Keittiönoita
Kauan sitten - ennen nettiaikaa - mulla oli ystävä, joka tiesi mun saapuvan kotiin viimeistään klo 18:30. Ja joka helvatin ilta puhelin (kännyköistä ei oltu vielä kuultukaan ) soi klo 18:30 ja ystäväni kertoi tunnin ajan, mitä hänen kaikki kuusi lastansa oli päivän aikana tehnyt. Myös sen, minkä väristä kakkaa olivat nuorimmat vaippaan väsänneet. Se oli hänelle tärkeää silloin. Nykyisin tuon voi kertoa Facecookissa eikä kukaan joudu seisomaan piuhan jatkeena kuuntelemassa. Jokainen voi lukea tai olla lukematta. Ja valita, milloin lukee.Minä en usko, että olet Facebook-päivityksissä sellainen monotoninen omasta navasta jauhaja kuin millainen minulla on mielessä.
Onko kukaan kieltänyt ketään kertomasta, millainen päivä on ollut? Eikö se ole itsestään selvää, että todellisia ystäviä kiinnostaa, mitä ystävälle milloinkin kuuluu?
Mutta... äh, turha tätä on kai jatkaa, jos ei ymmärrä mitä tarkoitan niin sitten ei ymmärrä. Mikään tästä ei tarkoita, ettäkö lihakeitosta puhuminen olisi kauhea faux pas ja lapsien mainitseminen puuduttavan tylsää. Pelkästään sitä, että liika on liikaa.
Facebook tiedotuskanavana... no mikä ettei, vähän kliinistä minun makuuni mutta mikäs siinä jos sen sellaisena näkee. Siinä tapauksessa kyllä ihmettelen, mistä kaikesta jotkut ihmiset näkevät tärkeäksi antaa julkisia tiedotteita.
Mitenkäs muuten sellainen Facebookin käyttäjä, joka jatkuvasti mainostaa ja piilomainostaa omaa firmaansa tai blogiansa, kerjää ääniä eri äänestyksissä, kertoo uusista nettikauppaan tulleista tavaroista ja alennusmyynneistä, mankuu jatkuvasti että PLIIS käykää mun nettisivuilla ja PLIIS painakaa like-nappulaa ja kertokaa kavereillenne mun uudesta bisneksestä? Onko ärsyttävää? Ja huom, tämä siis ihan kavereille henkilökohtaisessa Facebookissa, eikä firman "virallisella" Facebook-sivulla. Ja nämä asiat tosiaankin ovat kertojansa elämässä tärkeitä. Onko liika kuitenkin liikaa?
Nyt on pakko kysyä, onko sulla FB-kaverilistallasi muitakin kuin niitä, jotka oikeasti ovat sun ystäviäsi? Tai joita olet edes tavannut irl ja joita haluat jatkossakin tavata irl? Mä ymmärrän tietynlaisen ärtymyksen jonkin FB-kirjoituksista, jos se kirjoittajakin on merkityksetön. Mutta sellaisenhan voi aina kaverilistaltaan poistaa.