Siis syödäänkö teillä oikeesti MAKARONIMÖSSÖÄ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anis Nin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25969341]Ahvenfile ei kyllä sovi pastan kanssa..[/QUOTE]

Sillä makuasioissa kannattaa olla ehdoton ja esittää oma totuus ainoana mahdollisena?

Ahvenfile on minusta erinomaista _myös_ pastan kanssa. Ei tietenkään paistettuna, vaan esimerkiksi sitruunamarinoituna ja lisättynä (siten että ehtii juuri kypsyä) pitkään haudutettuun, vaikkapa tomaattipohjaiseen ja esim. purjoa ja paprikaa sisältävään, kermalla rikastettuun kastikkeeseen.

Sillä makuasioissa kannattaa olla ehdoton ja esittää oma totuus ainoana mahdollisena?

Ahvenfile on minusta erinomaista _myös_ pastan kanssa. Ei tietenkään paistettuna, vaan esimerkiksi sitruunamarinoituna ja lisättynä (siten että ehtii juuri kypsyä) pitkään haudutettuun, vaikkapa tomaattipohjaiseen ja esim. purjoa ja paprikaa sisältävään, kermalla rikastettuun kastikkeeseen.

Sori, unohtui sana "minusta". Mut ehkä johtuu siitä, että itse en käytä pastaa ns. lisukkeena perunan tai riisin sijaan, vaan pasta-ruoka on kokonaisuus, siis kuten se valmistetaan Italiassa.

En olekkaan. Mutta omaan, henkilökohtaiseen, kenestäkään ulkopuolisesta tai palstalaisesta riippumattomaan ruokavaliooni vaikuttaa muutama seikka, joita noudatan, eikä makaronimössö sellaisenaan oikein sovi siihen, enkä näe erityistä tarvetta lähteä sitä versioimaankaan sopivaksi.

Perinteisillä ruokalajeilla on mielestäni myös kasvatuksellinen ja kulttuurinen arvo, joka on toki tois-sijainen, mutta silti itse tarjoilisin mielummin esim. tillilihaa.

Tärkeä kasvatuksellinen arvo on nähdäkseni myös yleisesti ennakkoluulottomalla asenteella: esim. että ymmärtää annoksen kelpo ravinnoksi, vaikkei sillä olisikaan vissiä nimeä - ja että sitäkin voi soveltaa ja avoimesti kokeilla.

Tai ainakin olis hyvä ymmärtää, ettei toisten ruokavaliosta tule vetää yleistäviä johtopäätöksiä suhteesta terveellisyyteen ja kasvisten käyttöön...

[QUOTE="Anne";25969349]Lohisuikaleita pannuun, pikainen paisto. Päälle kermaa ja vähän juustoa tai kermaa ja vettä+vehnäjauhoa. Keittyy aika nopeasti sakeammaksi, sitten sitruunaa, pippuria, suolaa ja tilliä.[/QUOTE]

Näin kannattaa toimia, jos haluaa tarjoilla lohensa erittäin puisevana. (Eikä se siis haittaa, mutta itse en kyllä pidä.)

[QUOTE="vieras";25969405]Risotto on ihan samanlaista "mössöä", makaronin sijasta on vaan riisiä.[/QUOTE]

Ei vaan suomalainen "risotto" ei ole kyllä risottoa nähnytkään vaan mössöä se on sekin.

Tärkeä kasvatuksellinen arvo on nähdäkseni myös yleisesti ennakkoluulottomalla asenteella: esim. että ymmärtää annoksen kelpo ravinnoksi, vaikkei sillä olisikaan vissiä nimeä - ja että sitäkin voi soveltaa ja avoimesti kokeilla.

Tai ainakin olis hyvä ymmärtää, ettei toisten ruokavaliosta tule vetää yleistäviä johtopäätöksiä suhteesta terveellisyyteen ja kasvisten käyttöön...

:D

[QUOTE="Anne";25969412]Ei vaan suomalainen "risotto" ei ole kyllä risottoa nähnytkään vaan mössöä se on sekin.[/QUOTE]

Ei saatana, määrittele suomalainen risotto.

[QUOTE="vieras";25969420]Ei saatana, määrittele suomalainen risotto.[/QUOTE]

Sellaista ei olekaan kuin suomalainen risotto. Risotto on italialainen ruokalaji, jota toki myös Suomessa valmistetaan.

Juu, siis näitä perusohjeita että jotain sapuskaa pannuun, paisto ja sitten joko kermaa tai ei päälle. Mutta millä tavalla ne on terveellisempiä tai esteettisempiä kuin vaikka joku makaronimössö? Ja edelleen, en ole makaronimössön puolestapuhuja mutta ei nämä vaihtoehdotkaan nyt kummoisia ole ;)

Kylläpä nyt ihmiset jksavat loukkaantua siitä etten kaipaa makaronimössöä ruokavaliooni, sill en pidä sitä erityisen terveellisenä, ja maailmassa on mielestäni houkuttelevampiakin eäterveellisyyksiä.

Toistaiseksi tänne ei ole ilmoittautunut kukaan, joka söisi pelkästään ja ainoastaan makaronimössöä, mistä voisikin sitten päätellä hänen ruokavalionsa koko sisällön, ja tehdä siitä johopäätöksiä. Mutta heti kun joku ilmoittaa makonimössön koko ruokavaliokseen, niin olen valmiina paheksumaan hänen kasvisten käyttöään!

[QUOTE="Anne";25969432]Mössö.[/QUOTE]

Tarkoitin siis sitä, että suomalaisten "risotto" tuppaa olemaan hemapaa, riisiä ja jauhelihaa. Eli ei risottoa ollenkaan, vaan mitä lie mössöä.

[QUOTE="Jenis";25969436]Juu, siis näitä perusohjeita että jotain sapuskaa pannuun, paisto ja sitten joko kermaa tai ei päälle. Mutta millä tavalla ne on terveellisempiä tai esteettisempiä kuin vaikka joku makaronimössö? Ja edelleen, en ole makaronimössön puolestapuhuja mutta ei nämä vaihtoehdotkaan nyt kummoisia ole ;)[/QUOTE]

Kaikki ruuathan voi tehdä hyvin tai huonosti, niin kastikkeet kuin mössötkin. Terveellisyyksiin en ota kantaa, enkä ole siitä niin tarkkakaan, niin kauan kuin ruuan kanssa tarjotaan kasviksia ja salaattia (meillä, muista viis).

[QUOTE="Anne";25969448]Tarkoitin siis sitä, että suomalaisten "risotto" tuppaa olemaan hemapaa, riisiä ja jauhelihaa. Eli ei risottoa ollenkaan, vaan mitä lie mössöä.[/QUOTE]

Onko ruotsalainen risotto mössöä?

Entä venäläinen? ranskainen? kiinalainen? koralainen?

[QUOTE="vieras";25969458]Onko ruotsalainen risotto mössöä?

Entä venäläinen? ranskainen? kiinalainen? koralainen?[/QUOTE]

Risotto on risottoa, mutta tuo edellä mainittu "risotto" eli makaronimössö jossa makaronin tilalla riisiä, ei kuullostanut kovin risotolta vaan mössöltä sekin.

No koita ymmärtää se, että kaikilla ei näin ole. :) Ei mun lapsuudessa mitenkään hifistelty vaan ihan perusruokaa lähinnä, toki juhlassa jotakin parempaa.

Mä tykkään kokkaalla erilaasia ruokia ja tehdä jotakin hienompaa ihan muutenki vain, mutta mä tajuan, että ei kaikkia tuollaanen kaikkia kiinnosta.
Myös mun lapsuudessani syötiin ihan perusruokia ja vain sunnuntaisin ja muina pyhinä hifisteltiin. Mä hifistelin muutaman vuoden, mutta sekin alkoi pidemmän päälle tympimään: juhlaruoka kun ei oikeastaan enää poikennut kuin juomien osalta arkiruuasta. Nykyisin tykkään tehdä arkisin perusmättöä ja hifistellä juhliin.

• Tykkää
Reactions: Ab Fab

Yhteistyössä