Tuntuu niin kauhealta katsoa vierestä paria lestadiolaista kaveria...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "VIERAS"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26711523:
Niin tuolla aiemmin ketjussa ihmettelinkin, eikö tässä suuntauksessa sitten tunneta nykyään ihan normaaleja käsitteitä kuten lapsettomuus tai haluttomuus. Jotenkin tuntuu oudolta, että nykypäivänä ihmiset ohittaisivat tällaiset asiat ja hyvät käytöstavat vain ehkäisykiellon nimissä.

Lapsettomana voin kertoa että monet monet on jättäneet ne hyvät käytöstavat kotiin silloin kun kohtaavat minut. Suunnilleen tälleen:

Ai mutta ei lapsia? | Omat polut © – etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

[QUOTE="hmmm";26542085]Hm...kyllähän se noon on että jo 40% vanhoilis vlstä
käytttää ehkäsyä..ei oo mitenkään outoa tai kummallista.
Tosi on ettei Jumala niitä lapsia meiltä vaadi vaan kyse on siitä,
kuinka paljo me ihmiset niitä lapsia haluamne!!!!![/QUOTE]

Typerä provo.

[QUOTE="hmmm";26542085]Hm...kyllähän se noon on että jo 40% vanhoilis vlstä
käytttää ehkäsyä..ei oo mitenkään outoa tai kummallista.
[/QUOTE]

Ei kannata ottaa ihan vakavasti nettihörhöjen juttuja.

[QUOTE="vieras";26539007]Mutta minkä takia se ehkäisy on niin pannassa? Onko varmoihinkin päiviin luottaminen kielletty vai miten? [/QUOTE]

Lestadioaliset eivä tpysty perustelemaan ehhkäisyn synnillisyyttä ainakaan Raamatulla. Raamatussa ei ole sitä kielletty kun siellä ei pouhuta ehkäisystä mitään!

Alkuperäinen kirjoittaja häh;26541409:
Mun mielestä on jotenkin huvittavaa, että te vanhoillislestadiolaisetkin kiistelette siitä, miten teidän uskonne piirissä toimitaan. Joku sanoo, että tehdään jollakin tapaa ja heti tulee joku toinen vl sanomaan, ettei se noin mene.

Faktahan kuitenkin on se, että vanhoillislestadiolaistenkin piirissä on se ns. vanhoillisempi siipi ja liberaalimpi puoli.

Jotkut tosiaan noudattavat kirjaimellisesti jotain ikivanhoja ohjeistuksia ja jossain toisaalla taas homma ei mene niin.

Mä olen itse huomannut omassa tuttavapiirissäni myös tuon maantieteellisen sijainnin merkityksen. Sievissä asuvat lestadiolaiset tuttavat ovat hyvinkin kirjaimellisia ja tiukkoja uskossaan, kun sitten taas täällä eteläisessä Suomessa ainakin minun tietämissäni vl-perheissä toimitaan osin löyhemmin. Vaikka eiköhän se ole myös ihan perhekohtaistakin.

Kun vanhoillislestadioalisia on jo satatuhatta, niin kyllä semmoiseen laumaan jo mahtuu monenlaista sukankuluttajaa.

[QUOTE="mie";26540421]Jos tällä ap:n tutulla on 1kk ikäinen vauva, niin hänen olisi tosiaan pitänyt ovuloida käytännössä lähes heti synnytyksen jälkeen, jos kerran on uudelleen jo raskaana. Eli jos olis ovuloinut HETI synnytyksen jälkeen, niin olis nyt viikolla 6... hmmmm...[/QUOTE]

Mun vanhemmilla lapsillani on alle vuosi ikäeroa. Täysimetyksestä huolimatta kuukautiset ovat alkaneet aika pian synnytyksen jälkeen.

Yhteistyössä