Tyttö kuoli paracetamolin yliannostukseen - hänen tarkoituksensa oli vain pelotella

• Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti
mie
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1250169/Girl-dies-10-days-taking-overdose-scare-childhood-sweetheart-dumped-her.html

Uutinen ei kerro paljonko tyttö veti panadolia tms. mutta joka tapauksessa... Tarkoitus oli pelotella ex-poikaystävää, tyttö otti pilsut ja lähtikin sitten kavereiden kanssa. Myöhemmin vaikutus alkoi ja tyttö kuoli sairaalassa joitain päiviä myöhemmin, koska ei ehtinyt saada uutta elintä.

hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1250169/Girl-dies-10-days-taking-overdose-scare-childhood-sweetheart-dumped-her.html

Uutinen ei kerro paljonko tyttö veti panadolia tms. mutta joka tapauksessa... Tarkoitus oli pelotella ex-poikaystävää, tyttö otti pilsut ja lähtikin sitten kavereiden kanssa. Myöhemmin vaikutus alkoi ja tyttö kuoli sairaalassa joitain päiviä myöhemmin, koska ei ehtinyt saada uutta elintä.
mä en muista oliko se vielä niin että jos se on itse aiheutettu niin ei ole edes listan kärkipäässä saamassa sitä uutta elintä...
surullista kyllä kun noita tapahtuu

tiedossa on
panadol aiheuttaa maksavaurion joka tuhoaa maksan ja johtaa maksakoomaan. Isällä oli 2 pakkausta panadolia varalta loppuvaiheen syövässä, mutta kuoli nopeammin luonnollisesti

Joo, siis minusta on käsittämätöntä, miten vähän parasetamolin maksatoksisuudesta puhutaan, kun se tosiaan tappaa ilman maksansiirtoa, jos sitä ottaa liikaa. Siihen kun suhtaudutaan niin, että se ei ole ollenkaan vaarallinen lääke.

• Tykkää
Reactions: Salla07
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Joo, siis minusta on käsittämätöntä, miten vähän parasetamolin maksatoksisuudesta puhutaan, kun se tosiaan tappaa ilman maksansiirtoa, jos sitä ottaa liikaa. Siihen kun suhtaudutaan niin, että se ei ole ollenkaan vaarallinen lääke.
minusta taas olisi hölmöä taviskansaa turhaan ahdistaa ja pelotella. Riittää kun korostetaan sitä oikeaa annostelua.

Mä olen ainakin oppinut jo skidinä että panadolin kanssa saa olla tarkka, nyt vasta aikuisiällä otin selvää miksi, ja sekin siitä syystä että hoidin alkoholistia. Jos mulle olis 10 vuotta sitten annettu tuollaista tietoa niin en taatusti olis suostunu ottaan yhden yhtä panadolia koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
minusta taas olisi hölmöä taviskansaa turhaan ahdistaa ja pelotella. Riittää kun korostetaan sitä oikeaa annostelua.

Mä olen ainakin oppinut jo skidinä että panadolin kanssa saa olla tarkka, nyt vasta aikuisiällä otin selvää miksi, ja sekin siitä syystä että hoidin alkoholistia.
Jos mulle olis 10 vuotta sitten annettu tuollaista tietoa niin en taatusti olis suostunu ottaan yhden yhtä panadolia koskaan
.
Sillätavalla turvallista lääkettä ei olekkaan, etteikö siinä olisi yliannostuksena riskinsä. JOten mä en kyllä tajua tuota ajatusmallia, että jos kuulee jonkun kuolleen lääkkeen yliannostukseen ja tietää riksit, ei uskalla ottaa sitä.
Monihan suhtautuu parasetamoliin niin, että se on täysin turvallinen, vailla mitään riskejä ja käyttää isompia annoksia, koska ei se mitään vaikuta.

mari
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Kymmenen grammaa muistaakseni on parasetamolin annostus, jos haluaa maksansa pois pelistä. Parikymmentä viidensadan milligramman tabua siis. Itse suosisin mieluummin Pendolinoa.
Siis tosiaan 20 pilleria panadolia tuhoaa maksan? Itse vetänyt niitä joskus migreeniin varmaan 10 tablettia päivässä, kun ei vahvempaa lääkettä silloin ollut saatavilla. Eikä ne edes auttanut päänsärkyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Kymmenen grammaa muistaakseni on parasetamolin annostus, jos haluaa maksansa pois pelistä. Parikymmentä viidensadan milligramman tabua siis. Itse suosisin mieluummin Pendolinoa.
Siis tosiaan 20 pilleria panadolia tuhoaa maksan? Itse vetänyt niitä joskus migreeniin varmaan 10 tablettia päivässä, kun ei vahvempaa lääkettä silloin ollut saatavilla. Eikä ne edes auttanut päänsärkyyn.
Panadolin riski on juuri se, että sitä pitää aina ottaa maksimi annos, jotta se vaikuttais, mutta yliannos on vaarallinen. Mä muistelisin niin, että tuo 10 gr on vieläpä maks. vuorokausi annos, kerta-annoksena riittää 5 gr, eli 5x annos???

Mä olen ainakin oppinut jo skidinä että panadolin kanssa saa olla tarkka, nyt vasta aikuisiällä otin selvää miksi, ja sekin siitä syystä että hoidin alkoholistia.
Jos mulle olis 10 vuotta sitten annettu tuollaista tietoa niin en taatusti olis suostunu ottaan yhden yhtä panadolia koskaan
.
Sillätavalla turvallista lääkettä ei olekkaan, etteikö siinä olisi yliannostuksena riskinsä. JOten mä en kyllä tajua tuota ajatusmallia, että jos kuulee jonkun kuolleen lääkkeen yliannostukseen ja tietää riksit, ei uskalla ottaa sitä.
Monihan suhtautuu parasetamoliin niin, että se on täysin turvallinen, vailla mitään riskejä ja käyttää isompia annoksia, koska ei se mitään vaikuta.
oo sitten tajuamatta :) on ihmisiä jotka voi ahdistua tollaisesta tiedosta hyvinkin paljon, esim. lapset.

Mä tiedän muuten lapsen jolle äiti oli sanonut että pitää pestä kädet hyvin, muuten tulee pöpöjä ja vauva kuolee. Poika oli ahdistunu ja traumatisoitunu siitä niin että oli jo silloin pikkupoikana masentunut ja itsetuhoinen. Ymmärrätkö?

kaikilla se mieli ei toimi samalla tavalla kuin terveellä aikuisella joka osaa suhtautua asioihin niiden vaatimalla tavalla.

Kyllä minusta on ihan hyvä tämän maksatoksisuudesta kertoa tarkemmin. Ei sitä turvallista lääkettä ole, mutta panadol on kyllä kaikkea muuta kuin niin turvallinen kuin moni uskoo. Kyllä minä sitä edelleen syön silti, harvoin, mutta silloin tarpeeseen.

[/quote]
Mä tiedän muuten lapsen jolle äiti oli sanonut että pitää pestä kädet hyvin, muuten tulee pöpöjä ja vauva kuolee. Poika oli ahdistunu ja traumatisoitunu siitä niin että oli jo silloin pikkupoikana masentunut ja itsetuhoinen. Ymmärrätkö? [/quote]

Mielestäni asiat ei ole vertailukelpoisia, koska tuo on ollut silkkaa pelottelua, mutta on ihan totta, että "lääkettä ei saa ottaa liikaa, siihen voi kuolla". Sen tiedon kyllä jokainen lapsikin kestää ja mielestäni myös tarvitsee, koska vaaratonta lääkettä -jona moni parasetamoliakin pitää- ei oikeasti ole.

.
oo sitten tajuamatta :) on ihmisiä jotka voi ahdistua tollaisesta tiedosta hyvinkin paljon, esim. lapset.

Mä tiedän muuten lapsen jolle äiti oli sanonut että pitää pestä kädet hyvin, muuten tulee pöpöjä ja vauva kuolee. Poika oli ahdistunu ja traumatisoitunu siitä niin että oli jo silloin pikkupoikana masentunut ja itsetuhoinen. Ymmärrätkö?

kaikilla se mieli ei toimi samalla tavalla kuin terveellä aikuisella joka osaa suhtautua asioihin niiden vaatimalla tavalla.
Juu, tuon pointin ymmärsin, mutta on eri asia traumatisoida toinen pelottelemalla kuin kertoa asiasta pelottelematta. Käsken lapsieni pestä käsiä, etteivät sairastu ja koska se kuuluu perushygieniaan. Sen sijaan, en tao heidän päähänsä, että kuolette, kun ette pese käsiänne. Enkä lapsilleni tao päähän, että ottavat tätä lääkettä, niin maksa tuhoutuu. 10-vuotiaalleni olen sanonut kuinka tärkeää on ottaa lääkkeitä oikein. Jos on kova päänsärky, ottaa puolikkaan panadolin kaapista, mutta ei saa ottaa liikaa ja soittaa minulle sitten jos nuppi ei oikeine. Voin myös kertoa mitä haittaa on liiallisesta lääkkeiden nauttimisesta. Ja takuulla kerron myös näille lapsille lääkkeiden vaaroista ja haittavaikutuksista, jos kysyvät (kasvaessa kerron enemmän) ja ohimennen noille isommille teineille.

Ei se tieto itsessään pelota, vaan se miten se kerrotaan.

Fleur de la Cour
Olen hoitanut muutamaakin parasetamoliyliannostuksen ottanutta ihmistä. Eivät kuolleet, mutta sisäelinvammoja tuli ja esim. diabetes jäi perussairaudeksi sekä lihaskunto pitkäksi aikaa tehohoitojakson jälkeen olemattomaksi, sellaiseksi, että nuoren ihmisen piti käyttää rollaattoria liikkuessaan. Että olkaa varovaisia Panadolin kanssa ihan muutenkin.

Minusta kanssa parasetamolin vaaroista puhutaan kuitenkin liian vähän. Siitä annettaan sellainen turvallisen lääkkeen mielikuva, ehkä se syntyy siitäkin, että sitä niin paljon käytetään lasten kipu- ja kuumelääkkeenä.

minä
Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Panadolin riski on juuri se, että sitä pitää aina ottaa maksimi annos, jotta se vaikuttais, mutta yliannos on vaarallinen. Mä muistelisin niin, että tuo 10 gr on vieläpä maks. vuorokausi annos, kerta-annoksena riittää 5 gr, eli 5x annos???
4 g. on maksimiannos. Eli 8 tablettia (ovat yleensä 500 mg. tabletteja ) Mutta löytyy sitten myös 1000mg. tablettejakin, eli tarkkana saa olla!

Tuo 10 tablettia on jo ollut maksatoksinen, mutta ei siitä varmasti ole haittaa jäänyt sinne maksaan. Jos pitemmän aikaa käyttäisi niin olisi vaarallista.

Tiedä sitten johtuuko siitä ettei mulle sovi muu kiupulääke kun parasetamoli, niin itse olen kyllä aina ollut tietoinen lääkkeen vaaroista. Mutta ei kai sitten kaikki todellakaan tiedä että parasetamolin overdose pamauttaa maksan. Mutta toisaalta moniko tietää muutenkaan syömiensä lääkkeiden haittavaikutuksista? Maailma kun on kovin lääkemyönteinen. Joka vaivaan suositellaan aina jotain pilleriä.

mari
Tiiättekö, mä en oo tienny et Panadolilla on tollasia vaikutuksia. Tai siis paresetamolilla.. Eli alkoholin kanssa yhdessä käytettynä voi hyvinkin olla tuhoisa maksalle? Vai? Joskus luin, ettei ainakaan krapulaan kannata Panadolia ottaa..

Onko ibuprofeiinilla sama vaikutus? Vai onko se maksan kannalta turvallisempi vaihtoehto?

Itse joudun suht paljon särkylääkkeitä käyttämään niskajumiin ja päänsärkyyn. Yleensä otan Ibumaxia. Ja sitä käytän kyllä myös itseaiheutettuun päänsärkyyn, eli krapulaan..

apteekin täti
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Kyllä minusta on ihan hyvä tämän maksatoksisuudesta kertoa tarkemmin. Ei sitä turvallista lääkettä ole, mutta panadol on kyllä kaikkea muuta kuin niin turvallinen kuin moni uskoo. Kyllä minä sitä edelleen syön silti, harvoin, mutta silloin tarpeeseen.
Panadol on turvallinen lääke. On totta, että sen yliannostus on vaarallinen, mutta sitäpä ei olekaan tarkoitettu otettavaksi yli annosteluohjeiden ;)

Alkuperäinen kirjoittaja apteekin täti:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Panadol on turvallinen lääke. On totta, että sen yliannostus on vaarallinen, mutta sitäpä ei olekaan tarkoitettu otettavaksi yli annosteluohjeiden ;)
Usko pois, tiedän ettei sitä ole tarkoitus ottaa yli annosteluohjeen. Luultavasti ainoa syy miksi maksani toimii (?) ja olen hengissä, on se, että paketillinen panadoleja tuli ulos jo ennen sairaalaan pääsyä vain pinnalta sulaneina yhdessä sen puolikkaan paketillisen zyrteckkejä kanssa.

Se silti kuvitellaan minusta liaankin turvalliseksi. Siksi voisi painottaa enemmän esim. sitä, ettei sitä nappaisi alkoholin kanssa, vaikka nuppia kolottaisi.

Yhteistyössä