Toimeentulotuki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahatta.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="deedee";26710193]Olen samaa mieltä että lainaa ei ole järkevä ottaa, mutta sossusta ei saa euroakaan syksyllä sitten kun opiskelusi alkavat. Aikaisemminkin olen miettinyt, että miksi joku rapajuoppo saa kaljarahansa säännöllisesti sossusta ja sitten taas opiskelija ostaa maitonsa LAINALLA, vaikkei ole mitään takeita tulevaisuudesta? Työtön yksinäinen mies saa enemmän tukia kuin minimiäitiyspäivärahan saava nainen ja vauva. Jotain on pahasti pielessä...

Täytitkö muuten hakemuksen? Se pitää täyttää, jotta saisi euroakaan. Lakisääteinen käsittelyaika on 2 viikkoa eli 14 arkipäivää, jos menee tämän yli niin soitat sossuun ja valitat. Jossei auta, esimiestasolle niin johan tehoaa (itse koettu). Hakemuksessa kysytään, mihin haet tukea ja siihen pitää kirjoittaa "elämiseen ja vuokraan".[/QUOTE]

Onko :O Täällä oppii aina jotain uutta..

Aivan, oonkin lukenut näitä juttuja. Mutta hyvin vaikea uskoa todeksi, sillä mitään todisteita ei oo koskaan esitetty missään niin, että ne olisin voinut nähdä. Toisaalta, pahoinpitelyäkin voi katsoa monelta kannalta. En pidä pahoinpitelynä häirikön sitomista sänkyyn, mutta tämä häirikkö kyllä pitää.

Kuka häirikkö?

Onkos se oikein, että jos sijoitettu lapsi ei anna esim puhelinta, niin 3ohjaajaa tulee, repii sängystä työntää lattiaa vasten ja kaks sellasta ++100kg ukkoo tulee päälle makaamaan sillä seurauksella että siltä lapselta menee käsi tai jalka lopullisesti hajalle? Ainoastaan yhden puhelimen takia tällainen tapahtui eräässä paikassa pari-kolme vuotta sitten. PUHELIMEN?! Näköjään puhelin oli kyseisille ohjaajille henki ja elämä. Varsinkin kun puhelin oli Nokia 3310, vaik ei tolla väliä ole.
Mun mielestä toi ei oo oikein. Ei vaikka kuinka alaikäinen lapsi riehuis. Ei kuitenkaan aikuisten "läskikasojen" tartte käydä puolustuskyvyttömien kimppuun. Ja ks. juttu ei ole muidenkaan aikuisten mielestä ollut oikein, kun olen asiaa kysellyt.

Yhteiskunnan pahinta sakkaa. Elämänsä itsekusseet, jotka sitten loisivat kun taas kaiken oikein tehneet kituuttavat pienillä tuloillaan.

Ai miten niin itse kusseet? Oletko vähän tyhmä vai yksinkertainen vai kenties molempia? Itse en kuulu yllä mainittuihin ihmisiin mutta tiedän useammankin joka on ollut jälkihuollossa sijoituksen tai huostaanoton loputtua 18 vuotiaana. Sinunko mielestäsi se on lapsen oma vika kun äiti ryyppää, vetää lääkkeitä ja huumeita tai vanhemmat pahoinpitelee tai vielä huonomalla tuurilla ne saattavat käyttää lastansa hyväkseen. Voin ihan omasta kokemuksestani sanoa sen että suomessa suurin syy lasten huostaanottoihin/sijoituksiin on vanhempien alkoholiongelmat ja/tai mielenterveysongelmat. Eli kerropa nyt mulle entiselle sijoitus lapselle (ls-asiakkaalle) miten se oli minun syyni että äitini joi ja pahoinpiteli minua lapsena? Tämän vastauksen haluan ehdottomasti kuulla.

Taidat itse olla joku kultalusikka suussa syntynyt perus juntti jota elämä ei ole ollenkaan vielä opettanut.

[QUOTE="deedee";26710193]Olen samaa mieltä että lainaa ei ole järkevä ottaa, mutta sossusta ei saa euroakaan syksyllä sitten kun opiskelusi alkavat. Aikaisemminkin olen miettinyt, että miksi joku rapajuoppo saa kaljarahansa säännöllisesti sossusta ja sitten taas opiskelija ostaa maitonsa LAINALLA, vaikkei ole mitään takeita tulevaisuudesta? Työtön yksinäinen mies saa enemmän tukia kuin minimiäitiyspäivärahan saava nainen ja vauva. Jotain on pahasti pielessä...

Täytitkö muuten hakemuksen? Se pitää täyttää, jotta saisi euroakaan. Lakisääteinen käsittelyaika on 2 viikkoa eli 14 arkipäivää, jos menee tämän yli niin soitat sossuun ja valitat. Jossei auta, esimiestasolle niin johan tehoaa (itse koettu). Hakemuksessa kysytään, mihin haet tukea ja siihen pitää kirjoittaa "elämiseen ja vuokraan".[/QUOTE]

Tämä käsittelyaikakin on aikalailla paikkakuntakohtaista. Täällä missä minä asun, olen kuullut sen olevan 7 työpäivää ja hakija voi myös vaatia pikaista päätöstä - eli päätös olisi oltava tehtynä samana tai vähintään seuraavana arkipäivänä. Mutta kyllä se vaan niin on, että jokaisen tulee se hakemus täyttää, ei sieltä muuten rahaa tipu.

Tämä käsittelyaikakin on aikalailla paikkakuntakohtaista. Täällä missä minä asun, olen kuullut sen olevan 7 työpäivää ja hakija voi myös vaatia pikaista päätöstä - eli päätös olisi oltava tehtynä samana tai vähintään seuraavana arkipäivänä. Mutta kyllä se vaan niin on, että jokaisen tulee se hakemus täyttää, ei sieltä muuten rahaa tipu.

Mutta ei kai laki vaihtele paikkakunnittain...?

Niin ja mitä te ruinaatte jostain minimi äitiysrahoista. Tekisitte edes joskus töitä elantonne eteen, niin äitiysrahatkin nousisi minimistä korkeammiksi. Elämä koostuu ihan niistä omista valinnoista.

[QUOTE="vieras";26712566]Mutta ei kai laki vaihtele paikkakunnittain...?[/QUOTE]

Luepa siitä ;

"Päätös toimeentulotuesta on saatava viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä hakemuksen jättämisestä. Kiireellisessä tapauksessa päätös on tehtävä samana tai viimeistään seuraavana arkipäivänä. Hakijan on myös päästävä keskustelemaan henkilökohtaisesti kunnan sosiaalityöntekijän tai sosiaaliohjaajan kanssa viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä siitä, kun hän on sitä pyytänyt."

Lähde : Toimeentulotuki - Sosiaali- ja terveysministeriö

[QUOTE="joku";26712467]Ai miten niin itse kusseet? Oletko vähän tyhmä vai yksinkertainen vai kenties molempia? Itse en kuulu yllä mainittuihin ihmisiin mutta tiedän useammankin joka on ollut jälkihuollossa sijoituksen tai huostaanoton loputtua 18 vuotiaana. Sinunko mielestäsi se on lapsen oma vika kun äiti ryyppää, vetää lääkkeitä ja huumeita tai vanhemmat pahoinpitelee tai vielä huonomalla tuurilla ne saattavat käyttää lastansa hyväkseen. Voin ihan omasta kokemuksestani sanoa sen että suomessa suurin syy lasten huostaanottoihin/sijoituksiin on vanhempien alkoholiongelmat ja/tai mielenterveysongelmat. Eli kerropa nyt mulle entiselle sijoitus lapselle (ls-asiakkaalle) miten se oli minun syyni että äitini joi ja pahoinpiteli minua lapsena? Tämän vastauksen haluan ehdottomasti kuulla.

Taidat itse olla joku kultalusikka suussa syntynyt perus juntti jota elämä ei ole ollenkaan vielä opettanut.[/QUOTE]

Jos olisin syntynyt kultalusikka suussa, en todellakaan palstailisi tällä palstalla vaan viettäisin miellyttävää ja makeaa elämää kaukana tästä maasta. Mutta nyt kun kerran ollaan täällä, niin kiinnostaisi tietää että miksi pahoinpitelyn sun muun jälkimainingit eivät ole sen (tietenkin oikeuteen haastetun ja tuomion saaneen) vanhemman kustannettavissa omista tuloistaan, vaa yllättävän suuren rahaedun maksamista veronmaksajien kassasta? Jälkihuoltohan maksaa esim. lapsen saaneille asiakkailleen kaiken kunnes ovat 21, onko se oikein? Sen sijaan nuorena lapsen saaneet ihmiset, jotka eivät ole jälkihuollon asiakkaita, eivät välttämättä voi syödä raskausaikanaan, koska heillä ei ole varaa siihen. Mieluummin olisin ottanut nurempana turpaan (alkoholisteja suku täynnä muutenkin, joten heidän seurassa olo ei mitenkään muutosta ollut ja meillä rankaistiin ihan fyysisesti kotona) ja päässyt laitokseen ja sitten saanut hyvät rahat ja kaikki mielenterveyspalvelut ilmaiseksi kunnes olen 21 ja elänyt leveästi kuin kituuttanut pikkuruisilla tuilla.

Asiasta kukkaruukkuun pitääkö paikkansa että lapsiperheistä voidaan tehdä lastensuojeluilmoitus jos hakee toimeentulotukea, haluaisin tietää millä perustein, onko jostain tehty?

Luepa siitä ;

"Päätös toimeentulotuesta on saatava viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä hakemuksen jättämisestä. Kiireellisessä tapauksessa päätös on tehtävä samana tai viimeistään seuraavana arkipäivänä. Hakijan on myös päästävä keskustelemaan henkilökohtaisesti kunnan sosiaalityöntekijän tai sosiaaliohjaajan kanssa viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä siitä, kun hän on sitä pyytänyt."

Lähde : Toimeentulotuki - Sosiaali- ja terveysministeriö

Eli se siitä paikkakuntakohtaisuudesta :D

[QUOTE="vieras";26712634]Asiasta kukkaruukkuun pitääkö paikkansa että lapsiperheistä voidaan tehdä lastensuojeluilmoitus jos hakee toimeentulotukea, haluaisin tietää millä perustein, onko jostain tehty?[/QUOTE]

Ei voi. Tai voihan sitä aina yrittää, mutta ls-asiakkaaksi joutuu vasta ne joista oikeasti on näyttöä että sille on tarvetta. Pelkkä toimeentulotuen tarve ei ole tarpeeksi painava syy.

[QUOTE="vieras";26712649]Eli se siitä paikkakuntakohtaisuudesta :D[/QUOTE]

Sossut voivat viivyttää päätöksissään pidempäänkin, jos heiltä ei tajua nopeaa toimintaa vaatia. Näitäkin on nähty. Laki on kaikille oleellisesti sama, mutta toimistot voivat "pissiä asiakkaitaan silmään", jos eivät osaa pitää omia puoliaan.

p.s jos joku puhuu mahdollisesta käsittelyajasta, ei siinä ole mitään viittausta siihen että laki ei olisi sama. Pienemmillä paikkakunnilla tilanne voi olla hyvinkin eri kuin suuremmilla, ja kuinka moni sosiaalitoimisto pystyy pitämään käsittelyajoista kiinni vaikka laki sanookin 7 arkipäivää.

Sossut voivat viivyttää päätöksissään pidempäänkin, jos heiltä ei tajua nopeaa toimintaa vaatia. Näitäkin on nähty. Laki on kaikille oleellisesti sama, mutta toimistot voivat "pissiä asiakkaitaan silmään", jos eivät osaa pitää omia puoliaan.

Niin no, ne voi aina vedota siihen, että niillä on ruuhkaa. Sille ei kukaan mitään voi, muuta ku tyytyä odottelemaan. Valituksia tietysti voi tehdä, mutta ne lentää aika nopeasti mappi ööhön.

[QUOTE="ppss";26712687]p.s jos joku puhuu mahdollisesta käsittelyajasta, ei siinä ole mitään viittausta siihen että laki ei olisi sama. Pienemmillä paikkakunnilla tilanne voi olla hyvinkin eri kuin suuremmilla, ja kuinka moni sosiaalitoimisto pystyy pitämään käsittelyajoista kiinni vaikka laki sanookin 7 arkipäivää.[/QUOTE]

Lain mukaan se päätös PITÄÄ TULLA seitsemässä arkipäivässä. Viivyttely on laitonta, vaikka kuinka olisi ruuhkia tms. On sosiaalitoimiston asia hoitaa tilanne niin, että päätökset eivät viivy. Viivästyksistä voi tehdä valituksen, toistuvista kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle.

[QUOTE="vieras";26712693]Niin no, ne voi aina vedota siihen, että niillä on ruuhkaa. Sille ei kukaan mitään voi, muuta ku tyytyä odottelemaan. Valituksia tietysti voi tehdä, mutta ne lentää aika nopeasti mappi ööhön.[/QUOTE]

Näinhän se tuppaa olemaan, ikävä kyllä.

[QUOTE="Asiakas";26712713]Lain mukaan se päätös PITÄÄ TULLA seitsemässä arkipäivässä. Viivyttely on laitonta, vaikka kuinka olisi ruuhkia tms. On sosiaalitoimiston asia hoitaa tilanne niin, että päätökset eivät viivy. Viivästyksistä voi tehdä valituksen, toistuvista kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle.[/QUOTE]

Ei kukaan ota vielä muutamasta yksittäisistä valituksista mitään noteerausta mihinkään päin. Vaikka laki sanoo niin ja näin, kukapa ei asianosaavaa virkailijaa mielummin uskoisi kuin sossupummia joka kitisee vaikka rahaa on tulossa. Karu totuus.

Toimeentulotuen hakeminen EI ole peruste ls-ilmoitukselle.

Ja voi juma että voi taas joku (provonikki?) laukoa idioottimaisuuksia. Vai että mieluummin huostaanotettu jälkihuoltoineen kuin ns. rivikansalainen. Tervettä meininkiä :D

Ei kukaan ota vielä muutamasta yksittäisistä valituksista mitään noteerausta mihinkään päin. Vaikka laki sanoo niin ja näin, kukapa ei asianosaavaa virkailijaa mielummin uskoisi kuin sossupummia joka kitisee vaikka rahaa on tulossa. Karu totuus.

Siis uskoisi missä asiassa? Virkailija voi kyllä sanoa, että "ei me ehditty käsitellä sitä ajoissa", mutta se ei poista sitä, etteikö viivästys olisi laiton. Tässä on oikeastaan epäolennaista se, kuka valituksen tekee ja mistä syystä, vaan olennaista on se, että virkamiehen, ja myös sosiaalityöntekijän ja sosiaalitoimiston, on noudatettava lakia. Laki ei ole mikään "suositus" tai "vapaaehtoinen" tässä maassa, vaan laki on kyllä ehdoton, niin tässä kuin muissakin asioissa.

[QUOTE="Asiakas";26712833]Siis uskoisi missä asiassa? Virkailija voi kyllä sanoa, että "ei me ehditty käsitellä sitä ajoissa", mutta se ei poista sitä, etteikö viivästys olisi laiton. Tässä on oikeastaan epäolennaista se, kuka valituksen tekee ja mistä syystä, vaan olennaista on se, että virkamiehen, ja myös sosiaalityöntekijän ja sosiaalitoimiston, on noudatettava lakia. Laki ei ole mikään "suositus" tai "vapaaehtoinen" tässä maassa, vaan laki on kyllä ehdoton, niin tässä kuin muissakin asioissa.[/QUOTE]

Eli valitusta kehiin! On hyvä että Suomessa on tällaiset lait.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26712747:
Toimeentulotuen hakeminen EI ole peruste ls-ilmoitukselle.

Ja voi juma että voi taas joku (provonikki?) laukoa idioottimaisuuksia. Vai että mieluummin huostaanotettu jälkihuoltoineen kuin ns. rivikansalainen. Tervettä meininkiä :D

Juu enpä minäkään ole moista väitettä kuullut. Paras minkä minä olen kyllä kuullut, oli se että jos sähköt katkaistaan maksamattomien laskujen takia, sähkölaitos laittaa ls-ilmoituksen menemään. :D

Miksi sääli on sairautta? Tää on taas sellanen vanhan kansan sanonta joka ei ole koskaan mulle avautunut. Vai rimmaaks se vaan niin hyvin..sääli ja sairaus???
ä

Ehkä sääliäkin on monenlaista. Jos säälii väärää tahoa, silloin se on ehkä jopa sairasta tai surullista. Väärällä taholla meinaan näitä elämäntapapummeja, jotka makaavat kotona levittämässä peräänsä kuola poskella. Tämä ei sitten ollut varsinaisesti kenellekään osoitettu teksti vaan yleinen toteamus.

Yhteistyössä