Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

  • Viestiketjun aloittaja Romaninainen...
  • Ensimmäinen viesti
Romaninainen...
[QUOTE="vieras";26655292]Ymmärrän että osa mustalaisista on ihan normaaleita, kivoja ihmisiä, mutta miksi osa yrittää tehdä kaikkensa ettei teitä hyväksyttäisi?[/QUOTE]

Tuntisin itseni melko viisaaksi, jos osaisin vastata tuohon :)
 
Romaninainen...
[QUOTE="vieras";26655298]Onko muuten sana mustalainen, loukkaava sana vai saako sitä käyttää?[/QUOTE]

Minulle merkitystä on sillä, millä mielellä ja miten sen sanan sanoo. Kyllähän sen yleensä huomaa, hautooko toinen osapuoli halua loukata toista, vai onko ihan normaalimielellä. Jos vieraalle mustalaiselle haluaa mustalaisista puhua, niin kannattaa ehkä ensi alkuun puhua romaneista tai suoraan varmistaa tältä, ettei loukkaannu juuri esim. mustalais- nimityksestä.

Minä en loukkaannu, no, mustalaisiahan me ollaan. Romani nyt vain on sellainen neutraalimpi, hienompi, "sivistyneempi" sana.
 
romano
paljon on toki asioita mitä valkolainen ei voi eikä osaakkaan sisäistää koska ei olla lapsesta asti kulttuuriin, sama toisinpäin. mustalaiseksi kutsuminen on ainakin mun mielestä ok riippuu tietty kuka kutsuu eli onko se loukkaavaa.(lue sävy).minä ainakin kutsun myös valkolaisiksi : ) sillä suomalaisia olemme kaikki t. toinen romani kulttuurissa elävä.
 
Jotkut nyt vain on niin välinpitämättömiä ja jästipäisiä, ettei mikään yhteinen ja tavallinen, edes oikealle paikalle parkkeeraaminen, kiinnosta. Minä olen kyllä jotenkin kummasti saanut aina auton sinne, minne se kuuluukin... En siis kaupan tai minkään muunkaan rakennuksen ovien eteen tientukoksi, vaan sinne parkkipaikalle. Kumma juttu ;)

Eihän me nyt kaikki Mersuilla ajeta, hyvänen aika :D Avaapas vaikka silmäsi ja katsopas tarkemmin: varmasti näet romaneilla käytössä Opeleita, Nissaneita, Fordeja, Pösöjä, Relluja ja mitä näitä kaikkia nyt onkaan. Sanoinkin jo aiemmin, että onhan niissä uudemmissa Mersuissa toki tyyliä (tai minä ainakin tykkään) mutta niinhän monessa muussakin autossa. Kukin makunsa ja mahdollisuuksiensa mukaan, ei tuo Mersuilla ajaminen mitenkään romanien erityispiirre ole... Meilläkin ajellaan Volvolla. :)

Hameet teetetään, virallisia ompelijoita on täällä Suomessa muutamia. Jotkut, jotka osaavat, voivat tehdä hameensa itsekin. Minä raukka en osaa, olen armottoman surkea käsitöissä.
Ok, olen joskus mennyt sanomaan heimolaisellesi, että voisi siirtää sen kotteronsa tuonne oikealle parkkipaikalle, mutten saanut vastaukseksi muuta, kuin epämääräistä sössötystä...
Niin, meilläkin ajetaan Volvolla.
Minkälaisella Volvolla ajelette? Vuosimalli?
Sitten toinen juttu:
Millä romanit yleensä ottaen elävät? Töissä heistä ei kaikki ole.
Diakoniatoimisto? Sosiaalihuolto?
Onko heimossanne vieläkin paljon varastelua? 90-luvulla täällä meilläpäin ainakin oli ja täysin ilman rasismia, sanon, että teidän heimonne toimesta.
Asutteko monta sukupolvea samassa talossa?
Kumpi on perheen pää; nainen vai mies?
Onko totta, että sairaalassa kunnia-arvoisempi romani ei saa olla alemmassa kerroksessa, kun vähempiarvoisempi? Luin jostain joskus näin.
 
vieras 3
Ajatteletteko olevanne osa muun maailman gypsies porukkaa (mustalainen on suomalainen ilmaus, romani samoin)? Sitä minomiljoonaista ihmisryhmää erityisesti Bulgariassa, Italiassa, Espanjassa jne.Teillähän ei ole heidän kanssaan varsinaisesti mitään samoja tapoja paitsi virkavallan ja yhteiskunnan vastustaminen ja siitä seuranneet negatiiviset asia kuten kouluttamattomuus ja rikollisuus.

He eivät pidä vaatteistanne, eivät asu yhdessä paikkaa vaan ovat kiertolaisia ja heiltä puuttuu suuri osa luettelemiasi vaatimuksia kuten päällekkäin asumiset jne.
 
Romaninainen...
Käytät teistä välillä sanaa mustalainen. Olen ollut siinä ymmärryksessä, että se on ivaava / haukkummasana ja ette itse käytä itsestänne kyseistä sanaa lainkaan. Olenko väärässä?

Onko teillä lapsivuodeaikaa? Jos on, miten se näkyy?
Tästä vähän edellisessä vastauksessa puhuinkin, joten luepas sekin vielä tämän lisäksi. :)

Kyllä me puhutaan itsestämme myöskin mustalaisina. Jos minä vaikkapa puhun miehen kanssa, niin yleensä käytetään nimitystä kaaleet tai mustalaiset, harvemmin romanit. Niissä yhteyksissä taas, kun olen valtaväestölle kertonut romanikulttuurista tms. (esim. opinahjossani, työpaikallani ja nyt täällä) puhun romaneista.

Usein toivotaan, että vieraammat henkilöt käyttäisivät nimitystä "romani", koska se on tosiaan sellainen neutraalimpi ilmaisu, eikä sillä kenties ole samanlaista kaikua kuin sanalla mustalainen. Varminta on aina kysyä vieraammalta, mitä nimitystä toivoo perimästään käytettävän.

On meillä lapsivuodeaika. Noin kuukauden ajan sekä me äidit että vastasyntyneet pysytellään pois vanhempien ihmisten silmistä ja oleillaan se aika enimmäkseen kotosalla. Keittiöön ei saisi mennä, ja pitäisi olla muutenkin tarkka siitä, mihin koskee. Auto - jos se halutaan säilyttää sellaisena, että siinä voi kuskata vanhempia ihmisiä - on myös yksi kielletyistä alueista. Joku sukulainen saattaa tulla auttelemaan esim. ruuanlaitoissa ja muissa keittiötöissä, tai mies voi vuorostaan tehdä ne, tai lapsivuodeajaksi voi mennä joillain paikkakunnilla turva- tai ensikotiinkin. Jotkut eivät keittiön puhtaudesta piittaa.

Pihalla voi käydä, kunhan katsoo, ettei tosiaan "ihmisten ilmoille" mene. Saman ikäluokan ihmiset voivat käydä kylässä tuona aikana.
 
Romaninainen...
Hame ei muuten ole mikään syy kieltäytyä töistä, tai riippuu tietysti, mihin työpaikkaa on itse tyrkyllä. Mutta luulisi, ettei ihminen hae sellaisiin töihin joissa ei voi käyttää hameita, jos kerran tuntuu siltä ettei ilman hametta voi missään työskennellä. En minä ainakaan. Tosin mun viimeisin työpaikkani oli vanhainkodissa, jossa ei romanivanhuksia ollut, mutta kuitenkin; mun työvaatetukseeni kuuluivat housut ja paita, ei siellä hameille ollut sijaa ja tämänhän mä tiesin jo siinä vaiheessa, kun ko. alalle halusin kouluttautua.
Nuo hameennehan on kehitelty suomalaisista vanhoista kansanpuvuista. Miksi pidätte kiinni perinteestä, koska se ei ole maailmanlaajuinen perinne romaneilla? Eli sehän ei silloin ole kuin suomalainen tapa. Liittyykö siihen identiteettiasioita ja oletteko niin ylpeitä perinteestä?[/QUOTE]

Kulttuureissa on eroja, ja Suomen romanien kulttuuri on kehittynyt tähän suuntaan. Tietysti vaatetus on osa identiteettiäkin. Kyllä meistä suurin osa ylpeitä taitaa olla tästä :)
 
romano
minä itse asiassa mietin kun tuossa edellä puhuttiin vaatetukseta niin eihän kaikki ihmiset maailmallakaan pukeudu noin yleensä ajatellen samanlaisesti ei edes kaikki valkolaiset niin miksi kaikkien pitäisi olla samaa massaa? minä oon sitä mieltä itse että kaikki pitäköön sellasia vaatteita kuin haluaa. eikä romani kulttuurissa muuten ole edes pakko laittaa kamppeita jos ei halua valinnan tekee jokainen itse.
 
Romaninainen...
[QUOTE="vieras";26655433]Liittyykö hameeseen, sen väriin ja kokoon jotain merkityksiä? Mainitsit, että häissä voi pukeutua valkoiseen paitsi tietenkin hameen osalta.[/QUOTE]

Valkoinen mielletään väriksi, joka ei muiden kuin röijyjen ja essujen osalta sovi päällysvaatetukseen (nuorilla tai aikuisilla). Alushameet ja miesten kauluspaidat esimerkiksi on usein valkoisia, ja nehän eivät ole päällysvaatteita... :) Samasta syystä housutkin on tummat, eikä valkoiset. Musta väri on tietysti myös peittävämpi kuin valkoinen, mikä on sekin oleellista.

Tyttö tai nainen, joka on hameet laittanut, ajatellaan aika pitkälti aikuisena ihmisenä vaikkei ihan vielä aikuinen olisikaan. Eli hänelle kuuluu suurelta osin samat oikeudet ja velvollisuudet kuin muillekin naisille. Hän on ottanut paikkansa romaniyhteisössä, ja hänelle kuuluu nyt se naisen rooli. Asioihin on osallistuttava eri tavalla ja asiat pitäisi tietää ja tavat tuntea kuten aikuisen ainakin. Nainen, jolla on hameet, on ainakin periaatteessa valmis ja voipa ottamaan rinnalleen miehen ja elämään tämän kanssa, joten siksi kaikki kotityöt ja askareet (ja ne tavatkin) pitäisi tosiaan olla hallussa.

Tarkoitatko hameen koolla hameen mallia vai mitä? Hame on leveä siksi, että se peittäisi muodot. Hameitahan on sitten eri kokoisia, yleensä hameessa on samettia n. 6m, 7,5m, 9m tai 12m. Tähän ei sinänsä liity sen kummempia salaisuuksia; jokainen sen mukaan, missä näyttää hyvältä ja minkä verran jaksaa kantaa. Isokokoisemmat henkilöt vetävät tietysti enemmän samettia päälleen, pienikokoisemmat vähemmän.
 
Miten sanotaan romanien omalla kielellä "Hyvää päivää"? Sattuneesta syystä osaan sanoa sen thaiksi, kiinaksi, vietnamiksi, puolaksi ja parilla muullakin kielellä, mutten tällä harvinaisella kielellä, jota vastahakoisesti opetetaan valtaväestön edustajille.
 
Romaninainen...
Ok, olen joskus mennyt sanomaan heimolaisellesi, että voisi siirtää sen kotteronsa tuonne oikealle parkkipaikalle, mutten saanut vastaukseksi muuta, kuin epämääräistä sössötystä...
Niin, meilläkin ajetaan Volvolla.
Minkälaisella Volvolla ajelette? Vuosimalli?
Sitten toinen juttu:
Millä romanit yleensä ottaen elävät? Töissä heistä ei kaikki ole.
Diakoniatoimisto? Sosiaalihuolto?
Onko heimossanne vieläkin paljon varastelua? 90-luvulla täällä meilläpäin ainakin oli ja täysin ilman rasismia, sanon, että teidän heimonne toimesta.
Asutteko monta sukupolvea samassa talossa?
Kumpi on perheen pää; nainen vai mies?
Onko totta, että sairaalassa kunnia-arvoisempi romani ei saa olla alemmassa kerroksessa, kun vähempiarvoisempi? Luin jostain joskus näin.
Heh, onkohan kyseessä sitten ollut henkilö, jolla on ollut huono ulosanti tai muuten vain joku epämääräinen mongertaja... :) Onko tuo naapuri (?) sitten siirtänyt autonsa sinne mihin kuuluu?

V70:lla ajellaan, vm 2006...:) Entäs teillä?

Juu, kaikki ei meistä tosiaan töissä ole. Jotkut hakee sossusta, jotkut saa työmarkkinatukea. Diakonitoimistostakin apua käsittääkseni jotkut saavat, ja sitten tietysti eri seurakunnilla on vastaavia avustusmuotoja esim. ruokapakettien muodossa. Jotkut tekee auto tms. ihan rehellistä kauppaa, jotkut taas tienaa rikoksin...

Kyllä moni varastelee tänäkin päivänä, tuntuu olevan joidenkin mielestä jotenkin hienoa kertoilla muille mahtavista ryöstöretkistään. Typeräähän se vain on, mutta minkäs teet, kaikille et saa järkeä päähän millään.

Yleensä samassa taloudessa asuu kaksi sukupolvea, lapset ja vanhemmat. Joskus sukupolvia saattaa olla kolmekin; isovanhemmat, lapset ja lapsenlapset. Me asutaan asunnossamme ihan "oman" perheen kesken; minä ja mies ja meidän lapset. Sukupolvia siis kaksi.

Mies on perheen pää, mutta naisella on kyllä mahdollisuus käännellä sitä päätä, heh.

Esim. vanhempi romani ei saa olla nuoremman alapuolella, sillä on ikänsä puolesta arvostetumpi - eli kyllä näin on. :)
 
Heh, onkohan kyseessä sitten ollut henkilö, jolla on ollut huono ulosanti tai muuten vain joku epämääräinen mongertaja... :) Onko tuo naapuri (?) sitten siirtänyt autonsa sinne mihin kuuluu?

V70:lla ajellaan, vm 2006...:) Entäs teillä?

Juu, kaikki ei meistä tosiaan töissä ole. Jotkut hakee sossusta, jotkut saa työmarkkinatukea. Diakonitoimistostakin apua käsittääkseni jotkut saavat, ja sitten tietysti eri seurakunnilla on vastaavia avustusmuotoja esim. ruokapakettien muodossa. Jotkut tekee auto tms. ihan rehellistä kauppaa, jotkut taas tienaa rikoksin...

Kyllä moni varastelee tänäkin päivänä, tuntuu olevan joidenkin mielestä jotenkin hienoa kertoilla muille mahtavista ryöstöretkistään. Typeräähän se vain on, mutta minkäs teet, kaikille et saa järkeä päähän millään.

Yleensä samassa taloudessa asuu kaksi sukupolvea, lapset ja vanhemmat. Joskus sukupolvia saattaa olla kolmekin; isovanhemmat, lapset ja lapsenlapset. Me asutaan asunnossamme ihan "oman" perheen kesken; minä ja mies ja meidän lapset. Sukupolvia siis kaksi.

Mies on perheen pää, mutta naisella on kyllä mahdollisuus käännellä sitä päätä, heh.

Esim. vanhempi romani ei saa olla nuoremman alapuolella, sillä on ikänsä puolesta arvostetumpi - eli kyllä näin on. :)
Meillä on kanssa V70, mutta vuosimalli on 2000.
Ja tuo ei todellakaan ollut naapurini, tällä asuinalueella ei ainakaan meidän paikkakunnalle ole yhtään teikäläisiä muuttanut - johtuen ehkä siitä, että alue on hieman kallis ja siiitä, että tällä alueella asuu pelkkää kantaväestöä, joka ei ehkä kaikkia houkuttele.
Tuo oli yksi asenneongelmainen romani ja tämä tapahtui kaupan parkipaikalla...
Kiitos sinulle vastauksistasi, jos kaikki romanit olisivat samanlaisia, kuin sinä, minullakaan ei olisi ennakkoluulojani. =)
 
Romaninainen...
Ajatteletteko olevanne osa muun maailman gypsies porukkaa (mustalainen on suomalainen ilmaus, romani samoin)? Sitä minomiljoonaista ihmisryhmää erityisesti Bulgariassa, Italiassa, Espanjassa jne.Teillähän ei ole heidän kanssaan varsinaisesti mitään samoja tapoja paitsi virkavallan ja yhteiskunnan vastustaminen ja siitä seuranneet negatiiviset asia kuten kouluttamattomuus ja rikollisuus.

He eivät pidä vaatteistanne, eivät asu yhdessä paikkaa vaan ovat kiertolaisia ja heiltä puuttuu suuri osa luettelemiasi vaatimuksia kuten päällekkäin asumiset jne.
En oikein osaa vastata tuohon paitsi omalta kohdaltani...

Mä ajattelen olevani sekä suomalainen että romani, ja vaikka meitä tuolla maailmalla onkin paljon, ja jonkinlaista yhteeenkuuluvuuden tunnetta onkin, niin en tiedä...
 
Romaninainen...
Miten sanotaan romanien omalla kielellä "Hyvää päivää"? Sattuneesta syystä osaan sanoa sen thaiksi, kiinaksi, vietnamiksi, puolaksi ja parilla muullakin kielellä, mutten tällä harvinaisella kielellä, jota vastahakoisesti opetetaan valtaväestön edustajille.
Nimimerkki romano jo sen sanoikin, mutta lisään vielä toisen: Tsihko diives. Niinkin voi sanoa. :)
 
,jhbgtd
onko eri paikkakunnilla asuvien romanien kesken jotain "heimo"-vihanpitoa?kuulin kerran yhdestä romanimiehestä joka ei voinu asua valkolais tyttöystävänsä paiikakunnalla,koska kyseisen paikkakunnan romanit oisivat hakanneet hänet. ja muuten meidän alakerrassa asuu hirmu mukava romani pariskunta-)avuliaita,ystävällisiä,osallistuvat aina taloyhtiön talkoisiin ym.
 
"vieras"
Mihin suuntaan on menossa romanien sulautuminen yhteiskuntaan?
Esim. nuorten koulutus ja työllisyys?

Onko asennemuutosta näkyvissä ja uusi sukupolvi kuluttaisi koulun penkkiä ahkerammin?
 

Yhteistyössä