Paljonko te laitatte rahaa harrastukseenne? Etenkin käsityöihmisille, myös muut saa vastata :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhanaValo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

IhanaValo

Vieras
Ku mie löysin pari kiinnostavaa käsityökirjaa, ovat minulla tällä hetkellä lainassa kirjastossa ja tekis mieli ostaa ne omaks.
Oon koittanut esim.huutiksesta katella mut toinen on sen verran uusi ettei sitä ole kellään myynnissä ja toisesta huutavat melkein samaa hintaa millä sitä myydään uutena.
Mutta ongelma on se, etten yleensä itseeni tuhlaa, mietin että pärjään kyllä ilman tuotakin ja mieluummin ostelen lapsille jne. mut nuo kirjat nyt kutkuttelee...
Niin kysyisin että paljonko te laitatte rahaa harrastuksiinne? Kuussa tai vuodessa, miten vaan tykkäätte laskea.

Ite ostelen lankoja myös huutiksesta tai kirpparilta, paketteina mut myös, aika harvoin kylläkin, ihan etsimällä etsin kaupasta jotain tiettyä lankaa.

Törkeästi liikaa, ja lähinnä just käsitöihin. :D Välillä kuukaudessa nolla €, välillä voin laittaa 50 € tms. ihan kevyesti. Mutta se on mun ainoa harrastukseni ja kolmen lapsen kotiäitinä myös melkoinen henkireikä, joten annan asian olla. Välillä kyllä tekis mieli kierrättää kaikkea jo hankittua, mutta kun en tunne ketään samanhenkistä hamsteria. ;)

Miulla tää on aika uus, ja oikeestaan kans ainut harrastus. Yritän myös ehtiä lukemaan mut kirjat yleensä lainaan tai ostan käytettynä jos edullisesti löydän. Niihin ei siis paljoa mene :)
Mieshän tuo jo sanoi että osta vaan jos siltä tuntuu, mut sitten taas mietin että tarviinko niitä oikeesti.: / Taistelen nyt sitten itseni kans.

Ihan tarkalleen summaa on aika vaikea laskea, mutta tässä jotain:
Jumpat 450€/vuosi
zumbakengät n. 40 € tuli ostettua viime vuoden lopulla
jumppahousut ja paita /vuosi n. 50-60€
uimahalliin 3.5€ n. 20 krt/vuosi eli 70€

en laske mitä käsityö/askartelu vie rahaa, osin samoja matskuja käytän lapsen kanssa yhdessä ja osaa käytän myös työssäni. Paljon menee, mutta välistä jotain saan myytyäkin ja siitä sitten hieman takaisin saan.

Liikunta taas on helppo laskea, kun sauvakävelen niin sehän on ilmaista, mitä nyt sitten ruoka maistuu paremmin ja silloin tällöin uusia kenkiä tms tarvii. Vesijuoksu on toinen lajini ja se maksaa 52€/3kk eli edullista. Talvella hiihdän ja ilmaista sekin,kun sukset sain viime jouluna lahjaksi. Tänä kautena aion sijoittaa hyvään hiihtoasuun.

Lapsen syntymän jälkeen olen aika vähän sijoittanut itseeni muuten, mutta...

Mun ei tulisi mieleenikään ostaa 100 € villapuseroa mutta mä voin silmää räpäyttämättä sijoittaa lankoihin saman verran. Ja lankoja mulla on - ja paljon. Lisäksi mä en tilaa mitään lehtiä, tai siis mitään muuta kuin kaikki mahdolliset käsityölehdet;)

Mä olen sitä mieltä että käsityöharrastukseen voi hyvillä mielin satsata, siitä sentään välillä syntyy valmistakin. Joten osta vaan ne kirjat.

jos sua oikeasti kiinostaa ne kirjat ettekä sen takia joudu nälkää näkemään niin osta pois.

mutta vaihtelevasti, välillä saattaa olla että menee kuukaudessa 0 egee. Nyt taas mennyt ihan törkeesti, ostin pari uutta kirjaa. Lankoja olen ostanut joululahja projekteja varten.
Lisäki eilen meni reilusatanen parin puutyöprojektin tarpeisiin.

p.s toinen, vanhoihin ikkunanpokiin tehty vitriinikaappi, sain tänään melkein valmiiksi. Osat nyt kuivumassa. Huomenna tarttee vain liittää kolmeosaa yhteen ja laittaa seinälle. Jee, ja hyvältä vaikuttaa, ainakin vielä tässävaiheessa.

Luulen että useampi tuhat euroa vuodessa. Tämähän riippuu ihan myös tulotasosta. Opiskeluaikana tai äitiyslomalla keskityin taas enemmän edukkaisiin harrastuksiin.

Itsellä nielee puutarhanhoito ja kukkaset (ehkä 1500e tänä vuonna taimiin, kukkiin, multiin, lannoitteisiin, mukuloihin, siemeniin, ruukkuihin) ja askartelu (tätä summaa en uskalla laskea, jos se pitäisi tunnustaa kotona). Vaihtelevasti sitten retkeilyharrastukseen (viime vuonna paljon, tänä vuonna ei juurikaan). Muuten urheiluharrastukset mulla ovat todella halpoja.

liity ravelryyn ja käytä kirjoihin säästyneet rahat lankoihin ;) on siellä tosin maksullisiakin ohjeita =)

ja kysymykseen, välillä joutuu todella miettimään mitä syö loppukuussa, kun tulee lankakaupassa käytyä.. mutta se todella on mun ainoa pahe, mihin rahaa kuluu.

Kiitos kaikille vastauksista!
Mie nyt aattelin tilata toisen noista kirjoista ja toista joudan kyttäilemään vaikka sieltä huutiksesta, ei noita viiti hirmu pitkään pitää lainassakaan.

Aivan liikaa. Jos jotain sopivaa sattuu olemaan tarjouksessa, niin tulee ostettua aivan liian helposti. Eilen viimeksi sorruin ostamaan skräppipareita, lehtiin uppoaa paljon, vaikka ilmankin pärjäisi.

Jos tuntuu, että noita kirjoja tarvitset, niin kannattaa ostaa. Tiedät tarkalleen, mitä olet ostamassa.

Käsityöharrastukseen menee välillä helposti yli 300€/kk, ja tämä vain "yhteen osaan" käsityöharrastustani...siihen päälle vielä sitten muut käsityömateriaalit...niin ja muut harrastukset... :ashamed:

Mulla menee salille 50 euroa kuussa. Mielestä ni käytän sen kumminkin hyvin, kun käyntikertoja viikossa on se 5-6...
Lisäksi tohon sit satunnaiset varustehankinnat. Nyt tarttis uudet spinning-kengät, mut en raaski ostaa niitä vielä, odottelen jotain varastontyhjennysalea... :D
Muuten käytän kirjastoa, lenkkeilen ja puuhaan tenavan kanssa. Mielestäni pääsen halvalla.

Kiitos kaikille vastauksista!
Mie nyt aattelin tilata toisen noista kirjoista ja toista joudan kyttäilemään vaikka sieltä huutiksesta, ei noita viiti hirmu pitkään pitää lainassakaan.
Lainoja voi uusia useamman kerran, jos ei ole varauksia. Tuo, että sinulla on ensin kirja lainassa ennen ostamista, on hyvä tapa, koska silloin näkee, onko kirja oikeasti ostamisen arvoinen. Oma harrastukseni on avoimen yliopiston opinnot. Aiemman opintokokonaisuuden opiskelin pelkästään kirjaston kirjoja käyttäen. Se olikin hyvä, koska useat kirjat olivat kertalukukirjoja ja kirjoja tuli luettuna noin 30 kappaletta. Nyt opiskelen uutta eri alan opintokokonaisuutta. Tällä kertaa ostin kirjoja omaksi, sillä kirjat ovat sellaisia, että saatan tarvita niitä myöhemminkin.

Ratsastukseen menee ehkä noin 8000e /vuosi
Käsitöihin 0-100e/kk vähän riippuu inspiksestä
Jumppiin 70e/vuosi (paikallisen seuran jäsenmaksu sillä voi käydä vaikka kaikissa jumpissa)

Meillä menee ihan järjettömästi rahaa harrastuksiin. Mun harrastus on matkailu ja siihen saa palamaan rahaa 1000-4000e vuodessa. Miehellä menee harrastusvälineisiin ja bensoihin varmaan 5000e vuodessa.

Minä oon tehnyt kirjojen kanssa niin että olen kotona kopioinut lainakirjoista ne sivut joita tulen tarvitsemaan jatkossakin. Eikös niin saa tehdä? =) Harrastan korujen tekemistä, rahaa on mennyt tänä vuonna ehkä noin parisataa? Vaikea arvioida enkä ihan tarkkaa summaa halua tietääkään ;)

Lankoihin menee välillä enempi, välillä taas vähemmän, en ole laskeskellut. Ostin juuri huovutuskirjan, olikohan hinta n. 30e(?) ja sen myötä sitten tietystikin pitää hankkia huovutushärpäkkeitä ehkä ensi kuussa. :D
Koluan yleensä lankoja alennuksista, mutta äiti tuo myös niitä välillä.

Yhteistyössä