Tuntuu niin kauhealta katsoa vierestä paria lestadiolaista kaveria...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "VIERAS"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä on jotenkin huvittavaa, että te vanhoillislestadiolaisetkin kiistelette siitä, miten teidän uskonne piirissä toimitaan. Joku sanoo, että tehdään jollakin tapaa ja heti tulee joku toinen vl sanomaan, ettei se noin mene. Faktahan kuitenkin on se, että vanhoillislestadiolaistenkin piirissä on se ns. vanhoillisempi siipi ja liberaalimpi puoli. Jotkut tosiaan noudattavat kirjaimellisesti jotain ikivanhoja ohjeistuksia ja jossain toisaalla taas homma ei mene niin. Mä olen itse huomannut omassa tuttavapiirissäni myös tuon maantieteellisen sijainnin merkityksen. Sievissä asuvat lestadiolaiset tuttavat ovat hyvinkin kirjaimellisia ja tiukkoja uskossaan, kun sitten taas täällä eteläisessä Suomessa ainakin minun tietämissäni vl-perheissä toimitaan osin löyhemmin. Vaikka eiköhän se ole myös ihan perhekohtaistakin.

Ja olen kuullut monen vl-alakoululaisen sanovan, että jos meidän äiti kuolee synnytykseen, niin Jumala antaa meidän perheeseen uuden nuoremman äidin. Mistä lie ovat ihan itse keksineet sen uuden äidin nuoruudenkin...

Ehkäisystä joutuu vl tuomiolle viimeistään viimeisellä tuomiolla. Vl:t uskovat siihen, että on ennalta määrätty, montako lasta jokaisen naisen tulee synnyttää. Jos on käyttänyt ehkäisyä, niin viimeisellä tuomiolla sitten vaaditaan niitä syntymättömiä lapsia "näytettäväksi". Ikuiseen tulimereen siitä joutuu, jos ei ole riittävää määrää lapsia esittää. Ja tämä on sellainen vl:ille tehokkaasti opetettu juttu ja monen vl-naisen aihe painajaisille, houreille ja psyykkisesti sairastuessa ihan harhoille: Saatana vainoaa "tapettujen" lasten vuoksi.

Ihan kuule nämä asiat pistivät ihmettelemään, jos olit se vieras, joka tätä tekstiä kirjoitti. Tämä on siis viestin nro 124 kirjoittaneelle.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja HuutoYössä;26541419:
Ja olen kuullut monen vl-alakoululaisen sanovan, että jos meidän äiti kuolee synnytykseen, niin Jumala antaa meidän perheeseen uuden nuoremman äidin. Mistä lie ovat ihan itse keksineet sen uuden äidin nuoruudenkin...

Ehkäisystä joutuu vl tuomiolle viimeistään viimeisellä tuomiolla. Vl:t uskovat siihen, että on ennalta määrätty, montako lasta jokaisen naisen tulee synnyttää. Jos on käyttänyt ehkäisyä, niin viimeisellä tuomiolla sitten vaaditaan niitä syntymättömiä lapsia "näytettäväksi". Ikuiseen tulimereen siitä joutuu, jos ei ole riittävää määrää lapsia esittää. Ja tämä on sellainen vl:ille tehokkaasti opetettu juttu ja monen vl-naisen aihe painajaisille, houreille ja psyykkisesti sairastuessa ihan harhoille: Saatana vainoaa "tapettujen" lasten vuoksi.

Ihan kuule nämä asiat pistivät ihmettelemään, jos olit se vieras, joka tätä tekstiä kirjoitti. Tämä on siis viestin nro 124 kirjoittaneelle.

Karua, eikö totta? Työkaverini kertoo olleensa vl-häissä, joita vietettiin pari viikkoa miehen ensimmäisen vaimon hautajaisten jälkeen. Osa häävieraista itki kirkossa, enimmäkseen kai surressaan ensimmäistä rouvaa.

Vl-miehet tapaavat avioitua hyvin pikaisesti uudelleen, mikäli jäävät leskeksi. Varmaanhan tähän on hyvin käytännöllisiäkin syitä, sillä eihän ison perheen huoltaminen yksinhuoltajana mitään herkkua ole. Taustalla on ilmeisesti myös se, että vl:ssa on huomattava vinouma sukupuolijakaumassa: naisia on huomattavasti miehiä enemmän, joten aviomiehille on kova kysyntä.

Jossain dokumentissakin oli hiljan (viime vuonna?) tällainen nuorempi kakkosrouva, joka ylpeänä esitteli suurperhettään suviseuroissa. Vanhimmat (aikuiset ja omillaan asuvat) lapset olivat uuden äitinsä kanssa samaa ikäluokkaa, ja isällä tietysti yhtä aikaa samanikäisiä lapsia ja lapsenlapsia.

Vai että ruukaavat ne vl-miehet avioitua pikaisesti uudelleen kun edellinen vaimo kuolee, todennäköisesti liian ison lapsimäärän takia?? :D enpäs ole moista kuullutkaan ikinä.
Itse olen vl nuori vaimo, odotamme ensimmäistä lastamme, minua ei ole koskaan pakotettu eikä tulla pakottamaan seksiin avioliitossani, olen korkeasti koulutettu ja hyväpalkkaisessa työssä kuten myös mieheni. Aiomme käyttää ehkäisyä, jos koemme sitä tarvitsevamme ja aion myös kertoa siitä jos joku on niin epäkohtelias että kysyy. Emmekä asu Etelä-Suomessa :)
Kun katselen noita yh-vanhempia jotka kärttyisinä ja väsyneen näköisinä paimentavat katrastaan ruokakaupassa, en tunne että uskoni olisi minulle taakka vaan päinvastoin. Saan olla turvallisin mielin parisuhteessa, jonka kestävyyteen voin luottaa. Ja turha sitten älähtää minulle yleistämisestä, itsehän aloititte :)

[QUOTE="vieras";26542040]Vai että ruukaavat ne vl-miehet avioitua pikaisesti uudelleen kun edellinen vaimo kuolee, todennäköisesti liian ison lapsimäärän takia?? :D enpäs ole moista kuullutkaan ikinä.
Itse olen vl nuori vaimo, odotamme ensimmäistä lastamme, minua ei ole koskaan pakotettu eikä tulla pakottamaan seksiin avioliitossani, olen korkeasti koulutettu ja hyväpalkkaisessa työssä kuten myös mieheni. Aiomme käyttää ehkäisyä, jos koemme sitä tarvitsevamme ja aion myös kertoa siitä jos joku on niin epäkohtelias että kysyy. Emmekä asu Etelä-Suomessa :)
Kun katselen noita yh-vanhempia jotka kärttyisinä ja väsyneen näköisinä paimentavat katrastaan ruokakaupassa, en tunne että uskoni olisi minulle taakka vaan päinvastoin. Saan olla turvallisin mielin parisuhteessa, jonka kestävyyteen voin luottaa. Ja turha sitten älähtää minulle yleistämisestä, itsehän aloititte :)[/QUOTE]

Jos käytätte ehkäisyä, ette ole lestadiolaisia, vaan epäuskoisia.

• Tykkää
Reactions: erinys
Hm...kyllähän se noon on että jo 40% vanhoilis vlstä
käytttää ehkäsyä..ei oo mitenkään outoa tai kummallista.
Tosi on ettei Jumala niitä lapsia meiltä vaadi vaan kyse on siitä,
kuinka paljo me ihmiset niitä lapsia haluamne!!!!!

[QUOTE="hmmm";26542085]Hm...kyllähän se noon on että jo 40% vanhoilis vlstä
käytttää ehkäsyä..ei oo mitenkään outoa tai kummallista.
Tosi on ettei Jumala niitä lapsia meiltä vaadi vaan kyse on siitä,
kuinka paljo me ihmiset niitä lapsia haluamne!!!!![/QUOTE]

lol

• Tykkää
Reactions: erinys
[QUOTE="vieras";26542045]Jos käytätte ehkäisyä, ette ole lestadiolaisia, vaan epäuskoisia.[/QUOTE]

Älähän höpötä. Se, että varjelen jo syntynyttä lastani, parisuhdettani ja omaa terveyttäni, ei ole synti. Se taas, että en käytä Jumalan minulle suomia aivoja ja teen toisin kuin omatuntoni käskee laiminlyöden kaiken mitä minulle on annettu, on synti.

[QUOTE="vieras";26543889]Älähän höpötä. Se, että varjelen jo syntynyttä lastani, parisuhdettani ja omaa terveyttäni, ei ole synti. Se taas, että en käytä Jumalan minulle suomia aivoja ja teen toisin kuin omatuntoni käskee laiminlyöden kaiken mitä minulle on annettu, on synti.[/QUOTE]

Väärin, olet syntinen. Joudut tulimereen!

Vanhoillislestadiolaisilta naisilta ei kysytty, kun liikkeen puhujat tekivät v. 1967 päätöksen, että ehkäisy on syntiä. Vain miehet voivat toimia puhujina. Yksikään nainen ei ole voinut lausua mielipidettään siitä, onko ehkäisy syntiä Raamatun perusteella.

[QUOTE="vieras";26539007]Mutta minkä takia se ehkäisy on niin pannassa? Onko varmoihinkin päiviin luottaminen kielletty vai miten? Tuntuu niin kauheelta, että sillon nuoruudessani hyvinkin läheinen kaverini, oikein kiltti ja mukava tyttö joutuu tuollaiseen pyöritykseen.[/QUOTE]

Tiettävästi todellinen syy ehkäsyn "synnillistämiseen" ei olekaan lainkaan hengellinen eikä raamatullinen. Sitä ei pystytä perustelemaan Raamatulla.

Syy on se että johto haluaa liikkeen jäsenmäärän kasvavan. Liikkeen johto koostuu yksinomaan ikääntyneistä miehistä.

Tämän todellisen syyn lipsautti julki lestadiolainen pappi eräässä MTV3:n uutisilähetyksessä about kymmenen vuotta sitten. Hän on nimeltään Seppo Lohi, ja hän antoi samasta aiheesta haastattelun myös Kalajokilaakso-lehdelle.

Lohen mukaan syntyvyyden säännöstelemättömyys erottaa vanhoillislestadiolaisuuden selvimmin muista herätysliikkeistä.

-Jos säännöstelemättömyydestä luovuttaisiin, vanhoillislestadiolaisuus katoaisi viidenkymmenen vuoden sisällä.
(Seppo Lohen haastattelu MTV3, 24.7.2002.)

Lohen mukaan juuri ehkäisykannan muuttumattomuus varmistaa herätysliikkeen säilymisen. Tässä sitaatti kalajokilaakso-lehdestä:

… Ehkäisyn hyväksyminen heikentäisi lestadiolaisuutta. -- Seppo Lohi sanoo, että ehkäisyn hyväksyminen olisi kuolema lestadiolaiselle liikkeelle. -- Seppo Lohi pitää ehkäisykantaa koko liikkeen kannalta olennaisen tärkeänä. Jos tässä asiassa kanta muuttuu, kuolema on lestadiolaisen liikkeen padassa ja koko liike sammuu.
(Kalajokilaakso-lehti 27.6.2008.)

Suomen kirkon suurimman herätysliikkeen olemassaolo ja kasvu on siis alistuvien naisten varassa.

Sen varassa että kuvaamasi hedelmällisyysiässä olevat koulutetutkin naiset sitoutuvat alistumaan ehkäisykieltoon ja maksimaaliseen lisääntymiseen.

[QUOTE="...";26539057]voi ehkästä jos tahtoo..ainaki mun tuttavat..tietty on niitäkin jotka ei halua vaikka ovatkin ihan puhki siihen lapsirumpaan mutta saa olla niin itsekäs että ehkäsee ja ajattelee itseäänki,asenne kysymys.[/QUOTE]

Minusta on mahdottoman kaksinaamaista ja tekopyhää että ulospäin julistetaan että ehkäisy on syntiä kuten liikkeen puhujat ja SRK tekee, myös julkilausumissaan, ja sitten riviuskovaiset pyyhkii takapuolensa näillä samoilla kielloilla.

Miltä se tuntuu niistä jotka ovat ottaneet puhujien puheet ihan vakavasti opit jaluulleet että on Jumalan tarkoitus että niiden mukaan on elettävä?

Kuka tällaisesta kusetuksesta kantaa vastuun?

Ja miten kukaan rehellinen ihminen pystyy olemaan mukana tällaisessa liikkeessä jossa "liian kilttejä uskovaisia" kusetetaan menenn tullen?

[QUOTE="utelias";26539702]Oon vähän utelias, mutta harrastaakos lestadiolaiset ns. varmoja päiviä. Siis jos on sellainen olo että nyt vois hetken huilata ennen seuraavaa raskautta. Vai onko sekin jonkin moista syntiä? Eihän se toki varmis mahdollinen ehkäisy ole, mutta parempi kun ei mitään :o)[/QUOTE]

Lestadiolaisten puhujien päätöksen mukaan myös varmat päivät , siis niiden mukaan seksin suunnitteleminen, on synti.

Ei saa olla erossa tietoisesti keskinäisellä päätöksellä muulloin kuin lyhyen aikaa sairauden takia.

[QUOTE="Cecilia";26540426]Kyllä naisen vatsanseutua tarkkaillaan toisten vl:ien toimesta. Ei sitä myönnetä, mutta totta on. Ja jos perheen nuorin alkaa olemaan jo kahta vuotta niin kysytään, että mikä se on se sinun uskosi tila...
Jos olet köyhä "mitätön" rivi-vl niin sinulla on tiukka kuri, mutta jos olet puhujan sukua tai jonkun rikkaan (toisia vl:iä työllistävän) yrityksen omistajan vaimo niin eipä kukaan lähde sinun lapsiasi laskemaan.... eli hierarkia löytyy täältä... ja huomaa, että mitä koulutetumpaa väkeä, sitä vähemmän lapsia. Ehkä superhedelmällisyys ja järki eivät sovi samaan päähän tai sitten vähän koulutetut uskovat niin vahvasti ilman mitään kritiikkiä, että eivät uskalla muuta kuin tehtailla lapsosia.[/QUOTE]

Tasan tarkkaan näin.

Samalla lailla suu auki luin tuota juttua. Mistä ihmeestä näitä juttuja lähtee liikkeelle?

Ai tarkoitat että naisen kuoleman jälkeen ne lapset joiden hedelmöittymisen hän ehkäisi, tulevat vaatimaan elämäänsä? Kuule, se on seuroissa saarnattu ja SRK:n julkaisuista luettua.

Siinä on kyseessä ihmisen ennallta olemassa oleon oppi. Millä sen muutoin pystyy perustelemaan että ei saa ehkäistä? Sehän perustuu just siihen mitä puhujatkin sanoo että ei saa estää Jumalan luomistyötä. Jumala on jo mielessään luonut tietyt ihmiset syntymään tietyille naisille. On olemassa se Jumalan suunnitelma. Ja kun nainen ehkäisee niin silloin nainen estää Jumalaa. ja ne ihmissielut jäävätkin syntymättä.

Kiitos vain säälistä, vaikken sitä kyllä tarvitse. En edes hae ymmärrystä asialle täältä. Vain sen että ihmiset tajuais antaa jokaisen tehdä omat päätöksensä. Ihan täysissä järjissäni olen:) Voin irtaantua tästä milloin vain, mutta en halua. Perheeni ja sukuni ei kyllä minua hylkää vaikka niin tekisin. Olen sitä jopa kokeillut. Mutta halusin palata takaisin, koska se elämäntapa tuntui oikealta.

Se että haluan ottaa lapset vastaan silloin kun ne tulevat. Kuka sitä voi estää? Helppoa se ei aina todellakaan ole, mutta miksi kaikesta pitäisi päästä helpoimman kautta. Mä olen jatkanut opintojani lasten välissä. En ole heittänyt hukkaan koulutustani.

Ei kukaan voi toisen puolesta sanoa mikä toisille on sopivaa ja parasta. Sen ei tiedä kuin jokainen itse. En minäkään halua että joku on tässä uskonnossa vastoin omaa tahtoaa. Silloin hänen pitää saada tehdä niin kuin oikeasti haluaa. Mutta niin oudolta, kummalliselta, väärältä kuin minun elämäni teistä näyttää. Niin ihan samaa mieltä olen teidän elämästänne ja niin en haluaisi itse ikinä elää.

Naapurin äiti sanoi hiekkalaatikolla muutama viikko sitten minulle, että hän ei uskonut ensin että olen vanhoillislestadiolainen. Että kun en vaikuta sellaiselta. Ai väsyneeltä vai? No en varmaan kun otan omaa aikaa, käyn töissä, opiskelen nyt...Pidän itsestäni ja parisuhteestamme huolta. Ja kun rakastan montaa lastani ja en koe että ehissä olisi yhtään ylimääräistä.

Mutta vaikea on varmaan ymmärtää js ei ole kasvanut liikkeen lähellä.

Itse en kuulu vl-suuntaukseen.

Siis kysymykselläni tarkoitin sitä, mistä se rauhanyhdistys tietää, oletko käynyt lääkärillä hakemassa ehkäisypillerit tai vaikka kierukan? Tuossa linkissä ei kyllä tähän kysymykseen vastattu (tai sitten luin huonosti, kun on niin pitkä teksti) Siis käytännössähän se on ihan mahdollista käyttää ehkäisyä seurakunnan tietämättä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26711396:
Itse en kuulu vl-suuntaukseen.

Siis kysymykselläni tarkoitin sitä, mistä se rauhanyhdistys tietää, oletko käynyt lääkärillä hakemassa ehkäisypillerit tai vaikka kierukan? Tuossa linkissä ei kyllä tähän kysymykseen vastattu (tai sitten luin huonosti, kun on niin pitkä teksti) Siis käytännössähän se on ihan mahdollista käyttää ehkäisyä seurakunnan tietämättä.

Käytännössä ei tiedäkään. Periaatteessa voit käyttää ehkäisyä ilman että kerrot kenellekään, kyse on loppujen lopuksi omantunnon kysymyksestä, sinun ja Jumalan juttu :) Toisaalta on kuulunut tarinoita, joissa aletaan epäillä pariskunnan käyttävän ehkäisyä jos lapsia ei säännöllisin väliajoin kuulu, en sitten tiedä kuinka paljon sitä tapahtuu, mutta tiedän tapahtuvan. Toisaalta voisin kuvitella, että ehkäisyn salaaminen täysin voisi olla hankalaakin, ainakin jos tullaan suoraan kysymään, että teetkö sinä syntiä käyttämällä ehkäisyä kun teille ei lapsia näytä kuuluvan.

Käytännössä ei tiedäkään. Periaatteessa voit käyttää ehkäisyä ilman että kerrot kenellekään, kyse on loppujen lopuksi omantunnon kysymyksestä, sinun ja Jumalan juttu :) Toisaalta on kuulunut tarinoita, joissa aletaan epäillä pariskunnan käyttävän ehkäisyä jos lapsia ei säännöllisin väliajoin kuulu, en sitten tiedä kuinka paljon sitä tapahtuu, mutta tiedän tapahtuvan. Toisaalta voisin kuvitella, että ehkäisyn salaaminen täysin voisi olla hankalaakin, ainakin jos tullaan suoraan kysymään, että teetkö sinä syntiä käyttämällä ehkäisyä kun teille ei lapsia näytä kuuluvan.

Niin tuolla aiemmin ketjussa ihmettelinkin, eikö tässä suuntauksessa sitten tunneta nykyään ihan normaaleja käsitteitä kuten lapsettomuus tai haluttomuus. Jotenkin tuntuu oudolta, että nykypäivänä ihmiset ohittaisivat tällaiset asiat ja hyvät käytöstavat vain ehkäisykiellon nimissä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26711523:
Niin tuolla aiemmin ketjussa ihmettelinkin, eikö tässä suuntauksessa sitten tunneta nykyään ihan normaaleja käsitteitä kuten lapsettomuus tai haluttomuus. Jotenkin tuntuu oudolta, että nykypäivänä ihmiset ohittaisivat tällaiset asiat ja hyvät käytöstavat vain ehkäisykiellon nimissä.

Varmaan jotkut tuntevat ja jotkut eivät, kuten muuallakin. Haluttomuutta kai ainakin jotkut konservatiivisemmat pitävät kai nou nou-juttuna koska puolisoilla on aviollisia velvollisuuksia toisiaan kohtaan. Oudoltahan se tuntuu, että sellaisia suoraan toisilta kysellään, tiedän sitä tapahtuvan että olleen tapahtumatta, mulla on kyllä tuttavia, jotka on useita vuosia ollut lapsettomia ilman kyselyitä ja tuttavia, jotka on saanut tollaisa kysymyksiä kuunnella.

Yhteistyössä