Facessa ihmisillä ihana elämä?

  • Viestiketjun aloittaja "bambam"
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Minä en usko, että olet Facebook-päivityksissä sellainen monotoninen omasta navasta jauhaja kuin millainen minulla on mielessä.

Onko kukaan kieltänyt ketään kertomasta, millainen päivä on ollut? Eikö se ole itsestään selvää, että todellisia ystäviä kiinnostaa, mitä ystävälle milloinkin kuuluu?

Mutta... äh, turha tätä on kai jatkaa, jos ei ymmärrä mitä tarkoitan niin sitten ei ymmärrä. Mikään tästä ei tarkoita, ettäkö lihakeitosta puhuminen olisi kauhea faux pas ja lapsien mainitseminen puuduttavan tylsää. Pelkästään sitä, että liika on liikaa.

Facebook tiedotuskanavana... no mikä ettei, vähän kliinistä minun makuuni mutta mikäs siinä jos sen sellaisena näkee. Siinä tapauksessa kyllä ihmettelen, mistä kaikesta jotkut ihmiset näkevät tärkeäksi antaa julkisia tiedotteita.

Mitenkäs muuten sellainen Facebookin käyttäjä, joka jatkuvasti mainostaa ja piilomainostaa omaa firmaansa tai blogiansa, kerjää ääniä eri äänestyksissä, kertoo uusista nettikauppaan tulleista tavaroista ja alennusmyynneistä, mankuu jatkuvasti että PLIIS käykää mun nettisivuilla ja PLIIS painakaa like-nappulaa ja kertokaa kavereillenne mun uudesta bisneksestä? Onko ärsyttävää? Ja huom, tämä siis ihan kavereille henkilökohtaisessa Facebookissa, eikä firman "virallisella" Facebook-sivulla. Ja nämä asiat tosiaankin ovat kertojansa elämässä tärkeitä. Onko liika kuitenkin liikaa?
Kauan sitten - ennen nettiaikaa - mulla oli ystävä, joka tiesi mun saapuvan kotiin viimeistään klo 18:30. Ja joka helvatin ilta puhelin (kännyköistä ei oltu vielä kuultukaan ) soi klo 18:30 ja ystäväni kertoi tunnin ajan, mitä hänen kaikki kuusi lastansa oli päivän aikana tehnyt. Myös sen, minkä väristä kakkaa olivat nuorimmat vaippaan väsänneet. Se oli hänelle tärkeää silloin. Nykyisin tuon voi kertoa Facecookissa eikä kukaan joudu seisomaan piuhan jatkeena kuuntelemassa. Jokainen voi lukea tai olla lukematta. Ja valita, milloin lukee.

Nyt on pakko kysyä, onko sulla FB-kaverilistallasi muitakin kuin niitä, jotka oikeasti ovat sun ystäviäsi? Tai joita olet edes tavannut irl ja joita haluat jatkossakin tavata irl? Mä ymmärrän tietynlaisen ärtymyksen jonkin FB-kirjoituksista, jos se kirjoittajakin on merkityksetön. Mutta sellaisenhan voi aina kaverilistaltaan poistaa.
 
[QUOTE="aapee";25715737]En tiedä miksi edes aloin tätä täällä selittämään... ettehän te edes tiedä mitä on ASIA. Sellaista se on, kun päivät kuluu varpaankynsiä lakatessa. Välillä ottaa niistä kuvia ja päivittää naamaan. Se on kai sitten jonkun mielestä sitä ASIAA.[/QUOTE]


No kerro mikä on se ASIA?
Ja kerro ketä sen lopulta määrittelee mikä on sitä oikeaa asiaa mitä saa/voi/kuuluu facebookissa päivittää?

Oikeasti sun tärkeä ei ole mun tärkeä, niin se vaan tässä elämässä menee. Niinkuin Keittis sanoi, jokainen elää eri vaihettaa ja erilaisilla elämänkokemuksilla omaa elämäänsä. Facebook on myös niin monisyinen paikka, että jokaisella on ihan omat syynsä siellä olla ja touhuta. Päivitykset myös sen mukaan. Se nyt vaan on niin, et jokainen pyörii siellä omien tarpeidensa mukaan, ei kavereiden!
 
.............
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25716828:
Nyt on pakko kysyä, onko sulla FB-kaverilistallasi muitakin kuin niitä, jotka oikeasti ovat sun ystäviäsi? Tai joita olet edes tavannut irl ja joita haluat jatkossakin tavata irl? Mä ymmärrän tietynlaisen ärtymyksen jonkin FB-kirjoituksista, jos se kirjoittajakin on merkityksetön. Mutta sellaisenhan voi aina kaverilistaltaan poistaa.
Minun mielestäni se ei mene ihan noin yksinkertaisesti, että pelkästään livenä tuntemattomat tai ärsyttävät ovat FB:ssä ärsyttäviä. Siis ne eivät mene yksi yhteen. Toki itsekeskeiset ihmiset ovat joka paikassa itsekeskeisiä, mutta FB:ssä paljastuu monista ihan uusia puolia.

Enkä sitä paitsi ole missään sanonut, että kukaan FB-kavereistani minua ärsyttäisi. Kunhan pohdin tässä ketjussa, millaisia kavereita seuraa mielellään ja millaiset ovat niin tylsiä että heidän päivityksensä mieluiten piilottaa. Kuitenkin jälkimmäiset voivat olla livenä kivoja ihmisiä ja silloin heidän juttujaan kuuntelee mielellään ja keskustelu rullaa ihan vuorovaikutteista rataa. Kuten sanoin, Facebook poistaa yllättävän monesta ihmisestä tietynlaisen sosiaalisen filtterin.
 
Keittiönoita
Minun mielestäni se ei mene ihan noin yksinkertaisesti, että pelkästään livenä tuntemattomat tai ärsyttävät ovat FB:ssä ärsyttäviä. Siis ne eivät mene yksi yhteen. Toki itsekeskeiset ihmiset ovat joka paikassa itsekeskeisiä, mutta FB:ssä paljastuu monista ihan uusia puolia.

Enkä sitä paitsi ole missään sanonut, että kukaan FB-kavereistani minua ärsyttäisi. Kunhan pohdin tässä ketjussa, millaisia kavereita seuraa mielellään ja millaiset ovat niin tylsiä että heidän päivityksensä mieluiten piilottaa. Kuitenkin jälkimmäiset voivat olla livenä kivoja ihmisiä ja silloin heidän juttujaan kuuntelee mielellään ja keskustelu rullaa ihan vuorovaikutteista rataa. Kuten sanoin, Facebook poistaa yllättävän monesta ihmisestä tietynlaisen sosiaalisen filtterin.
Ennenkuin alkaa ärsyyntyä noista ihmisistä Facebookissa, kannattaisi varmaan jutella heidän kanssaan ihan kasvotusten? Jos FB paljastaa yastävistäsi jotain sellaista, mistä et pidä ja minkä vuoksi et halua heidän ystävänsä enää ollakaan, kannattaisiko sanoa se ääneen ihan naamatusten eikä naamakirjan kautta? Tai ylipäätään sanoa kaverilleen, että hei, haluan keskustella FB:ssä kanssasi vain punajuurista.

Mä luulen, että moni naamakirjalainen ei ole vielä tehnyt erilaisia ryhmiä. Itsekin vasta opettelen. Pitää tehdä kissakaverit, koirakaverit, perheenjäsenet, työkaverit, koulukaverit, oikeat ystävät, sukulaiset, palstakaverit, hyppää pituutta - kaverit jne, jolloin omat seinäpläjäyksensä voi kohdentaa vain niille, joita se oletettavasti ainakin jossain määrin kiinnostaa. Nykyisin monilla pläjähtää kaikki kaikille kavereille ja joitakin ihan takuulla asia ärsyttää.
 
.............
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25717317:
Ennenkuin alkaa ärsyyntyä noista ihmisistä Facebookissa, kannattaisi varmaan jutella heidän kanssaan ihan kasvotusten? Jos FB paljastaa yastävistäsi jotain sellaista, mistä et pidä ja minkä vuoksi et halua heidän ystävänsä enää ollakaan, kannattaisiko sanoa se ääneen ihan naamatusten eikä naamakirjan kautta? Tai ylipäätään sanoa kaverilleen, että hei, haluan keskustella FB:ssä kanssasi vain punajuurista.
Kuten jo sanoin, minä en ärsyynny Facebook-kavereista. Ja jos ärsyyntyisin, mitä ihmeen hyötyä olisi siitä heille kertoa?? Olisiko se sitten muka rakentavaa kritiikkiä - jotain mitä näiden kavereiden tulisi tietää?

Minua ei yksinkertaisesti kiinnosta ne narsistiset ja monotoniset puolet, joita Facebookissa tulee mukavista ihmisistä esille. Mutta asia ei vaivaa minua, koska tiedän näiden ihmisten olevan "oikeasti" mukavia. Ihmettelen vain ilmiötä, koska se on niin yleinen. Siinä kaikki.
 
"vierailija"
Minusta tuntuu, että tämä ketju on sisällöltään sellainen kuin on, kun täällä foorumilla on muutenkin niin paljon näitä netin kautta eläjiä.

FB:n oman elämän ihquttelijat eivät tietysti käy silmään, kun itsekin ihquttaa ja korostaa omaa elämäänsä FB:n lisäksi täällä ja useimmiten omissa blogeissakin. Netti on monille pelkkä ihquttelukerho, jossa rapsutellaan toistensa selkää ja kehutaan toistensa aikaansaannoksia.

Me muut sitten ihmetellään vierestä. Onneksi meitä muita on aika vähän enää.
 
Keittiönoita
Kuten jo sanoin, minä en ärsyynny Facebook-kavereista. Ja jos ärsyyntyisin, mitä ihmeen hyötyä olisi siitä heille kertoa?? Olisiko se sitten muka rakentavaa kritiikkiä - jotain mitä näiden kavereiden tulisi tietää?

Minua ei yksinkertaisesti kiinnosta ne narsistiset ja monotoniset puolet, joita Facebookissa tulee mukavista ihmisistä esille. Mutta asia ei vaivaa minua, koska tiedän näiden ihmisten olevan "oikeasti" mukavia. Ihmettelen vain ilmiötä, koska se on niin yleinen. Siinä kaikki.
Siis ihmettelet tätä aivopieru-ilmiötä? Joo, se on ihan totta, että FB:ssä kerrotaan asioita, joista 30 vuotta sitten ei olisi puhuttu yhtään mitään. Ei kenellekään.

Mukavatkin ihmiset voi blokata omalta seinältään jos heidän kirjoituksensa alkaa ärsyttämään. Mun mielestä sun kannattaa muistaa, että ystäväsi eivät päivitä seinäänsä SINUA varten vaan ihan omaksi lystikseen. Jos sinua ei kiinnosta, ole kiinnostumatta.
 
.............
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25717499:
Mukavatkin ihmiset voi blokata omalta seinältään jos heidän kirjoituksensa alkaa ärsyttämään. Mun mielestä sun kannattaa muistaa, että ystäväsi eivät päivitä seinäänsä SINUA varten vaan ihan omaksi lystikseen. Jos sinua ei kiinnosta, ole kiinnostumatta.
No kuule kun minä muistankin. Siksi en ylimielisesti sanele ihmisille mikä heidän Facebook-käytöksessään mättää (kuten sinä kehoitit minua tekemään), enkä naureskele tai puhu pahaa kenenkään Facebook-käyttäytymisestä selän takana, enkä ärsyynny tai pohdi asiaa vaan ihan rauhassa skippaan ne osiot jotka eivät kiinnosta.

Minä puhun yleisestä ilmiöstä yleisellä tasolla, anonyymisti nettipalstalla. Mitä erityisen pahaa tässä on?? En tunne ketään keskustelijaa täällä, en tiedä teidän Facebook-käyttäytymisestänne mitään joten en sitä voi kommentoida vaikka haluaisinkin (enkä halua!!), enkä viittaa yhtään kehenkään henkilökohtaisesti.

Ja veikkaan ettei ap:kaan tarkoittanut sitä, että joku mainitsee ohimennen herkutelleensa itsetehdyllä lihakeitolla, vaan ihan erilaista narsismin pyörrettä jota Facebookissa yleisesti esiintyy. Mutta hirveä into tällä palstalla on liioitella ja vetää yleisen tason keskustelu henkilökohtaiseksi ja muutenkin vääntää asiat niin, että jos joku vaikka ärsyyntyy siitä että naapurin pihalla on porkkanavuori josta tippuu porkkanoita ohikulkevien ihmisten päähän, niin se tarkoittaa sitä että ko. ärsyyntyjä vihaa kaikkia maailman viattomia pikku porkkanoita aina ja kaikkialla, aamen.
 
Keittiönoita
No kuule kun minä muistankin. Siksi en ylimielisesti sanele ihmisille mikä heidän Facebook-käytöksessään mättää (kuten sinä kehoitit minua tekemään), enkä naureskele tai puhu pahaa kenenkään Facebook-käyttäytymisestä selän takana, enkä ärsyynny tai pohdi asiaa vaan ihan rauhassa skippaan ne osiot jotka eivät kiinnosta.

Minä puhun yleisestä ilmiöstä yleisellä tasolla, anonyymisti nettipalstalla. Mitä erityisen pahaa tässä on?? En tunne ketään keskustelijaa täällä, en tiedä teidän Facebook-käyttäytymisestänne mitään joten en sitä voi kommentoida vaikka haluaisinkin (enkä halua!!), enkä viittaa yhtään kehenkään henkilökohtaisesti.

Ja veikkaan ettei ap:kaan tarkoittanut sitä, että joku mainitsee ohimennen herkutelleensa itsetehdyllä lihakeitolla, vaan ihan erilaista narsismin pyörrettä jota Facebookissa yleisesti esiintyy. Mutta hirveä into tällä palstalla on liioitella ja vetää yleisen tason keskustelu henkilökohtaiseksi ja muutenkin vääntää asiat niin, että jos joku vaikka ärsyyntyy siitä että naapurin pihalla on porkkanavuori josta tippuu porkkanoita ohikulkevien ihmisten päähän, niin se tarkoittaa sitä että ko. ärsyyntyjä vihaa kaikkia maailman viattomia pikku porkkanoita aina ja kaikkialla, aamen.
Jos teillä on yleisen tason FB-ystäviä, niin sitten alan ymmärtämään asiaa paremmin. Mulla on FB:ssä serkkuja, serkkujen lapsia, omia lapsia, siskoni lapsia, ystäviä ja kavereita... ja ihan jokainen heistä on oma persoonansa ja oma yksilönsä. Olen siis ilmeisesti aika jäävi puhumaan yleisen tason FB-ystävistä, koska mulla ei sellaisia ole.
 
...........
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25718210:
Jos teillä on yleisen tason FB-ystäviä, niin sitten alan ymmärtämään asiaa paremmin. Mulla on FB:ssä serkkuja, serkkujen lapsia, omia lapsia, siskoni lapsia, ystäviä ja kavereita... ja ihan jokainen heistä on oma persoonansa ja oma yksilönsä. Olen siis ilmeisesti aika jäävi puhumaan yleisen tason FB-ystävistä, koska mulla ei sellaisia ole.
Käsitit ehkä vähän väärin. Tarkoitin, että tämä keskustelu on ainakin minun puoleltani yleisellä tasolla, eikä yksilöistä. Minullakin on kavereina perheenjäseniä, sukulaisia, ystäviä, kavereita, tuttavia, ja kaikkea siltä väliltä... näitä esimerkkitapauksia löytyy jokaisesta kategoriasta, mutta en silti puhu tässä yhdestäkään heistä yksilönä vaan mietin (kuten sanoin) yleistä ilmiötä yleisellä tasolla.

Toki "kuntoilufriikki" A:lla ja "vauvahullu" B:llä on omat persoonalliset tapansa, mutta se ei tarkoita etteikö A:lla ja B:llä olisi jotain yhteistä siinä tavassa millä he omista asioistaan puhuvat, ja siitä yhteisestä osiosta tässä puhutaan.
 
.............
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25718210:
Jos teillä on yleisen tason FB-ystäviä, niin sitten alan ymmärtämään asiaa paremmin. Mulla on FB:ssä serkkuja, serkkujen lapsia, omia lapsia, siskoni lapsia, ystäviä ja kavereita... ja ihan jokainen heistä on oma persoonansa ja oma yksilönsä. Olen siis ilmeisesti aika jäävi puhumaan yleisen tason FB-ystävistä, koska mulla ei sellaisia ole.
Vai tarkoititko tässä nyt sitä, että otat keskustelun henkilökohtaisesti, koska koet että jotenkin näillä yleisen tason kommenteilla loukkaan lapsiasi ja serkkujasi? Toivottavasti et tarkoittanut tätä, sillä se vaikuttaisi jo vähän... en tiedä, loukkaavien asioiden väkisin etsimiseltä?
 
"aapee"
No kuule kun minä muistankin. Siksi en ylimielisesti sanele ihmisille mikä heidän Facebook-käytöksessään mättää (kuten sinä kehoitit minua tekemään), enkä naureskele tai puhu pahaa kenenkään Facebook-käyttäytymisestä selän takana, enkä ärsyynny tai pohdi asiaa vaan ihan rauhassa skippaan ne osiot jotka eivät kiinnosta.

Minä puhun yleisestä ilmiöstä yleisellä tasolla, anonyymisti nettipalstalla. Mitä erityisen pahaa tässä on?? En tunne ketään keskustelijaa täällä, en tiedä teidän Facebook-käyttäytymisestänne mitään joten en sitä voi kommentoida vaikka haluaisinkin (enkä halua!!), enkä viittaa yhtään kehenkään henkilökohtaisesti.

Ja veikkaan ettei ap:kaan tarkoittanut sitä, että joku mainitsee ohimennen herkutelleensa itsetehdyllä lihakeitolla, vaan ihan erilaista narsismin pyörrettä jota Facebookissa yleisesti esiintyy. Mutta hirveä into tällä palstalla on liioitella ja vetää yleisen tason keskustelu henkilökohtaiseksi ja muutenkin vääntää asiat niin, että jos joku vaikka ärsyyntyy siitä että naapurin pihalla on porkkanavuori josta tippuu porkkanoita ohikulkevien ihmisten päähän, niin se tarkoittaa sitä että ko. ärsyyntyjä vihaa kaikkia maailman viattomia pikku porkkanoita aina ja kaikkialla, aamen.
Ei lisättävää.
 
Keittiönoita
Vai tarkoititko tässä nyt sitä, että otat keskustelun henkilökohtaisesti, koska koet että jotenkin näillä yleisen tason kommenteilla loukkaan lapsiasi ja serkkujasi? Toivottavasti et tarkoittanut tätä, sillä se vaikuttaisi jo vähän... en tiedä, loukkaavien asioiden väkisin etsimiseltä?
En ottanut henkilökohtaisesti. Mä vaan ihmettelen, miksi joku ärsyyntyy OMIEN YSTÄVIENSÄ FB-kirjoittelusta. Jos asia on ystävällesi tärkeä, miksi hän ei saisi kirjoittaa siitä Facebookissa? Ymmärrän sen, jos kirjoittelisi sua kiinnostamattomista aiheista vain sinulle vaikkapa tekstareina tai sähköpostina, mutta FB-seinäpäivityksethän on tarkoitettu kaikille kavereille..ei ainoastaan sinulle.

Mitä tulee yleisellä tasolla puhumiseen miljoonista maailman ihmisistä ( eli naamakirjalaisista) , niin mun mielestä olisi ihan hyvä kuitenkin erottaa ne yksilöt sieltä miljoonien joukosta. Varsinkin, jos ne yksilöt sattuu olemaan omia kavereita. Ja eihän muiden FB-kirjoituksia edes lueta kuin niiden, jotka on omia kavereita.

Joo, mä en ehkä ymmärrä tätä laajamittaista ongelmaa. Koska en tajua, miksi pitää mitään ongelmatyyppejä omissa kavereissaan. En myöskään ymmärrä, miksi pitäisi käydä lukemassa jonkun muun kuin oman kaverinsa ( siis sellaisen, jonka tuntee myös irl ) kirjoituksia. Jos ei tykkää jonkun kaverinsa jutuista, niin jututhan saa helposti piiloon. Mikä olikaan siis varsinainen ongelma?
 
  • Tykkää
Reactions: harmoillen
kysymys ap?
Ap?
Onko näissä fb:n tilapäivityksissä nyt se vikana, että toisille tulee kommentteja ja tykkäämisiä niihin sinun mielestäsi joutavanpäiväisiin tilapäivityksiin...
Mutta kun sinä laitat seinällesi vain ASIAA - niin niistä ei jaksa tykätä kukaan, saatikka kommentoida?? :D
 
............
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25718351:
En ottanut henkilökohtaisesti. Mä vaan ihmettelen, miksi joku ärsyyntyy OMIEN YSTÄVIENSÄ FB-kirjoittelusta. Jos asia on ystävällesi tärkeä, miksi hän ei saisi kirjoittaa siitä Facebookissa? Ymmärrän sen, jos kirjoittelisi sua kiinnostamattomista aiheista vain sinulle vaikkapa tekstareina tai sähköpostina, mutta FB-seinäpäivityksethän on tarkoitettu kaikille kavereille..ei ainoastaan sinulle.
Sinä nyt käytät koko ajan sanaa "ärsyyntyä"; minä en. Se että ihmettelee jotain asiaa ei tarkoita että ärsyyntyy. Voin ihmetellä että ystävä A laittaa Facebookiin 500 kuvaa uudesta autosta, 1000 kuvaa häistään ja 1500 kuvaa häämatkastaan Bahaman saarille ilman että minun täytyisi terapeutin kanssa keskustella tästä ihmettelystä ja poistaa ystävä A kavereistani koska hänen valokuvansa ahdistavat minua ja maailmankuvaani niin paljon.

Muutenkin nämä asiat tosiaankin kiinnostavat minua enemmän YLEISELLÄ TASOLLA, kulttuuri-ilmiönä. Jos jokin asia Facebook-käyttäytymisessä vaikuttaa minusta oudolta tai narsistiselta, en siitä päättele, että ystävä A tai B on outo tai narsistinen vaan että tämä kertoo jotain Facebook-kulttuurista ja miten se kannustaa tietynlaiseen käyttäytymiseen. Varsinkin, jos samankaltaista ei tee vain ystävä A vaan myös B, C, D, E ja F. Koska tosiaankin ihan tavalliset, mukavat ihmiset käyttäytyvät siellä YLEISESTI perin kummallisella ja narsistisella tavalla. Ja se on varmastikin sisäänrakennettu jo siihenkin, että Facebook on "tiedotuskanava", kuten sanoit. Se tyhjä tekstilaatikko kerjää meitä keksimään jotain tiedotettavaa itsestämme. Monessa tapauksessa, joko jotain sellaista tiedotettavaa joka korottaisi meidän statustamme, tai sitten ihan mitä tahansa tiedotettavaa. TÄMÄ on se mielenkiintoinen ilmiö, mutta jos se ei sinua kiinnosta niin mitäs siitä sitten.
 
"aapee"
Ap?
Onko näissä fb:n tilapäivityksissä nyt se vikana, että toisille tulee kommentteja ja tykkäämisiä niihin sinun mielestäsi joutavanpäiväisiin tilapäivityksiin...
Mutta kun sinä laitat seinällesi vain ASIAA - niin niistä ei jaksa tykätä kukaan, saatikka kommentoida?? :D
Niihin joutavanpäiväisiin/samaa toistaviin päivityksiin kyseiset henkilöt tykkäilevät/kommentoivat enää vain itse. Eikä silti kaalissa avaudu mikään, vaan sama shitti jatkuu... no piilotin pahimmat "häiriköt", kun en kuitenkaan halua pahoittaa kenenkään mieltä. Kylpekööt "ihanissa" jutuissaan siellä ihan rauhassa.
 
kysymys ap?
[QUOTE="aapee";25718445]Niihin joutavanpäiväisiin/samaa toistaviin päivityksiin kyseiset henkilöt tykkäilevät/kommentoivat enää vain itse. Eikä silti kaalissa avaudu mikään, vaan sama shitti jatkuu... no piilotin pahimmat "häiriköt", kun en kuitenkaan halua pahoittaa kenenkään mieltä. Kylpekööt "ihanissa" jutuissaan siellä ihan rauhassa.[/QUOTE]

:LOL:

Tiijätkö mikä ois paras ratkaisu... valita kohta jossa lukee "poista käyttäjätili" !! Helpottais kummasti elämän tuskaa!!
 
Keittiönoita
Sinä nyt käytät koko ajan sanaa "ärsyyntyä"; minä en. Se että ihmettelee jotain asiaa ei tarkoita että ärsyyntyy. Voin ihmetellä että ystävä A laittaa Facebookiin 500 kuvaa uudesta autosta, 1000 kuvaa häistään ja 1500 kuvaa häämatkastaan Bahaman saarille ilman että minun täytyisi terapeutin kanssa keskustella tästä ihmettelystä ja poistaa ystävä A kavereistani koska hänen valokuvansa ahdistavat minua ja maailmankuvaani niin paljon.

Muutenkin nämä asiat tosiaankin kiinnostavat minua enemmän YLEISELLÄ TASOLLA, kulttuuri-ilmiönä. Jos jokin asia Facebook-käyttäytymisessä vaikuttaa minusta oudolta tai narsistiselta, en siitä päättele, että ystävä A tai B on outo tai narsistinen vaan että tämä kertoo jotain Facebook-kulttuurista ja miten se kannustaa tietynlaiseen käyttäytymiseen. Varsinkin, jos samankaltaista ei tee vain ystävä A vaan myös B, C, D, E ja F. Koska tosiaankin ihan tavalliset, mukavat ihmiset käyttäytyvät siellä YLEISESTI perin kummallisella ja narsistisella tavalla. Ja se on varmastikin sisäänrakennettu jo siihenkin, että Facebook on "tiedotuskanava", kuten sanoit. Se tyhjä tekstilaatikko kerjää meitä keksimään jotain tiedotettavaa itsestämme. Monessa tapauksessa, joko jotain sellaista tiedotettavaa joka korottaisi meidän statustamme, tai sitten ihan mitä tahansa tiedotettavaa. TÄMÄ on se mielenkiintoinen ilmiö, mutta jos se ei sinua kiinnosta niin mitäs siitä sitten.
Otatkohan sä ton Facebookin vähän liian vakavasti? Jos ystäväsi A laittaa häämatkastaan Bahamalle 1500 kuvaa, niin onko se jotenkin sulta pois? Miksi hän ei saisi laittaa häämatkastaan 1500 kuvaa? Jos sua ei ne kuvat kiinnosta, niin entä jos jotain toista kiinnostaakin? Ja vaikka ei ketään kiinnostaisikaan, niin luultavasti kuvat kiinnostavat ystävääsi A:ta. Et kai itse kuvittele, että kaikki kaverisi olisivat kaikista sun jutuistasi kiinnostuneita? Kohteliaisuuttaan vaan eivät sano, että juttusi ovat heidän mielestään joskus varsin turhia ja kyllästyttäviä.

Jos haluat pohtia jotain maailmoja parantavaa, niin valitse jokin muu aihe kuin Facebook. Facebook on jokaisen henkilökohtainen päiväkirja ja jokainen raottaa päiväkirjaansa kavereilleen sen verran kuin haluaa. Älä siis stressaa kavereidesi päiväkirjoista äläkä päiväkirjoista yleensäkään vaan jos haluat stressata jostain, stressaa jostain oikeasta...vaikkapa Bangladeshin lukutaidottomista tyttölapsista. Ja keskitä energiasi heidän auttamiseensa eikä FB-kirjoitusten lukemiseen.
 
Mun sukulaiseni päivittää statuksensa vähintään 3 kertaa päivässä, ja ne on väh 5 riviä pitkiä. Eikä niissä oo mitään mielenkiintoista ees, aamulla kertoo mitä aikoo päivän aikana tehdä, päivällä kertoo vähän väliaikatilannetta ja illalla sit yhteenveto+ ensimakua seuraavan päivän ohjelmasta. Se ilmeisesti luulee, et statuskohtaan on tarkoitus kirjoittaa päiväkirjaa ;) Ennen myös tykkäs kaikesta mitä julkas sivuillaan (myös niistä pärstäkuvistaan) mut sitä on ny vähentänyt kun sille jotkut vähän asiasta huomautti :D
 
  • Tykkää
Reactions: harmoillen

Yhteistyössä