Ompa nyt keskustelua petäämisestä...tässä mielipiteeni.:)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä-81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Jonna";26905965]Ei kyse ole "sängystä sänkyyn hyppimisen" tärkeydestä, vaan siitä että ihmistä aina kiinnostaa se tuntematon. Mielestäni tuokin on tärkeä asia, että niitä kumppaneita on ollut edes muutama ennen loppuiän sitoutumista (ja en nyt tarkoita sängystä sänkyyn hyppimistä), jolla ehkäistään juuri sitä kuvitelmaa, että ruoho olisi vihreämpää aidan toisella puolella. Koskee niin seksiä kuin kumppanin epätäydellisyyttäkin (lue: vikoja). Seurustelun suhteen kokeneempi ihminen ymmärtää, että täydellistä kumppania ei ole olemassakaan jolloin ehkä sietää sen oman kumppanin epätäydellisyyttäkin paremmin. Enkä nyt tarkoita epätäydellisyydellä pettämistä, vaan tuo ehkäisee omia pettämishaluja huonossa elämäntilanteessa. ;)[/QUOTE]

Ihmiset arvostaa eri asioita. Jotkut eivät ihan oikeasti tarvitse kokemusta useasta kumppanista, ennen kuin sitoutuvat loppuelämäkseen. Tyhmää olisi kävellä onnensa ohi ja jättää se nuorena tavattu/ensimmäinen kumppani vain siksi, että voisi kerätä kokemuksia. Nämä on ihmiskohtaisiakin kysymyksiä. Jotkut ihmiset osaavat yleensäkin elämässään olla onnellisia siitä, mitä heillä on.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;26906560:
Eli jos ei koskaan petä, niin on sinisilmäinen, yli-ihminen, elämänkokemukseton ja naiivi? Jos pitää pettämisoven avoinna itselleen, on inhimillinen tavis? Ok, kaipa sitä omatuntoaan voi noillakin tavoilla rauhoittaa...

Tässä ketjussa on paljon "vannojia", jotka eivät ole hermostuneet, vaan ovat vastailleet asiallisesti. Mua henkilökohtaisesti ärsyttää nimenomaan sun kommenteissasi se, että sä yrität puhua muka-fiksuna tietäjänä kaikkien ihmisten suulla, vaikket edes tunne meitä "vannojia". Ja jos ei ajattele asiasta kuten sinä, niin on heti naiivi, elämänkokemukseton jne., kuten olet joka viestissäsi tuonut esiin. Sä kuvittelet olevasi jossain ylemmällä ymmärryksen tasolla, jolta voit jaella noita "tuomioitasi". Mutta, sä olet väärässä. Kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia kuin sä, eivätkä toimi samalla tavalla kuin sinä. Sen todistavat ihan tilastotkin. Jos reilu 50 % ihmisistä pettää elämänsä aikana kumppaniaan, siihen jää aika monta kymmentä prosenttia myös niille, jotka eivät koskaan petä. Ja usko tai älä, jotkut tietävät itsestään se koko elämänsä ajan.

No, itse ainakin hermostuit heti kun sinua epäiltiin, ei kovin vakuuttavaa.

Puhun nyt ihan vain omista kokemuksistani, tutuistani ja muista kuulemistani ihmisistä, ihan niin kuin itsekin puhut, ja perustan mielipiteeni niille. Jos se on sinusta väärä mielipide, niin ei voi mitään. Ja hei, todennäköisesti minäkään en koskaan tule pettämään, mutta en myöskään naivisti kuvittele olevani täydellinen, suhtaudu elämään mustavalkoisesti ja kuvittele näkeväni tulevaisuuteen - MINUSTA se on typerää, mutta saat toki olla eri mieltä. Sinä saat pitää omat mielipiteesi, ihan niin kuin minäkin. Itse olen onnellisempi näin, kuin suhtautumalla elämään mustavalkoisen kankeasti. Elämä tuo eteen mitä tuo ja niistä selvitään, oli se sitten pettämistä tai muita kriisejä.

[QUOTE="Vieras";26906723]No, itse ainakin hermostuit heti kun sinua epäiltiin, ei kovin vakuuttavaa.

Puhun nyt ihan vain omista kokemuksistani, tutuistani ja muista kuulemistani ihmisistä, ihan niin kuin itsekin puhut, ja perustan mielipiteeni niille. Jos se on sinusta väärä mielipide, niin ei voi mitään. Ja hei, todennäköisesti minäkään en koskaan tule pettämään, mutta en myöskään naivisti kuvittele olevani täydellinen, suhtaudu elämään mustavalkoisesti ja kuvittele näkeväni tulevaisuuteen - MINUSTA se on typerää, mutta saat toki olla eri mieltä. Sinä saat pitää omat mielipiteesi, ihan niin kuin minäkin. Itse olen onnellisempi näin, kuin suhtautumalla elämään mustavalkoisen kankeasti. Elämä tuo eteen mitä tuo ja niistä selvitään, oli se sitten pettämistä tai muita kriisejä.[/QUOTE]

Siis Jonna kirjoitti tämän, ei vieras.

Miten sä sen käytännössä estäisit?

Sitä minäkään en ymmärrä, miksi joku antaa kerta toisensa jälkeen anteeksi uskottomuuden. Kun toinen menee ja sikailee, ja toteaa korkeintaan ehkä "oho, lipsahti", ja sitten toinen itkee ja raivoaa, toisen sanoessa että no sori en tee enää, kunnes taas jatkaa temppujaan. Sellaisessa suhteessa elävä ihminen ei paljon itseään arvosta.

Mutta sen ymmärrän, ja tavallaan ihailenkin sitä, että suhdetta ei heitetä romukoppaan yhden virheen takia. Että asiat käydään läpi, nostetaan kissa pöydälle, selvitetään pettämiseen johtaneet syyt, haetaan kenties ulkopuolista apua asiaan, ja annetaan lopulta anteeksi. Selvitään suuresta kriisistä ja suhde jatkuu ehkä parempana kuin ennen. Se on vahvan ihmisen merkki, enkä tiedä olisinko itse yhtä vahva vastaavassa tilanteessa.

ei se että annat anteeks! vaan se että haluatko enää minua! miks et? Teinkö jotain?

[QUOTE="Vieras";26906723]No, itse ainakin hermostuit heti kun sinua epäiltiin, ei kovin vakuuttavaa.

Puhun nyt ihan vain omista kokemuksistani, tutuistani ja muista kuulemistani ihmisistä, ihan niin kuin itsekin puhut, ja perustan mielipiteeni niille. Jos se on sinusta väärä mielipide, niin ei voi mitään. Ja hei, todennäköisesti minäkään en koskaan tule pettämään, mutta en myöskään naivisti kuvittele olevani täydellinen, suhtaudu elämään mustavalkoisesti ja kuvittele näkeväni tulevaisuuteen - MINUSTA se on typerää, mutta saat toki olla eri mieltä. Sinä saat pitää omat mielipiteesi, ihan niin kuin minäkin. Itse olen onnellisempi näin, kuin suhtautumalla elämään mustavalkoisen kankeasti. Elämä tuo eteen mitä tuo ja niistä selvitään, oli se sitten pettämistä tai muita kriisejä.[/QUOTE]

Ei se, että tietää, ettei tule pettämään, tarkoita mustavalkoista ja kankeaa suhtautumista elämään. Se ei myöskään tarkoita sitä, että kuvittelisin olevani täydellinen. Mistä ihmeestä sä noita juttujasi revit? Ja joo, mä hermostuin, en ole muuta väittänytkään, mutta mä inhoankin sitä, että ihmisiä syytetään ja epäillään perusteetta. Ja olethan nyt huomannut, että mä puhun vain itsestäni, puolisostani en ole puhunut halaistua sanaa. Ihan hyvin voi olla, että joudun pettämistä kokemaan, mutta silloin minä olen se petetty, en pettäjä.

[QUOTE="Jonna";26906432]Joo ja mua ärsyttää sun sinisilmäinen ehdottomuus oman itsesi suhteen, joten tasoissa ollaan. Hienoa, jos olet niin yli-ihminen, että tiedät miten tulet käyttäytymään aina ja joka tilanteessa.

Kuten sanoin, elämänkokemuksen puute yleensä yhdistää näitä naiveja ihmisiä. En ole heikkojen halujeni perässä juokseva nilviäinen (onko ne heikkoja jos ne johtaa pettämiseen? :D), mutta myönnän kyllä olevani inhimillinen, kuten miehenikin. Toivotaan, ettei meidän suhteessa koskaan tule eteen pettämis- tai muuta luottamuskriisiä - mutta kuten sanottua, koskaan ei voi sanoa "ei koskaan". Hassua muuten, kuinka nämä vannojat hermostuvat heti, kun joku kehtaa epäillä heidän "sitoutumistaan". Kummalliset mittapuut ihmisillä.[/QUOTE]

Kyllä mä luulen, että säkin olet joskus sanonut jostain asiasta, että "ei koskaan". Esim. ettet koskaan voisi hylätä omaa lastasi, jättää perhettäsi ja lähteä uuden miehen matkaan tms. Eihän sitäkään voi tietää varmaksi, jos sille linjalle lähdetään. Kenestä tahansa voi tulla vaikka sarjamurhaaja TEORIASSA. Miksi pitää aina saivarrella? Jos joku sanoo, ettei voisi ikinä pettää niin se tarkoittaa vähän samaa kuin "olen 99% varma, etten voisi koskaan pettää".

Viimeksi muokattu:
Kyllä minä ymmärrän varman ja varman. Jokunen ihminen käyttää sana varma, silloin kun kuvaa jotakin, joka on nykyisillä tiedoilla ihan hemmetin todennäköistä, ja näin se on ihan ok. Itse en silti osaa käyttää noita sanoja "koskaan" ja "ikinä".

Toiset sitten vaan jatkaa täällä jankkaamista sataprosenttisesta ja ikuisesta varmuudesta vielä sen jälkeenkin, kun ihmiset ovat kysyneet tarkennusta, että ihanko tosissaan olet varma vaikka 50 vuodesta tulevaisuuteen, ettei tule yllättäviä ongelmia, mielenterveyden heittoja, elämän täysin ympäri heittäviä tragedioita tai muita juttuja, jotka saattavat muuttaa ihmistä paljon tai ajaa sen nykyisenkin persoonan kummallisiin tekoihin.

Kyllä oikeasti on aika hassu ajatusmaailma, jos tietää nyt jo koko loppuelämänsä ja oman persoonansa kehityksen sinä aikana. Ja sitten vähemmän hassua ja enemmän idioottimaista on väittää pettäjiksi kaikkia, jotka eivät liputa pettämisen täyskiellon puolesta. Tämä keskustelu olisikin paljon mielenkiintoisempi, jos ne harmaan eri sävyt voisivat keskustella toistensa kanssa, ilman että täytyy jankata sitä valkoista vastaan.

Mä en ymmärrä, miksi kukaan jaksaa jankata siitä, kuinka todennäköisesti joku jotain tulee tekemään. Mitä väliä sillä on, onko joku itsestään 90%, 99% vai 100% varma tai käyttääkö sanoja "uskon", "tiedän", "luotan", "ei ikinä/koskaan" tms. Täysin hypoteettista ja turhaa yleensäkin miettiä noin pitkälle tulevaisuuteen. Näin vannovat suhtautuvat pettämiseen ehkä keskimääräistä kielteisemmin ja/tai ovat muissa asioissa heikompia, mutta omaavat kovan itsekurin pettämiseen liittyvissä asioissa.

Joo. Ainahan mä voin saada mystisen mielenterveysongelman tai aivokasvaimen, joka saa mut panemaan jokaista vastaantulijaa. Ja ne, jotka ovat sitä mieltä, ettei koskaan voi sanoa ei koskaan, voivat saada mystisen mielenterveysongelman tai aivokasvaimen, joka aiheuttaakin sen, että he päästävätkin suustaan sen "en koskaan" -ilmaisun ja vielä ihan tarkoittavatkin sitä.

Jos siis tolle linjalle lähdetään.

Kyllä mä luulen, että säkin olet joskus sanonut jostain asiasta, että "ei koskaan". Esim. ettet koskaan voisi hylätä omaa lastasi, jättää perhettäsi ja lähteä uuden miehen matkaan tms. Eihän sitäkään voi tietää varmaksi, jos sille linjalle lähdetään. Kenestä tahansa voi tulla vaikka sarjamurhaaja TEORIASSA. Miksi pitää aina saivarrella? Jos joku sanoo, ettei voisi ikinä pettää niin se tarkoittaa vähän samaa kuin "olen 99% varma, etten voisi koskaan pettää".

Nimenomaan, siksi tiedänkin mistä puhun. Kannattaisi lukea koko ketju. ;) No, jos mä tarkoitan että olen 99% varma, etten voisi koskaan pettää, sanoisin että "olen 99% varma etten koskaan voisi pettää", eikä "tiedän varmasti, etten koskaan petä." Siinä on ero, mutta mä tulkitsenkin asiat kirjaimellisesti...

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="trolli";26906322]Sinä siis samalla vannot ja vakuutat, ettet ikinä saa mt-ongelmia, sairauksia? Aivokasvainta mikä muuttaa käytöstä?

Täällä on jotkut naivismin kokoontumisajot päällä, johtajana ap. :D[/QUOTE]

Jos tulisi persoonan muuttavia sairauksia, niin pettäminen olis varmaan vähiten mielessä, enköhän silloin yrittäisi keskittyä toipumiseen. Mutta kukin tyylillään :)

[QUOTE="vieras";26907068]Jos tulisi persoonan muuttavia sairauksia, niin pettäminen olis varmaan vähiten mielessä, enköhän silloin yrittäisi keskittyä toipumiseen. Mutta kukin tyylillään :)[/QUOTE]

Ai että henkilö itse huomaa kaikki mielenterveydelliset ongelmansa ja pyrkii toipumaan niistä omin avuin? :D

Miten esim. seksiriippuvuus? Vai oletko kenties ihan varma, ettei sellaista voi sinulle tulla? ;)

Kuten olen tässä useampaan otteeseen sanonut, niin ymmärrän kyllä sellaisen varmuuden, mitä jotkut toiset pitävät varmana ja minä vain hyvin todennäköisenä, mutta osa täällä on vannonut että ihan sama mitä ikinä tapahtuisi niin ei pettäisi, ja jotkut vannovat puolisonsakin puolesta (en ole varma oliko tässä ketjussa kuitenkaan).

[QUOTE="Jonna";26907063]Nimenomaan, siksi tiedänkin mistä puhun. Kannattaisi lukea koko ketju. ;) No, jos mä tarkoitan että olen 99% varma, etten voisi koskaan pettää, sanoisin että "olen 99% varma etten koskaan voisi pettää", eikä "tiedän varmasti, etten koskaan petä." Siinä on ero, mutta mä tulkitsenkin asiat kirjaimellisesti...[/QUOTE]

Musta olisi hyvin outoa elää puhuen tyyliin "nähdään huomenna, siis jos ollaan vielä silloin elossa" tai "mulla on huomenna töitä, mikäli en makaa tajuttomana sairaalassa".

Musta olisi hyvin outoa elää puhuen tyyliin "nähdään huomenna, siis jos ollaan vielä silloin elossa" tai "mulla on huomenna töitä, mikäli en makaa tajuttomana sairaalassa".

Niin ja yhtä kummallista olisi sanoa: "nähdään huomenna sitten varmasti, en ikinä jättäisi tulemasta" tai "mulla on 100%:n varmasti huomenna töitä".

Ai että henkilö itse huomaa kaikki mielenterveydelliset ongelmansa ja pyrkii toipumaan niistä omin avuin? :D

Miten esim. seksiriippuvuus? Vai oletko kenties ihan varma, ettei sellaista voi sinulle tulla? ;)

Kuten olen tässä useampaan otteeseen sanonut, niin ymmärrän kyllä sellaisen varmuuden, mitä jotkut toiset pitävät varmana ja minä vain hyvin todennäköisenä, mutta osa täällä on vannonut että ihan sama mitä ikinä tapahtuisi niin ei pettäisi, ja jotkut vannovat puolisonsakin puolesta (en ole varma oliko tässä ketjussa kuitenkaan).

Jos mieleni alkaa horjumaan, niin osaan kyllä hakeutua ajoissa hoitoon. Eli voin vannoa, etten tule koskaan pettämään :) ettekö te tajua, että osalla meistä vaan on vahva luonne ja sellaisia periaatteita, joita ei rikota?

Oletko nyt varma, vai vain 99% varma? ;D

Sori, alkaa väsyttämään...

[QUOTE="vieras";26907203]Jos mieleni alkaa horjumaan, niin osaan kyllä hakeutua ajoissa hoitoon. Eli voin vannoa, etten tule koskaan pettämään :) ettekö te tajua, että osalla meistä vaan on vahva luonne ja sellaisia periaatteita, joita ei rikota?[/QUOTE]
Uskon kyllä, että sinä uskot tuon. Mutta tuo sanomasi nyt on vielä naiivimpaa kuin sanoa ettet ikinä pettäisi. Mielen sairauksia on monenlaisia, ja monissa niissä nimenomaan on oireena se, että henkilö itse on reaalimaailmasta ihan pihalla. Jotkut iskee tyhjästä, toiset hiipii salakavalasti niin, että niitä ei kuitenkaan huomaa ennenkuin on liian myöhäistä. Monesti juuri sellaiset vahvaluontoiset ihmiset, jotka eivät ikinä uskoneet esim. masentuvansa, löytävät itsensä sieltä pohjalta.

Ja kyllä minäkin olen vahvaluontoinen ihminen, ja minulla on periaatteita :).

[QUOTE="vieras";26907203]Jos mieleni alkaa horjumaan, niin osaan kyllä hakeutua ajoissa hoitoon. Eli voin vannoa, etten tule koskaan pettämään :) ettekö te tajua, että osalla meistä vaan on vahva luonne ja sellaisia periaatteita, joita ei rikota?[/QUOTE]

Monissa psykiatrisissa sairauksissa ihmiseltä puuttuu kokonaan sairauden tunto, joten vaikea lähteä hoidattamaan sellaista jota ei tunnista.

Mutta joo, aika saivarteluksi tämä on jo mennyt, eikä ole enää ajatusten vaihtoa. Sääli.

Mun mielestä on ihan normaalia, että joku sanoo, ettei ymmärrä, miten joku voi pettää ja tuntea sen omalla kohdallaan mahdottomaksi. Etenkin, jos on pitkässä parisuhteessa ja jo kokenut niitä vaikeitakin aikoja. Silloin on vähän turha saivarrella siitä, että voihan tulla mielenterveysongelmia yms.

[QUOTE="ei mulla muuta";26907035]Pelottavan monta potentiaalista sarjamurhaajaa ja pedofiiliä tälläkin palstalla, jos kerran itsestään ei voi mennä ollenkaan takuuseen missään asiassa.[/QUOTE]

Mua kiinnostaa myös ilman sarvia ja hampaita se, oletteko esimerkiksi Jonna ja Millenia sitä mieltä, ettette koskaan voi olla varmoja siitä, ettette ole tulevia sarjamurhaajia ja pedofiilejä?

Mun mielestä on pelottavaa, jos kaikki kuitataan sillä, "ettei kukaan voi itsestään mitään varmuudella tietää". Tulee mieleen jonkunasteinen vastuuttomuus ja käsien pesu vaikeista asioista. Ja jos tuo "ei voi tietää" koskee teidän mielestänne pelkästään pettämisjuttuja, niin millä perustelette sen näkökannan? Miksi voisi tietää, ettei koskaan tule olemaan pedofiili, mutta ei voi tietää, ettei koskaan tule pettämään?

Yhteistyössä