Valitettava totuus on se, että jokainen teini, joka saa yöpyä kaverillaan, saa myös juotuaan vanhemmiltaan salaa jos haluaa. Itseasiassa voivat tulla juomingeilta kotiin tai vanhemmat hakea ilman että tajuavat (kyllä vaan, tätä olen nähnyt tyttäreni kaveripiirissä, edes itse en ole tajunnut tytön kaverin olevan humppelissa).
Oletan, että oma tyttäreni ei ole vetänyt kännejä, kuten on kertonut, mutta varmaksi en tietenkään voi tietää. Muutama viikko sai luvan lähteä "ryyppäämään" ja suostuin ostamaan, jopa yhden siiderin (joka palasi kotiin lähes koskemattomana) ja koko sen ajan kun tyttö oli kavereiden kanssa soiteltin puolin ja toisin.
Meillä e tarvitse lähteä salaa ryyppäämään, sillä haluan tietää missä tyttö on ja mitä tekee ja että kaikki on ok. Jos pitää salaa ryypätä ja tulee hätä, ei sitä välttämättä vanhemmille halua soittaa, ettei "jää kiinni".
Ryyppy juomia en suostu ostamaan omalle lapselle (yksi siideri on asia erikseen) en nyt, enkä ennen kuin on 18-vuotias. En aikoinaan ostanut teini-ikäiselle veljellenikään, kun oli tyttäreni ikäinen. Mutta kuten päästin veljenikin bileisiin, päästän myös tyttäreni. Ainoa ehto on se, että tiedän missä ne pidetään ja puhelimeen vastataan kun soitan, muutoin haetaan takaisin kotiin.
Mitä omalta muksultani olen kuullut, niin yhdenkään vanhemmat ei niitä alkoholeja osta ja juomia löytyy niin oluesta koskenkorvaan, eli jostain löytyy täysi-ikäiset hakijat.
Ja mikä on pelottavaa, on se, että tosiaan sielä heiluu ne teinit (joiden vanhemmat ei osta, ei hyväksy juomista ja joilta juodaan salaa) kossupullojen kanssa perjantaisin.
En todella halua sitäkään, että vasta kun kotoota lähdetään, niin alkaa se kokeilu, sillä on tullut sitäkin nähtyä, kun kotona on ollut tiukakakin tiukemmat säännöt ja sitten on lähtenyt lapasesta...kun on vapaus koittanut.