Toimeentulotuki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahatta.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos te viitsisitte edes lukea aiemmat kirjoitukset, ehkä huomaisitte että siellä on puhuttu siitäkin että tietyissä tilanteissa oleville sosiaaliturva onkin hyvä asia. Mutta en tajua miksi joku 18 v nulikka saa sossusta rahaa kun käy kerran inahtamassa? Ja ap kitisee ettei ota opintolainaa mielellään plaaplaa, kyllä ikävä kyllä joudut mitä luultavammin sen opintolainan ottamaan vaikka kuinka itket vastaan. Nykyään täytyisi käyttää kaikki muut rahahanat ensin, ennen kuin sossusta tippuu senttiäkään ja ihan oikein onkin, oppisit sinäkin vastuuta etkä oppisi vain sitä, että valtiolta saa kun ei viitsi töitäkään hakea.

Olen itsekin ollut 18 v mutten todellakaan ollut käsi ojossa sossunluukulla, vaan menin töihin kun en heti kouluun haettuani päässyt mihinkään! Älä ruikuta vaan ota vastuuta elämästäsi, jos olet mukamas olevasi niin "aikuinen" kun hehkutat olevasi 18 v, käyttäydy sen muikaisesti.

Ja sinä taas et ole aikuista nähnytkään! Olet törkeästä käytöksestäsi päätellen valmistunut aikana, jolloin jokainen työntekijä otettiin mitä saatiin. Arvaas mitä, mummeli? Ajat on muuttuneet ja kortistossa on maistereita, lääkäreitä kuin duunareitakin. Työttömyysprosentti hipoo yhdeksää. Ihan turha soittaa suutaan nuorelle, joka sentään yrittää parantaa elämänsä laatua opiskelemalla- mikset auo päätäsi vaikkapa nelikymppisille "työkyvyttömille", joita maa on pullollaan?

Ihan 100% varmuudella on sijainen koska laki velvoittaa että päätös pitää tehdä 7 arkipäivän kuluessa hakemuksen jättämisestä.

Mutta ap, kyllä sen pitää joka kuussa sitä toimeentulotukea hakea eli kyllä sun pitää nyt alla n.2viikoa ilman rahaa. Jos sossu tekee pitkäaikeispäätöksen niin silloin raha maksatetaan niin että se on tilillä kuun ensimmäinen päivä, ei keskellä kuuta.

Se on varmaan se sossu tehnyt sen hakemuksen sit.
Sossu kyllä on ennenkii maksanu mulle toimeentulotuen keskellä kuuta, koska halusin sen summan kahessa osassa. Ja sossu maksaa puolet ja asumistuki on se toinen puolet siitä summasta. Näin ollen asumistuki alkukuusta ja toi puolivälissä kuuta. Kummasti se nyt menis eri tavalla.

[QUOTE="deedee";26710211]Ja sinä taas et ole aikuista nähnytkään! Olet törkeästä käytöksestäsi päätellen valmistunut aikana, jolloin jokainen työntekijä otettiin mitä saatiin. Arvaas mitä, mummeli? Ajat on muuttuneet ja kortistossa on maistereita, lääkäreitä kuin duunareitakin. Työttömyysprosentti hipoo yhdeksää. Ihan turha soittaa suutaan nuorelle, joka sentään yrittää parantaa elämänsä laatua opiskelemalla- mikset auo päätäsi vaikkapa nelikymppisille "työkyvyttömille", joita maa on pullollaan?[/QUOTE]

Olen itse alle 30-vuotias, joten jos käsityksesi tästä on "mummeli" niin mikäs siinä.

Jos kukaan ei potki näitä 18 v nuoria persuksille, ovat kohta kaikki tuolla käsi ojossa odottamassa helppoa rahaa. Siitähän se on hyvä alkaa aikuistumaan, kun heti on alusta alkaen mennyt siitä mistä aita on matalin. Jos ei saa parempaa työtä, sitten ottaa huonomman työn vastaan. Sossusta rahan pummiminen on naurettavaa ja todellakin surullista, että joku kuvittelee sen olevan parempi vaihtoehto kuin joku paskaduuni.

Hyvä Suomi, näin niitä luusereita kasvatetaan!

Jos te viitsisitte edes lukea aiemmat kirjoitukset, ehkä huomaisitte että siellä on puhuttu siitäkin että tietyissä tilanteissa oleville sosiaaliturva onkin hyvä asia. Mutta en tajua miksi joku 18 v nulikka saa sossusta rahaa kun käy kerran inahtamassa? Ja ap kitisee ettei ota opintolainaa mielellään plaaplaa, kyllä ikävä kyllä joudut mitä luultavammin sen opintolainan ottamaan vaikka kuinka itket vastaan. Nykyään täytyisi käyttää kaikki muut rahahanat ensin, ennen kuin sossusta tippuu senttiäkään ja ihan oikein onkin, oppisit sinäkin vastuuta etkä oppisi vain sitä, että valtiolta saa kun ei viitsi töitäkään hakea.

Olen itsekin ollut 18 v mutten todellakaan ollut käsi ojossa sossunluukulla, vaan menin töihin kun en heti kouluun haettuani päässyt mihinkään! Älä ruikuta vaan ota vastuuta elämästäsi, jos olet mukamas olevasi niin "aikuinen" kun hehkutat olevasi 18 v, käyttäydy sen muikaisesti.

En kyllä tietääkseni ole HEHKUTTANUT aikuisuuttani tai sitä et oon 18v. Satuin vaan vastaamaan kysymykseen.

Niin ja ku jotkut vitun rapajuopot ja pahoinpitelevät juopot, narkkarit saa sossusta rahaa, niin sitten normaalit ihmiset ei sais saada, niinkö?

Ja minähän vittu käyttäydyn ihan miten haluan. Alkaa vituttaa tollaset nettineuvot. Eipä oo tututkaan joutuneet mitää opintolainaa ottamaan. Ja yks joka on ottanu on vaikeuksiin joutunut sen takia, kun ei ole pystynyt maksamaan takas.

[QUOTE="deedee";26710193]Olen samaa mieltä että lainaa ei ole järkevä ottaa, mutta sossusta ei saa euroakaan syksyllä sitten kun opiskelusi alkavat. Aikaisemminkin olen miettinyt, että miksi joku rapajuoppo saa kaljarahansa säännöllisesti sossusta ja sitten taas opiskelija ostaa maitonsa LAINALLA, vaikkei ole mitään takeita tulevaisuudesta? Työtön yksinäinen mies saa enemmän tukia kuin minimiäitiyspäivärahan saava nainen ja vauva. Jotain on pahasti pielessä...

Täytitkö muuten hakemuksen? Se pitää täyttää, jotta saisi euroakaan. Lakisääteinen käsittelyaika on 2 viikkoa eli 14 arkipäivää, jos menee tämän yli niin soitat sossuun ja valitat. Jossei auta, esimiestasolle niin johan tehoaa (itse koettu). Hakemuksessa kysytään, mihin haet tukea ja siihen pitää kirjoittaa "elämiseen ja vuokraan".[/QUOTE]

Kun syksyllä saan asumistukea ja opintotukea, niin väliä jollain toimeentulotuella, jos noilla vaan pärjää.
Se sossu olis varmaan sanonut, jos mun tarttis se hakemus täyttää. Se sossu edelleenkii tekee jonkun laskelman joka kerta ja antaa päätöksen siitä mulle.

En kyllä tietääkseni ole HEHKUTTANUT aikuisuuttani tai sitä et oon 18v. Satuin vaan vastaamaan kysymykseen.

Niin ja ku jotkut vitun rapajuopot ja pahoinpitelevät juopot, narkkarit saa sossusta rahaa, niin sitten normaalit ihmiset ei sais saada, niinkö?

Ja minähän vittu käyttäydyn ihan miten haluan. Alkaa vituttaa tollaset nettineuvot. Eipä oo tututkaan joutuneet mitää opintolainaa ottamaan. Ja yks joka on ottanu on vaikeuksiin joutunut sen takia, kun ei ole pystynyt maksamaan takas.

Miksi sitten tulet tänne utelemaan ja jauhamaan paskaa, jos et kestä kuulla kritiikkiä? Sossusta ei KENENKÄÄN pitäisi saada rahaa, joka ei sitä oikeasti tarvitse. Mene pummimaan vanhemmiltasi, senhän sinä näköjään osaat ;)

Ja usko nyt hyvä ihminen, jos aloitat opiskelut joko lukiossa tai ammattikoulussa, on sinun otettava se helvetin opintolaina, vaikka sinä et siitä pitäisikään. Voit uskotella itsellesi mitä haluat. Ja sepä ei ole kenenkään ongelma, jos jollekin tutullesi on tullut opintolainan ottamisesta ongelmia? Se on sitä elämää se.

Jos saat säännöllisesti joka kk ttt, pitäisi sen tulla kuun ensimmäinen pankkipäivä.

Ja tiedoksesi, ei ole susta kiinni haluatko ottaa opintolainaa vai et. Sossu ei muönnä toimeentulotukea, mikäli lainaa ei ole nostettu.

Kun syksyllä saan asumistukea ja opintotukea, niin väliä jollain toimeentulotuella, jos noilla vaan pärjää.
Se sossu olis varmaan sanonut, jos mun tarttis se hakemus täyttää. Se sossu edelleenkii tekee jonkun laskelman joka kerta ja antaa päätöksen siitä mulle.

Voihan se olla etteivät ole sinua laittaneet täyttämään hakemusta, jos ovat tajunneet ettei äo kaikilla ehkä siihenkään riitä.

Mistä näitä lellipentuja kasvaa? Jos sossu ei maksa niin isi maksaa... Ja taidot on niin nollassa ettei osaa edes varmistaa, että ilmaista rahaa tulee! Hienoa, että pääset kouluun peruskoulun kertaus tekee varmasti hyvää ;)

Ja millä ihmeellä se sossu laskee sulle kuukausittaisen toimeentulotuen määrän, mikäli sun ei minkäänlaista hakemusta (liitteineen) tarvitse toimittaa? Muista nyt, että ne isin laittamat rahat on sitten pois ens kuun ttt:stä. :)

Onko sulla lapsi? Muuten siis saat asumislisää joka on n. 250e max et asumistukea.

Ja millä ihmeellä se sossu laskee sulle kuukausittaisen toimeentulotuen määrän, mikäli sun ei minkäänlaista hakemusta (liitteineen) tarvitse toimittaa? Muista nyt, että ne isin laittamat rahat on sitten pois ens kuun ttt:stä. :)

Juu en tätä minäkään ymmärrä. Tietääkseni jokaiseen rahaan mitä hakee, oli se sitten kelasta tai mistä tahansa rahalaitoksesta on näiden rahojen saamisen eteen täytettävä hakemus. Luulenpa vain, ettei ap nyt ihan osaa sisäistää tätä asiaa.

Se on varmaan se sossu tehnyt sen hakemuksen sit.
Sossu kyllä on ennenkii maksanu mulle toimeentulotuen keskellä kuuta, koska halusin sen summan kahessa osassa. Ja sossu maksaa puolet ja asumistuki on se toinen puolet siitä summasta. Näin ollen asumistuki alkukuusta ja toi puolivälissä kuuta. Kummasti se nyt menis eri tavalla.

Täyttikö kelakin sinun puolesta asumistukihakemuksen? Enpä ole ennen moista kuullut että missään virkailija täyttäisi hakemukset asiakkaan puolesta.

"Toimeentulotukea haetaan kunnan sosiaalitoimistosta. Kiireellisessä tapauksessa tukea voi hakea myös tilapäisen oleskelukunnan sosiaalitoimistosta."

Huom. -----> Toimeentulotukea _HAETAAN_ kunnan sosiaalitoimistosta.

Lähde : http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/toimeentulotuki

Olen aika paljon vanhempi kuin sinä, kiitos vain, olen kasvanut jo tuon lapsellisen vaiheen yli.

Ja töitä kyllä SAA, jos viitsii hakea ja jos ottaa vastaan sen huonommankin työn eikä heti ole menossa helpomman kautta. Ja kyllähän se sosiaalihuolto jostain koostuu, olisiko esim. verorahoista joita minä MAKSAN? Suosittelisin tosiaan että SINÄ menisit kotiisi kasvamaan, vaikutat todella olevasi vielä pahasti sen tarpeessa.

Ikää on minullakin jo aikas paljon ja olen elämän varrella oppinut sen, että koulutuksesta huolimatta ei niitä töitä aina saa vaikka hakeekin ja pääsee haastatteluunkin.
Ja ilman koulutusta se voi olla vieläkin haastavampaa.Töitä olen paiskinut 12 vuotiaasta alkaen ekan kerran omasta halustani.Montaa työtä tehnyt, hoitanut omia lapsia kotona, opiskellut, ollut työttömänä( ei omasta tahdosta) ja tehnyt pätkätöitä ja taas opiskelen.
Mua harmittaa sellaset ihmiset jotka aukovat päätään, kuten tässäkin ketjussa osa tekee ap:lle.Jos on tarvetta toimeentulotukeen, niin silloin sitä voi ja pitääkin hakea.Turha siinä on alkaa syyttelemään.Minkäs opiskelija sillä voi jos töitä ei saa vaikka on hakenut. Jotkut tykkää kovasti ylentää itsensä korkeammalle ja kehua miten ha maksavat verorahoillaan sen ja sen etuuden, mutta on niitä veroja moni muukin maksamassa ja maksanut.Että ei välttämättä juuri tietyn hlön maksamat verot mene tietyn hlön etuuksiin.Turha pitää itseään liian korkealla pallilla ettei tipu korkealta ja kovaa ;)

[QUOTE="Heh";26710327]Mistä näitä lellipentuja kasvaa? Jos sossu ei maksa niin isi maksaa... Ja taidot on niin nollassa ettei osaa edes varmistaa, että ilmaista rahaa tulee! Hienoa, että pääset kouluun peruskoulun kertaus tekee varmasti hyvää ;)[/QUOTE]

On kai se parempi että isä avustaa saatikka että olisi kokonaan ilman rahaa.Joskus
hakemusten täyttäminen voi tuntua mionimutkaiselle ja aina ei ehkä hoksaa varmistella.Virheitä sattuu, kukaan ei ole täydellinen.

Ikää on minullakin jo aikas paljon ja olen elämän varrella oppinut sen, että koulutuksesta huolimatta ei niitä töitä aina saa vaikka hakeekin ja pääsee haastatteluunkin.
Ja ilman koulutusta se voi olla vieläkin haastavampaa.Töitä olen paiskinut 12 vuotiaasta alkaen ekan kerran omasta halustani.Montaa työtä tehnyt, hoitanut omia lapsia kotona, opiskellut, ollut työttömänä( ei omasta tahdosta) ja tehnyt pätkätöitä ja taas opiskelen.
Mua harmittaa sellaset ihmiset jotka aukovat päätään, kuten tässäkin ketjussa osa tekee ap:lle.Jos on tarvetta toimeentulotukeen, niin silloin sitä voi ja pitääkin hakea.Turha siinä on alkaa syyttelemään.Minkäs opiskelija sillä voi jos töitä ei saa vaikka on hakenut. Jotkut tykkää kovasti ylentää itsensä korkeammalle ja kehua miten ha maksavat verorahoillaan sen ja sen etuuden, mutta on niitä veroja moni muukin maksamassa ja maksanut.Että ei välttämättä juuri tietyn hlön maksamat verot mene tietyn hlön etuuksiin.Turha pitää itseään liian korkealla pallilla ettei tipu korkealta ja kovaa ;)

Kertokaa milloin on näin ollut, ettei perusterve nuori suomalainen saa MITÄÄN töitä? Ei kerrassaan mitään töitä? Nyt on kesä, ei edes kesätöitä? Omalla halukkuudella ja motivaatiolla siihen työnhakuunkin on oikeasti merkitystä. Ei se riitä, että notkutaan työkkärin listoilla kuukausitolkulla ja ei olla oma-alotteisia.

Tuskinpa kukaan yrittää nostaa itseään ylemmäksi kuin joku toinen, tosiasia vain on, myöntäkää tai älkää, että vuosi vuodelta nuorisosta kasvaa aina vain enemmän selkärangatonta ja pohjasakkaa, kun kaikki saadaan suoraan tarjottimelta.

Nimim. itse hakenut sellaisiakin töitä, joita en todellakaan olisi halunnut tehdä mutta paremman puutteessa se on jotenkin vain opittava tulemaan toimeen.

On toki niitä OIKEASTI ahkeria nuoria, mutta melko harvassa nämä vaikuttavat olevan. Nykyään kun kuuntelee miten nykynuoriso puhuukin "voi vittu, kouluun on taas mentävä, en jaksa, ihan paskaa, haluun jäähä nukkuu kotii *angst angst". Toki monet aikuisetkin tekevät samaa, eräs "kaverini" joutuin vuosien makailun jälkeen lähtemään töihin, sama angstaus ja valitus sieltäkin kuului ja miehellä on ikää 26 v. Säälittävää, vaikkei pitäisikään sääliä.

Ja nykyään monelle, iästä riippumatta se "jotenkin toimeentuleminen" tarkoittaa juurikin sitä että elellään sossunrahoilla vuodesta toiseen tekemättä mitään, kun oppiihan sitä vähemmälläkin tosiaan tulemaan toimeen. Aiemmin se "jotenkin toimeentuleminen" tarkoitti sitä, että on pienipalkkaisessa työssä ja joutui täten karsimaan turhia menoja pois.

Mihin on tämä maailma menossa. Ja ihan tiedoksenne, en ole mikään MUMMELI tai PAPPARAINEN, vaan ihan oikeasti itskein vielä nuori, mutta aina olen töissä / koulussa ollut. Oikeasti työttömänä olen elämäni aikana ollut yhteensä ehkä 5 kk ja minulla ei ole MITÄÄN muuta koulutusta kuin peruskoulutus. Ottakaa itseänne niskasta kiinni ja lopettakaa se itsesäälissä rypeminen.

Alkuperäinen kirjoittaja piuhapää;26710534:
Kertokaa milloin on näin ollut, ettei perusterve nuori suomalainen saa MITÄÄN töitä? Ei kerrassaan mitään töitä? Nyt on kesä, ei edes kesätöitä? Omalla halukkuudella ja motivaatiolla siihen työnhakuunkin on oikeasti merkitystä. Ei se riitä, että notkutaan työkkärin listoilla kuukausitolkulla ja ei olla oma-alotteisia.

Tuskinpa kukaan yrittää nostaa itseään ylemmäksi kuin joku toinen, tosiasia vain on, myöntäkää tai älkää, että vuosi vuodelta nuorisosta kasvaa aina vain enemmän selkärangatonta ja pohjasakkaa, kun kaikki saadaan suoraan tarjottimelta.

Nimim. itse hakenut sellaisiakin töitä, joita en todellakaan olisi halunnut tehdä mutta paremman puutteessa se on jotenkin vain opittava tulemaan toimeen.

On toki niitä OIKEASTI ahkeria nuoria, mutta melko harvassa nämä vaikuttavat olevan. Nykyään kun kuuntelee miten nykynuoriso puhuukin "voi vittu, kouluun on taas mentävä, en jaksa, ihan paskaa, haluun jäähä nukkuu kotii *angst angst". Toki monet aikuisetkin tekevät samaa, eräs "kaverini" joutuin vuosien makailun jälkeen lähtemään töihin, sama angstaus ja valitus sieltäkin kuului ja miehellä on ikää 26 v. Säälittävää, vaikkei pitäisikään sääliä.

Kyllä joissakin paikoissa on kesätyötkin ns kortilla(ikävä kyllä)...tiedän nuoria jotka ovat hakeneet, mutta eivät ole päässeet.Toki sellaisiakin on että eivät halua mennä.Monilla tuntuu olevan sellainen asenne että nuoria moititaan milloin mistäkin, mutta on niitä samanlaisia vanhemmissakin hlöissä.

Kyllä joissakin paikoissa on kesätyötkin ns kortilla(ikävä kyllä)...tiedän nuoria jotka ovat hakeneet, mutta eivät ole päässeet.Toki sellaisiakin on että eivät halua mennä.Monilla tuntuu olevan sellainen asenne että nuoria moititaan milloin mistäkin, mutta on niitä samanlaisia vanhemmissakin hlöissä.

Toki on, mutta pointti nyt olikin se että mitä nuoremmasta henkilöstä on kyse, joka sossunluukulle päätyy vierailemaan, sitä surullisempaa se on. Ja ei tietenkään kaikille yksinkertaisesti ole töitä, mutta nämä tilanteet ovat todellakin melko harvinaisia varsinkin niiden ihmisten keskuudessa, jotka oikeasti niitä töitä aktiivisesti itsekin hakevat. Hyvähän se on puhua, että olen minä töitä hakenut, jos ainoa asia jonka on vaivautunut tekemään on se työvoimatoimistoon täytetty työhakemus.

Kyllä, aikuisiakin laiskureita löytyy, mutta useimmiten nämä ihmiset ovat juuri niitä jotka ovat tämän tavan oppineet jo nuoruusvuosiltaan ja siitä on vain tullut elämäntyyli. Harva sellainen aikuinen, joka on oikeasti ansiotyössä ollut, kokee sossupummina oloa kovinkaan hehkeänä tai sopivana itselleen.

Kuinka kauan AP on saanut sossusta rahaa? Itse en laske varsinaisesti sellaista ihmistä sosiaalivarojen "väärinkäyttäjäksi" (sossupummiksi), joka joutuu pakon edestä vierailemaan sossussa. Usein voi tulla tilanteita, joiden lomassa moni joutuu turvautumaan näihin keinoihin. Ylpeys voi joutua koville, mutta aina asiat eivät mene suunnitellusti.

En mä ole kertaakaan hakemusta laittanu. Joka kerta ku oon sen luona käynyt, niin se on tehnyt sen päätöksen ja jonku laskelman. Olis se varmaan sanonut, jos tarttis hakemusta laittaa.

Tässä kohtaa taitaakin olla se ongelma. Toimeentulotukea kun ei saa ilman hakemusta. Nyt sulla on ollut sossuntäti joka on tehnyt sen hakemuksen puolestasi. Ja kas, toimeentulotuki on tullut tilille.

Sijainen ei taida tietää teidän käytäntöä--> hakemusta ei ole tehty --> rahaa ei ole tulossa.

Kannattaisikohan huomenna kävellä sinne sossuun tekemään se hakemus....

[QUOTE="vieras";26710752]Tässä kohtaa taitaakin olla se ongelma. Toimeentulotukea kun ei saa ilman hakemusta. Nyt sulla on ollut sossuntäti joka on tehnyt sen hakemuksen puolestasi. Ja kas, toimeentulotuki on tullut tilille.

Sijainen ei taida tietää teidän käytäntöä--> hakemusta ei ole tehty --> rahaa ei ole tulossa.

Kannattaisikohan huomenna kävellä sinne sossuun tekemään se hakemus....[/QUOTE]

En kyllä ymmärrä mistä ap on löytänyt tällaisen virkailijan itselleen? Mielenkiintoista.

Ja toisekseen, olen kuullut aiemmin yhden jos toisenkin valittavan että jos "oma sossu" on lomalla, rahan saaminen viivästyy. Niin se vain on että aina se helpoin tapa ei ehkä ole kaikista paras jos meinaa saada ostettua sapuskaakin.

Yhteistyössä