Veisittekö lapsenne tällaiselle PPH:lle?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Saraldo
Mäkään en veisi pph:lle, jos ei olisi ihan pakko. Mutta jos siis olisi pakko, niin lapseton parikymppinen ei välttämättä olisi ihan mahdoton ajatus. Ei tulisi ainakaan niitä tilanteita, että pph:n oma lapsi olisi sairaana ja pitäisi viedä varahoitoon. Ja koska parikymppisenä on ihan laillista tulla äidiksikin, en ymmärrä miksi sen ikäiselle olisi ongelma vaihtaa vaipat ja ruokkia lasta?

Mulle on ihan sama, mitä hoitotäti tekee vapaa-ajallaan, kunhan on hoitoaikoina täydessä iskussa. Mun puolesta saisi vaikka stripata viikonloppuisin tai vetää kunnon helikopterikännit perjantai-iltaisin, kunhan olisi maanantaiaamuna skarppina ja selvin päin ottamassa lapsia vastaan. Ihan aloittelijalle en kuitenkaan veisi, pitäisi olla jonkin verran sitä lastenhoitokokemusta esim. päiväkodissa.

JA HÖPÖ HÖPÖ ANATOLIA! Vai oletko sinä juuri sellainen ihminen toisten lapsia kohtaan kuin tuolla kuvailet?

EIkös niillä isommilla lapsilla nimenomaan oo ne erioikeudet verrattuna pieniin hoitolapsiin????
Tottakai mä kohtelen omiani eri lailla kuin vieraita lapsia. Omiani rakastan ja komennan, vieraat lapset ei ole mun vastuulla ja sitä rataa.

Mä pidän myös eri asiana sitä, jos isommalla kouluikäisellä lapsella on tietyt oikeudet. Mutta on varmaan aika hankalaa selittää esim. 3 v lapselle, että sinä et saa tehdä näin, mutta Janipetteri 3 v saa, koska Janipetteri on kotonaan ja sinä olet siellä vain hoidossa. Tai siis helppohan se on selittää, mutta lapsen voi olla sitä vaikea ymmärtää ja hyväksyä. Päiväkodissa kaikki lapset on samalla viivalla tämän asian suhteen, ja se on mun mielestä hyvä asia.

Ja miten niin höpö höpö? Tuo on mun mielipide. Et sinä voi sitä vääräksi todistaa.

Sellainenkin pointti vielä, että jotkut pienten lasten äidit alkaa perhepäivähoitajiksi pääasiassa siksi, että haluavat hoitaa omat lapsensa kotona, ja jotenkaan se ei mun mielestä ole ehkä paras mahdollinen lähtökohta niinkin vastuulliselle työlle. Tekevät duunia pari vuotta ja sitten kun omat lapset menevät kouluun, niin siirtyvät toisiin hommiin. Miten täydellä sydämellä sitä työtä silloin tehdään, en tiedä.

Olet kenties pph kun noin suutahdit? :D

ap.
[QUOTE="vieras";26914057]Minäkin jäin miettimään, että miten pikainen koulutus on, kun ehtinyt töissäkin olemaan jo noin kauan parikymmisenä.[/QUOTE]

Valmistunut 18-vuotiaana, nyt 21v ja reilut 3 vuotta päiväkodissa työskentelyä takana. Ennen valmistumista pari vuotta sairaalassa sijaistamassa viikonloput ja loma-ajat. Hoitoalalla riittää töitä :)

• Tykkää
Reactions: Minuli
Hmm. Mitä se "parikymppinen" sitten tarkalleen ottaen takoittaa? Alle 20-vuotiasta? 20-vuotiasta? 23-vuotiasta? Entä mikä olisi kaksion koko? Ja miten ne "muut nuoret" sen vapaa-aikansa sitten viettävät? Onko tällä "parikymppisellä" lastenhoitajalla omia lapsia?

Pistää hieman silmään, että henkilö on "parikymppinen, koulutettu lastenhoitaja jolla muutama vuosi työkokemusta"- miten tämä on mahdollista? :)

Luulen, etten jättäisi lapsiani hoitoon henkilölle, jolla ei ole omia lapsia, olipa hän sitten minkä ikäinen tahansa. Perhepäivähoitajalle viemistä voisin kyllä harkita. Tosin mulla on tarkoitus hoitaa lapseni itse niin pitkälle kuin mahdollista :)

"vieras"
[QUOTE="Sini";26914106]Tästä ketjusta tuli mieleen, että ajatteletteko te samalla tavalla myös kotiin tulevasta hoitajasta? Eli onko luottamuspula myös siinä tapauksessa? Toki itse silloin saa valita hoitajan ja hoidettavana on vaan yhden perheen lapset.[/QUOTE]

Ajattelen samalla tavoin. Siksi lapsi onkin aina mummolla hoidossa, jos on jotain menoa. En siis luottaisi muihin. Eri asia jos lapseni olisi vanhempi.

hyyppp
En veisi pph:lle minäkään, ainakaan näillä kokemuksilla. Erittäin tiiviisti olen saanut sivusta seurata parin pph:n toimintaa, ja siitä hommasta on ollut ammattitaitoisuus kaukana. Omia lapsia suositaan, hoitolapsista ja lasten vanhemmista juoruillaan, ja lapsia kohdellaan tosi törkeästikin (olen mm todistanut suoranaista lasten pilkkaamista). Aivan eri meininki kuin päiväkodeissa.

Hahhaa
Tervetuloa kaikki lapset päiväkotiin :) Meitä on siellä tällä hetkellä tiina, taina ja ville, mutta huomenna voi kaikki olla toisin. tiina on kirjanpitäjä, mutta hän nyt innostui päiväkotihommeleista, kun työmatka tähän lähipäiväkotiin on niin lyhyt. taina luki kakskyt vuotta sitten vähän tälle alalle sivuavasti :) :) omia lapsia ei ole, mutta hän tietää, mikä on lapsi. villellä on koulutus kunnossa! hän on luova ja ratkaisunsa kaikessa mielenkiintoisia. kunhan hän vain muistaa, että lapsia on 22, eikä 2 ;););)

huomenna tainaa tarvitaan tuolla toisessa päiväkodissa enemmän, niin saamme ehkä tänne jonkun hänen tilalleen kuukauden päästä! kun tiinan sijaisuus loppuu tossa parin viikon päästä, niin sitten joku saattaa löytää tiensä hänenkin tilalleen!

tervetuloa, päiväkotimme on ihana

"vieras"
Onpas yllättäviä mielipiteitä. Minä taas veisin huomattavasti mieluummin perhepäivähoitajalle kuin päiväkotiin, ainakin siis pienen eli alle kolmevuotiaan. Vähemmän lapsia, vähemmän aikuisia ja kodinomaisempaa. Varmasti perhepäivähoitajissakin on parempia ja huonompia, mutta niin on päiväkotien työntekijöissäkin.

Saraldo
Hei vaan, mä olen Pirjo, mulla on kaksi ihanaa lasta joita en ikinä halua laittaa päiväkotiin, koska se on ihan helvetistä. Siksi mä päätin ryhtyä perhepäivähoitajaksi. Kyllä ne pari vierasta muksua menee siinä sivussa, pääasia että mä saan olla mun lasten kanssa kotona. Eiköhän se riitä että mä ruokin ne kaks ja otan ne johonkin askarteluun mukaan. Onneks ne on vielä niin pieniä, ettei ne osaa kertoa kotona vielä mitään. Ja hei, jos mua ei jonain päivänä kiinnosta ottaa niitä vieraita muksuja vastaan, mä vaan soitan että mä tai mun kaksi ihanaa lasta on kipeinä. Siinähän vievät sitte varahoitoon ja me voidaan lähteä Korkeasaareen, kun on niin kiva ilmakin.

Hahhaa
Hei vaan, mä olen Pirjo, mulla on kaksi ihanaa lasta joita en ikinä halua laittaa päiväkotiin, koska se on ihan helvetistä. Siksi mä päätin ryhtyä perhepäivähoitajaksi. Kyllä ne pari vierasta muksua menee siinä sivussa, pääasia että mä saan olla mun lasten kanssa kotona. Eiköhän se riitä että mä ruokin ne kaks ja otan ne johonkin askarteluun mukaan. Onneks ne on vielä niin pieniä, ettei ne osaa kertoa kotona vielä mitään. Ja hei, jos mua ei jonain päivänä kiinnosta ottaa niitä vieraita muksuja vastaan, mä vaan soitan että mä tai mun kaksi ihanaa lasta on kipeinä. Siinähän vievät sitte varahoitoon ja me voidaan lähteä Korkeasaareen, kun on niin kiva ilmakin.
Tuo satu on enemmän poikkeus kuin minun kertomukseni. Usko vain kokemuksen syvää rintaääntä.

Tervetuloa kaikki lapset päiväkotiin :) Meitä on siellä tällä hetkellä tiina, taina ja ville, mutta huomenna voi kaikki olla toisin. tiina on kirjanpitäjä, mutta hän nyt innostui päiväkotihommeleista, kun työmatka tähän lähipäiväkotiin on niin lyhyt. taina luki kakskyt vuotta sitten vähän tälle alalle sivuavasti :) :) omia lapsia ei ole, mutta hän tietää, mikä on lapsi. villellä on koulutus kunnossa! hän on luova ja ratkaisunsa kaikessa mielenkiintoisia. kunhan hän vain muistaa, että lapsia on 22, eikä 2 ;););)

huomenna tainaa tarvitaan tuolla toisessa päiväkodissa enemmän, niin saamme ehkä tänne jonkun hänen tilalleen kuukauden päästä! kun tiinan sijaisuus loppuu tossa parin viikon päästä, niin sitten joku saattaa löytää tiensä hänenkin tilalleen!

tervetuloa, päiväkotimme on ihana
Ei kiitos. Päiväkotinne ei kuulosta sellaiselta paikalta, jossa haluaisin omien lasteni olevan.

Vien heidät mielummin tuohon tuttuun ja tykättyyn päiväkotiin, jossa henkilökunta on pysynyt pääasiassa samana ainakin jo vuodesta 2006 kun siihen ekaa kertaa tutustuimme. Osa on ollut talossa parikymmentä vuotta tai ylikin. Sijaisia saadaan, 2 tuttua sijaista tulee hätiin kun on tarvetta. Ja jokaisella on koulutus alalle, lastentarhanopettajillakin jokaisella lastentarhanopettajan koulutus.

Vien heidät mielummin tuohon tuttuun ja tykättyyn päiväkotiin, jossa henkilökunta on pysynyt pääasiassa samana ainakin jo vuodesta 2006 kun siihen ekaa kertaa tutustuimme. Osa on ollut talossa parikymmentä vuotta tai ylikin. Sijaisia saadaan, 2 tuttua sijaista tulee hätiin kun on tarvetta. Ja jokaisella on koulutus alalle, lastentarhanopettajillakin jokaisella lastentarhanopettajan koulutus.
kaikilla sijaisillakin on koulutus ? aika harvinaista tänä päivänä.

kaikilla sijaisillakin on koulutus ? aika harvinaista tänä päivänä.
Sijaisia on kaksi, tai mitälie kiertäviä varahenkilöitä ovatkaan oikealta nimikkeeltään. On heillä taatusti koulutus alalle. Joskus useampi vuosi sitten on ollut muitakin sijaisia, yksi sosionomi tulee ekana mieleen.

Opiskelijoita on tietty joskus, mutta hekin toki opiskelevat ko. alaa eivätkä ole mistään pystymetsästä tulleita :D

Saraldo
Tuo satu on enemmän poikkeus kuin minun kertomukseni. Usko vain kokemuksen syvää rintaääntä.
Tässä sadussa tuo Pirjo on mun kaverini. Ei vissiin muistanut, että oli mulle tuosta kertonut muutamaa vuotta ennen tytön syntymää, kun kehtas ehdottaa, että tyttö olis tullut hänelle hoitoon.

Sen puolitoista vuotta, mitä mä tytön kanssa kotona olin, me kierrettiin aika paljon Turun eri puistoissa ihan vaan vaihtelun vuoksi. Ja noita pirjoja näkyi kyllä valitettavan paljon :(.

"Vieras"
En veisi pph:lle, ellen häntä tuntisi todella hyvin! Ja olen itse työskennellyt päiväkodeissa, mutta oon nähnyt liian paljon niitä lapsia, jotka on pahoinpidelty... :( Surullista!! Meidän lapsista on yksi ollut ystäväni luona hoidossa, kun hän oli pph. Mutta eipä tarvinnut miettiä, että uskallanko viedä tai tapahtuuko jotain epämääräistä siellä. Tosi hienosti kaikki sujui! :)

"July"
Veisin, koska luulen, että hänellä olisi vielä intoa hoitaa lapsia tallella. Omasta kokemuksestani voin kertoa, että yli 40- vuotiaat saattavat olla jo aika väsyneitä, joilta motivaatiokin on täysin hukassa.

Anatolialle
tottakai mä kohtelen omiani eri lailla kuin vieraita lapsia. Omiani rakastan ja komennan, vieraat lapset ei ole mun vastuulla ja sitä rataa.

Ja höpö höpö, väität että pph:n vastuulla siis ei ole ne vieraat lapset? Se on höpö höpö.

Mä pidän myös eri asiana sitä, jos isommalla kouluikäisellä lapsella on tietyt oikeudet. Mutta on varmaan aika hankalaa selittää esim. 3 v lapselle, että sinä et saa tehdä näin, mutta janipetteri 3 v saa, koska janipetteri on kotonaan ja sinä olet siellä vain hoidossa. Tai siis helppohan se on selittää, mutta lapsen voi olla sitä vaikea ymmärtää ja hyväksyä. Päiväkodissa kaikki lapset on samalla viivalla tämän asian suhteen, ja se on mun mielestä hyvä asia.

Eli sä kuitenkin sallit ne erioikeudet ja sen että lapset ei oo samalla viivalla. Tiedoksi: Ei ne oo siellä päikyssäkään samalla viivalla...3-6-vuotiaiden ryhmässä ne isot tasan tarkkaan saa enemmän vapauksia kuin ne 3-vuotiaat joten höpö höpö....

Ja miten niin höpö höpö? Tuo on mun mielipide. Et sinä voi sitä vääräksi todistaa.

Sellainenkin pointti vielä, että jotkut pienten lasten äidit alkaa perhepäivähoitajiksi pääasiassa siksi, että haluavat hoitaa omat lapsensa kotona, ja jotenkaan se ei mun mielestä ole ehkä paras mahdollinen lähtökohta niinkin vastuulliselle työlle. Tekevät duunia pari vuotta ja sitten kun omat lapset menevät kouluun, niin siirtyvät toisiin hommiin. Miten täydellä sydämellä sitä työtä silloin tehdään, en tiedä.

Miksi ihmiset tekevät työtä? Saadakseen rahaa. En usko että gynekologi on lapsesta saakka haaveillut pääsevänsä ronkkimaan pilluja, eiköhän se raha ratkaise aikalailla. Ja kaikki lastenhoitotyö on, ihan vaan sulle tiedoksi, työtä. Löytyy ihan työnvälityksestä. Ei oo erikseen mitään työtä ja kutsumuspuuhaa.

Olet kenties pph kun noin suutahdit? :d
en enää, olin mutta paloin loppuun.

Valmistunut 18-vuotiaana, nyt 21v ja reilut 3 vuotta päiväkodissa työskentelyä takana. Ennen valmistumista pari vuotta sairaalassa sijaistamassa viikonloput ja loma-ajat. Hoitoalalla riittää töitä :)
Eli kokemusta on. Ennemmin jaksavalle ja innostuneelle kun leipääntyneelle kurpalle. Pojan pph oli tosin jo lopettelemassa mutta tosi tykätty ja jaksoi edelleen touhuta hoitolasten kanssa. Valitettavasti niitä kurppia näkee tääläkin joille en antaisi. Sanottakoon että yhtälailla kurppia ja nuoria on tarhoissakin.

Yhteistyössä