Siis syödäänkö teillä oikeesti MAKARONIMÖSSÖÄ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anis Nin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lue sinäkin, kenties ymmärrät. Osaan sanoa saman ilman kirosanoja =)

"Ei vaan suomalainen "risotto" ei ole kyllä risottoa nähnytkään vaan mössöä se on sekin."

Minä kysyin ylläolevan tekstin esittäjille kysymyksen;

Määrittele suomalainen risotto?

Pura kaikki agressiosi tämän kyseisen tekstin kirjottajalle, älä minulle.

Onko se jokin saavutus kun ei kiroile?

Koko sana "makaronimössö" on palstalta oppimani. Aluksi luulin että kyse on yksittäisen kirjoittelijan ruokatottumuksista ja hänen keksimästään termistä, mutta tuolla toisessa ketjussa kävi tänään ilmi, että ruokalaji on laajemminkin tunnettu. Itse olen tosiaan vastaavaa ruokaa nähnyt livenä vain opiskelijakämpän keittiössä ja sieltä jääneet mielikuvat eivät kyllä olleet edukseen tälle herkulle.

Joo, mäkin söin kerran kamalaa lohikeittoa ja sit tulin palstalle ihmettelemään, että syökö ihmiset oikeasti sitä?? ja syöttää vielä lapsilleen.

[QUOTE="Jenis";25969544]Niin. Eli tämä koko keskustelu on ihan absurdi - yksi mössö ei ole sen parempi tai pahempi kuin toinen ;)[/QUOTE]

No onhan tämä hyvä ja ajankohtainen keskustelu niille, joilla ruoka sisältää minimaalisesti kasviksia, muista ei ole tietoakaan ja salaattikin kuuluu vain juhlahetkiin. Muille sanoisin että tämä on ihan turhaa, koska se mitä ruoka sisältää, oli se kuinka lihottavaa tai epäterveellistä tahansa, niin ei se voi silloin tällöin olla paha kun kera on kuitenkin paljon kasviksia.

[QUOTE="Jenis";25969569]No noin ravitsemuksellisesti vaikkapa valkoviinissä haudutettu kampasimpukka ei liene sen kummoisempi, vähän riippuen mitä siinä mössössä on tai minkä kanssa se syödään? Mun pointti oli lähinnä se, että arjen pikaruuat ei yleensä ole kovin kummoisia tai toinen toistaan parempia. Meillä tosin ei syödä makaronimössöä sen enempää kuin kampasimpukoitakaan, mutta en tajua tämmöistä oumaigaad MAKARONIMÖSSÖÄ-keskustelunaloituksia lainkaan.[/QUOTE]

Kyllä vain kala ja äyriäiset ovat terveellisempiä kuin jauheliha.

Ja mistään mössöstähän nyt ei ollut kyse, vaan terveellisemmistä ateriavaihtoehdoista makaronimössöille, kun joku niitä kaipaili.

[QUOTE="heips";25969574]Näinhän se on. Kampasimpukoiden kanssa olen mokannut pari kertaa, kun haluaa sen kauniin paistopinnan, mutta ei sitkeyttä... Tekemällä onneksi oppii.

Ja juu, ylikypsä pasta on kyllä karmeaa. Oli kyseessä sitten makaroni, spagetti, penne tai mikä hyvänsä.[/QUOTE]

Ah, rupesi tekemään mieli kampasimpukoita, jos vaikka pääsiäiseksi laittais, kun ne ovat aika arvokkaita.. Eikös ne valmistu hyvin nopeasti? En ole tehnyt kuin pari kertaa muistaakseni?

[QUOTE="vieras";25969585]"Ei vaan suomalainen "risotto" ei ole kyllä risottoa nähnytkään vaan mössöä se on sekin."

Onko se jokin saavutus kun ei kiroile?[/QUOTE]

Ja mistä edelläoleva oikein lähti? Unohdit sen. Minua aikasempi puhui siitä, kuinka mössöstä(hemapa/sipuli+jauheliha+makaroni+kerma?) tulee risottoa kun vaihtaa makaronin riisiin....

[QUOTE="vieras";25969585]"Ei vaan suomalainen "risotto" ei ole kyllä risottoa nähnytkään vaan mössöä se on sekin."

Onko se jokin saavutus kun ei kiroile?[/QUOTE]

Suo anteeksi, jos hermostutin, halusin vain täsmentää, missä risotosta on kysymys.

Mielestäni ei ole asiallista kiroilla nettipalstoilla, kuulunee myös ns. netikettiin. En koe, että siihen on mitään syytä, varsinkaan, kun asia ei ole kiivastumisen arvoinen.

Kaikkea hyvää =)

[QUOTE="heips";25969631]Joo, todella pikainen paisto kuumalla pannulla, menee helposti yli. Ja pakasteet ensin sulatetaan ja pyyhitään kuivaksi talouspaperilla.[/QUOTE]

Suurkiitos =)

[QUOTE="mmmm";25969587]Joo, mäkin söin kerran kamalaa lohikeittoa ja sit tulin palstalle ihmettelemään, että syökö ihmiset oikeasti sitä?? ja syöttää vielä lapsilleen.[/QUOTE]

Vastausmäärästä päätellen tämä oli ihan oikea paikka ottaa selvää asiasta. Että onko tää siis oikeesti joku ruoka, jota ihmiset syö. Ja ilmeisesti se on.

Lapset otin esiin tässä sen, että mun korviini makaronimössö kuulostaa suunnilleen samalta, kuin että joku keittäis perunoita, ja heittäis päälle purkillisen tonnikalaa, sen sijaan että tekisi uuniperunoita tonnikalatäytteellä. Molemmat vaikuttavat ruuilta, joita itse voisin yksin syödä jossain erityisolosuhteissa, mutten tarjoaisi kenellekkään muulle, ellei nälkäkuolema uhkaisi.

Vastausmäärästä päätellen tämä oli ihan oikea paikka ottaa selvää asiasta. Että onko tää siis oikeesti joku ruoka, jota ihmiset syö. Ja ilmeisesti se on.

Lapset otin esiin tässä sen, että mun korviini makaronimössö kuulostaa suunnilleen samalta, kuin että joku keittäis perunoita, ja heittäis päälle purkillisen tonnikalaa, sen sijaan että tekisi uuniperunoita tonnikalatäytteellä. Molemmat vaikuttavat ruuilta, joita itse voisin yksin syödä jossain erityisolosuhteissa, mutten tarjoaisi kenellekkään muulle, ellei nälkäkuolema uhkaisi.
Tuo viimeinen lause on turhaa liioittelua, ei kannata tähän nälkäkuolemaa kyllä sotkea.

Mä oon tehny risottoa niin, että ensin kattilas öljys kuullotan sipulia ja risottoriisiä. Sitte lisään sekaan pari desiä valkoviiniä ja vettä tarpeen mukaan. Mausteeksi esim. suolaa ja mustapippuria. Kypsennän riisin ja lisään sekaan vaikka tonnikalaa. Päälle parmesaanilastuja.

[QUOTE="heips";25969642]Googlesta löytyy myös hyviä ohjeita maustamiseen ja/tai lisukkeisiin. Kannattaa kurkkia. :)[/QUOTE]

Okei, kiitti! Olen syönyt Ranskassa aivan taivaallisia kampasimpukkavartaita.. Ne suorastaan sulivat suussa! Jospa sitä rohkenisi kokeilla uusia reseptejä nyt, nami nami.

[QUOTE="vieras";25969648]Tuo viimeinen lause on turhaa liioittelua, ei kannata tähän nälkäkuolemaa kyllä sotkea.[/QUOTE]
Peesi.

Ottaa nyt kyllä jotenkin tiukille tämä aihe ap:lla tai sitten koko juttu on vain provo. Ei mua ainakaa häiritte pätkääkään vaikkei ap tekisi mitää mössöruokia, mutta asenteensa on jotenkin ylimielinen.

Eikä mua kyllä häiritte sekää pätkääkää, että joku ei ymmärrä kaikkia meidän ruokia.

• Tykkää
Reactions: Sanna80
Meillä miehen ja lasten lempiruoka on ruskistettu jauheliha+makaroni -mössö. Mies ei halua että siihen lisätään mitään mausteita, edes suolaa. No sitä syövät sitten, yök!

Tai hifistellä ruokahaastetta varten. :D Pakko myöntää, että ei olisi tullut tehtyä osso bucoa ilman viime viikon haastetta. Onneks tein koska se oli todella hyvää!
Jep, ruokahaasteeseen hifistely on kivaa. Senkin hifistelyn tosin voi tehdä sunnuntaisin. Mä huomasin aikoinaan, että jos joka päivä syö kuin hyvässä ravintolassa, niin alkaa olla vaikea keksiä mitään erityistä sapuskaa juhlapäiviin. Nykyisin hyvin harvoin teen esim konjakki-, punaviini- tai madeirakastiketta arkena, sunnuntaisin voin tehdäkin. Olen oppinut taas arvostamaan sitä, että pyhä- ja juhlapäivien ruoka on erilaista kuin arkiruoka.

[QUOTE="mona";25969710]Meillä miehen ja lasten lempiruoka on ruskistettu jauheliha+makaroni -mössö. Mies ei halua että siihen lisätään mitään mausteita, edes suolaa. No sitä syövät sitten, yök![/QUOTE]

Tiedätkö, myös mun normaalisti monipuolisesti syövä ja tarvittaessa kunnianhimoisestikin kokkaava mies himoitsee tätä välillä (atitaa kyllä suolan sentään lisätä): Se tuo kuulemma hänen mieleensä trangian ja retkiolosuhteet: esim. nuoruuden festarit. :D

Nostalgiaruoka siis! Lisäarvo se sekin on.

Tässä tullut mössöä puolustettua urakalla, vaikken sitä edes ole kovin kauaa tuntenut: Tyttären ollessa alakouluikäinen tuli kerran kaverin luota ja kehui syöneensä siellä maailman parasta makaronipataa. Mä sit soitin kaverin äidille että mitä ihmettä se on siellä tarjoillut, ja tota makaronimössöähän se! :) Vähäkö mä ihmettelin, mutta kyllä sitä on sen jälkeen tullut siloin tällöin tehtyä - on tyttären herkkuruokia vieläkin, vaikka alkaa olla jo nuori aikuinen.

(Kulinaristilapsina me aikoinaan herkuttelimme aina makaronilaatikkopäivinä etanoilla, eli pihistettiin keitettyjä makaroneja ennen kuin äiti ehti laittaa ne sinne makaronilaatikkoon, ja sitten syötiin suolan ja voin kanssa... Tätä en kyllä enää söis, alkaa olla liian hifistelyä mun makuun nää tällaiset etanat ja äyriäiset ;) )

Heh, meillä tuota kutsutaan " keskeytetyksi".
harvemmin syödään, vaikka mies usein kun makaroonilaatikkoa teen kysyy että eiks voitais syödä se tollein. Lapsetkin tykkää, ja munkin mielestä ihan ok, tykkään kuitenkin himpun verran enempi makaronilaatikosta joten harvoin susotun " keskeyttämään".

" Ei vitsi mä oon nyt jotenki parempi - ääh, kun en tiedä mikä ihme on joku mössö... Siis tajuutsä??!! Daa, makaronimössö, mä en kyllä sellaista suostu syömään, tai tekemään - kun makaronilaatikko on paljon parempaa! Hei tajuutsä? Varmaan jotain köyhien sapuskaa, siis vittu joo.."

Meillä syödään useinkin, koska se on lasten lemppariruokaa, takuuvarmasti syövät sitä. Minä tosin teen vähän erilaisia variaatioita, yleisin on makaroni, jauhelihaa ja he-ma-po. Viimeksi tein makaronia, jauhelihaa ja valkosipuli-tomaattisosetta. Joskus vippaan joukkoon purkin ruokakermaa, elikkä helppo ruoka, josta voi tehdä monenlaisia variaatioita.

Sitä syödään siksi, että tykkäämme siitä. Koulutuksen puolesta osaan tehdä monenlaasia ruokia, mutta joskus sitä vain haluaa jotakin yksinkertaasta ruokaa.

Mä ihmettelen tuota sun ihmettelyäs...

Sama homma.
Se on vähän sellainen "perinneruoka" mulle, koska mun oma äiti ei ollut mikään ruuanlaittaja ja tää on jäänne lapsuudesta.

Yhteistyössä