Kauanko keskimäärin kestää työttömyyskorvauksen saaminen tilille? Montako viikkoa menee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maanantaista alkaen työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maanantaista alkaen työtön

Vieras
Valmistun koulusta, mutta koska minulla ei ole töitä, jään työttömäksi. Koska saan rahaa että voin maksaa vuokran ja syödäkin jotain ruokaa. Nyt rahaa on 10e eli ei sillä kauaa odotella. Tarvittaessa saan ehkä vuokrarahat kasaan myymällä auton, mutta se ei auta kuin yhden kuun vuokraan.

Etkö saisi kelasta paprua, että olet jättänyt hakemuksen sinne ja sitten sillä paprulla saisit sossusta rahaa tähän hätään? Sossu ehkä nippasis osan kelan myöntämästä takas ittelleen.

Onko odotettavissa valmistujaisrahaa? Itse elin niillä joitain viikkoja kun valmistuin. En kyllä saanut kuin parisen sataa, mutta kyllä sekin on parempi kuin ei mitään.

Etkö saisi kelasta paprua, että olet jättänyt hakemuksen sinne ja sitten sillä paprulla saisit sossusta rahaa tähän hätään? Sossu ehkä nippasis osan kelan myöntämästä takas ittelleen.

Eli sossu tavallaan "lainaisi" minulle rahaa siihen asti kunnes saisin työttömyystukea? Tuo helpottaisi kyllä tilannetta huomattavasti...

Kauankohan niissä rahoissa taas menisi että saisi ensi kuun laskut hoidettua? Kyllä mä sitten vaikka syön makaroonia ilman ketsuppia jos on tarvetta.

[QUOTE="vieras";23853639]työmarkkinatuen voit saada noin kolmen viikon päästä. Eli ekasta viikosta et saa rahaa, ja voit ottaa työmarkkinatuen kahdelta viikolta.[/QUOTE]

ok, tämä on hyvä tietää. Harmi kun en kuulu mihinkään liittoon (tai pamissa olin hetken aikaa, mutta potkivat pihalle kun en muka heidän mukaansa ollut maksanut vuodelta 2009 huhtikuun jäsenmaksua vaikka e ollut silloin edes töissä), elämä voisi ehkä olla helpompaa.

Toivoisin vaan että jostain saisin töitä, kun pääsisi paljon helpommalla sen avulla..

Ja suku ei ole kovin rahakas, ehkä joku 100e saattaa yhteensä tulla rahaa, tai sitten vaan kräässää...

Jos sä et ole ollut ennen työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumista työsuhteessa, niin saattaa napsahtaa viikon omavastuuajan lisäksi 3-7kk karenssi, jolloin et saa mitään. Tietty voit itse heti hakeutua vaikkapa ilmaiseen työharjoitteluun, jolloin saat työmarkkinatuen + 9 euroa per työpäivä.

Vähintään joudut odottamaan 1 vk omavastuuajan ja kahden viikon päästä siitä saat työmarkkinatuen puolelta kuulta.

Sossusta et saa massia, ellet ole saanut Kelan päätöstä työmarkkinatuen hylkäämisestä (karenssi).

Alkuperäinen kirjoittaja työtön työnhakija;23853819:
Jos sä et ole ollut ennen työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumista työsuhteessa, niin saattaa napsahtaa viikon omavastuuajan lisäksi 3-7kk karenssi, jolloin et saa mitään. Tietty voit itse heti hakeutua vaikkapa ilmaiseen työharjoitteluun, jolloin saat työmarkkinatuen + 9 euroa per työpäivä.

Vähintään joudut odottamaan 1 vk omavastuuajan ja kahden viikon päästä siitä saat työmarkkinatuen puolelta kuulta.

Sossusta et saa massia, ellet ole saanut Kelan päätöstä työmarkkinatuen hylkäämisestä (karenssi).

Jos valmistuu ammattiin niin ei kyllä tule mitään karenssia. Ja ap:lle onnea työnhakuun.

Sossusta et saa massia, ellet ole saanut Kelan päätöstä työmarkkinatuen hylkäämisestä (karenssi).[/QUOTE]

Tätä kohtaa viestissäsi en tajunnut?
Jos henkilöllä ei ole säästöjä tai muuta varallisuutta, jolla tulla toimeen, on vaihtoehtona toimeentulotuki! Ja sitä kyllä saa lähes jokainen Kelan perustyöttömyyskorvauksella oleva ihan ilman karenssejakin.

Ap,
laitahan heti hakemus toimeentulotuesta menemään paikkakuntasi sosiaalitoimistoon, hanki myös tarvittavat liitteet hakemukseen, jotta käsittely nopeutuu. Toimeentulotukea voidaan myöntää odotettavissa olevaa etuutta vastaan (esim. yleinen asumistuki, työttömyyskorvaus) tai mahdollisesti kesäkuun aikana maksuun tulevat tuet voidaan huomioida seuraavassa laskelmassa. Asutko yksin, onko avo/aviopuolisoa? Jos on puoliso, huomioithan, että puolison tulot vaikuttavat toimeentulotukeen.
Ota heti huomenna selvää oman paikkakuntasi tt-tuen myöntämisen käytännöistä! Joissain paikoissa pitää olla varattuna aika, joissain tuki käsitellään kirjallisen hakemuksen perusteella.

toimeentulotukea kyllä saa heti kun hakemnus on sisällä kelalla ja on laittanut asiat hoitoon. maksaavat vuokran, veden, sähkön + perusosat elämiseen. Sen tt rahan varmaan ottaavat sitten itselleen takaisin kun päätös myönnetään, ts periivät sen kelan kautta.

tt tukea saat vaikka joka kuu jos tulot pienet.

Yhteistyössä