[QUOTE="vieras";26541047]Vl:en ehkäisykiellosta on eteläisessä Suomessa lipsuttu ihan siksi, ettei pk-seudulla keskituloisella perheellä ole varaa hankkia kymmenelle lapselle riittävän isoa asuntoa. Mutta pohjoisemmassa ehkäisy on ihan ehdoton synti.
Täälläpäin on ihan ohjeistus, että synnytyksen jälkitarkastuksessa pitää varata mahdollisuus siihen, että voidaan keskustella ehkäisystä - ja lestadiolaisten mahdollinen uusi raskaus voidaan todeta samalla käynnillä.
Äidit eivät aina jaksa jatkuvaa lisääntymistä. Psyykkisen terveyden ongelmien lisäksi on myös ihan fyysisiä sairauksia. Välillä lestadiolaisäiti kuolee johonkin sellaiseen komplikaatioon tai sairauteen, jolta olisi vältetty jos olisi suostuttu lääkärin suosittelemaan sterilisaatioon. Lestadiolaisten mielestä lapsensaantiin liittyvään komplikaatioon kuoleminen on poikkeuksellisen ylevä tapa lähteä. Kyllä, olen kuullut tämän monen vl:n suusta. Kyllä, mm. ystäväni työtoveri kuoli näin. Ja olen kuullut monen vl-alakoululaisen sanovan, että jos meidän äiti kuolee synnytykseen, niin Jumala antaa meidän perheeseen uuden nuoremman äidin. Mistä lie ovat ihan itse keksineet sen uuden äidin nuoruudenkin...
Ehkäisystä joutuu vl tuomiolle viimeistään viimeisellä tuomiolla. Vl:t uskovat siihen, että on ennalta määrätty, montako lasta jokaisen naisen tulee synnyttää. Jos on käyttänyt ehkäisyä, niin viimeisellä tuomiolla sitten vaaditaan niitä syntymättömiä lapsia "näytettäväksi". Ikuiseen tulimereen siitä joutuu, jos ei ole riittävää määrää lapsia esittää. Ja tämä on sellainen vl:ille tehokkaasti opetettu juttu ja monen vl-naisen aihe painajaisille, houreille ja psyykkisesti sairastuessa ihan harhoille: Saatana vainoaa "tapettujen" lasten vuoksi.
Ja kuten ketjussa on jo mainittu, toiset vl:t kyllä seurailevat ja kommentoivat, jos lapsia ei synny riittävän tiheästi. Lisääntymättömiä puhutellaan (tämähän on sikäläisittäin jo kova rangaistus) ja käsittääkseni se on edelleenkin ihan riittävä peruste hoitokokoukselle (guuglatkaa termi jos ette tunne).[/QUOTE]
:O . Ei näin, lähdettä kaipailen.