Tyttö kuoli paracetamolin yliannostukseen - hänen tarkoituksensa oli vain pelotella

• Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti
mitä tahansa kun vetää yli äyräiden saattaa ittensä hengenvaaraan. panadoli tuhoaa liikaa käyttämällä maksan, burana ja aspiriini vatsan. ei niissä turhaan niitä annosteluohjeita ole. ja voihan sitä ihan litratolkulla vettä juodenkin ittensä sairaalakuntoon saada.

d44
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Kun ihminen yrittää tappaa itsensä, mutta epäonnistuu, hakee vain huomiota. Mutta kun ihminen tappaa itsensä onnistuneesti yrittääkin vain pelotella. Joopa joo...
Jos teinityttö vetää purkillisen panadolia, jota pitää harmittomana ja lähtee sen jälkeen ulos kavereiden kanssa, tuskin kyseessä tarkoituksellinen yritys tappaa itsensä.

7tablettia
Noin 3 vuotta sitten olin ehkä seiskal tai kutosel luokal söin 7 panadolia kerralla muistaakseni 500 mg. Nyt pelottaa et onkohan mulla maksakirroosi tai jtn...joudunku leikkaukseen. plzzz vastatkaa joku nopeet

"hoitaja"
Psykiatrisella työkaveri, lääkäri sanoi, että ihmiset vetää ihan suotta rauhoittavia ym päästäkseen hengestään. Kertoi, millä tavalliseksi luokitetulla lääkkeellä sen saa tehtyä paljon helpommin ja pienemmällä annostuksella :whistle:

7tablettia
Noin 3 vuotta sitten olin ehkä seiskal tai kutosel luokal söin 7 panadolia kerralla muistaakseni 500 mg. Nyt pelottaa et onkohan mulla maksakirroosi tai jtn...joudunku leikkaukseen. plzzz vastatkaa joku nopeet

höh ?
Minusta kanssa parasetamolin vaaroista puhutaan kuitenkin liian vähän. Siitä annettaan sellainen turvallisen lääkkeen mielikuva, ehkä se syntyy siitäkin, että sitä niin paljon käytetään lasten kipu- ja kuumelääkkeenä.

Ai käytetäänkö? En ainakaan ole koskaan antanut LAPSELLE ja itsekin vain äärimmäisessä hädässä ottanut joskus, kun ei ole ollut kurkumaa mukana. Katsos:

Fanatic Cook: Corrupted Research

"muumi"
Olen hoitanut muutamaakin parasetamoliyliannostuksen ottanutta ihmistä. Eivät kuolleet, mutta sisäelinvammoja tuli ja esim. diabetes jäi perussairaudeksi sekä lihaskunto pitkäksi aikaa tehohoitojakson jälkeen olemattomaksi, sellaiseksi, että nuoren ihmisen piti käyttää rollaattoria liikkuessaan. Että olkaa varovaisia Panadolin kanssa ihan muutenkin.
Muistan kanssa yhden potilaan joka oli ottanut kanssa vähän "uhmapäissään" Panadolia että tekee itsemurhan, mutta ei kuitenkaan ollut ihan tosissaan, halusi pelotella. Ei ollut tajunnut että siihen voi oikeasti kuolla. No maksa meni sököksi (mikä oli hänelle itselleen yllätys), en tiedä miten kävi, lähti teholta odottelemaan uuttaa maksaa jos ehti saada... Ei ollut itsellensä häävi olotila varmaan kun oli muuten tajuissaan jne. ja miettiä mites tässä nyt sitten käy kun ei halunnutkaan kuolla.

"hoitaja"
15g Panadolia tappaa. 10g on riskiannos. 5g kerta-annoksena ei ole paha mutta jos säännöllisesti ottaa 5g vuorokaudessa niin maksa menee.

Mun mielestä on hyvä ettei parasetamolin vaarallisuudesta paljon puhuta, koska jos kaikki tietäisivät riskirajat niin teinien olisi helppoa tehdä itsari.

"omituinen"
Itse olen ottanut 10-13g panadolia kahden päivän aikana.. ja siitä on kylläkin jo aikaa.. ja mitään ei ole tapahtunut minulle... omituista :O Ja otin siis tuon verran koska olen väsynyt kipuihin ja lääkäri määräsi vain panadol 1g koviin kipuihin johon tuo ei auttanut niin ärsytti ja otin sitten enemmän jos pääsis pois.. mutta ei mitään tapahtunut ja sinnet mulle märäättin tramal ja oxynormia... nuo auttaa ja maksa näyttää olevan kunnossa... ei keltaisuutta yms.. tosin maksa ei ole tutkittu kun en ole puhunut kellekkään noista annoksista mitä olen ottanut..

tai
Kymmenen grammaa muistaakseni on parasetamolin annostus, jos haluaa maksansa pois pelistä. Parikymmentä viidensadan milligramman tabua siis. Itse suosisin mieluummin Pendolinoa.
Mun sisareni otti tossa nelisen vuotta sitten n.80 panacodia. Maksa oli huutanut hoosiannaa ja toivoa ei juurikaan annettu. Mutta maksanpuhdistuslääkitys oli aloitettu lääkärien mukaan juuri oikealla sekunnilla ja hänen maksansa puhdistui täysin. Joskus näinkin hyvä tuuri.
Kyseessä oli migreenin aiheuttama psykossi miksi siis niitä pilsuja alunperin lähti kiskomaan.

"tässä"
Parasetamoli
Parasetamoli on hoitoannoksina varsin turvallinen, mutta noin 5–
10-kertainen annos voi aiheuttaa maksavaurion. Parasetamoli metaboloituu
maksassa lähes täydellisesti. Parasetamolin metaboliassa
syntyy välituote, joka hoitoannoksia käytettäessä sitoutuu glutationiin.
Myrkytystapauksissa maksasolujen glutationi ei riitä, vaan metaboliitti
sitoutuu kovalenttisesti solujen proteiineihin ja aiheuttaa
kudosnekroosia. Alkoholi, aliravitsemus ja sellaiset lääkeaineet,
jotka indusoivat maksaentsyymeitä, lisäävät toksisen metaboliitin
muodostumista ja parasetamolin toksisuutta.
Aikuisille letaaliannos parasetamolia on 10–25 g. Lapsille letaaliannoksen
on kuvattu olevan 300 mg/kg. Plasman parasetamolipitoisuus
mitattuna 4–24 tuntia parasetamolin ottamisesta auttaa arvioimaan
maksatoksisuuden riskiä. Jos pitoisuus 4 tunnin kuluttua
lääkkeen nauttimisesta on alle 700 mmol/l, ei maksavaurioita yleensä
kehity; jos pitoisuus on yli 1400 mmol/l, on maksavaurio todennäköinen.
Myrkytyksissä parasetamolin puoliintumisaika pitenee.

"uhri"
mulla maksan oireiluun ja maksa-arvojen hurjaan kohoamiseen riitti se 3g/vrk kahden viikon aikana. Lisäksi kyllä söin buranaa 2-4 500mg tablettia päivässä muutamana (oisko viitenä) päivänä koviin selkäkipuihin. Ja ihan kahden eri lääkärin ohjeistuksesta söin, muita lääkkeitä ei edes tarjottu. Ja en kuitenkaan edes käytä ollenkaan alkoholia.

Enää en uskalla syödä kuin äärimmäiseen hätään, en esim kuukautiskipuihin tai alle 38.5 kuumeessa. Jotku on herkempiä kuin toiset.

"omituinen"
Mulla on todettu kaiken lisäksi rasvamaksa ja olen sairastunut hepatiitin noin vuosi sitten... Maksani on siis ihme maksa.. nyt onnellinen että kivut helpottuvat ja olen onnellisempikin kun ei ole kipuja enään :)

"minävain"
[QUOTE="hoitaja";23630927]Vetäkää asperinia alle 10tbl, jos haluatte hengestänne päästä :whistle: Toimii, valitettavasti.[/QUOTE]

Okei ei kyllä toiminut minuun, oon kauan sitten ottanut 10tablettia kerralla ja vielkin elossa...

"vieras"
Vanhukset ovat myös Panadolin yliannostuksen riskiryhmässä. Kun muisti ei pelaa täysin, niin otetaan vaan lisää ja lisää... sitten ollaan sairaalassa maksavauriossa. Joskus on käynyt niin, että huonomuistiselta on kaikki muut lääkkeet korjattu kotoa pois, mutta Panadolit on "turvallisina" lääkkeinä jätetty.

Frrr
Mä oon joskus ottanut 4 panacod lääkettä 3 tunnin sisällä. Nuorempana hölmöilin ja otin kourallisen jotain särkylääkettä, mutta pääsin melkein heti vatsahuuhteluun.

Teinejä jos talossa ni kannattaa lääkkeet pitää piilossa, ihan kaikki

"vieras"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Parasetamoli Wikipediaan linkki, siellä on ihan selkokielellä koottu kaikki tarpeellinen fakta, mikä nyt sattuu parasetamolikyrkytykseen liittymään.

äiti x2
Mua ihmetyttää kun äitini työpaikkalääkäri on määrännyt äidille kipulääkkeeksi parasetamolia vaikka hänellä tiedossa että äidillä rasvoittunut maksa ja alkoholiongelma, nämä asiat olivat olleet vastaanotolla vielä esillä ja silti lääkäri tullut siihen tulokseen et paratabs hyvä lääke äidille lihaskipuihin...
Kummastelin kyllä asiaa, onkohan lääkäri nyt ihan oikein määrännyt?
Lihaskipuihin kyllä yleensä määrätään tulehduskipulääkkeitä (ibuprofeeni tms.), parasetamoli on pelkkä kipulääke. Aika huono valinta lääkäriltä siinä tapauksessa...

Yhteistyössä