Tuntuu niin kauhealta katsoa vierestä paria lestadiolaista kaveria...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "VIERAS"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kuukautiset on alkaneet molemmilla kerroilla 1kk synnytyksestä. Esikoista imetin osittain, pienempää aika lailla täysin.

Jos tällä ap:n tutulla on 1kk ikäinen vauva, niin hänen olisi tosiaan pitänyt ovuloida käytännössä lähes heti synnytyksen jälkeen, jos kerran on uudelleen jo raskaana. Eli jos olis ovuloinut HETI synnytyksen jälkeen, niin olis nyt viikolla 6... hmmmm...

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26540367:
Mutta missä joudut tilille, jos ehkäiset? Kuka siitä pitää kirjaa?

Kyllä naisen vatsanseutua tarkkaillaan toisten vl:ien toimesta. Ei sitä myönnetä, mutta totta on. Ja jos perheen nuorin alkaa olemaan jo kahta vuotta niin kysytään, että mikä se on se sinun uskosi tila...
Jos olet köyhä "mitätön" rivi-vl niin sinulla on tiukka kuri, mutta jos olet puhujan sukua tai jonkun rikkaan (toisia vl:iä työllistävän) yrityksen omistajan vaimo niin eipä kukaan lähde sinun lapsiasi laskemaan.... eli hierarkia löytyy täältä... ja huomaa, että mitä koulutetumpaa väkeä, sitä vähemmän lapsia. Ehkä superhedelmällisyys ja järki eivät sovi samaan päähän tai sitten vähän koulutetut uskovat niin vahvasti ilman mitään kritiikkiä, että eivät uskalla muuta kuin tehtailla lapsosia.

[QUOTE="Liisa";26538975]tuotahan se on. Kovasti useimmat väittävät nauttivansa tuosta, mutta ehkä se totuus on ihan toinen.

Luokallani oli yksi mahdottoman ihana lestadiolainen tyttö ja niin älykäs. Kovasti oli tulevaisuuden suunnitelmia ja opiskelemaan yms. Ja muistaakseen lääkikseen menikin, mutta sitten kuvioihin tuli mies ja alettiin se lastenteko. En edes tiedä monesko on nyt jo tulossa. Lähemmäs 10 varmasti :(

Lapsena ja nuorena ei ollut ainakaan nämä suunnitelmt, vaan kouluttautuminen ja itsenäinen mukava elämä.[/QUOTE]

No tuossa kaiketi tuli mitattua se oletettu älykkyys?

[QUOTE="Cecilia";26540426]Kyllä naisen vatsanseutua tarkkaillaan toisten vl:ien toimesta. Ei sitä myönnetä, mutta totta on. Ja jos perheen nuorin alkaa olemaan jo kahta vuotta niin kysytään, että mikä se on se sinun uskosi tila...
Jos olet köyhä "mitätön" rivi-vl niin sinulla on tiukka kuri, mutta jos olet puhujan sukua tai jonkun rikkaan (toisia vl:iä työllistävän) yrityksen omistajan vaimo niin eipä kukaan lähde sinun lapsiasi laskemaan.... eli hierarkia löytyy täältä... ja huomaa, että mitä koulutetumpaa väkeä, sitä vähemmän lapsia. Ehkä superhedelmällisyys ja järki eivät sovi samaan päähän tai sitten vähän koulutetut uskovat niin vahvasti ilman mitään kritiikkiä, että eivät uskalla muuta kuin tehtailla lapsosia.[/QUOTE]

Niin, eli vaativatko he sitten lääkärintodistusta lapsettomuudesta vai mitä ihmettä? Ovatko he tosiaan niin suljettu yhteisö, että he eivät tiedosta nykypäivänä ihan tunnettuja asioita, kuten lapsettomuus, sairaudet, haluttomuus jne?

Meillä on miehen kanssa sellainen sopimus, että ehkäisemme jos tulee sellainen tilanne. Uuden vauvan syntymän jälkeen käytämme keskeytettyä yhdyntää ja viimeisten lasten jälkeen jopa kondomia. Nyt meinaan laitattaa kierukan, koska tällä hetkellä kuusi lasta on ihan tarpeeksi 0-10 v. haluamme hoitaa olemassa olevat lapset mahdollisimman hyvin ja jos näille olemassa oleville haluamme antaa henkilökohtaista hoivaa ja rakkautta niin tällä hetkellä ei tule lasta kuulumaan meille muutamaan vuoteen. Jos joku kyselee uskoni tilaa niin vastaan, että uskoni voi erittäin hyvin ja osaan kääntää keskustelun kysyjään, että miten hänen uskonsa voi kun otti asian puheeksi. Ehkäisy on minun ja mieheni asia. Olen vl ja erittäin tyytyväinen elämääni ja onnellinen, että saan hoitaa lapseni rakkaudella. Tiedän, että päätös ei ole Raamatun vastainen ja voin lämpimästi suositella ehkäisyä myös muille vanhoillislestadiolaisille. Näin palaa ilo, rakkaus ja tasainen perhe-elämä teillekin!

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26540463:
Niin, eli vaativatko he sitten lääkärintodistusta lapsettomuudesta vai mitä ihmettä? Ovatko he tosiaan niin suljettu yhteisö, että he eivät tiedosta nykypäivänä ihan tunnettuja asioita, kuten lapsettomuus, sairaudet, haluttomuus jne?

Ihanasti sanottu, Säpäle! Kyllä meillä on niitä joilla ei lapsia tuu ihan samaan tahtiin kuin muilla. Ja saavat katseita osakseen, kokemusta siitä itsellänikin. Mutta jos joku kehtaa udella ääneen, niin eipä siinä kannata muuta kuin harmitella, että "on mullakin kyllä ihan hirvee vauvakuume, yritetään kovasti, mutta ei vaan onnistu..." Tai sanoa suoraan, että "Valitukset on osoitettava ylemmälle taholle."

• Tykkää
Reactions: Myry vaan
Leastadiolaisperheissä tehdään paljon itsemurhia ja lapsissa todetaan paljon masennusta, skitsofreniaa ja muita sairauksia.

Jotain tästä voi päätellä.

Minä kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta, paniikkikohtauksista ja masennuksesta. En ole tehnyt päiväkään töitä. En kertakaikkiaan pysty.

[QUOTE="Maria";26540497]Meillä on miehen kanssa sellainen sopimus, että ehkäisemme jos tulee sellainen tilanne. Uuden vauvan syntymän jälkeen käytämme keskeytettyä yhdyntää ja viimeisten lasten jälkeen jopa kondomia. Nyt meinaan laitattaa kierukan, koska tällä hetkellä kuusi lasta on ihan tarpeeksi 0-10 v. haluamme hoitaa olemassa olevat lapset mahdollisimman hyvin ja jos näille olemassa oleville haluamme antaa henkilökohtaista hoivaa ja rakkautta niin tällä hetkellä ei tule lasta kuulumaan meille muutamaan vuoteen. Jos joku kyselee uskoni tilaa niin vastaan, että uskoni voi erittäin hyvin ja osaan kääntää keskustelun kysyjään, että miten hänen uskonsa voi kun otti asian puheeksi. Ehkäisy on minun ja mieheni asia. Olen vl ja erittäin tyytyväinen elämääni ja onnellinen, että saan hoitaa lapseni rakkaudella. Tiedän, että päätös ei ole Raamatun vastainen ja voin lämpimästi suositella ehkäisyä myös muille vanhoillislestadiolaisille. Näin palaa ilo, rakkaus ja tasainen perhe-elämä teillekin![/QUOTE]

Sinä itsekin tiedät että olet oppien mukaan epäuskoinen, miksi siis pysyä siinä lahkossa?

Alkuperäisessä viestissä nimenomaan oli kyse siitä, kun kaverini kieltää ehkäisyn kokonaan, kuin myös miehensä. Silti tämä nainen on erittäin väsynyt ja loppu jo nyt, kahden lapsen aknssa+raskaus. Siittä musta tuntuu niin pahalta kun lisää on vielä ties montako tulossa ja nyt jo tilanne tällänen. Mitä se on sitten kun on neljä-viis lasta ja raskaus päälle?

[QUOTE="vieras";26540519]Sinä itsekin tiedät että olet oppien mukaan epäuskoinen, miksi siis pysyä siinä lahkossa?[/QUOTE]

Tämä on minun identiteettini, minun kotini ja elämäni. Kaikki sukulaiset ovat uskomassa (no okei, onhan niitä serkkuja ym lähtenyt pois) ja joillekin on kohtelu muuttunut paljon lähtemisen jälkeen. Minä kyllä arvostan kaikkia ihmisä ihan uskontokuntaan katsomatta. Osa lastemme kummeista ei ole uskomassa, he ovat meille tärkeitä ihmisiä eikä kukaan ole sen parempi/huonompi mihin uskonyhteisöön kuuluu.
Mutta koska vl-uskossa on erittäin tiivis yhteisöllisyys niin tähän on kasvettu ja minulla on myös oikeuteni olla yhteisössä. Sinne mahtuu kyllä monenlaista mielipidettä, vaikka näitä valtavirran käsityksiä täällä palstoilla yleensä käydäänkin läpi. Mutta totuus on, että vl-uskossa saa käyttää ehkäisyä, mutta sinun pitää vaan ymmärtää että se on asia mistä ei tarvitse kenellekään huudella.

Mulla oli lapsena ja nuorena lestaperheissä kavereita. Lapsia näissä perheissä oli 10-16. Mieleen on jäänyt eniten se ilo ja tasaisuus, mikä näissä perheissä vallitsi. Oli hulinaa ja vauhtia, kun oli paljon porukkaa, mutta mun mielestä nää perheet oli hirmu iloisia jotenkin, niissä oli hyvä meininki. Ja nyt aikuisena törmään työn puolesta välillä nuoriin lestaperheisiin, ja hyvinvoivilta nämä jatkuvasti raskaana olevat naiset vaikuttavat. Olen aina ihmetellyt, mistä nämä superihmiset saavat voimansa ja tarmonsa hoitaa isoja perheitään, ilolla, lämmöllä ja rakkaudella. T. pakana

[QUOTE="mie";26540589]Mulla oli lapsena ja nuorena lestaperheissä kavereita. Lapsia näissä perheissä oli 10-16. Mieleen on jäänyt eniten se ilo ja tasaisuus, mikä näissä perheissä vallitsi. Oli hulinaa ja vauhtia, kun oli paljon porukkaa, mutta mun mielestä nää perheet oli hirmu iloisia jotenkin, niissä oli hyvä meininki. Ja nyt aikuisena törmään työn puolesta välillä nuoriin lestaperheisiin, ja hyvinvoivilta nämä jatkuvasti raskaana olevat naiset vaikuttavat. Olen aina ihmetellyt, mistä nämä superihmiset saavat voimansa ja tarmonsa hoitaa isoja perheitään, ilolla, lämmöllä ja rakkaudella. T. pakana[/QUOTE]

Jos olisin nuorempi, heittäytyisin megaperheelliseksi nyt ja justiinsa.

[QUOTE="mie";26540589]Mulla oli lapsena ja nuorena lestaperheissä kavereita. Lapsia näissä perheissä oli 10-16. Mieleen on jäänyt eniten se ilo ja tasaisuus, mikä näissä perheissä vallitsi. Oli hulinaa ja vauhtia, kun oli paljon porukkaa, mutta mun mielestä nää perheet oli hirmu iloisia jotenkin, niissä oli hyvä meininki. Ja nyt aikuisena törmään työn puolesta välillä nuoriin lestaperheisiin, ja hyvinvoivilta nämä jatkuvasti raskaana olevat naiset vaikuttavat. Olen aina ihmetellyt, mistä nämä superihmiset saavat voimansa ja tarmonsa hoitaa isoja perheitään, ilolla, lämmöllä ja rakkaudella. T. pakana[/QUOTE]

kulissit, kulissit

[QUOTE="vieras";26540610]kulissit, kulissit[/QUOTE]

Kuka neuvolassa kertoisi pahasta olostaan, kun heti ollaan laittamassa perhetyöntekijää ja mitä ties lastensuojelijaa? huhheijaa! Tietenkin ulospäin hymyillään vaikka sisällä kiehuu.

[QUOTE="mie";26540421]Jos tällä ap:n tutulla on 1kk ikäinen vauva, niin hänen olisi tosiaan pitänyt ovuloida käytännössä lähes heti synnytyksen jälkeen, jos kerran on uudelleen jo raskaana. Eli jos olis ovuloinut HETI synnytyksen jälkeen, niin olis nyt viikolla 6... hmmmm...[/QUOTE]

Eli voiko tää siis olla edes mahdollista???

[QUOTE="vieras";26539083]1 kk synnytyksestä on vielä jälkivuotoa tai jos ei ole niin ei siinä ainakaan ole vielä ehtinyt positiivista raskaustestiä tehdä. Munasolu nyt kuitenkin irtoaa varmasti aikaisintaan 2 vko synnytyksestä, mikä sekin on todella harvinaista.[/QUOTE]

Harvinaistahan se on, mutta et sinä sitä mahdottomaksi voi väittää. Kyllä niitä on ja tapahtuu.

Oma tuttuni sai syyskuussa lapsen ja seuraava syntyi seuraavana kesänä heinäkuussa. Tuttu oli palautunut synnytyksestä todella hyvin, olivat luottaneet täysimetyksen ja synnytyksen läheisyyden "ehkäisyvoimaan" ja kas, lopputuloksena lapsi seuraavana kesänä.

En usko että mun lapsuuden kavereiden perheet ovat kovin pystyneet kulisseja ylläpitämään. Me lapset ja nuoret tultiin ja mentiin miten sattuu, joten tilanteet ja hetket, joissa näihin perheisiin ja taloihin tupsahti ja niissä vietti aikaa, olivat ns.kontrolloimattomia. Lisäksi lapset ovat varsin hyviä aistimaan erilaisia perheiden tunnetiloja. Uskon, että nämä perheet ovat olleet vilpittömän onnellisia. olihan niissä näin pakanalapsen silmin hassuja tapoja (esim. ruokarukoukset tai musiikkityyli), mutta jo silloin ajattelin, että jokainen taaplaa tyylillään. Hm, mitä tulee neuvolaan tms., niin niissä lestat tai muut uskovaiset tuskin kulissien ylläpitämisen suhteen eroavat uskontokuntiin kuulumattomista. Aika harva kai neuvolantädille uskoutuu intiimeistä asioistaan tai vuodattaa tälle parisuhdeongelmansa tms. Toisaalta sitten pikkulapsiaikaan jotenkin katsotaan kuuluvan jatkuva valitus kaikesta mahdollisesta. Sitten jos jollain meneekin ihan hyvin, esim. lasten yöheräilyt eivät haittaa, vaan katsoo niiden kuuluvan ohimenevään vaiheeseen elämässä, ja on onnellinen ja kertoo sen, niin sitten toiset kyräilee et toi varmaan kuulkaa pitää kulisseja yllä, kyllä sen oikeesti pitää olla ihan raunio, kun sillä on noin monta poientä lasta tai mitä lie nyt itsekullakin on.

Vl:en ehkäisykiellosta on eteläisessä Suomessa lipsuttu ihan siksi, ettei pk-seudulla keskituloisella perheellä ole varaa hankkia kymmenelle lapselle riittävän isoa asuntoa. Mutta pohjoisemmassa ehkäisy on ihan ehdoton synti.

Täälläpäin on ihan ohjeistus, että synnytyksen jälkitarkastuksessa pitää varata mahdollisuus siihen, että voidaan keskustella ehkäisystä - ja lestadiolaisten mahdollinen uusi raskaus voidaan todeta samalla käynnillä.

Äidit eivät aina jaksa jatkuvaa lisääntymistä. Psyykkisen terveyden ongelmien lisäksi on myös ihan fyysisiä sairauksia. Välillä lestadiolaisäiti kuolee johonkin sellaiseen komplikaatioon tai sairauteen, jolta olisi vältetty jos olisi suostuttu lääkärin suosittelemaan sterilisaatioon. Lestadiolaisten mielestä lapsensaantiin liittyvään komplikaatioon kuoleminen on poikkeuksellisen ylevä tapa lähteä. Kyllä, olen kuullut tämän monen vl:n suusta. Kyllä, mm. ystäväni työtoveri kuoli näin. Ja olen kuullut monen vl-alakoululaisen sanovan, että jos meidän äiti kuolee synnytykseen, niin Jumala antaa meidän perheeseen uuden nuoremman äidin. Mistä lie ovat ihan itse keksineet sen uuden äidin nuoruudenkin...

Ehkäisystä joutuu vl tuomiolle viimeistään viimeisellä tuomiolla. Vl:t uskovat siihen, että on ennalta määrätty, montako lasta jokaisen naisen tulee synnyttää. Jos on käyttänyt ehkäisyä, niin viimeisellä tuomiolla sitten vaaditaan niitä syntymättömiä lapsia "näytettäväksi". Ikuiseen tulimereen siitä joutuu, jos ei ole riittävää määrää lapsia esittää. Ja tämä on sellainen vl:ille tehokkaasti opetettu juttu ja monen vl-naisen aihe painajaisille, houreille ja psyykkisesti sairastuessa ihan harhoille: Saatana vainoaa "tapettujen" lasten vuoksi.

Ja kuten ketjussa on jo mainittu, toiset vl:t kyllä seurailevat ja kommentoivat, jos lapsia ei synny riittävän tiheästi. Lisääntymättömiä puhutellaan (tämähän on sikäläisittäin jo kova rangaistus) ja käsittääkseni se on edelleenkin ihan riittävä peruste hoitokokoukselle (guuglatkaa termi jos ette tunne).

[QUOTE="vieras";26541047]Vl:en ehkäisykiellosta on eteläisessä Suomessa lipsuttu ihan siksi, ettei pk-seudulla keskituloisella perheellä ole varaa hankkia kymmenelle lapselle riittävän isoa asuntoa. Mutta pohjoisemmassa ehkäisy on ihan ehdoton synti.

Täälläpäin on ihan ohjeistus, että synnytyksen jälkitarkastuksessa pitää varata mahdollisuus siihen, että voidaan keskustella ehkäisystä - ja lestadiolaisten mahdollinen uusi raskaus voidaan todeta samalla käynnillä.

Äidit eivät aina jaksa jatkuvaa lisääntymistä. Psyykkisen terveyden ongelmien lisäksi on myös ihan fyysisiä sairauksia. Välillä lestadiolaisäiti kuolee johonkin sellaiseen komplikaatioon tai sairauteen, jolta olisi vältetty jos olisi suostuttu lääkärin suosittelemaan sterilisaatioon. Lestadiolaisten mielestä lapsensaantiin liittyvään komplikaatioon kuoleminen on poikkeuksellisen ylevä tapa lähteä. Kyllä, olen kuullut tämän monen vl:n suusta. Kyllä, mm. ystäväni työtoveri kuoli näin. Ja olen kuullut monen vl-alakoululaisen sanovan, että jos meidän äiti kuolee synnytykseen, niin Jumala antaa meidän perheeseen uuden nuoremman äidin. Mistä lie ovat ihan itse keksineet sen uuden äidin nuoruudenkin...

Ehkäisystä joutuu vl tuomiolle viimeistään viimeisellä tuomiolla. Vl:t uskovat siihen, että on ennalta määrätty, montako lasta jokaisen naisen tulee synnyttää. Jos on käyttänyt ehkäisyä, niin viimeisellä tuomiolla sitten vaaditaan niitä syntymättömiä lapsia "näytettäväksi". Ikuiseen tulimereen siitä joutuu, jos ei ole riittävää määrää lapsia esittää. Ja tämä on sellainen vl:ille tehokkaasti opetettu juttu ja monen vl-naisen aihe painajaisille, houreille ja psyykkisesti sairastuessa ihan harhoille: Saatana vainoaa "tapettujen" lasten vuoksi.

Ja kuten ketjussa on jo mainittu, toiset vl:t kyllä seurailevat ja kommentoivat, jos lapsia ei synny riittävän tiheästi. Lisääntymättömiä puhutellaan (tämähän on sikäläisittäin jo kova rangaistus) ja käsittääkseni se on edelleenkin ihan riittävä peruste hoitokokoukselle (guuglatkaa termi jos ette tunne).[/QUOTE]

:O . Ei näin, lähdettä kaipailen.

[QUOTE="vieras";26539073]EI VOI!

Minä olen lapsuuteni pyörinyt siinä lahkossa, siellä ON säännöt.[/QUOTE]

Mutta miten yhteisö voi todistaa että pariskunta ehkäisee? Aika tavallista kai on että naiset eivät tule välittömästi edellisen raskauden jälkeen raskaaksi etenkin jos imettävät. Ja kuinka paljon onkaan pareja joiden seksielämä hiipuu itsekseen niin että on suoranainen ihme ylipäätään osua niihin pariin otolliseen päivään.

Tätä olen aina ihmetellyt. No, johtunee siitä että itse olen yli kolmekymppisenä tullut äidiksi eikä hirveää lapsiputkea ole näkynyt vaikka ehkäisyä ei pariin vuoteen ole ollut... :)

Alkuperäinen kirjoittaja HuutoYössä;26541106:
:O . Ei näin, lähdettä kaipailen.

Öh, mitä lähdettä? Siis haluatko tietää niiden vl-naisten nimet, jotka kuolivat raskauden tai synnytysten komplikaatioihin vai? Kuolinsyyt olivat täällä ihan avoin puheenaihe, ja ne tuotiin hyvin kunnioittavassa hengessä esille aina vainajia muistellessa.

Vl-perheenäidit ovat täällä pohjoisessa vahvasti yliedustettuna psykiatrisilla osastoilla. Tästä en voi tarjota mitään dokumentoitua lähdettä, koska Suomen lakien mukaan ei ole luvallista tehdä tilastoja potilaista esim. uskonnollisen vakaumuksen mukaan. Mutta tämän asian voit "tarkastaa" kysymällä sitä keltä tahansa tutultasi, joka on psykiatrialla töissä. Olisi kyllä tässä yhteydessä huippujuttu, jos joku voisi tehdä esim. väitöskirjan vl-naisten psykiatrisen hoidon yleisyydestä tms. Toisaalta kyllä ymmärrän hyvin, miksi näin ei voida toimia.

Yhteistyössä