Tuntuu niin kauhealta katsoa vierestä paria lestadiolaista kaveria...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "VIERAS"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä vaan ihmetellään että kuka näitä aloituksia tekee päivästä toiseen? Joku jolla on jotain lestadiolaisia vastaan vai mitä ihmettä? Eikö jokainen elä tavallaan ja tee sellaisia päätöksiä elämän suhteen kun parhaaksi katsoo.

Nää vaan tuntuu niin kaukaisilta jutuilta kun täällä Etelä-Karjalassa asustaa. Itse en tunne henk. koht. yhtään lestadiolaista ja jos kyseiseen uskotoon kuuluviin tutustuisin, niin oikeasti mielenkiinnolla haluaisin nähdä onko se niiiiin kamalaa kun nämä aloitukset täällä antavat ymmärtää.

Kuvittele helvetti, sitä se on.

Oon vähän utelias, mutta harrastaakos lestadiolaiset ns. varmoja päiviä. Siis jos on sellainen olo että nyt vois hetken huilata ennen seuraavaa raskautta. Vai onko sekin jonkin moista syntiä? Eihän se toki varmis mahdollinen ehkäisy ole, mutta parempi kun ei mitään :o)

[QUOTE="utelias";26539702]Oon vähän utelias, mutta harrastaakos lestadiolaiset ns. varmoja päiviä. Siis jos on sellainen olo että nyt vois hetken huilata ennen seuraavaa raskautta. Vai onko sekin jonkin moista syntiä? Eihän se toki varmis mahdollinen ehkäisy ole, mutta parempi kun ei mitään :o)[/QUOTE]

oot joo vähä utelias, mulla ei tulis mieleenkään udella toisten menetelmistä tai sänkyhommista ;)

[QUOTE="utelias";26539702]Oon vähän utelias, mutta harrastaakos lestadiolaiset ns. varmoja päiviä. Siis jos on sellainen olo että nyt vois hetken huilata ennen seuraavaa raskautta. Vai onko sekin jonkin moista syntiä? Eihän se toki varmis mahdollinen ehkäisy ole, mutta parempi kun ei mitään :o)[/QUOTE]

Kaikenlainen tuommoinen "kikkailu" on syntiä.

Ehkäiseminen on synti. Sehä nyt on ihan selvä. Ei se oo tänäpäivänä yhtään sen hyväksyttävämpää kuin ennenkää, paitsi jos on henki kyseessä.
Valitettavan moni vaan sitä käyttää. Vois naimisiin mennessä miettiä hetken mihin on ryhtymässä.
Tää on mun mielipide

Nimenomaan. Kerran kun mennään naimisiin ni sitten pitäs kärsiä siitä ruumiillisesti vuosikymmenet eikä mieltä saa lastenteon suhteen muuttaa?

Tiedän vain yhden sellaisen "tavisperheen", jossa ei ole koskaan käytetty ehkäisyä. Viisi ensimmäistä muksua tuli suunnilleen vuoden välein. Sitten perheessä alkoi rakennusprojekti eikä kuudetta saatu alkuun millään (vaimon mukaan onnistuisi paljon paremmin, jos joskus tapaisi miehensä...) Talon valmistumisen jälkeen kuudes ja seitsemäs tulivat sitten aika nopeasti.

Eli veikkaan, ettei lestadiolaisissa ole sen hedelmällisempää porukkaa kuin muissakaan. Toki tuon ehkäisemättömyyden lisäksi varmaan vaikutusta on sillä, että hyvin monet lestadiolaiset menevät naimisiin aika nuorina. Nainen on tietääkseni silloin huomattavasti hedelmällisemmässä iässä kuin joskus kolmikymppisenä.

Olen muuten kovin hämmästyneenä lukenut noita kirjoituksia, joitten mukaan vl-mies vaatisi seksiä ja että olisi pakko suostua. Enpä ole moisesta kuullut missään muualla kuin näillä palstoilla.

Me ollaan ns.tavisperhe. Koskaan en ole mieheni kanssa käyttänyt ehkäisyä ja kaksi lasta on tähän mennessä saatu. Lisää saa tulla jos on tullakseen. Lapset on jumalan lahja ja halutaan se mitä jumala meille antaa.

Ehkäisy EI OLE syntiä! Ihan naurettavaa puhetta ja typeriä tuollaiset uskonnon "varjossa" tapahtuvat kiellot ja elämäntavat. Kyllähän ainut asia mikä uskovaista velvoittaa on USKO JUMALAAN ja JEESUKSEEN! Kymmenen käskyä on hyvät "säännöt" eikä Raamattu MISSÄÄN kohdassa kiellä ehkäisyä. Kyllä asiat täytyy nähdä kokonaisina eikä noukkia yksittäisinä ehtoina ja sääntöinä. Rakkaus ja seksi on miehen ja naisen välinen suhde, eikä ehkäisystä ole mitään sääntöä miten tulisi toimia. Jokainen saa itse päättää mikä on omalle perheelle parhaaksi. Ehkäisy on todellakin parempi asia, kuin ehkäisykielto, jos mietitään rakkaudella perheen hyvinvointia. järki käteen uskossa olevat!

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Ehkä tosiaa parempi olla semmoisten hiljaa jotka ei asiasta tiedä mitään.
Me eletään miten eletään ja tää on iha meijän oma valinta.
Ketään ei pakoteta olemaan lestadiolainen. Jos joku sen niin näkee niin ei taida tietää mistään mitään.
Minä ainaki omasta halusta oon ja toimin niinkuin on soveliasta. Jos en olisi valmis ottamaan lapsia vastaa tms niin sitten kieltäisin uskon.

Ehkäiseminen on synti. Sehä nyt on ihan selvä. Ei se oo tänäpäivänä yhtään sen hyväksyttävämpää kuin ennenkää, paitsi jos on henki kyseessä.
Valitettavan moni vaan sitä käyttää. Vois naimisiin mennessä miettiä hetken mihin on ryhtymässä.
Tää on mun mielipide

Nimenomaan; sinun mielipide.

Esimerkiksi kristillisyyden aviopuolisoleireillä ehkäisykysymyksen perusteluista tärkeimmäksi on nostettu seurakunnan yksimielisyys. Outoa on se, että näiden seurakunnan yksimielisyyttä vaativien omat mielipiteet yleensä poikkeavat seurakunnan virallisesta kannasta. Seurakunnan virallinen kantahan on, että ehkäisy osana sairauden hoitoa on uskovaiselle sopivaa. Yksimielisyyttä vaativien kanta on, että ehkäisy on AINA synti.

Vaikka kuinka miettisi naimisiin mennessä mihin on ryhtymässä, niin aina ei elämä mene kuten ihminen on suunnitellut. -Aina ei ne päivät ole kuin voimas. Vaikka ei ihan henki olisikaan lähtemässä, niin voi tulla erilaisia sairauksia niin mieleen kuin kehoonkin. Ystävälläni on edessä tilanne, jossa raskaaksi tuleminen olisi sikiön tahallinen ja törkeä pahoinpitely/tappaminen. Hänen elimistönsä olisi sikiölle yhtä haitallinen kuin Fukushiman ydinvoimalan pihapiiri jo olemassa oleville lapsille. Uskovaisena olen pöyristynyt siitä, miten jotkut ovat silti katsoneet oikeudekseen tulla tuomitsemaan hänet ehkäisyn takia. En voi omassa mielessäni pitää tuollaisia tuomitsijoita enää uskovaisina, ennen kuin he ovat ko. toiminnastaan parannuksen tehneet.

Tässä on vielä todettava, että kyllä pistää mietityttämään, mikä on tuollaisten ihmisten uskon laita. -Onkohan uskon näkökulma hämärtymässä jo muutenkin?

[QUOTE="vieras";26540050]Ehkäisy EI OLE syntiä! Ihan naurettavaa puhetta ja typeriä tuollaiset uskonnon "varjossa" tapahtuvat kiellot ja elämäntavat. Kyllähän ainut asia mikä uskovaista velvoittaa on USKO JUMALAAN ja JEESUKSEEN! Kymmenen käskyä on hyvät "säännöt" eikä Raamattu MISSÄÄN kohdassa kiellä ehkäisyä. Kyllä asiat täytyy nähdä kokonaisina eikä noukkia yksittäisinä ehtoina ja sääntöinä. Rakkaus ja seksi on miehen ja naisen välinen suhde, eikä ehkäisystä ole mitään sääntöä miten tulisi toimia. Jokainen saa itse päättää mikä on omalle perheelle parhaaksi. Ehkäisy on todellakin parempi asia, kuin ehkäisykielto, jos mietitään rakkaudella perheen hyvinvointia. järki käteen uskossa olevat![/QUOTE]

Ei ole, mutta lestadiolaisopissa on. Jos ehkäisee, on epäuskoinen. Joutuu helvettiin, ikuiseen kadotukseen.

Tulimeressä demonit syövät sinut elävältä ja palauttavat takaisin eloon, toistaakseen tämän. ikuisesti.

Minä olen tästä lahkosta pois päässyt, et voi uskoakaan mitä kaikkea minäkin olen joutunut kokemaan.

Ketään ei pakoteta olemaan lestadiolainen. Jos joku sen niin näkee niin ei taida tietää mistään mitään.
Minä ainaki omasta halusta oon ja toimin niinkuin on soveliasta. Jos en olisi valmis ottamaan lapsia vastaa tms niin sitten kieltäisin uskon.

TOTTA! Lapset on jumalan lahja.

Kyllä minua on yritetty pakottaa takaisin ruotuun. On syljetty päälle ja vaikka mitä. Ottakaa edes hetkeksi ne kädet pois silmiltänne ja nähkää tämän lahkon läpi. Sieltä löytyy vastenmielisiä asioita.

[QUOTE="vieras";26540117]Ei ole, mutta lestadiolaisopissa on. Jos ehkäisee, on epäuskoinen. Joutuu helvettiin, ikuiseen kadotukseen.

Tulimeressä demonit syövät sinut elävältä ja palauttavat takaisin eloon, toistaakseen tämän. ikuisesti.

Minä olen tästä lahkosta pois päässyt, et voi uskoakaan mitä kaikkea minäkin olen joutunut kokemaan.[/QUOTE]

En kyllä ymmärrä näitä jotka eivät enää ole meikäläisiä ja yleistävät et ovat jotai hirveää joutuneet kokemaan.
Itse en koskaa oo tuntenut itteä mitenkää painostetuks tai muutenkaa pakotetuks yhtää mihinkää!?!?! :O

Ehkä on vain parempi että liikkeen mätäisyydestä puhuttaisiin enemmän eikä niitä tiettyjä asioita vaiettaisi kuten teillä on tapana..

En kyllä ymmärrä näitä jotka eivät enää ole meikäläisiä ja yleistävät et ovat jotai hirveää joutuneet kokemaan.
Itse en koskaa oo tuntenut itteä mitenkää painostetuks tai muutenkaa pakotetuks yhtää mihinkää!?!?! :O

Ehkä näet sen tilanteesi vasta sitten kun olet päässyt pois sieltä ;)

Sinä olet sokea totuudelle.

Sitä ihmettelen et jos jotkut käyttää ehkäisyä, oli syy mikä tahansa, niin miksi siitä pitää julkisesti kertoa.
Eipä tulisi mitään tuomitsemisia tms

Tätä minäkin ihmettelen. Ja miten siihen seksiin heti synnytyksen jälkeen painostetaan tässä porukassa yhtään enempää kuin muuallakaan. Ei kai se koko seurakunta ole siellä pariskunnan makuuhuoneessa painostamassa tai siellä ehkäisyneuvolassa kyttäämässä. Eikö nämä ole sen pariskunnan välisiä asioita, oli mikä uskonto tahansa?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26540253:
Tätä minäkin ihmettelen. Ja miten siihen seksiin heti synnytyksen jälkeen painostetaan tässä porukassa yhtään enempää kuin muuallakaan. Ei kai se koko seurakunta ole siellä pariskunnan makuuhuoneessa painostamassa tai siellä ehkäisyneuvolassa kyttäämässä. Eikö nämä ole sen pariskunnan välisiä asioita, oli mikä uskonto tahansa?

Ne, joiden mielestä ehkäisy on ok heidän tilanteessaan eivät kerro asiasta muille. Mutta kun meillä on niitä, jotka on opetettu siihen että kaikesta pitää kysyä seurakunnan armoneuvoja....

Seksiin synnytyksen jälkeen ei painosteta. (Riippuen tietenkin siitä, että onko ukko jonkin sortin hullu tms, mutta sama pätee myös ei-lestadiolaisissa) En tietenkään voi puhua varmasti kuin omasta puolestani. Vaikka en ihan peräjälkeen ole lapsiani synnyttänytkään, niin seksiä olen halunnut ja saanut muutamia päiviä synnytysten jälkeen. Miestä on homma vähn arveluttanut, mutta kun oon tarpeeksi kerjännyt, niin on suostunut...

Eiköhän jokaisen avioparin oma asia ole käyttävätkö ehkäisyä vai ei. Tämä asia ei liity uskoon, koska usko on uskoa Jumalaan eikä mitään sääntöjen toteuttamista (en ehkäise, en tee sitä, en tee tätä), sitä paitsi vaikka kuinka haluttaisiin ottaa kaikki lapset lahjoina vastaan niin kun SE EI OLE KAIKILLA MAHDOLLISTA, lapsi ei ole enää lahja kun hän syntyy väsyneeseen perheeseen, joka haluaisi hoitaa olemassa olevat lapset, mutta ei ottaa lisää vastaan. Ehkäisy EI OLE ITSEKÄSTÄ jos perheessä on ERITTÄIN HYVÄ SYY EHKÄISYN KÄYTTÖÖN. Ja tämä on tosiaankin jos jo väsyttää olemassa olevien lastenkin kanssa. Uusi lapsi ei saavu kodinhoitaja mukanaan vaan tämän perheen on se uusikin lapsi jaksettava hoitaa.
Ja ehkä kaikkein pahinta on juuri se ryhmäkuri, eli katsotaan, että toisella perheellä ei olisi yhtään sen helpompaa kuin toisellakaan. Kyttäillään siis, että kaikki synnyttävät tiheään. Näin ollaan siis HYVIÄ USKOVAISIA. Ja lapsiparat hoidetaan kuin mikäkin eläinpentua - äiti ja isä eivät ehdi edes hoivaamaan lapsia yksilöllisesti... Ei oikeasti ole hyväksi lapsille! Nykyään yhteiskunta on niin vaativa, että tällä menolla aina joku jää jalkoihin. OTTAKAA SIIS EHKÄISY KÄYTTÖÖN ja eiköhän 7 lasta per perhe ole jo tarpeeksi yhdelle parille!!!! Lapsenne saavat rakkautta ja hoivaa kun katraanne ei ole järjetön!!!

[QUOTE="Kerttu";26540346]Eiköhän jokaisen avioparin oma asia ole käyttävätkö ehkäisyä vai ei. Tämä asia ei liity uskoon, koska usko on uskoa Jumalaan eikä mitään sääntöjen toteuttamista (en ehkäise, en tee sitä, en tee tätä), sitä paitsi vaikka kuinka haluttaisiin ottaa kaikki lapset lahjoina vastaan niin kun SE EI OLE KAIKILLA MAHDOLLISTA, lapsi ei ole enää lahja kun hän syntyy väsyneeseen perheeseen, joka haluaisi hoitaa olemassa olevat lapset, mutta ei ottaa lisää vastaan. Ehkäisy EI OLE ITSEKÄSTÄ jos perheessä on ERITTÄIN HYVÄ SYY EHKÄISYN KÄYTTÖÖN. Ja tämä on tosiaankin jos jo väsyttää olemassa olevien lastenkin kanssa. Uusi lapsi ei saavu kodinhoitaja mukanaan vaan tämän perheen on se uusikin lapsi jaksettava hoitaa.
Ja ehkä kaikkein pahinta on juuri se ryhmäkuri, eli katsotaan, että toisella perheellä ei olisi yhtään sen helpompaa kuin toisellakaan. Kyttäillään siis, että kaikki synnyttävät tiheään. Näin ollaan siis HYVIÄ USKOVAISIA. Ja lapsiparat hoidetaan kuin mikäkin eläinpentua - äiti ja isä eivät ehdi edes hoivaamaan lapsia yksilöllisesti... Ei oikeasti ole hyväksi lapsille! Nykyään yhteiskunta on niin vaativa, että tällä menolla aina joku jää jalkoihin. OTTAKAA SIIS EHKÄISY KÄYTTÖÖN ja eiköhän 7 lasta per perhe ole jo tarpeeksi yhdelle parille!!!! Lapsenne saavat rakkautta ja hoivaa kun katraanne ei ole järjetön!!![/QUOTE]

Ei se tässä lahkossa ole vain avioparin asia. Jos ehkäiset, et ole uskovainen!

[QUOTE="little";26540332]Ne, joiden mielestä ehkäisy on ok heidän tilanteessaan eivät kerro asiasta muille. Mutta kun meillä on niitä, jotka on opetettu siihen että kaikesta pitää kysyä seurakunnan armoneuvoja....

Seksiin synnytyksen jälkeen ei painosteta. (Riippuen tietenkin siitä, että onko ukko jonkin sortin hullu tms, mutta sama pätee myös ei-lestadiolaisissa) En tietenkään voi puhua varmasti kuin omasta puolestani. Vaikka en ihan peräjälkeen ole lapsiani synnyttänytkään, niin seksiä olen halunnut ja saanut muutamia päiviä synnytysten jälkeen. Miestä on homma vähn arveluttanut, mutta kun oon tarpeeksi kerjännyt, niin on suostunut...[/QUOTE]

No tätä juuri tarkoitinkin. Eli loppujen lopuksi se on sen pariskunnan, miehen ja naisen oma päätös, miten uskonto näihin asioihin vaikuttaa ja miten toimitaan. Mutta ihan yhtä lailla ei-lestadiolainenkin mies voi vaatia seksiä heti synnytyksen jälkeen ja kieltää ehkäisyn.

Yhteistyössä