Tyttö kuoli paracetamolin yliannostukseen - hänen tarkoituksensa oli vain pelotella

• Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti
Marinako
Itse käytän panadol zappia ainoastaan yhden päivän nopeaan kivunlievitykseen. Paketissa lukee TILAPÄISEEN kivunlievitykseen, muistakaa aina lukea lääkkeiden käyttöohjeet... Likkakaveria tänään just varottelin kun on vetänyt gramman panadolia monta päivässä pidemmän ajan, jotta tilaa heti lääkäriltä ajan ja vaihtaa sen. Muuten maksa-arvojen nousu voi siirtää hänen leikkaustaan. Kyllähän niitä tyksissäkin syötetään, vaikka siellä nyt pitäisi tieto olla mitä seurauksia voi tulla!!!?

Wili
Mun oman kokemuksen ja tulkinnan mukaan kannattaa olla myös tarkkana panadolin kanssa raskauden loppuvaiheessa, jos on yhtään raskausmyrkytysoireita. Itse sain luvan rv 41 syödä flunssaan 1g panadoleja flunssaan ja kuumeeseen. Minulta mitattiin verenpaine, joka oli kyllä koholla, mutta meni flunssan piikkiin. Pissakoetta ei tehty. En tietenkään tiedä olisko siinä ollut valkuaiset plussalla... Seuraavalla viikolla oli raju raskausmyrkytys päällä ja maksa-arvot katossa. Olin tosi huonona, mut onneksi siitä selvittiin molemmat, sekä minä että vauva.

Raskausmyrkytys olis varmaan tullut ilman panadolejakin, mutta sen rajuus saattoi olla yhteisvaikutuksen syytä. Näin niinkuin maalaisjärjellä ajatellen.

Meille lääkäri sanoi lääkäriluennoilla että on ihan hyvä ettei ole yleisesti tiedossa kuinka helppa parasetamolilla on tappaa itsensä, sillä sitten sitä käytettäisiin siihen tarkoitukseen paljon enemmän. Parasetamolia on kuitenkin helppo saada koska se on käsikauppalääke, joten se on helposti esim. teinien ulottuvilla.

Milli
Mutta kyllä sitä itsensä saa ibuprofeenillakin huonoon kuntoon. Kaveri yritti itsensä tappaa sillä, kun ei muutakaan kaapista sillä hetkellä löytänyt. En tiedä miten monta ehti ottaa, ennen kuin toinen kaveri sattui paikalle ja vei vatsahuuhteluun. Oli hyvin lähellä, ettei saanut maksaansa poksautettua..

mää
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Isolla annoksella parasetamolia saa poksautettua maksan.
Ja siihen oikeasti voi kuolla, ei heti mutta parissa viikossa.
Lääkärini mainitsi että paracetamol on oikea maksamyrkky,käyttää pitkään ja liikaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Kymmenen grammaa muistaakseni on parasetamolin annostus, jos haluaa maksansa pois pelistä. Parikymmentä viidensadan milligramman tabua siis. Itse suosisin mieluummin Pendolinoa.
Siis tosiaan 20 pilleria panadolia tuhoaa maksan? Itse vetänyt niitä joskus migreeniin varmaan 10 tablettia päivässä, kun ei vahvempaa lääkettä silloin ollut saatavilla. Eikä ne edes auttanut päänsärkyyn.
Panadolin riski on juuri se, että sitä pitää aina ottaa maksimi annos, jotta se vaikuttais, mutta yliannos on vaarallinen. Mä muistelisin niin, että tuo 10 gr on vieläpä maks. vuorokausi annos, kerta-annoksena riittää 5 gr, eli 5x annos???
4 g. on maksimiannos. Eli 8 tablettia (ovat yleensä 500 mg. tabletteja ) Mutta löytyy sitten myös 1000mg. tablettejakin, eli tarkkana saa olla!

Tuo 10 tablettia on jo ollut maksatoksinen, mutta ei siitä varmasti ole haittaa jäänyt sinne maksaan. Jos pitemmän aikaa käyttäisi niin olisi vaarallista.
itseasiassa sisätautilääkäri vastas mulle kysyttäessä muutama vuosi sitten. että 5g on se annos jonka voi ottaa ja selviää elossa. kun kysyin suoraan kuinka paljon on maksimi mitä voi ottaa ilman, että tapahtuu vakavia. ja 3.6g oli buranassa tuo annos.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kyllä parasetamoli on oikein käytettynä huomattavasti turvallisempi, ku tulehduskipu ja monet muut lääkkeet.
Nimenomaan! Ottakaahan sitä parasetamolia vaan, terapeuttiset annokset, kyllä se voittaa turvallisuudessaan esim. NSAID-ryhmän kipulääkkeet.

joo
Kymmenen grammaa muistaakseni on parasetamolin annostus, jos haluaa maksansa pois pelistä. Parikymmentä viidensadan milligramman tabua siis. Itse suosisin mieluummin Pendolinoa.
Siis tosiaan 20 pilleria panadolia tuhoaa maksan? Itse vetänyt niitä joskus migreeniin varmaan 10 tablettia päivässä, kun ei vahvempaa lääkettä silloin ollut saatavilla. Eikä ne edes auttanut päänsärkyyn.
Normaali annostus parasetamolille on max. 3g päivässä eli 6 x 500mg. Osalle ihmisistä maksavaikutuksia voi tulla jo jopa 4-6g päiväannoksesta mutta taitaa olla se lähemmäs 10g tappava annos.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Meille lääkäri sanoi lääkäriluennoilla että on ihan hyvä ettei ole yleisesti tiedossa kuinka helppa parasetamolilla on tappaa itsensä, sillä sitten sitä käytettäisiin siihen tarkoitukseen paljon enemmän. Parasetamolia on kuitenkin helppo saada koska se on käsikauppalääke, joten se on helposti esim. teinien ulottuvilla.
Tääkin on tietty tavallaan totta!
Ihmiset luulee, että rauhottavilla saa hengen itseltään, mutta käytänössä niillä pääsee vaan vatsahuuhteluun ja sit turvalliset käsikauppalääkkeet on niitä oikeasti tappavia.

jadal
Alkuperäinen kirjoittaja Milli:
Mutta kyllä sitä itsensä saa ibuprofeenillakin huonoon kuntoon. Kaveri yritti itsensä tappaa sillä, kun ei muutakaan kaapista sillä hetkellä löytänyt. En tiedä miten monta ehti ottaa, ennen kuin toinen kaveri sattui paikalle ja vei vatsahuuhteluun. Oli hyvin lähellä, ettei saanut maksaansa poksautettua..
sitä saa kuulema aika paljon syödä, ennen kuin on muuta vaikutusta kuin maha kipu. näin mulle on ambulanssikuski sanonut.

En siis tarkoita, etteikö tuo olisi mielestäni mahdollista. On vaan saanut aika paljon sitä silloin ottaa.

vieras
Eipä ole mullekaan ykskään lääkäri sanonut tollasta Panadolista, ihan erikoislekureista neurologiin. Jos se on oikeasti niin vaarallinen niin miksi siitä ei sitten puhuta ja apteekissakin sanota jotain? Ja kertokaas, jos joku tietää, että mikä on sopiva lääke sitten käyttää? Sellanen mikä sopii sydänvikaselle eikä ärsytä herkkää mahaa.

mie
Eihän sitä ihminen välttämättä tiedä, että on jo valmiiksi sisäelinongelmia ja sitten rasittaa tuollaisella vielä kehoaan. En usko siihen, että laajempi tietoisuus lisäisi itsemurhien määrää parasetamolia käyttäen. Tällaiset onnettomuudet taas jäisivät pois.

äiti neljälle
Lääkkeiden myrkkyvaikutuksista elimistöön puhutaankin todella liian vähän.
Samoin lääkkeitä käytetään liikaa sellaisiinkin asioihin, joissa paraneminen tapahtuu myös ilman lääkkeitä. Ihan kuin varmuuden vuoksi ja unohdetaan se tosiseikka, että joskus lääkkeet hidastavat elimistön luonnollista palautumista sairaudesta.
Joskus lääkkeet aiheuttavat lisävaivoja elimistöön, joka sitten yritetään korjata toisella lääkkeellä. Esim. lääkepäänsärky.
Lääketeollisuuskin on nykyään vain bisnestä, jossa kupataan rahat ihmisen terveyden kustannuksella ja rahat käärii muutama ihminen.

Just
Buranalla pääsee helpommin hengestään.

Luokkakaverin pikkusisko yritti itsaria rautatableteilla. Pari purkkia kun syö niin maksa sanoo POKS. Hän kyllä sitten sai maksasiirteen, sääli sinällään koska se on pois joltakulta elinsiirtoa odottavalta joka HALUSI elää.

Sikäli typerää vaahdota jonkun laitteen totaaliövereiden vaarallisuudesta, kun hengen saa itseltään vaikka hammastahnalla jos syö tarpeeksi paljon. Fluori on aika kamala myrkky isoina annoksina.

Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja Just:

Luokkakaverin pikkusisko yritti itsaria rautatableteilla. Pari purkkia kun syö niin maksa sanoo POKS. Hän kyllä sitten sai maksasiirteen, sääli sinällään koska se on pois joltakulta elinsiirtoa odottavalta joka HALUSI elää.

Sikäli typerää vaahdota jonkun laitteen totaaliövereiden vaarallisuudesta, kun hengen saa itseltään vaikka hammastahnalla jos syö tarpeeksi paljon. Fluori on aika kamala myrkky isoina annoksina.
Tai ihan vaikka ruokasuola.

vieras
Kaikki lääkkeet ovat vaarallisia, jos ottaa niitä enemmän kuin ohjeet sanoo. Enemmän ihmisiä kuolee alkoholiin kuin parasetamoliin, joten turha hysteria pois. Huippulääke kuitenkin.

ohis
Mua ihmetyttää kun äitini työpaikkalääkäri on määrännyt äidille kipulääkkeeksi parasetamolia vaikka hänellä tiedossa että äidillä rasvoittunut maksa ja alkoholiongelma, nämä asiat olivat olleet vastaanotolla vielä esillä ja silti lääkäri tullut siihen tulokseen et paratabs hyvä lääke äidille lihaskipuihin...
Kummastelin kyllä asiaa, onkohan lääkäri nyt ihan oikein määrännyt?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Onhan tässä aika monta julkkista, aika nuortakin, kuollut lääkkeiden yhteisvaikutuksiin. Siitäkin voisi puhua ja valistaa, eikä pitää pimennossa.
Varsinkin kun aina jos joku "kuolee lääkkeisiin" yleinen luulo on, että ne on jotain vahvoja, lääkärin määräämiä uni- ja rauhoittavia. Todellisuudessa kyse on nimenomaan usein yhteisvaikutuksista ja ainakin osittain ihan vaan vahingoista.

minä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Panadolin riski on juuri se, että sitä pitää aina ottaa maksimi annos, jotta se vaikuttais, mutta yliannos on vaarallinen. Mä muistelisin niin, että tuo 10 gr on vieläpä maks. vuorokausi annos, kerta-annoksena riittää 5 gr, eli 5x annos???
4 g. on maksimiannos. Eli 8 tablettia (ovat yleensä 500 mg. tabletteja ) Mutta löytyy sitten myös 1000mg. tablettejakin, eli tarkkana saa olla!

Tuo 10 tablettia on jo ollut maksatoksinen, mutta ei siitä varmasti ole haittaa jäänyt sinne maksaan. Jos pitemmän aikaa käyttäisi niin olisi vaarallista.
itseasiassa sisätautilääkäri vastas mulle kysyttäessä muutama vuosi sitten. että 5g on se annos jonka voi ottaa ja selviää elossa. kun kysyin suoraan kuinka paljon on maksimi mitä voi ottaa ilman, että tapahtuu vakavia. ja 3.6g oli buranassa tuo annos.
Juu 5 g. voi varmaan ottaa kertaluontosesti ilman että tulee haittaa, mutta ihmiset on kuitenkin yksilöitä joku voi olla herkempi kuin toinen. 4 g./vrk on "virallinen" maksimi annos mitä saa käyttää pidemmänkin aikaa.

Tosin yksi lääkäri oli aika kauhuissaan kun kuuli että olen käyttänyt n. vuoden ajan 4 g. /vrk. (panacodia jossa on myös parasetamolia) sanoi et voi tulla maksavaurio, passitti verikoisiin ja vaihtoi lääkkeet heti toisiin lääkkeisiin. Hyvä niin, MUT seuraava lääkäri sitten vaihtoi ne taas takaisin panacodiin sanoen et ei niistä mitään haittaa tuu jos ei ylitä annosta ja justhan sun maksa-arvotkin tutkittiin. :headwall:

Nyt alkaa ilmeisesti diabetes kolkuttelemaan ovelle (oireista päätellen) Ketähän tästä kiittäis? :(
Ja edelleen on tarve kipulääkitykselle.. :(

minä
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja Just:

Tai ihan vaikka ruokasuola.
Myös vettä juomalla pääsee hengestään. Eikä se edes ollut ihan järjetön määrä... olisko n. 5 litraa kun huitasee kerralla naamaan?

Yhteistyössä