Lapsen nukahtamisvaikeudet (6v.)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huhhuijjaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huhhuijjaa

Vieras
Onko muilla 6v. tällasia nukkujia? Uni ei tule, nyt on tunnin kollottanut sängyssä. Mun pitäis jotaki juttuja saada vielä aamuksi tehtyä, mutta neiti vaan huutaa, et äitin tultava viereen. Siis koitin siellä vähän aikaa olla, mutta eihän tästä nyt tule mitään, kun ei mitään saa koskaan illalla tehtyä. Iltatoimet aloitetaan aina jo klo 20, koska pikkuveljen päästävä nukkumaan viim. klo 21. Tyttö saa yleensä valvoa klo 22 ja sitten mentävä sänkyyn.

Eskaria kun vielä oli, herätin tytön viimeistään klo 8. Välillä tosi vaikea hänen ollut nousta ylös. Vaikka aamulla herääminen olisi ollut kuinka vaikeaa, valvoo illalla aina sinne 23 vähintään, joskus jopa klo 24 saakka.

Lapsi ollut aina huono nukkumaan ja rytmi on heti sekaisin, kun vähänkin "löysää". Nyt lomalla, kun saanut vähän pidempään aamulla nukkua, niin johan on taas vaikea nukahtaa.

Kyseessä aika herkkä lapsi. No mutta en tiedä tuliko sekava sepustus, itsekin tässä jo aika poikki.

Minä, julmuriäiti, antaisin lapsen rauhassa huutaa, enkä menisi viereen. Enkä kiinnittäisi huutoon huomiota, paitsi ehkä kerran kaksi kävisin toteamassa että suu ja silmät kiinni.

[QUOTE="vieras";26417736]Aikaisemmin vaan nukkumaan, liikuntaa ja enemmän tekemistä päivään ja ajoissa aamulla ylös.[/QUOTE]

Ei auta, vaikka aikaisemmin nukkumaan mentäisiin. Mikä on sinun mielestäsi kohtuullinen aika pitää lasta sängyssä, kun ei uni tule? Tänään oli sängyssä 1,5h. Päivässä on ollut aika paljon touhua. Aamupalan jälkeen leikki kaverinsa sisällä sekä meillä, että kaverillaan. Tämän jälkeen touhusi klo 14 jälkeen ulkona klo 20 saakka. Välillä vaihtui kaveri ja muitakin vieraita kävi tuossa pihalla. Ollut kaupassa käyntiä ja muuta.

Täytyisi varmaan tosiaan laittaa itsellekkin näin kesälomallakin kello soimaan, mutta ei kyllä ratkaise lapsen nukahtamisvaikeuksia.

Meilläkin 6-vuotias iltakukkuja. Menee sänkyyn myös kymmenen maissa, mutta uni ei ole tullakseen. Mä en ole lähtenyt sille linjalle, että menisin viereen. Pysyn pois tytön huoneestakin. Jos jotain sanoo, vastaan vain, että yritähän nukkua. Aika harvoin enää mitään huuteleekaan.

Minä, julmuriäiti, antaisin lapsen rauhassa huutaa, enkä menisi viereen. Enkä kiinnittäisi huutoon huomiota, paitsi ehkä kerran kaksi kävisin toteamassa että suu ja silmät kiinni.

Olin tänään aika julmuri. Olin jo aika pahalla tuulella tuosta komentelusta. En pidä siitä yhtään, kun huutamalla jotakin vaaditaan. Mutta kun on tuollainen herkkä lapsi ja jotenki sitten tuntuu, että tosissaan kaipaa sitä läheisyyttä... Ja olen kyllä huomannut, että kun hermostun, uni on vielä kauempana.

Meillä toinen 6 ja toinen 7. Toinen ilmottaa noin 8-9 illalla, että jaahas minä menen nukkumaan, hyvää yötä, pistää pään tyynyyn ja on unten mailla. Toinen killuis puolilleöin ihan helposti, ja ei nukahtaisi sitten millään. Ei haluais laittaa silmiä kiinni nukahtaessa, ja se on sitä ravaamista makuuhuoneesta, kun on jano tai nälkä, tai milloin mitäkin. Ja samaan aikaan laitan nukkumaan kuin toisenkin, enkä mene viereen. Iltasatu luetaan, ja rukous luetaan. Molemmat hereillä klo 7 aamulla, iltaunisempi kyllä toisinaan jo klo 5. Iltavirkku taas nukkuu joskus kymmeneen. Erilaiset ovat luontaiset rytmit jotenkin.

[QUOTE="vieras";26417786]Meilläkin 6-vuotias iltakukkuja. Menee sänkyyn myös kymmenen maissa, mutta uni ei ole tullakseen. Mä en ole lähtenyt sille linjalle, että menisin viereen. Pysyn pois tytön huoneestakin. Jos jotain sanoo, vastaan vain, että yritähän nukkua. Aika harvoin enää mitään huuteleekaan.[/QUOTE]

Niin, varmasti olisi parempi otta tiukka linja tähän hommaan. Mutta toisaalta kuten jo tuossa aikaisemmin vastasinkin, kun tyttö on herkkä luonteeltaan ja pohtii illalla sängyssä asioita paljon. Sitten usein myös haluaisi niistä jonkun kanssa jutella. Tämänkin vuoksi otettu tavaksi, että menee hieman myöhemmin nukkumaan, kuin veljensä, että saisi sitä kahden- tai kolmenkeskistä aikaa meidän vanhempien kanssa. Veljensä nimittäin vie päivällä ääärettömän paljon huomiota meiltä vanhemmilta.

[QUOTE="vieras";26417800]Meillä toinen 6 ja toinen 7. Toinen ilmottaa noin 8-9 illalla, että jaahas minä menen nukkumaan, hyvää yötä, pistää pään tyynyyn ja on unten mailla. Toinen killuis puolilleöin ihan helposti, ja ei nukahtaisi sitten millään. Ei haluais laittaa silmiä kiinni nukahtaessa, ja se on sitä ravaamista makuuhuoneesta, kun on jano tai nälkä, tai milloin mitäkin. Ja samaan aikaan laitan nukkumaan kuin toisenkin, enkä mene viereen. Iltasatu luetaan, ja rukous luetaan. Molemmat hereillä klo 7 aamulla, iltaunisempi kyllä toisinaan jo klo 5. Iltavirkku taas nukkuu joskus kymmeneen. Erilaiset ovat luontaiset rytmit jotenkin.[/QUOTE]

Meillä sama homma, tämä 4v velipoika ilmoitti tänään klo 20.30, että nyt nukkumaan! Siltä istumalta oli lähdettävä hampaiden pesulle ja sänkyyn.

Mielestäni kello 22.00 6-vuotiaan nukkumaanmenoaika on liian myöhä. Minulla kaikkiaan kuusi lasta. nuorimaat nyt kohta 6-v. kaksoset. Viimeistään klo 21 tai menee "showksi# = liian väsyneitä.

Viimeksi muokattu:
Illalla alatte siinä klo19 iltapalalle. Rauhotutte koko poppoo ja teette iltatoimet syötte ja käyttet pesulla klo20 tyttö sänkyyn ja luet iltasadun srn jälkeen kun olet lukenut sanot että äiti menee nyt omiin puhiin ja hyvää yötä. Et sen jäkeen puhu hänelle

pystyisitkö tekemään niitä omia juttuja siellä tytön huoneessa, niin voisit samalla kommentoida jos tytöllä nousee jotain askarruttavaa asiaa mieleen? ja kuitenkaan et suostuisi tyhjään pyöritykseen, vaan sanoisit että hän saa nauttia sinun läsnäolostasi sillä ehdolla että antaa sun pääasiassa tehdä omia hommiasi. eli sinun ja hänen aikaa vietettäisiin osittain yhtä aikaa.

yksi tärkeä asia taitaa olla se iltatouhujen sävy. että alkaako teillä molemmilla ahdistuskäyrä nousta jo valmiiksi etukäteen, kun tiedätte mitä on tulossa - sitten pitäisi rikkoa rutiini ja saada se nukkumaanmeno miellyttävämmäksi. ilman että menee sitten tytön palvelemiseksi se homma.

kannattaisko teidän ottaa tavaksi,että juttelisitte ne mieltä askarruttavat asiat ennen kun lapsi menee sänkyyn.jätät hänelle pienen yövalon päälle,ehkä joku tuutulaulu levy ihan hiljaselle.eikä enää ravaamista lapsen huoneeseen tämän jälk.meillä toimii.lapset 8 ja 6v.rauhoittava musiikki ihan hiljasella auttaa meillä siihen että esikoista häiritsee naapurista kuuluvat pienimmätkin äänet eikä siksi ennen saanut unta kun mietti mikä toi ja toi ääni on ja alkoi pelottaa...

Entä ap sellanen että selkeästi rauhoitatte illat aikasemmin ja juttelette asiat niin että menee sänkyyn jo aikasemmin. Monen lapsen on vaikea rauhoittua jos riekkuu pihalla 20 saakka ja 22 aletaan vasta jutellla niitä asioita. Mun 4v on myös samantyylinen että nukkumaanmennessä miettii ja jutellaan, otetaan sitten aikaa sille ennenkun on aika ruveta nukkumaan. Selvästi vähentää sitä sänkypyörimistä ja huutelua jne...

Niin tuttua.
Meillä tytöllä tuo alkoi suurin piirtein samoihin aikoihin aluksi satunnaisesti.
Nyt keväällä (7,5v) kun näkee selkeästi että väsyttää illalla ja vielä enemmän aamulla, mutta kun se uni ei vaan tule.

Meillä iltapala on klo 19 ja sänkyyn viimeistään klo 20:30 siitä saattoi mennä pahimmillaan klo 23 ennenkuin nukahti ja MILLÄÄN mitä päivällä/illalla tehtiin ei ollut merkitystä. Se uni ei vaan tullut, alkoi stressaamaan meitä vanhempi todella paljon (minkä tosin tajusi vasta jälkikäteen) ja varmasti lastakin.

Puhuin asiasta neurologille samalla kun oli vuosikontrolli toisen asian vuoksi ja hänkin laskeskeli että yöunta tulee liian vähän (10tuntia suositus) joten kysyi halutaanko kokeilla Melatoniinia, normi ihmisen hormooni jota erittyy nukahtamistilanteessa, ei siis unilääke.

Siis mikä helpotus! Aivan sanoinkuvaamattoman ihanaa kun sitä kitinää kun uni ei tule ei tarvitse enää kuunnella! Lapsi on selkeästi virkeämpi aamuisin, päivällä ja illalla ja paljon paremmalla tuulella kun ei tarvitse enää pelätä sitä tuleeko se uni vai ei.

Suosittelen!

Ps nukahtaa siis parhaimmillaan alle 10mim ja "pahimmillaan" menee puolisen tuntia ennen unta, siitä kun menee sänkyyn.

Viimeksi muokattu:
Lapsi valvoo niin kauan, kun annat hänen siellä huudella. Tuon ikäinen (itsellä esikoinen myös 6v.) pompottaa mennen tullen vanhempiaan jos siihen antaa mahdollisuuden. Kuten Älä mene viereen. Älä kiinnitä mitään huomiota lapsen huuteluihin. Jos rupeaa nousemaan sängystä, ei kun käsky takaisin vaan.

Minä lopetan unitaistelut kerrasta. Kun joskus vuosi (?) sitten tuli ilta, ettei lapsi meinannut millään rauhoittua (seuraavana aamuna oli mummolaan lähtö, intoili siitä), annoin yhden varoituksen, kun ei auttanut, laitoin arestipenkkiin istumaan ja sanoin, että siinä pitää istua niin kauan, kun on sitä mieltä, että uni tulee omassa sängyssä. Menin itse sänkyyni makailemaan, kaikki oli niin kuin nukkumaan mennessä on. Arvaapa vaan tahtoiko lapsi olla yksin olohuoneessa, arestipenkillä, kun kaikki muut nukkuivat huoneissaan ja koti oli hiirenhiljainen? Johan kuului oven takaa "mä haluan jo nukkumaan".

Se tepsi. Miksi et pidä samoja sääntöjä illalla nukkumaanmennessä kuin muutenkin. Sallitaanko teillä häiriköinti ja hangoittelu asioissa, jotka on pakko tehdä? Kai teillä on joku rankaisukeino? Meillä se on arestipenkki, mikä ikinä teillä onkaan, käytä sitä.

Lapsi valvoo niin kauan, kun annat hänen siellä huudella. Tuon ikäinen (itsellä esikoinen myös 6v.) pompottaa mennen tullen vanhempiaan jos siihen antaa mahdollisuuden. Kuten Älä mene viereen. Älä kiinnitä mitään huomiota lapsen huuteluihin. Jos rupeaa nousemaan sängystä, ei kun käsky takaisin vaan.

Minä lopetan unitaistelut kerrasta. Kun joskus vuosi (?) sitten tuli ilta, ettei lapsi meinannut millään rauhoittua (seuraavana aamuna oli mummolaan lähtö, intoili siitä), annoin yhden varoituksen, kun ei auttanut, laitoin arestipenkkiin istumaan ja sanoin, että siinä pitää istua niin kauan, kun on sitä mieltä, että uni tulee omassa sängyssä. Menin itse sänkyyni makailemaan, kaikki oli niin kuin nukkumaan mennessä on. Arvaapa vaan tahtoiko lapsi olla yksin olohuoneessa, arestipenkillä, kun kaikki muut nukkuivat huoneissaan ja koti oli hiirenhiljainen? Johan kuului oven takaa "mä haluan jo nukkumaan".

Se tepsi. Miksi et pidä samoja sääntöjä illalla nukkumaanmennessä kuin muutenkin. Sallitaanko teillä häiriköinti ja hangoittelu asioissa, jotka on pakko tehdä? Kai teillä on joku rankaisukeino? Meillä se on arestipenkki, mikä ikinä teillä onkaan, käytä sitä.
Aina unettomuus/nukahtamisvaikeudet ei ole temppuilua. Tuolla saa toki lapsen olemaan temppuilematta mutta voitko itse tietää nukkuuko lapsesi todella vai onko sängyssä hereillä?

tutulta kuulostaa, paitsi että meillä ei kyllä ole mitään showta asian tiimoilta. Lapsi ei vaan nuku.
Saattaa kestää pari tuntiakin, ennen kun saa unenpäästä kiinni.
Aina ollut vähäuninen.
Eipä ketään väkisin nukahtamaan saa.
Ap:n tapauksessa voi olla kyse, ettei lapsi saa tarpiiksi läheisyysaikaa vanhemoien kanssa. Ainakin tuossa esimerkkipäivässä on koko ajan puuhaa. Tietty voi olla, että se oli vaan poikkeus.

[QUOTE="essi";26418290]tutulta kuulostaa, paitsi että meillä ei kyllä ole mitään showta asian tiimoilta. Lapsi ei vaan nuku.
Aina ollut vähäuninen.
Ap:n tapauksessa voi olla kyse, ettei lapsi saa tarpiiksi läheisyysaikaa vanhemoien kanssa. Ainakin tuossa esimerkkipäivässä on koko ajan puuhaa. Tietty voi olla, että se oli vaan poikkeus.[/QUOTE]

Näin meilläkin. 6-vuotias on tosi huono saamaan unen päästä kiinni, nukahtaa vasta tossa iltakymmenen aikaan. Ei temppuile, mutta valvoo. Tuo neuvo aikaisemmin nukkumaan laitosta ei toimi meillä. Kaikki mahdolliset ajat on kokeiltu, mun mielestä ei oo mitään järkeä makuuttaa lasta kahta tuntia sängyssä odottamassa unta, ei se uni siitä opi tulemaan aikaisemmin.

Niille, jotka tässäkin ketjussa mahtipontisena ilmoittavat, että "tarpeeksi tekemistä vaan ja tarpeeksi ajoissa nukkumaan", sanoisin, että yrittäkäähän nyt muistaa, että lapset ja perheet ovat yksilöllisiä. Se mikä on teillä toiminut ei välttämättä toimi kaikilla...

Kerran on herkästä lapsesta kyse ja kun on todettu, että unirytmissä tapahtuneet muutokset vaikuttavat heti lapseen, niin silloin pitäisin entisestään kiinni ihan siitä perusnormiarkirytmistä - olipa vaikka kuinka loma- aika käsillä tahi ei. Liiallinen aktiviteettikin vaikuttaa yöunille menemiseen, jos keho käy vielä kierroksilla päivän menemisistä ja tulemisista. Vallankin jos riekkuu ulkona iltakahdeksaan saakka ja heti sen jälkeen on vuorossa iltatoimet, niin ei siinä ole rauhoittumista ilta- askareisiin ollenkaan. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Aika monella tuon ikäisellä lapsella (6-7) tulee iltaisin juuri ennen nukahtamista turvaton olo ja se läheisyyden kaipuu. Ja monesti vanhemman suoma hetki juuri ennen nukahtamista rauhallisesti päivän aikana tapahtuneista asioista tai lapsen itsensä mielessä askarruttavien asioista jutellen tuo sen kaivatun rauhallisuuden sekä läheisyystankkauksen unille. Kun kerran pikkusisaruksen on saanut rauhallisesti levolle, niin silloin avautuu se kahdenkeskinen ajanjakso isommalle lapselle. Pieni tovi yhdessäoloa, äidin läheisyyttä, salaisuuksien sipisemistä - ei se sen enempää vaadi. Pienihän lapsesi vielä on.

[QUOTE="essi";26418290]tutulta kuulostaa, paitsi että meillä ei kyllä ole mitään showta asian tiimoilta. Lapsi ei vaan nuku.
Aina ollut vähäuninen.
Ap:n tapauksessa voi olla kyse, ettei lapsi saa tarpiiksi läheisyysaikaa vanhemoien kanssa. Ainakin tuossa esimerkkipäivässä on koko ajan puuhaa. Tietty voi olla, että se oli vaan poikkeus.[/QUOTE]Nämä ovat juuri tämän palstan tyypillisiä haistapaska -neuvoja. Yksi sanoo, ettei lapsen päivässä ole ollut tarpeeksi toimintaa ja kun ap. osoittaa, että on sitä ollut, niin toinen sanoo, ettei ole ollut tarpeeksi läheisyyttä.

Tosi asiassa TERVE lapsi ja aikuinenkin kestää vaihtelevassa määrin touhua ja vähemmän touhua ja enemmän tai vähemmän läheisyyttä ilman että yöuni siitä häiriintyy. Mitään läheisyyksiä ja riittäviä määriä aktiviteetteja kun ei voi minuutin tarkkuudella mitata.

Itse olen ollut univammainen lapsesta asti, juuri ap:n lasten kaltainan - ja itselläni on tällä hetkellä eskariin menijä, joka tätä kirjoittaessakin valvoo ja on ollut huono nukkuja vauvasta asti. Näiden vuosien aikana on kokeiltu yhtä jos toista temppua ja konstia joka lähtöön. On nukutettu viereen - ei nuku - jolloin suuri yleisö on sanonut, että lapsi on opetettu nukutukseen. On lopetettu nukuttaminen viereen - ei nuku - jolloin suuri yleistö on ollut sitä mieltä, että lapsi ei nuku läheisyyden/pelkojen/ym. johdosta. On ollut touhukkaita päiviä - ei nuku - tällöin on sanottu, että touhua on ollut liikaa. On pidetty tosi tylsiä päivä - ei nuku - ja ohjeet ovat olleet, että sen siitä saa, kun lapselle ei tarjota virikkeitä.

Ainoa mihin en ole suostunut ylläpitämään on se, että illalla kehitellään arestipenkkejä ja rangaistuksia. Sitäkin tuli hulluuksissa joskus kokeiltua ja aiheutti niin järjettömät ahdistuksen, että vähemmästäkin nukkumisesta tulee vittumainen kokemus. Ajatelkaapa nyt itse, että teitä itseänne rangaistaisiin siitä, ettei uni tule???!!!!

Totuus on se, että mikään ei auta, paitsi enkä jonkin verran se, että päiväunet jäivät nyt lopullisesti pois loma päiväkodista alkoi ja menee eskariin syksyllä.

Ap:lle voimia!

...Se että muitakin huonosti nukahtavia/nukkuvia lapsia on. Kiitos tästä keskustelusta, pelkästään se että tietää että muidenkin lapsilla voi olla samanlaisia ongelmia helpottaa. Että vaikka on tehnyt niin ja näin lopputulos on sama, lapsi valvoo yhteentoista sängyssään (vaikka pikkuveli on jo kahdeksan jälkeen nukahtanut omin nokkineen samaan huoneeseen). Ja tuokin vielä, että oli virikkeiden/liikunnan määrä päivällä suuri/pieni tai tilanne mikä tahansa, uni ei vain tule. Aamulla kuitenkin tikkana pompataan ylös. Ensi viikolla alkaa eskari ja koko kesä mennyt pienessä univajeessa joten jännittää miten lapsi jaksaa? Tsemppiä siis kaikille jotka tunnistavat mistä todella on kyse (ei siis temputtelusta tai kurin vähyydestä tms.)!

[QUOTE="huh";30164779]...Se että muitakin huonosti nukahtavia/nukkuvia lapsia on. Kiitos tästä keskustelusta, pelkästään se että tietää että muidenkin lapsilla voi olla samanlaisia ongelmia helpottaa. Että vaikka on tehnyt niin ja näin lopputulos on sama, lapsi valvoo yhteentoista sängyssään (vaikka pikkuveli on jo kahdeksan jälkeen nukahtanut omin nokkineen samaan huoneeseen). Ja tuokin vielä, että oli virikkeiden/liikunnan määrä päivällä suuri/pieni tai tilanne mikä tahansa, uni ei vain tule. Aamulla kuitenkin tikkana pompataan ylös. Ensi viikolla alkaa eskari ja koko kesä mennyt pienessä univajeessa joten jännittää miten lapsi jaksaa? Tsemppiä siis kaikille jotka tunnistavat mistä todella on kyse (ei siis temputtelusta tai kurin vähyydestä tms.)![/QUOTE]

Meillä tuo sillon 4v kun kommentoin,syö melatoniinia. Uni tuli aina vain vaikeammin ja alkoi hoidossa olla ongelma univajeisen kanssa. Nyt menee kouluun ja ilman pilleriä nukahtaa joskus klo 23 eikä se todellakaan toimi niin. Herää aina kuitenkin suht aikasin joten unta otetaan illasta niin että saa riittävästi. On sellainen lapsi että tarvitsee sen selkeän rytmin,oli arki tai loma. Ja riittävän rauhoittumisajan illalla ennen sänkyyn menoa.

Kaikilla ei uni tule tuosta noin vain. Itse olen ollut lapsesta asti sellainen. Sen muistan, kun äiti oli vihainen, kun saatoin käydä juomassa tai vessassa vielä puolenyön jälkeen. Ei vain väsyttänyt. Kouluiässä lukioon asti, mutta oli tapana lukea kirjoja yömyöhään, kun oli rauhallista eikä väsyttänyt. Monesti tuli valvottua koko yökin nuorena, kun ei väsyttänyt eikä oikeastaan seuraavana yönäkään uni tullut sen kummemin.

Nyt aikuisena on epäsäännöllinen vuorotyö ja unet mitä sattuu. Usein nukun todella vähän varsinkin aamuvuoroviikkoina, mutta ei mulla päivisin väsytä. Aamulla toki hirmu väsymys, kun pitää herätä, mutta se menee ohi, kun nousee ylös aamutouhuille.

Kaikki ei ole samanlaisia ja jotenkin järkyttävää, että lapsille unilääkkeitä aletaan syöttään. Mikä ihmeen laki se on, että nukkumassa pitää olla klo 21? Kaikki ei tarvitse esim. unta, ravintoa tai liikuntaa samaa määrää. Toisille riittää vähempi.

Stoppi tietysti kaikenmoiseen huuteluun ja passauttamiseen yöllä, mutta kaikki eivät saa aikaisin unta.

Yhteistyössä