Tuntuu niin kauhealta katsoa vierestä paria lestadiolaista kaveria...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "VIERAS"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26539157]Onko lestadiolaiset keskivertoa hedellisempää porukkaa, vai onko kuitenkin harvinaista, että on parikymmentä lasta vuoden ikäeroin? Kait niitä pienempiäkin perheitä on ja ihan biologisista syistä, ei kaikki raskaudu heti kun penis tulee lähelle![/QUOTE]

15 lasta taitaa olla suurin tuntemani lestadiolaisperhe,yleensä mahtuvat johonkin 5-12 lasta välille ja ikäerotkin usein 2-3v. Eli kotona asiu kerralla ehkä 8lasta maksimissaan.

Itse joskus lestadiolaisen kaverin kanssa pohdinkin että meillä varmaan olisi enemmän lapsia kuin heillä jos ei olisi ehkäisyä käytetty, niin helposti nuo kaikki ovat alkunsa saaneet.

[QUOTE="vieras";26539122]Näin meilläkin, mutta ihan tarkoituksella ja rakkaudella haluttu :D[/QUOTE]

Niin meilläkin, ihan tiedetty että hätiköinti seksi kanssa saattaa johtaa jopa vaikka lasten hyvinkin pieneen ikäeroon. Mutta näin juuri haluttiinkin. :)

[QUOTE="vieras";26539218]No minun kaveri sanoi toista, hän siis lesta. Sanoi että raamatussa on maininta, en muista todellakaan sanatarkasti, mutta kuitenkin.. Naimisiin mennessä muuttu yhdeksi lihaksi tai jotain.[/QUOTE]

No niin sanotaankin. Mutta kyllä siittä on silti lupa kieltäytyä. Jos sun kaveri ei ole sitä tajunnu niin son sen ongelma. Ja samallain sitä nainenki voi joutu ruinaamaan jos ukko ei anna.

[QUOTE="vieras";26539170]Todennäköisesti synnytyksestä ei keretäkkään toipumaan eikä seksi ala kiinnostamaan, kun miehelle on jo pakko antaa. halusi sitä tai ei.[/QUOTE]

Heh, joissain parisuhteissa MOLEMMAT haluavat seksiä niin, että sitä aletaan harrastamaan hyvinkin nopeasti synnytyksen jälkeen... :D Kaikki eivät joudu vain pakosta antamaan miehelleen... :p

[QUOTE="vieras";26539187]Omasta kokemuksesta sanon että se ei oikeestikkaan ole helppoa. Ja on just siltä miltä se näyttää. Kaaosta. Meille tuli neljä lasta ihan perä vuosina ja mies oli päivät töissä ja illa takenti. Kaks tuli sit vähän pidemmällä välillä lisää.
Monesti muistellaan ukon kans tuota aikaa, ja mitään hyvää me ei siittä löydetä. Mä olin koko ajan väsyny ja pahalla tuulella. En jaksanu mitään. Ja mies myös. Ja samoin häntä ärsyttää että kaikki on miesten syytä.Ihan samallain hänki siittä kärsi.
Enään meille ei tule lapsia ihan heti...vaikka edelleen liikkeessä kiinni ollaankin. Mä koen että tällä mä hoidan omaa terveyttä ja se ei ole uskolle mitenkään pahaksi. Olen paljon onnellisempi nyt kun en ole koko ajan ollu raskaana ja saan elää lepposta tasasta elämää lasten kans. Ei tarvi koko ajan pelätä että jokohan mä taas olen raskaana ja se paniikki mikä siittä seuras ni oli jotain ihan mieletöntä.
Koskaan en ole aikonu tästä lähtä mut elän omalla tapaa. Jos se ei riitä ni sitten sille ei voi mitään.[/QUOTE]

hyvän ratkaisun olette tehnyt.parempi että lapsilla on jaksavampi äiti ja isä. voimia teille. ja nauttikaa elämästä.

[QUOTE="vieras";26539170]Todennäköisesti synnytyksestä ei keretäkkään toipumaan eikä seksi ala kiinnostamaan, kun miehelle on jo pakko antaa. halusi sitä tai ei.[/QUOTE]

Tuo nyt varmaan riippuu miehestä. Kuuluttiin sitten johonkin uskontokuntaan tai ei.

• Tykkää
Reactions: HuutoYössä
Miksi lestat raskautuu heti vaikka täysimettävät? Muille ei käy näin juurikaan.
Imetys suojaasen n.6 kk kun täys imettää.
Miksi heillä ei ole koskaan yli 2 kk jälkivuotoa ?
Miksi he pystyvät heti synnytettyään harrastaan seksiä?

[QUOTE="vieras";26539075]Lestadiolaisten kannattais imettää mahdollisimman pitkään ja täysimettää varsinkin! Sitä tuskin kielletään ja sehän on melko hyvä ehkäisykeino. Jos täysimettää 6 kk niin tuskin on raskaana vielä 1 kk synnytyksestä =/ Osittaisimetys on mulla myöskin ehkäissyt, koska menkat alkoi vasta kun imetys oli kokonaan ohi vauvan ollessa noin 1v. Että näin. Itse jos olisin lesta niin imettäisin 3 vuotta per lapsi. Tulisi siedettävät ikävälit lapsille kun niitä pakko on niin monta tehdä.

Vai onko se imettäminenkin kielletty kun se ehkäisee raskaudelta? Ei kait? Niin ja ehkäiseehän raskauskin. Jos oot jo raskaana niin et voi tulla uudestaan raskaaksi. Voi siittiö parkoja kun eivät kohtaa munasolua.[/QUOTE]

Kaveri täysimetti 6kk,osittain (paljon) melkein 2vuotiaaks. Menkat alko 3kk synnytyksestä. Et se siit tehost.

[QUOTE="Miksi";26539289]Miksi lestat raskautuu heti vaikka täysimettävät? Muille ei käy näin juurikaan.
Miksi he pystyvät heti synnytettyään harrastaan seksiä?[/QUOTE]

Pystyvät harrastamaan heti seksiä, kun siihen painostetaan ja pakotetaan. Se on pakko sillon. Ei kukaan kysy, pystyykö.

[QUOTE="Miksi";26539289]Miksi lestat raskautuu heti vaikka täysimettävät? Muille ei käy näin juurikaan.

Kuinkahan usein ne lestadiolaisperheiden lapset syntyvät vuoden välein, loppupelissä. Omissa tuttavaperheissä se ikäero on yleisemmin sitä 2-3v vaikka noita vuoden ikäerojakin joillekin on sattunut.

Vajaa 1v3kk meidänkin lapsilla tuli ikäeroa vaikka kerettiin alkuun käyttää ehkäisyä ja esikoista täysimetin 4,5kk. Eikä siis olla lestadiolaisia.

Niin, tätä minäkin mietin. Vaikka moni nainen voi tullakin raskaaksi vaikka jälkivuodon aikaan ja ennen ensimmäisiäkään kuukautisia, se on silti TILASTOLLISESTI vähemmistö naisista, jotka tulee noin nopeasti raskaaksi synnytyksen jälkeen. Vahvasti myös luulen, että vain VÄHEMMISTÖ naisista niin kiihkeästi haluaa seksiä synnytyksen jälkeen, että täytyy oikein muutamassa viikossa jo olla sekstaamassa.

Mulla alkoi kukautiset 8 kk kuluttua synnytyksestä kun kerran imetin niin paljon. Seksiä teki mieli varmaan kolmen kuukauden kuluttua : en sano, että tämä olisi normi, mutta meidän pikkuvauva-aika oli vaan niin uuvuttavaa, ettei kumpikaan jaksettu - kai joillakin muilla näin on?

Kuinkahan usein ne lestadiolaisperheiden lapset syntyvät vuoden välein, loppupelissä. Omissa tuttavaperheissä se ikäero on yleisemmin sitä 2-3v vaikka noita vuoden ikäerojakin joillekin on sattunut.

Vajaa 1v3kk meidänkin lapsilla tuli ikäeroa vaikka kerettiin alkuun käyttää ehkäisyä ja esikoista täysimetin 4,5kk. Eikä siis olla lestadiolaisia.

Lestadiolaisia ollaan ja meillä on keskimääräistä "pienempi" perhe. Lapsia on tullut vaihtelevaan tahtiin samoin kuin useilla tutuillakin. Keskenmenojakin olen kokenut samoin kuin moni muu. Ei ole todellakaan itsestäänselvyys, että tulee iso perhe. Toki monella on perhe kasvanut tietyin väliajoin ja tiheästikin, mutta ei suinkaan kaikilla.

Vuoden välein lapsia saavia perheitä en juurikaan edes tiedä. Itselläni on kierto alkanut vasta +-vuosi synnytyksen jälkeen, joten eipä vuoden ikäeroon olisi ollut mahdollisuuksiakaan.

Ja niin, ehkäisyä ei olla koskaan käytetty, eikä olisi ollut minkään sortin kiusaustakaan moiseen. Rehellisesti sanon tämän. Toki monessa perheessä asia koetaan toisin, mutta tätäkään tarvetta ei kannata yleistää =)

[QUOTE="jontte";26539365]Niin, tätä minäkin mietin. Vaikka moni nainen voi tullakin raskaaksi vaikka jälkivuodon aikaan ja ennen ensimmäisiäkään kuukautisia, se on silti TILASTOLLISESTI vähemmistö naisista, jotka tulee noin nopeasti raskaaksi synnytyksen jälkeen. Vahvasti myös luulen, että vain VÄHEMMISTÖ naisista niin kiihkeästi haluaa seksiä synnytyksen jälkeen, että täytyy oikein muutamassa viikossa jo olla sekstaamassa.

Mulla alkoi kukautiset 8 kk kuluttua synnytyksestä kun kerran imetin niin paljon. Seksiä teki mieli varmaan kolmen kuukauden kuluttua : en sano, että tämä olisi normi, mutta meidän pikkuvauva-aika oli vaan niin uuvuttavaa, ettei kumpikaan jaksettu - kai joillakin muilla näin on?[/QUOTE]

Luulen että noihin tilastoihin (mikäli niitä on mutta siis oletus että lestadiolaisten keskuudessa n. vuoden ikäerot ovat yleisempiä kuin muilla) vaikuttanee se että ei lestadiolaisissa suomalaisperheissä joissa ei haluta toista lasta heti perään tavataan käyttää ehkäisyä. Ei siis voida sanoa kuinka moni näistä naisista olisi raskautunut hyvin pian edellisen synnytyksen jälkeen mikäli tilaisuus olisi annettu. Olettaen että kuukautiset ovat palanneet ns hyvissä ajoin.

Mutta tosissaan en pidä noita vuoden ikäeroja lestadiolaisilla mitenkään yleisinä ja samalla tunnen useita muita perheitä joissa on lapsia tuolla ikäerolla. En jaksa uskoa että lestadiolaiset yleisesti olisivat sen hedelmällisempää väkeä.

• Tykkää
Reactions: HuutoYössä
Meillä eka väli oli 1v3kk, sit 1v8kk ja nyt tulee 1v11kk. Missään vaiheessa ei oo tullut edes mieleen käyttää ehkäisyä, vaikka nuoria ollaankin.
Ja tuo että jos mies pyytää seksiä nii pakko antaa EI TODELLAKAAN pidä paikkaansa!! Ei kannata puhua asioista mistä ei oo varma!!

[QUOTE="vieras";26539107]Älä puhu asioista joista et mitään tiedä.[/QUOTE]

Minäkin olen pyörinyt ja pyörin edelleen. Olen ehkäissyt ja tulen tulevaisuudessakin ehkäisemään. Vanhempani ovat sitä mieltä, ehkäisy on AINA synti. Minä olen heille mielipiteeni kertonut ja kyllähän hekin mua edelleen Jumalanterveellä tervehtivät.

Ehkäiseminen on synti. Sehä nyt on ihan selvä. Ei se oo tänäpäivänä yhtään sen hyväksyttävämpää kuin ennenkää, paitsi jos on henki kyseessä.
Valitettavan moni vaan sitä käyttää. Vois naimisiin mennessä miettiä hetken mihin on ryhtymässä.
Tää on mun mielipide

[QUOTE="vieras";26539082]Itse ajattelen entisenä lestadiolaisena etten sääli ketään, on jokaisen valinta haluaako olla siinä uskossa vai ei. Ja naimisiin mennessä jokainen tietää että niitä lapsia tulee todennäköisesti vuoden välein ja normaalisti yli kymmenen per perhe. Miksi siis sääliä jotain mihin he itse uskovat ja tieten tahtoen ryhtyvät?[/QUOTE]

Nimenomaan!Kukaan ei seiso vieressä kyttäämässä, ja pakota olemaan kyseisedssä uskonnossa. Turha siis sääliä aikuisia ihmisiä--

Ihmisillä pitäis olla sama sääntö kuin koirilla. Ensimmäinen pennutus vasta kun täysi-ikäinen ja valmis siihen. Raskauksien välillä tulee olla 1v väliä. Ja yhdellä emolla ei mielellään tehdä kuin max. 5 pentuetta.

Voi kun ihmiset tajuaisivat!

• Tykkää
Reactions: erinys
[QUOTE="vieras";26539083]1 kk synnytyksestä on vielä jälkivuotoa tai jos ei ole niin ei siinä ainakaan ole vielä ehtinyt positiivista raskaustestiä tehdä. Munasolu nyt kuitenkin irtoaa varmasti aikaisintaan 2 vko synnytyksestä, mikä sekin on todella harvinaista.[/QUOTE]

kuukautiset on alkaneet molemmilla kerroilla 1kk synnytyksestä. Esikoista imetin osittain, pienempää aika lailla täysin.

Täällä vaan ihmetellään että kuka näitä aloituksia tekee päivästä toiseen? Joku jolla on jotain lestadiolaisia vastaan vai mitä ihmettä? Eikö jokainen elä tavallaan ja tee sellaisia päätöksiä elämän suhteen kun parhaaksi katsoo.

Nää vaan tuntuu niin kaukaisilta jutuilta kun täällä Etelä-Karjalassa asustaa. Itse en tunne henk. koht. yhtään lestadiolaista ja jos kyseiseen uskotoon kuuluviin tutustuisin, niin oikeasti mielenkiinnolla haluaisin nähdä onko se niiiiin kamalaa kun nämä aloitukset täällä antavat ymmärtää.

Tiedän vain yhden sellaisen "tavisperheen", jossa ei ole koskaan käytetty ehkäisyä. Viisi ensimmäistä muksua tuli suunnilleen vuoden välein. Sitten perheessä alkoi rakennusprojekti eikä kuudetta saatu alkuun millään (vaimon mukaan onnistuisi paljon paremmin, jos joskus tapaisi miehensä...) Talon valmistumisen jälkeen kuudes ja seitsemäs tulivat sitten aika nopeasti.

Eli veikkaan, ettei lestadiolaisissa ole sen hedelmällisempää porukkaa kuin muissakaan. Toki tuon ehkäisemättömyyden lisäksi varmaan vaikutusta on sillä, että hyvin monet lestadiolaiset menevät naimisiin aika nuorina. Nainen on tietääkseni silloin huomattavasti hedelmällisemmässä iässä kuin joskus kolmikymppisenä.

Olen muuten kovin hämmästyneenä lukenut noita kirjoituksia, joitten mukaan vl-mies vaatisi seksiä ja että olisi pakko suostua. Enpä ole moisesta kuullut missään muualla kuin näillä palstoilla.

• Tykkää
Reactions: Madicken04

Yhteistyössä