUOTE="hih";26941251]Yhteenvetona: molemmissa hoitomuodoissa on hyvät ja hunot puolensa. MOlemmisaa hoitomuodoissa ämmät juoruaa. Muttta Anatolia näkee tämän asian ongelmana vain perhepäivähoidossa.....[/QUOTE]
Pieleen meni taas. Ei mua se haittaa, jos pph juoruaa työkavereidensa kanssa. Eikä se, jos pk:n täti juoruaa työkamujensa kanssa. Se, jos juoruaa vaitiolovelvollisuuden piirissä olevia asioita ulkopuolisille, haittaisi ihan molemmissa tapauksissa. Keskenään puhukoot juuri mistä lystää.

"Pph"
[QUOTE="Äitee";26940289]Samalla lailla käyttäytyviä pph:ita näen päivittäin puistossa. Ei mitään eroa (paitsi ryhmäkoko) päiväkotiin.[/QUOTE]

Me pph:t jutellaan ja samalla seurataan lasten touhuja. Ja lupa moisen käytökseen on saatu ihan omalta ohjaajaltamme. :)

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Päiväkotielämää nähneenä TIEDÄN, että monella vanhemmalla on hyvin ruusuinen kuva päiväkodeista. Näennäisesti lapsi voi hyvin. Hänellä on kavereita ja perustarpeista huolehditaan. Mutta missä läheisyys ja yksilöllisyys? Pph:lle lapsi voi jutella ja monesti pp-hoidossa on päiviä, jolloin lapsia onkin hoidossa vain 1-3. Rauhallista, kodinomaista, kiireetöntä... Mutta esim. Anatolia pitäköön itsellään mustavalkoisen kuvan päivähoidosta. Katsellaan tilannetta sitten koulumaailmassa. Uskon ja luotan siihen, että pp-hoidossa/kotona hoidetut lapset osaavat käyttäytyä paremmin, ovat luovempia ja loppupelissä tulevat olemaan sosiaalisempia.
Esikoinen on kolmannella luokalla, keskimmäinen eskarissa, eli katsotaan vaan. Vielä toistaiseksi ei oo ollut ongelmaa luovuuden puutteen, sosiaalisuuden puutteen tai käytöstapojen puutteen takia.

Mun mielestä on edelleen tosi kivaa, jos ihmiset ovat perhepäivähoitajiinsa tyytyväisiä. Ei mulla oo tarvetta alkaa selittämään, että olen kyllä varma siitä, että päiväkotilapset menestyvät elämässä paremmin, jne. Miksi olisi? Mitä useampi vanhempi on onnistunut saamaan lapselleen hyvän hoitopaikan, sen parempi. Jostain kumman syystä porukalla on kuitenkin suuri tarve todistaa, että oikeasti tuo meidänkin lasten pk on paska paikka. Ottaako oikeasti niin koville se, etten halua omia lapsiani perhepäivähoitoon? Olisitte vaan tyytyväisiä, jää enemmän hyviä hoitajia teille ja lapsillenne.

[QUOTE="Pph";26941287]Me pph:t jutellaan ja samalla seurataan lasten touhuja. Ja lupa moisen käytökseen on saatu ihan omalta ohjaajaltamme. :)[/QUOTE]
En oo koskaan tajunnut sitä, miksi pph:t tai pk:n tädit EI saisi jutella, ja samalla seurata lasten touhuja. Kivempaa se työnteko on, kun saa samalla keskustella.

Yhteistyössä