Siis syödäänkö teillä oikeesti MAKARONIMÖSSÖÄ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anis Nin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kylläpä nyt ihmiset jksavat loukkaantua siitä etten kaipaa makaronimössöä ruokavaliooni, sill en pidä sitä erityisen terveellisenä, ja maailmassa on mielestäni houkuttelevampiakin eäterveellisyyksiä.

Toistaiseksi tänne ei ole ilmoittautunut kukaan, joka söisi pelkästään ja ainoastaan makaronimössöä, mistä voisikin sitten päätellä hänen ruokavalionsa koko sisällön, ja tehdä siitä johopäätöksiä. Mutta heti kun joku ilmoittaa makonimössön koko ruokavaliokseen, niin olen valmiina paheksumaan hänen kasvisten käyttöään!

No hei haloo, kuka tässä nyt siitä loukkaantuu, ettet sä sitä halua syödä (älä huoli, en minäkään). Mä en vaan käsitä, että sitä piti ihan tänne palstalle asti tulla kummastelemaan oman ketjun kanssa. Tai edes kuvitella, että ko. makaronimössö on _aina_ vain ja ainoastaan makaronia ja jauhelihaa... ja ettei siihen voi vaikka kuulua kasvista jos jonkinlaista.

[QUOTE="vieras";25969405]Risotto on ihan samanlaista "mössöä", makaronin sijasta on vaan riisiä.[/QUOTE]

Sinä taidat puhua näistä suomalaisten rakastamista "risotoista", joissa pitkäjyväiseen riisiin sekoitetaan hunajamarinoituja broilerinsuikaleita tai jauhelihaa... Ne ovat kyllä samankaltaisia kuin tämä makaronimössö.

Oikea risotto sen sijaan, se on oikeasti hyvää.

[QUOTE="Anne";25969465]Risotto on risottoa, mutta tuo edellä mainittu "risotto" eli makaronimössö jossa makaronin tilalla riisiä, ei kuullostanut kovin risotolta vaan mössöltä sekin.[/QUOTE]

Kuinka vaikea on ymmärtää että siihen "mössöön" voi laittaa muitakin raaka-aineita?

Millä tavalla O M A S T A kasvatuksestani kertominen, ja itselleni uuden ilmiön ihmettely ja sen selventäminen kielii siitä, etten ymmärrä ihmisillä olevan erilaisia taustoja?

Olen tässä kertonut omista mielikuvistani (jotka kumpuavat omista lähtökohdistani) pyhää makaronimössöä kohtaan, en niinkään lähtenyt sormella osoittelemaan massoja.

Kyllä tuossa aloitusviestissäsi aika selkeästi osoittelet toisinsyöjiä sormella...

--ajattelen että lapsille tarjottava ruoka on osa kulttuuriamme, kasvatusta ja sivistystä, -- Jotenkin koko ajatus aikuisista ihmisistä syömässä (ja syöttämässä lapsilleen) MAKARONIMÖSSÖÄ taistelee pahasti tätä vastaan.

...mutta ehkä kirjoittamasi näyttää pahemmalta kuin mitä oli ajatuksesi.

Siis mikä on "virallista" ruokaa?? Minä en tee juuri koskaan resepteistä, mutta käytän toki paljon kasviksia, ja vain vähäisessä määrin pastaa, riisiä yms. Mun ruokia ei varmaan löydä mistään listoista, mutta terveellisiä ne ovat. Ap vaikutat hieman kaavoihisi kangistuneelta, sallinet sanoa.

[QUOTE="Jenis";25969436]Juu, siis näitä perusohjeita että jotain sapuskaa pannuun, paisto ja sitten joko kermaa tai ei päälle. Mutta millä tavalla ne on terveellisempiä tai esteettisempiä kuin vaikka joku makaronimössö? Ja edelleen, en ole makaronimössön puolestapuhuja mutta ei nämä vaihtoehdotkaan nyt kummoisia ole ;)[/QUOTE]

Sinusta ehdotetut kalaruoat, valkoviinissä haudutetut äyriäispastat jne. eivät parempia kuin makaronimössö? Ok. No, makuasioista ei voi kiistellä. :)

[QUOTE="Anne";25969423]Ei sitä tiedä jos joku tykkää. Satuimpa kerran ostamaan alesta suikaleita enkä muuta niistä keksinyt/muistanut muunlaisia kalaohjeita, kastiketta kun oli joka tapauksessa tehtävä.[/QUOTE]

Tuossa tilanteessa ne suikaleet kannattaa laittaa ihan vikana valmiiseen kastikkeeseen. Kypsyvät hetkessä ja säilyttävät siten mehevyytensä. :) Ruskistus on ihan turhaa, ja pidempi kypsennys kuivattaa ja tekee kalasta (kuin kalasta) muutenkin puisevan.

[QUOTE="vieras";25969478]Kuinka vaikea on ymmärtää että siihen "mössöön" voi laittaa muitakin raaka-aineita?[/QUOTE]

Toki, mutta nyt ei ollut siitä kyse. Vaan aikaisempi kirjoitti että riisiä makaronin tilalle niin on risottoa.. epäilempä..

Pakko kertoa meidän perheestä, kun kerran tähän otsikkoon sopii:

Oon vastahakoisesti tehnyt lapsille makaronilaatikkoa aina toisinaan. Syksyllä oli tilanne, että lapsilla oli niin kamala nälkä, että eivät olisi tietenkään jaksaneet odottaa kun laatikko on uunissa kuitenkin lähes tunnin. Hätäratkaisuksi lasten kiljuvaan nälkään tosiaan annoin heille tätä välivaihetta eli makaronia ja jauhelihaa, mutta tein kyllä siitä jauhelihaosuudesta paistinpannulla kermalla ja mausteilla kastikemaisen. Ja kas kummaa! Tämäpä oli lasten mielestä jotain aivan ihanaa!

Ja nykyään kun saavat kerran kuussa sitä makaronilaatikkoa niin arvatkaa vaan, mitä ilmoittavat tahtovansa syödä: "sitä välivaihetta".

Eli jippiiii, mun lapset kuuluu makaronimössölapsiin!!

[QUOTE="vieras";25969458]Onko ruotsalainen risotto mössöä?

Entä venäläinen? ranskainen? kiinalainen? koralainen?[/QUOTE]

Toistan: risotto on italialainen ruokalaji, EI venäläinen, ranskalainen, kiinalainen, korealainen, suomalainen. Siinä käytetään ihan omanlaista riisiä, ja lopputulos on miltei puuromainen.

Tuossa tilanteessa ne suikaleet kannattaa laittaa ihan vikana valmiiseen kastikkeeseen. Kypsyvät hetkessä ja säilyttävät siten mehevyytensä. :) Ruskistus on ihan turhaa, ja pidempi kypsennys kuivattaa ja tekee kalasta (kuin kalasta) muutenkin puisevan.

En ruskistanut niitä, heitin pannulle ja käänsin samantien ja lisäsin muut. En ole kovin tottunut kalan valmistaja joten varmuuden vuoksi niin kuin nunnalla nän...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25969466:
Myös mun lapsuudessani syötiin ihan perusruokia ja vain sunnuntaisin ja muina pyhinä hifisteltiin. Mä hifistelin muutaman vuoden, mutta sekin alkoi pidemmän päälle tympimään: juhlaruoka kun ei oikeastaan enää poikennut kuin juomien osalta arkiruuasta. Nykyisin tykkään tehdä arkisin perusmättöä ja hifistellä juhliin.

Tai hifistellä ruokahaastetta varten. :D Pakko myöntää, että ei olisi tullut tehtyä osso bucoa ilman viime viikon haastetta. Onneks tein koska se oli todella hyvää!

[QUOTE="heips";25969487]Sinusta ehdotetut kalaruoat, valkoviinissä haudutetut äyriäispastat jne. eivät parempia kuin makaronimössö? Ok. No, makuasioista ei voi kiistellä. :)[/QUOTE]

Pakko kommentoida tätä: äyriäisiä sen paremmin kuin pastaakaan ei hauduteta, menevät tyystin pilalle.

[QUOTE="vieras";25969524]Vittuako sinä minulle angstaat?

Lue, ja ymmärrä tekstisi mitä luet. saatana.[/QUOTE]

Lue sinäkin, kenties ymmärrät. Osaan sanoa saman ilman kirosanoja =)

[QUOTE="Anne";25969457]Kaikki ruuathan voi tehdä hyvin tai huonosti, niin kastikkeet kuin mössötkin. Terveellisyyksiin en ota kantaa, enkä ole siitä niin tarkkakaan, niin kauan kuin ruuan kanssa tarjotaan kasviksia ja salaattia (meillä, muista viis).[/QUOTE]

Niin. Eli tämä koko keskustelu on ihan absurdi - yksi mössö ei ole sen parempi tai pahempi kuin toinen ;)

Kyllä tuossa aloitusviestissäsi aika selkeästi osoittelet toisinsyöjiä sormella...

...mutta ehkä kirjoittamasi näyttää pahemmalta kuin mitä oli ajatuksesi.

Koko sana "makaronimössö" on palstalta oppimani. Aluksi luulin että kyse on yksittäisen kirjoittelijan ruokatottumuksista ja hänen keksimästään termistä, mutta tuolla toisessa ketjussa kävi tänään ilmi, että ruokalaji on laajemminkin tunnettu. Itse olen tosiaan vastaavaa ruokaa nähnyt livenä vain opiskelijakämpän keittiössä ja sieltä jääneet mielikuvat eivät kyllä olleet edukseen tälle herkulle.

No kyllä taas on niin Porvoosta että oksat pois.

Miten uunissa paistaminen, ja mahd. munamaidon lisääminen tekee jauheliha/makaronisekoituksesta oikeampaa ruokaa, kuin pelkkä sekoitettu, keitetty makaroni sekä paistettu jauheliha? :laugh:

syödään koska lapset tykkää eniten siitä ja on nopea, makaroonilaatikko ei uppoo... pikku porkkanoita tai salaattia kaveriks ni hyvin maistuu ja on riittoisaa, joskus jos on vara niin teen sulatejuusto kastikkeen jauhelihaan ja sekin maistuu...

Eli jippiiii, mun lapset kuuluu makaronimössölapsiin!!

cotc4.jpg

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
[QUOTE="heips";25969538]Tiedän sen kyllä. Haudutus oli väärä termi.[/QUOTE]

Joo, okei. Ylikypsät äyriäiset ovat karmeita, liikaa keitetystä pastasta puhumattakaan. Sen osaan vaikka silmät kiinni, niin sanotusti, mutta äyriäisten kanssa saa olla tosi tarkkana, etteivät sitkisty. Mutta onnistuu, kun keskittyy.

[QUOTE="heips";25969487]Sinusta ehdotetut kalaruoat, valkoviinissä haudutetut äyriäispastat jne. eivät parempia kuin makaronimössö? Ok. No, makuasioista ei voi kiistellä. :)[/QUOTE]

No noin ravitsemuksellisesti vaikkapa valkoviinissä haudutettu kampasimpukka ei liene sen kummoisempi, vähän riippuen mitä siinä mössössä on tai minkä kanssa se syödään? Mun pointti oli lähinnä se, että arjen pikaruuat ei yleensä ole kovin kummoisia tai toinen toistaan parempia. Meillä tosin ei syödä makaronimössöä sen enempää kuin kampasimpukoitakaan, mutta en tajua tämmöistä oumaigaad MAKARONIMÖSSÖÄ-keskustelunaloituksia lainkaan.

Joo, okei. Ylikypsät äyriäiset ovat karmeita, liikaa keitetystä pastasta puhumattakaan. Sen osaan vaikka silmät kiinni, niin sanotusti, mutta äyriäisten kanssa saa olla tosi tarkkana, etteivät sitkisty. Mutta onnistuu, kun keskittyy.

Näinhän se on. Kampasimpukoiden kanssa olen mokannut pari kertaa, kun haluaa sen kauniin paistopinnan, mutta ei sitkeyttä... Tekemällä onneksi oppii.

Ja juu, ylikypsä pasta on kyllä karmeaa. Oli kyseessä sitten makaroni, spagetti, penne tai mikä hyvänsä.

Yhteistyössä