Auttakaa rahapulassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen kussut raha-asiani... Yksinkertaisesti siis tuhlaan enemmän kuin tienaan. Tällä hetkellä työtilanteeni on vaihteleva ja esim. tämän kuun palkka oli 700e. Ei riitä edes vuokraan. 300e lapsilisiä päälle eikä muuta.

Mitä ihmettä tässä voisi tehdä? Selasin tiliäni ja lähes kaikki ostot olivat ruokakaupoista. Vertailen hintoja, ostan halvinta/alennuksesta, pakastan... Yritän kuitenkin syödä myös terveellisesti, mutta en kuitenkaan pelkällä hernekeitolla ja näkkärillä osaa elää.
Kirppareilta ostan vaatteet ym. Liikun julkisilla, harrastan lähes ilmaisia harrastuksia eli yleellisyyksiä ei ole jne. Olen vaihtanut puhelinliittymäni halvempaan ja aina mietin halvinta... Kavereiden kanssa pyrin kotikahvitteluun tai ostan pienen kahvin kahvilasta yms. Silti tuntuu että aina pitää laskea pennejä.
Jouduin lainaamaan kaverilta rahaa vuokraan ja otin pienen vipin muutamaan laskuun ja Kelaan alustavasti nyt soittaessani nämä ovat tuloja, joten he sanoivat että tuskin saan tukia, mutta laitoin silti asumistuen ja toimeentulotuen hakemukset menemään. Olen juuri valmistunut niin siksi uudet hakemukset. Hain myös työmarkkinatukea(?), mutta pelottaa mihin sekin johtaa kun olen kuitenkin välillä töissä ja joudunko sitten ottamaan vastaan työn esim 80km päästä kun on myös ne velvoitteet...

Tein jo opiskelujen ohella tätä samaa työtä ja silloin vuoroja oli tarjolla paaaljon, en kaikkea tietenkään ehtinyt ottaa edes vastaan. Ajattelin elättäväni itseni valmistumisen jälkeen samoilla hommilla, kun töitä silloinkin oli tarjolla hyvin. Viime kesän tienaisin siellä hyvin ja lomailinkin.
Nyt kuitenkin töitä ei olekaan tarjolla riittävästi, mikä tuli täytenä yllätyksenä. Ajattelin että eipä tässä mitään hätää, kun kesälomat alkaa kunnolla niin työvuoroja taas satelee, eipä sadellut. Nyt olen todella pulassa ensi kuun rahojen suhteen jos tilanne jatkuu hetkeäkään samana töissä.

Onko ideoita mitä hittoa voisin tehdä, ei nyt ihan viitsisi jalkoväliäänkään myydä. Tietenkin odottaa ensin Kelan päätöksiä MUTTA jos en saa sieltä rahaa tuon tilillä näkyneen lainan ja vipin vuoksi, mitäs sitten?? Olen hakenut töitä 15 eri paikasta, sieltä toki odotan myös vastausta, mutta tuskin sieltäkään noin vain tärppää ja seuraavaan palkkaan menee aina se kk. Voisin hakea kaikkea mahdollista työtä, mutta en tiedä onko siinä järkeä kun ei ole kokemusta kuin omasta alastani. En tiedä otetaanko edes vaikka tiskaajaksi kokematonta eri koulutuksella, ajattelevat että lähden heti alani töitä löydettyäni.. Mikä onkin totta.

Olen myös varannut kirppispöydän ja laittanut nettiin myyntiin muutaman isomman tavarani. Irtisanoin kuntosalijäsenyyteni, josta paljon pidin... Laitoin jopa asuntoni "myyntiin" jos joku tarvitsee halvalla huonetta lyhyeksi ajaksi niin että voin olla itse paikalla, naurettavaa tuokin mutta kokeilimpa sitäkin.
Olen myös varannut kirkon diakoniatyöntekijälle ajan ja jopa velkaneuvojalle, sillä laskuja tuskin ensi kuussa pystyn maksamaan (mm. 250e hammaslääkärimaksu..). Toivottavasti sieltä saa apua. Peruin osallistumisen kaverin polttareihin kun ei ollut varaa. Vanhemmiltani lainasin vähän rahaa, mutta hekin ovat eläkkeellä. Kaikilla kavereillani on pieniä lapsia/asuntolainoja ym. joten ei heilläkään ole ylimääräistä. Alkaa hieman tuskastuttaa jos mitään rahaa ei tule mistään, vaikka tiedän että oma vika. Kysyin myös jopa munasolunluovutusmahdollisuutta eräältä klinikalta, no heilläpä alkaa kesälomat. Kampaajallakin kävin eräässä opistossa, joten jokaisen pennin lasken .

Paljon olen tehnyt ja mihinkään rikolliseen en sentään ajatellut ryhtyä. Rahaa menee kaikenmaailman pieniin asioihin yhtäkkiä isoja summia...kotivakuutus,puhelin,sähkö,pesukone,lääkkeet,bussikortti,vaatteet,hygieniatuotteet ym ja sitten se ruoka näköjään isoimpana menoeränä. Olen sopinut että elareita emme maksa kumpikaan, sillä lapset ovat meillä lähes 50/50. Tuntuu että kaikkeni olen tehnyt. :( Masentaa.

Vaikea sanoa, kun ei käy ilmi, mihin olet rahasi käyttänyt.

Kannattaa kuitenkin välttää korkeakorkoisia pikavippejä! Eihän sinulla ole entuudestaan sellaisia velkoja?

Ymmärrän, että masentaa, mutta jaksa uskoa, että asiat järjestyvät! Kaikki mainitsemasi keinot kuulostavat hyvältä. Mulla on yksi ystävä, joka on ollut työtön jo monta vuotta, oli masennusta mutta myös osin saamattomuutta, vaikka osaamista oli/on. Lapseton. Aina valittaa. Mulla lapsia, olen yrittäjä ja lapsia on. Välillä kaikki kaatuu niskaan ja joskus iltaisin itken. Mut pakko jaksaa.. lasten takia.

Tsemppiä <3

Muistathan liittää siihen kelan toimeentulohakemukseen kaikki laskut? Mm sitä hammaslääkäriasema voit hakea kelasta maksettavaksi. Mitä jos ottaisit yhteyttä paikkakunta Sipoo sosiaaliohjaajaan, häneltä saat neuvoja miten ja mistä apua voi olla saatavilla, ja vaikka kela sanoisi ettei toimeentulotukea makseta, voit sen jälkeen hakea sitä kunnalta.

Yhteistyössä