Sain itse hilajttain isomman summan rahaa ja kaveri (yh) aina rahapulassa ja lainailee. Antaisitteko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27434381]Varmaan jäi, mutta selkeästi ap nostaa rahojensa vuoksi itsensä jalustalle. Rahakeskeisyys paistaa räikeästi aloituksesta.

Tällä aloituksella ei ollut mitään virkaa, ap halusi vain päästä kehumaan rahoillaan. Kaveri ei ole edes lainannut nyt rahaa, mutta ap osaa ennustaa tulevaisuutta, joten miettii jo nyt päätänsä puhki mitä rahojensa kanssa tekis.[/QUOTE]

En suosittele sulle psykologin uraa.

[QUOTE="vieras";27434381]Varmaan jäi, mutta selkeästi ap nostaa rahojensa vuoksi itsensä jalustalle. Rahakeskeisyys paistaa räikeästi aloituksesta.

Tällä aloituksella ei ollut mitään virkaa, ap halusi vain päästä kehumaan rahoillaan. Kaveri ei ole edes lainannut nyt rahaa, mutta ap osaa ennustaa tulevaisuutta, joten miettii jo nyt päätänsä puhki mitä rahojensa kanssa tekis.[/QUOTE]

Onhan tossa kerrottu että on lainannut autoa, eikä osta siihen bensaa. Yms pieniä vippejä, joita ei pysty maksamaan. Tai että kahvilassa tulee surkea olo, kun toinen ei voi ottaa pullaa ja itsellä on siihen varaa. Mä tekisn niin että kahvit voin tarjota, tai viedä kahvileipää mutta ei se ystävyyssuhde voi kovin pitkään säilyä ystävyytenä jos toinen joutuu avustamaan toista rahallisesti. Ettekö pystyisi keksimään ilmaisia tapoja olla yhdessä, käydä vaikka kävelyllä tai lenkillä, sen sijaan että menette kahvilaan?

Rahakeskeistä tai ei, yleensä rahat ei lopu niiltä ihmisiltä jotka miettivät etukäteen rahankäyttöään.

Rahakeskeisyys paistaa "räikeästi" aloituksesta, koska aloitus koskee nyt rahaa:) Dah.

Mulla ei ole tarvetta kehua, tarkoitus oli pohtia tällaista hankalaa tilannetta.

"Kaveri ei ole edes lainannut nyt rahaa, mutta ap osaa ennustaa tulevaisuutta, joten miettii jo nyt päätänsä puhki mitä rahojensa kanssa tekis". Niin? No itseasiassa ihan just näin, mikäs tässä on nyt väärin?

[QUOTE="vieras";27434460]Miksi hassaisit sen isomman summan johonkin vippailuun ja muuhun turhaan. Anna olla säästössä. Kai sinäkin joskus asunnon ostat?[/QUOTE]
Siis tavallaan sinustakin huomaa, että tausta on vaatimaton, koska työhönpääsy ja joku kohtuullinen summa tekee varakkaan olon. Oikeastihan sinun pitää tienata tulevaisuudessa vielä tosi paljon, että on tulevat velat maksettu, säästössä rahaa ja ehkä sijoituksiakin. Älä siis yhtään tunne syyllisyyttä "ylimääräisistä" rahoista.

Jos tilanne on parantumaton, en kovin herkästi lainaisi, enkä ainakaan isoa summaa. En tekisi sitä siksi, että olisin ahne tai kovasydäminen, vaan koska sellainen ei opeta vastuuseen. Toki voi olla lähes mahdotonta tuolla tavalla kaverin asennetta tai tilannetta muuttaa, mutta

Ystävän reaktio lainaamisesta kieltäytymiseen on sitten ihan oma lukunsa. Toivottavasti osaa suhtautua asiallisesti, eikä lopeta silti ystävyyttänne. Toisaalta, jos noin käy, niin tiedät ainakin, mihin ystävyytenne perustui.

Just tän takia mä en ole kertonut kellekään kuinka paljon mulla on rahaa. Ja edelleen ostan lapsille vaatteita kirpparilta, ihan vaan harrastus- ja hämäysmielessä. Oikeesti meillä on velaton talo ja auto, sijoitusasunto ja osakkeita... sitä ei vaan kukaan tiedä enkä aatelle kertoakaan.

[QUOTE="poi";27434510]Just tän takia mä en ole kertonut kellekään kuinka paljon mulla on rahaa. Ja edelleen ostan lapsille vaatteita kirpparilta, ihan vaan harrastus- ja hämäysmielessä. Oikeesti meillä on velaton talo ja auto, sijoitusasunto ja osakkeita... sitä ei vaan kukaan tiedä enkä aatelle kertoakaan.[/QUOTE]
Näin kuuluu toimiakin. Raha-asioitaan levittelevät ihmiset tahallaan kerjäävät vaikeuksia.

Kyllä mä lainaisin ja olen lainannutkin. En odota saavani rahoja takaisin heti kohta puoleen. Jos minulla on varaa lainata niin miulla on varaa myös odottaa lainaamiani rahoja.
Kahvilassa maksan ja autoakin lainaan ilman kitinää bensasta.
Summina ei kuitenkaan varmasti ole niin suuria,että vararikkoon menisin vai lainaako kaverisi kuinkakin paljon ja kuinka usein?

Lainaisin vain jos tietäisin 100% varmasti että toinen maksaisi koko summan takaisin. Köyhyys ei ole syy olla maksamatta. Tuolle sun kaverille en lainais kun on jättänyt maksamatta. Sen pitäis ite saada raha-asiansa kuntoon.

[QUOTE="vieras";27434480]Siis tavallaan sinustakin huomaa, että tausta on vaatimaton, koska työhönpääsy ja joku kohtuullinen summa tekee varakkaan olon. Oikeastihan sinun pitää tienata tulevaisuudessa vielä tosi paljon, että on tulevat velat maksettu, säästössä rahaa ja ehkä sijoituksiakin. Älä siis yhtään tunne syyllisyyttä "ylimääräisistä" rahoista.[/QUOTE]

Niin, tausta on niin vaatimaton kuin opiskelijalla voi olla. Onhan se huomattavan iso muutos päästä opintotuelta ja hanttihommista työelämään ja koulutusta vastaavaan palkkaustasoon.

Itse en ajattele olevani mitenkään varakas, vaan tällä hetkellä hyvin toimeentuleva ja tuon yllättävän summan ansiosta (joka on minun mielestä melko paljon rahaa) hieman keskitasoa ylempänä taloudellisesti. Siis verrattuna muihin ikäisiin ja saman työkokemuksen ja työvuosien omaaviin henkilöihin.

Tottakai mä ymmärrän tilanteeni ja varani:D En kuvittele olevani mikään rikas.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;27434565:
Niin, tausta on niin vaatimaton kuin opiskelijalla voi olla. Onhan se huomattavan iso muutos päästä opintotuelta ja hanttihommista työelämään ja koulutusta vastaavaan palkkaustasoon.

Itse en ajattele olevani mitenkään varakas, vaan tällä hetkellä hyvin toimeentuleva ja tuon yllättävän summan ansiosta (joka on minun mielestä melko paljon rahaa) hieman keskitasoa ylempänä taloudellisesti. Siis verrattuna muihin ikäisiin ja saman työkokemuksen ja työvuosien omaaviin henkilöihin.

Tottakai mä ymmärrän tilanteeni ja varani:D En kuvittele olevani mikään rikas.
Mutta eikö sinulla ole selkeää kohdetta mihin tuon rahan tulevaisuudessa voisi laittaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;27434308:
Lainaisin. Oon lainannutkin, enkä odota saavani rahoja takaisin. Pärjään ihan suhteellisen hyvin ilmankin niitä rahoja ja tiedän, että mun ystäväni eivät oisi pärjänneet ilman jeesiä.

Sama, itsekin lainaan aina kun pystyn, vaikka tietäisin etten ehkä saa rahoja pitkään aikaan takaisin. En kuitenkaan ikinä lainaa isoja summia, mutta akuuttiin hätään olen lainannut useille tyypeille 20-100e. Suurimman osan oon saanut ennemmin tai myöhemmin takas, ja ne joita en oo saanut, on varmasti menneet tarpeeseen.

Mulla tai mun perheellä ei talous kaadu muutamaan puuttuvaan sataseen, joten miksi en auttaisi kun mulla siihen kerran on resursseja.

Onpas täällä rahoistaan tarkkaa porukkaa. Mitä väliä sillä on, jos joskus ostaa pullaa kaverille? Ainakin itse aloituksesta sain sen kuvan, että ne lainatut summat on kuitenkin pieniä, eikä se kaveri ole mikään hyväksikäyttäjä vaan yksinkertaisesti köyhä.

Toi on kyllä ahdistavaa :/ Mulla on ympärillä parikin tälläistä ystävää joiden seurassa omat rahat ja toisen rahattomuus ahdistaa.
Ei mullakaan rahaa paljon ole mutta pärjään, jos en kustanna siihen muiden elämää.

Olen välillä ihan tyrmistynyt mitä kaikkea ihmiset olettaakaan toisten tekevän heidän eteen omalla kustannuksellaan.

Eräskin kerran ystäväni muutti. Kaveriporukka siivosi, ajoi kamat, toi evästä kaikille ja joitain siivous yms tavaraa. Kaveri ei maksanut yhtään mitään kenellekkään, siis edes niitä kahvia tarjonnut vaan joku porukasta toi ne. Muuttomatkakin oli melkein 100 km ja useampi reissu ajettiin monella autolla. Maksattaa muutoinkin kalliin sisustustyylinsä muilla, kuulemma jo nyt ois joululahjalista valmiina, ikää 34 vuotta. Sieltä sitten kaverit saa valita mitä ostaa... hinnat 50-100 välillä per lahja.

[QUOTE="alma";27434624]Onpas täällä rahoistaan tarkkaa porukkaa. Mitä väliä sillä on, jos joskus ostaa pullaa kaverille? Ainakin itse aloituksesta sain sen kuvan, että ne lainatut summat on kuitenkin pieniä, eikä se kaveri ole mikään hyväksikäyttäjä vaan yksinkertaisesti köyhä.[/QUOTE]

Niinpä, muutama litra bensaa tai kahvi ja pulla eivät ole niin kalliita etteikö menetetty summa korvaantuisi sillä hyvällä mielellä jonka saa kun auttaa toista vilpittömästi. Itse olen ollut paljon onnellisempi sen jälkeen kun päätin että teen joka päivä yhden ns. hyvän työn.

[QUOTE="vieras";27434572]Mutta eikö sinulla ole selkeää kohdetta mihin tuon rahan tulevaisuudessa voisi laittaa?[/QUOTE]

No ei nyt tällä hetkellä. Luultavasti asuntoon jossain vaiheessa laitan ainakin osan. Sitten, kun on sen aika.

Riippuisi paljon tilanteesta. Jos ystävä olisi töissä käyvä ja ottanut tietoisesti esim. ylisuuren asuntolainan, niin en varmaan mielelläni avittaisi. Itse olen kuitenkin valinnut vähän vaatimattomamman ensiasunnon juuri sen vuoksi, että rahaa jäisi muuhunkin, joten en haluaisi itse olla kustantamassa toisen hulppeaa asumista niillä säästyvillä rahoillani.

Jos taas ystävä olisi jäänyt työttömäksi yllättäen, ollut pitkään sairaslomalla tai esim. opiskelija, niin varmasti ihan mielellläni tarjoaisin kahvit ja pullat kahvilassa jne. En tuolloinkaan ehkä mielellläni antaisi käteistä rahaa, mutta kutsuisin meille syömään ja tehtäisiin minun rahoillani yhdessä jotain kivaa. Olen toiminutkin niin, että olen pyytänyt vähävaraisia ystäviäni mm. keikoille ja olen sitten maksanut liput ja parit juomat. Olen itse saanut vastalahjaksi hyvää seuraa :)

Alkuperäinen kirjoittaja häh?;27434620:
Mulla tai mun perheellä ei talous kaadu muutamaan puuttuvaan sataseen, joten miksi en auttaisi kun mulla siihen kerran on resursseja.

Mä taas olen pienestä pitäen ollut ns. pihi ja säästänyt rahaa pahanpäivän varalle ja omaan asuntoon. Eli rahaa seisoo kyllä tilillä ja oma talous ei siihen kaadu, jos sitä antaa muille. Kuitenkaan en halua antaa niitä pois sellaiselle ihmiselle, joka on mielestäni omaa välinpitämättömyyttään sotkenut raha-asiat. Esim. ottamalla liikaa lainaa, kieltäytymällä epämiellyttävistä töistä tai jos ei itse ole töissä ollessaan säästänyt itselleen yhtään rahaa.

Eli jos toisella on samat lähtökohdat kuin minulla, mutta se on silti onnistunut raha-asiansa sotkemaan, en rupea häntä auttamaan.

Jos taas lähtökohdat on eri, esim. opiskelija vs. työssäkäyvä, niin silloin autan kyllä mielelläni.

[QUOTE="AMA";27434721]Mä taas olen pienestä pitäen ollut ns. pihi ja säästänyt rahaa pahanpäivän varalle ja omaan asuntoon. Eli rahaa seisoo kyllä tilillä ja oma talous ei siihen kaadu, jos sitä antaa muille. Kuitenkaan en halua antaa niitä pois sellaiselle ihmiselle, joka on mielestäni omaa välinpitämättömyyttään sotkenut raha-asiat. Esim. ottamalla liikaa lainaa, kieltäytymällä epämiellyttävistä töistä tai jos ei itse ole töissä ollessaan säästänyt itselleen yhtään rahaa.

Eli jos toisella on samat lähtökohdat kuin minulla, mutta se on silti onnistunut raha-asiansa sotkemaan, en rupea häntä auttamaan.

Jos taas lähtökohdat on eri, esim. opiskelija vs. työssäkäyvä, niin silloin autan kyllä mielelläni.[/QUOTE]

Mulle taas ei oikeastaan ole lainaajan taustoilla mitään väliä. Koskaan ei voi tietää mikä tarina siellä ihmisen taustalla on, ja vaikka ahdinko oliskin itseaiheutettua, siihen voi silti olla ihan pätevä syy. On masennusta, peliongelmaa, elämänhallintaongelmia, tai vaikka sitten se ylisuuri laina. Joku on voinut erossa joutua puille paljaille, joltain on voinut mennä duunit alta ja oma ylpeys on estänyt sossuun kävelemisen. Olen itse ollut menneisyydessäni se huono-osainen ja hyljeksitty, joten osaan arvostaa tämänhetkistä vaurauttani.

Perheeltäni menee tosiaan useampi tuhat joka kuukausi säästöön, asunto on velaton ja autoksi meille kelpaa edelleen tuo vanha kottero. Ei sillä ole muhun mitään vaikutusta jätänkö yhden lelun, kenkäparin tai vaatteen ostamatta siksi että autan jotain rahasotkuissaan. Olen maksanut tuntemattoman bussilipun kun rahat ovat loppuneet kesken, ostanut puliukolle tupakka-askin kun tämä pyysi yhtä tupakkaa, lainannut kaverille rahaa sen jälkeen kun hän on manioissaan tuhlannut kaikki rahansa verkkokauppoihin, ostanut siskolleni ruokaa kun tämän mies pelasi heidän kaikki rahansa ja niin edelleen. Ja palkaksi olen yleensä saanut itselleni hyvän mielen, ja usein myös takaisin maksetut lainarahat sitten kun tilanne on parempi.

Jos haluat jotenkin auttaa, vie rahaa vaikka postiluukusta anonyyminä. Ja seuraa sitten, miten hän käyttää rahat. Jos on kyse raha-asioitaan sotkevasta kaverista, ne rahat ovat pian mennyttä. Jotkut elävät aina siten, että tili on nollilla ja kavereilta pyydetään ilmaisia kyytejä yms., kuten tuossa kaverisi tapauksessa auton lainailu ilmaiseksi. Itse varmaan sanoisin, että voin tarjota säästövinkkejä, jos kaverilla on oikeasti raha-asiat omasta syystä pielessä. Kenenkään ei tarvitse pitää "isompaa taloutta" kuin missä itse on.

Yhteistyössä