Nyt en jaksa, lapset saa painua hoitoon.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kirsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="random";26624609]Tytisi-89, nimimerkistäsi päätellen olet kovin nuori. Kuvittelepa hetkeksi itsesi viisikymppisen äidin asemaan, jolla on 16-vuotias erityislapsi: fyysisesti ikäisensä näköinen ja kokoinen, henkisesti noin 1½-2-vuotiaan tasolla. Oletko edelleen sitä mieltä, että äidin mielenterveyden on ensin mentävä, ennen kuin lapsi voi olla hoidossa muutaman päivän viikossa äidin lomankin aikana?

Kasvakaa pätijät aikuisiksi.[/QUOTE]

Oliko aloittaja tosiaankin viisikymppinen perheenäiti, jolla on 16-vuotias erityislapsi? :O

[QUOTE="random";26624609]Tytisi-89, nimimerkistäsi päätellen olet kovin nuori. Kuvittelepa hetkeksi itsesi viisikymppisen äidin asemaan, jolla on 16-vuotias erityislapsi: fyysisesti ikäisensä näköinen ja kokoinen, henkisesti noin 1½-2-vuotiaan tasolla. Oletko edelleen sitä mieltä, että äidin mielenterveyden on ensin mentävä, ennen kuin lapsi voi olla hoidossa muutaman päivän viikossa äidin lomankin aikana?

Kasvakaa pätijät aikuisiksi.[/QUOTE]

Äidin mielenterveyteen _tms._ liittyviä PÄTEVIÄ syitä.

[QUOTE="ihmettelen";26624615]ihmettelen kans vanhempia jotka eivät jaksa olla oman lapsen kans loma-aikoina kotona. Ei lapset mitään ihmeellistä ohjelmaa kaipaa ja lapsetkin kaipaavat lomaa. Kesä aikaan toiminta on supistettua eikä ole mitään ohjattua toimintaa eikä erityistä ohjelmaa. Ihmettelen miten voitte olla itse kaupungilla,rannalla,kotona tietäen että lapsellanne on täysi työpäivä ei se ole lepoa.Täällä ainakin puututaan heti jos lapsella ei yhtenäistä lomaa kesäaikana ja se on ihan oikein,missä lapsen oikeus lomaan. Hox! omat lapseni on viihtyneet ja halunneet päiväkotiin aluksi kesäloma-aikoinakin,mutta kyllä jo päivän jälkeen kuuluu että kiva mulla on loma,muillakin on, siltikkin minulla on myös ns.omaa -aikaa :)[/QUOTE]

otatko huomioon että kaikilla ei ole sitä omaa aikaa jos lapsi ei oo välillä hoidossa.

kyllä mä ainakin jaksan omien lapsieni kanssa olla sen kymmenen viikkoa ihan hyvin, eikä taloudessa ole edes toista aikuista mukana :) enkä pidä itseäni mitenkään ihmeellisenä, olen ihan tavallinen äiti joka joskus väsyy ja lapset ihan tavallisia lapsia, jotka joskus on väsyttäviä. Mä pidän sitä epänormaalina tilana, jos joku haluaa vasiten eroon perheestään osaksi lomastaan. Varsinkin jos loma on lyhyt. Tietenkin, kuten tytsikin sanoi, tilanne on eri jos perhe on erityisen tuen tarpeessa vanhemmat tai lapsen sairauden tms vuoksi.

Voi luoja paratkoon!! Pitää olla jokin erityinen tilanne että saat hetken hengähtää lapsista ja tavallisesta arjesta?? Kyllä sulla on puurot ja vellit sekasin. Se että sä jaksat ja haluat olla koko ajan lastesi kanssa ei tarkoita että olisi jotenki epänormaalia jos joku haluaa viettää osan lomastaan vain itsensä kanssa. Kyllä täällä on mustavalkosta sakkia!! Lasten kanssa pitää olla 24/7 ympäri vuoden tai olet epänormaali ja tarvitset vakavasti apua.

Voi luoja paratkoon!! Pitää olla jokin erityinen tilanne että saat hetken hengähtää lapsista ja tavallisesta arjesta?? Kyllä sulla on puurot ja vellit sekasin. Se että sä jaksat ja haluat olla koko ajan lastesi kanssa ei tarkoita että olisi jotenki epänormaalia jos joku haluaa viettää osan lomastaan vain itsensä kanssa. Kyllä täällä on mustavalkosta sakkia!! Lasten kanssa pitää olla 24/7 ympäri vuoden tai olet epänormaali ja tarvitset vakavasti apua.

No joo, musta on kyllä epänormaali tilanne, jos vanhempi ei muutamaa viikkoa jaksa lapsensa/lapsiensa kanssa. Silloin on avun tarpeessa.

[QUOTE="nipsu";26624635]otatko huomioon että kaikilla ei ole sitä omaa aikaa jos lapsi ei oo välillä hoidossa.[/QUOTE]

Mä ainakin otan huomioon sen. Koska hyvinkin tunnen sellaisen tilanteen :) Mutta sittenkään en ymmärrä, ettei muutamaa viikkoa jakseta oman lapsen kanssa, tai se koetaan jotenkin työlääksi tai "ei-lomaksi" kun huolehditaan omista lapsista.

[QUOTE="nipsu";26624635]otatko huomioon että kaikilla ei ole sitä omaa aikaa jos lapsi ei oo välillä hoidossa.[/QUOTE]

En sitä omaa -aikaa kaipaakkaan niin, lapset on vain hetken pieniä,siitä ns. omasta ajasta on vain tehty niin iso juttu,omaa-aikaa on hetki vaikka juoda kuppi kahvia kotona.Kaikkeen muuhun paitsi ehkä virastoihin mutta niihinkin voin ottaa lapsen/lapset mukaan, omasta asenteesta kiinni.Kyse kuitenkin omista lapsista !

• Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
No joo, musta on kyllä epänormaali tilanne, jos vanhempi ei muutamaa viikkoa jaksa lapsensa/lapsiensa kanssa. Silloin on avun tarpeessa.

Sä olet tota mieltä ja saat rauhassa olla. Mutta mä en ole tota mieltä. Mä olen oppinut ajattelemaan niin että jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee omille lapsillee niin kauan kun siitä ei ole lapselle mitään haittaa se heille suotakoon.

[QUOTE="random";26624674]Ja sinä kaikella 22-23-vuotiaan, lapsettoman nuoren naisen elämänkokemuksellasi määrittelet ne pätevät syyt? Mutta niin. Toisethan tietävät jo syntyessään kaiken kaikesta, muut oppivat asioita elämän myötä.[/QUOTE]

Subjektiivista päivähoito-oikeutta käytetään nykyään aivan miten sattuu ja uskon, että siihen tulee muutos.

[QUOTE="ihmettelen";26624673]En sitä omaa -aikaa kaipaakkaan niin, lapset on vain hetken pieniä,siitä ns. omasta ajasta on vain tehty niin iso juttu,omaa-aikaa on hetki vaikka juoda kuppi kahvia kotona.Kaikkeen muuhun paitsi ehkä virastoihin mutta niihinkin voin ottaa lapsen/lapset mukaan, omasta asenteesta kiinni.Kyse kuitenkin omista lapsista ![/QUOTE]

Mä ainakin haluan välillä vetää pään täyteen viinaa tai maata sohvalla yömyöhään (ilman että yöllä ja aamulla tarvitsee herätä lasten kanssa) tai lähteä miehen kanssa kahdestaa jonnekkin. Mulle ei todellakaan riitä että saan pari kertaa päivässä juoda yksin kupin kahvia. Mä olen mä ja tarvitsen omaa aikaa vaikka lapset ovatkin pieniä ja ovat sitä vain hetken, mutta en koe että menetän siitä ajasta kamalasti jos ovat joskus mummolassa pari päivää ja saan tehdä just sitä mitä itse haluan.

[QUOTE="Jenis";26624696]Mutta sitä (hoito)apua ei saa kuitenkaan ottaa vastaan, koska lomilla on jaksettava olla omien lastensa kanssa?[/QUOTE]

Mukavuussyyt on aivan eri asia kuin uupuminen. Uskotko tosiaan, että kaikki lapsensa lomillaan päiväkotiin vievät ovat masentuneita tms.?

Sä olet tota mieltä ja saat rauhassa olla. Mutta mä en ole tota mieltä. Mä olen oppinut ajattelemaan niin että jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee omille lapsillee niin kauan kun siitä ei ole lapselle mitään haittaa se heille suotakoon.

Pointti onkin siinä, että siitä ON lapselle haittaa, jos lapsella ei ole riittävästi kesälomaa.

Mukavuussyyt on aivan eri asia kuin uupuminen. Uskotko tosiaan, että kaikki lapsensa lomillaan päiväkotiin vievät ovat masentuneita tms.?

Oonko mä niin sanonut, ja jos, niin missä kohtaa?

Ihmetyttää vaan tämä äitien tuomitseminen. Varsinkin sellaisten henkilöiden taholta, joilla ei ole mitään kokemusta itse aiheesta ;)

Olen itse lomalla, ja lapseni ovat lomalla. Siltä varalta että tähän seuraavaksi päädyttäisiin.

[QUOTE="vieras";26624720]miten siis?[/QUOTE]

Esim. siten, että lomaillaan 4 viikkoa, joista puolet ajasta pidetään lapsia päiväkodissa, viedään alle 3-vuotias lapsi virikehoitoon pikkusisaruksen synnyttyä jne. Onneksi suurimmalle osalle päiväkoti on vielä paikka, joka ei mene koskaan kodin edelle. Paikka, jossa lapset ovat, kun vanhemmat ovat töissä/opiskelemassa. Täytyy taas korostaa, että EN tarkoita nyt mitään erityistilanteita vaan ihan tavallisia perheitä. Moni tuo koko ajan vain niitä poikkeustapauksia esille.

Minä olen viime aikoina ihmetellyt tätä lasten viemistä hoitoon lomalle sillä perusteella, että vanhemmat tarvitsevat "omaa aikaa".

Mä olen ammatiltani opettaja, ja mulla on 10 viikon kesäloma. Mulle oma aika tarkoittaa aikaa perheen kanssa, eikä tulisi mieleenkään viedä lasta hoitoon kesällä. Minulle riittää nämä myöhäiset illat kun lapset nukkuu, silloin ehtii pari tuntia surffailla netissä ja syödä jäätelöä. Ja sitten taas seuraavana päivänä puuhastella kaikkia mukavaa yhdessä lasten kanssa. ja kyllä se ihan oikeasti on vähän niinkin, että kun lapsia hankkii, niin aika paljosta täytyy pystyä luopumaankin, tai niin minä ainakin ajattelen. Enkä lainkaan pidä itseäni täydellisenä; ajattelen, että se kuuluu tähän pakettiin, että sitä ihan omaa aikaa ei enää ole läheskään niin paljon, kuin ennen.

Jotenkin minusta tuntuu, että nykyäidit ottavat liikaa paineita sen lapsen kanssa olemisesta. Pitäisi koko ajan olla kaikkea erityistä ohjelmaa ja tekemistä. Sitä kautta lapset tottuvatkin siihen, että tavallinen kotipäivä on tylsää eikä tekemistä löydy. Toki lapset ovat erilaisia, on villejä tapauksia, on erityislapsia jne, mutta eiköhän suurin osa lapsista kuitenkin ole niitä ns. tavallisia tapauksia, joille tärkeintä on se, että saa olla kotona äidin ja isän kanssa. Älkää stressatko äidit, ne teidän lapset haluavat olla teidän kanssanne, ja ovat tyytyväisiä siihen ihan tavalliseen kotiarkeen.

[QUOTE="Jenis";26624736]Oonko mä niin sanonut, ja jos, niin missä kohtaa?

Ihmetyttää vaan tämä äitien tuomitseminen. Varsinkin sellaisten henkilöiden taholta, joilla ei ole mitään kokemusta itse aiheesta ;)

Olen itse lomalla, ja lapseni ovat lomalla. Siltä varalta että tähän seuraavaksi päädyttäisiin.[/QUOTE]

Mulla on lapsuusajan kokemuksia päiväkodissa olemisesta eikä päiväkodissa leikkiminen koskaan voittanut kotielämää. Olen onnellinen, että sain viettää kaikki kesät kotona. Vanhempani pitivät lomansa vuorotellen. Olen myös tehnyt sijaisuuksia päiväkodeissa ja olen sitä mieltä, ettei päiväkoti ole paikka, jonne lapsia pitäisi viedä vanhempien lomaillessa. Eri asia, jos siihen on joku sellainen syy, että se on lapsen edun mukaista.

[QUOTE="vieras";26624775]Eli ihan subjektiivisen oikeuden sallimalla tavalla eikä miten sattuu...[/QUOTE]

Niin, sitä oikeutta käytetään väärin. Se, että systeemi mahdollistaa jotain, ei tarkoita, että se olisi lapsen kannalta oikein. Vanhemmilla on oikeus pitää lasta päiväkodissa vaikka 10h päivässä ja olla itse pari tuntia kotona lepäämässä, mutta moniko niin toimii?

Yhteistyössä