Facessa ihmisillä ihana elämä?

  • Viestiketjun aloittaja "bambam"
  • Ensimmäinen viesti
fghj
[QUOTE="aapee";25711968]Tässä "maailmassa" olen ihan mielelläni seinäruusu ennemmin, kuin jakelen päivityksiä joka veskireissusta. Muistinko muuten kertoa, että siivosin ja pesin pyykkiä myös tänään? Kiinnostaako, jos kerron lisää? =D[/QUOTE]

Et voi olla tosissasi...
 
sdfghj
[QUOTE="eden";25713326]Mulla on yksi kaveri joka JOKA PÄIVÄ julkaisee tilapäivityksiä, joissa lukee vain: "VOI VITTU PERKELE SAATANA!" tai "VITTU ETTÄ VITUTTAA" tai "PERKELEEN PERKELE!"

Noita mä en ihan tosissaan ymmärrä.[/QUOTE]

No sitä vituttaa koko ajan, ei siihen sen kummempaa ymmärtämistä vaadita.
 
"aapee"
En tiedä miksi edes aloin tätä täällä selittämään... ettehän te edes tiedä mitä on ASIA. Sellaista se on, kun päivät kuluu varpaankynsiä lakatessa. Välillä ottaa niistä kuvia ja päivittää naamaan. Se on kai sitten jonkun mielestä sitä ASIAA.
 
"ccc"
[QUOTE="aapee";25714736]Kuulutko siihen ryhmään, joka päivittää joka askeleensa myös lomalla koko ajan? Siis ihan pakko alkaa piilotella noita ihmisiä, että pysyn tyynenä. Jotkut älykääpät ovat nähkääs nyt lomalla ja päivityksiä tulee KOKO ajan. Kävin uimassa, puhalsin uimapatjan, palmun alla, oih iho paloi, norsu pieraisi mun nenään... onko tuo mitään lomaa? En mä ainakaan edes pissi faceen päin, kun oon lomalla. Hmph![/QUOTE]

No hei, sä päivität tänne about kaiken mikä sua ärsyttää ihan koko ajan ;)
 
cccc
[QUOTE="aapee";25715737]En tiedä miksi edes aloin tätä täällä selittämään... ettehän te edes tiedä mitä on ASIA. Sellaista se on, kun päivät kuluu varpaankynsiä lakatessa. Välillä ottaa niistä kuvia ja päivittää naamaan. Se on kai sitten jonkun mielestä sitä ASIAA.[/QUOTE]

Mieti nyt helvetti näitä omia päivityksiäsi (kaksplussalle).
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
[QUOTE="aapee";25715737]En tiedä miksi edes aloin tätä täällä selittämään... ettehän te edes tiedä mitä on ASIA. Sellaista se on, kun päivät kuluu varpaankynsiä lakatessa. Välillä ottaa niistä kuvia ja päivittää naamaan. Se on kai sitten jonkun mielestä sitä ASIAA.[/QUOTE]

Ja se ei kai ole sulta pois mitenkään? :D
Senkun laitat niiden varpaankynsien lakkailijoiden jutut piiloon..ja tadaa!!!Olet ärsytyksiltä vapaa.
 
"visitor"
Mukava ihmisten uutisia on lueskella, mutta rajansa kaikella. Rasittavia ovat monta kertaa päivässä päivittäjät, joiden päivitykset eivät kyllä ole enää millään tasolla uutisia. "Liotin herneet." "Keitin herneet." "Söin hernekeiton." "Ilmavaivoja, miksiköhän?" Ärsyttäviä nämä ovat siksi, että ne tukkivat uutisvirran. Olisivat edes humoristisia. Niiden takia oikeasti kiinnostavat päivitykset muilta ihmisiltä jäävät pahimmillaan näkemättä. Okei, voisin blokata kyseisen henkilön päivitykset pois, mutta jos ihminen on muuten minulle suht tärkeä ja haluaisin tietää hänenkin merkittävät tapahtumansa.

Mikä sitten kenellekin on tärkeää... En usko että esimerkin hernekeiton valmistaminen on kenestäkään muusta kuin kirjoittajasta mielenkintoista, ellei se sitten ole henkilön ensimmäinen kerta elämässä. Olisiko kyseinen kirjoittaja valmis jauhamaan noin paljon tarinaa aiheesta kasvokkain kaveriporukassa, ja muut olisivat valmiita sitä koko illan kuuntelemaan? Jos noin olisi, niin perun puheeni. Väitän, että todellisuudessa joku yrittäisi vaihtaa sujuvasti aihetta. Facebookissa se ei vaan onnistu, jolloin ne omasta mielestään mielenkiintoisimmat ihmiset ovat koko ajan äänessä.
 
fgh
"Olisivat edes humoristisia."

Mä kuuntelen mieluusti vaikka hernekeitoista, mutta esim. todella ivallista huumoria en siedä.
Aaapeen valituskin on siedettävämpää kuin ällöttävä tyhjänpäiväinen ivallinen nauru. Eli jokin minuakin ärsyttää, mutta yritän karttaa näitä naureskelijoita.
 
Keittiönoita
[QUOTE="aapee";25715737]En tiedä miksi edes aloin tätä täällä selittämään... ettehän te edes tiedä mitä on ASIA. Sellaista se on, kun päivät kuluu varpaankynsiä lakatessa. Välillä ottaa niistä kuvia ja päivittää naamaan. Se on kai sitten jonkun mielestä sitä ASIAA.[/QUOTE]
Minusta ASIA riippuu ihan sen kirjoittajasta. Joo, joskus nuorempana, mutta silti jo omat lapseni tissiltä vieroitettuani musta tuntui, että muut mammat oli ihan idiootteja, kun omista imetyksistään kertoivat. Vasta nyt myöhemmin olen ymmärtänyt, että jokainen elää tiettyä elämänvaihetta omaan tahtiinsa. Sinä ilmeisesti toivot, että joku FB-kaverisi kirjoittaisi SINUA kiinnostavista aiheista, mutta eihän se niin mene vaan SINÄ kirjoitat SINUA kiinnostavista aiheesta. Muut sitten kommentoivat, jos aihe sattuu heitä kiinnostamaan.
 
...........
[QUOTE="aapee";25715737]En tiedä miksi edes aloin tätä täällä selittämään... ettehän te edes tiedä mitä on ASIA. Sellaista se on, kun päivät kuluu varpaankynsiä lakatessa. Välillä ottaa niistä kuvia ja päivittää naamaan. Se on kai sitten jonkun mielestä sitä ASIAA.[/QUOTE]

Älä välitä, ap... tällä palstalla kun ei koskaan saisi lievästi ärsyyntyä mistään pikkuasioista, tai on heti KATEELLINEN tai tekee pikkuasioista ELÄMÄÄ SUUREMPIA ja "mitä ihmettä sä edes Facessa teet kun tuollaiset asiat ärsyttää" ;D

Pakko toki sanoa, että "asia" on osittain myös makuasia. Minulla on tuttu, jonka Facebook-profiili on kuin koiraharrastusblogi, mutta hänellä ei taida sukulaisten lisäksi edes olla muita Facebook-kavereita kuin koiraharrastuskavereita, joten kovasti hänen juttunsa tuntuvat lukijoita kiinnostavan. Se on minusta ihan ymmärrettävää. Toisaalta hänen juttunsa eivät ole mitään "lenkkeiltiin tänään koiran kanssa 10 kilsaa" vaan ihan oikeasti sellaisia jotka lajin harrastajia kiinnostavat. Koulutusvinkkejä, linkkejä alan artikkeleihin, kuvia kisareissuista ja treenileireistä...

Mutta täällä kun kysellään että mistä Facessa sitten SAA kirjoittaa...

Eihän se ole saamiskysymys, mutta jos mietitään niitä kavereita, joiden profiileja lueskelen mielelläni... niin vaihtelevuus on avainsana. Vaihtelevuus ja tietty huumorintajuinen asenne. Minulle ei iske sellaisten ihmisten kirjoitustyyli, joiden elämä on "ihanan suloista <3", kuten ei toki sellaistenkaan joiden mielestä "kaikki on paskaa ja vittu kun vituttaa taas". Yksi Facebook-kaveri kirjoittaa koko ajan ostoksistaan, yksi lapsestaan, yksi tietokonepeleistä, yksi deittailukiemuroistaan, yksi bilettämisestä. Ja kun sanon "koko ajan" niin tarkoitan 80% ajasta. Niin paljon, että ihmetyttää eikö kirjoittaja itse huomaa miten monotoniselta se kuulostaa.

Sitten taas ne mielenkiintoisimmat kaverit kirjoittavat lapsistaan JA lemmikeistään JA mielenkiintoisimmista ostoksistaan JA harrastuksiensa kohokohdista JA mielenkiintoista artikkeleista JA yhteiskunnallisista asioista JA hassuista sattumuksista JA ruuanlaitosta JA niin edelleen. Mukava ja mielenkiintoinen sekoitus älykästä keskustelua, turhanpäiväisyyksiä, huumoria ja muuta.

Toisin sanoen, ihmiset, kirjoittakaa ihan mistä vain mutta kirjoittakaa ne asioiden KOHOKOHDAT. Lapsen ensimmäiset askeleet, hampaat ja sanat ovat kohokohtia. Lapsen tämän päivän kolmas ateria ei ole. Viisi lomakuvaa on kohokohta. 50 kuvaa loman ensimmäisestä päivästä ei ole. Jne. (Puhumattakaan: yksi tai muutama profiilikuvaa on hyvä juttu. 100 töröhuulikuvaa samasta kolmekymppisen naisen naamasta... voi myötähäpeä sentään.)

Eihän tämä ihan oikeasti ole muuta kuin mittasuhdekysymys. Jotain harkintakykyä peliin, siinä kaikki, eikä tarvitse vetää herneitä nenään. Yllättävän monelta harkintakyky näissä asioissa kyllä tuntuu pettävän, kun katselee ihan "normaalien" ihmisten Facebook-profiileja.
 
............
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25715846:
Minusta ASIA riippuu ihan sen kirjoittajasta. Joo, joskus nuorempana, mutta silti jo omat lapseni tissiltä vieroitettuani musta tuntui, että muut mammat oli ihan idiootteja, kun omista imetyksistään kertoivat. Vasta nyt myöhemmin olen ymmärtänyt, että jokainen elää tiettyä elämänvaihetta omaan tahtiinsa.
Niin elää, mutta fiksu ihminen muistaa muutkin kuin tämänhetkisen elämäntilanteensa (esim. että lapsettomana eivät imetysjutut kiinnostaneet), muistaa asioiden mittasuhteet keskusteluissa eikä vain leiju yhdestä solipsistisesta kuplasta toiseen tyyliin "MINÄ JA MINUN OPISKELUT" => "MINÄ JA MINUN ENSIMMÄINEN TYÖPAIKKA" => "MINÄ JA MINUN VAUVA" => "MINÄ JA MINUN AVIOERO" => "MINÄ JA MINUN ZUMBA" jne.

Ja Facebookin pitäisi parhaimmillaan olla monisyinen keskustelu. Vaikka tokihan sitä omana yksityisenä päiväkirjanakin saa pitää, jos ei välitä tippaakaan kiinnostaako muitakin lukea.
 
Keittiönoita
Niin elää, mutta fiksu ihminen muistaa muutkin kuin tämänhetkisen elämäntilanteensa (esim. että lapsettomana eivät imetysjutut kiinnostaneet), muistaa asioiden mittasuhteet keskusteluissa eikä vain leiju yhdestä solipsistisesta kuplasta toiseen tyyliin "MINÄ JA MINUN OPISKELUT" => "MINÄ JA MINUN ENSIMMÄINEN TYÖPAIKKA" => "MINÄ JA MINUN VAUVA" => "MINÄ JA MINUN AVIOERO" => "MINÄ JA MINUN ZUMBA" jne.

Ja Facebookin pitäisi parhaimmillaan olla monisyinen keskustelu. Vaikka tokihan sitä omana yksityisenä päiväkirjanakin saa pitää, jos ei välitä tippaakaan kiinnostaako muitakin lukea.
Mä en ole koskaan pitänyt Facebookia monisyisenä keskusteluna. En edes keskustelupalstana, nettihän on pullollaan erilaisia keskustelupalstoja, joista jokainen voi valita itselleen mieluisimman tai perustaa ihan oman. Tänä päivänä ei ole enää mitään rakettitiedettä perustaa omaa kekustelupalstaa, toki se vaatii hieman viitseliäisyyttä. Mutta jo keskiverto 14 v osaa tehdä nettiin oman keskustelupalstan, jos haluaa. Monet jo sitäkin nuorempina, jos kiinnostusta löytyy.

Mä olen ollut FB:ssä vasta parisen vuotta. Minusta FB ei ole keskustelupalsta vaan keino kommunikoida läheistensä ja ystäviensä kanssa ilman, että tarvitsee jokaiselle soitella samasta asiasta erikseen. Jos sinua ei kiinnosta jonkun FB-kaverisi jutut, niin miksi luet hänen juttujaan? Jos sinua ärsyttää jonkun FB-kaverisi jutut, mikset joko poista häntä kaverilistaltasi tai ainakin piilota hänen juttujaan? Vai kuulutko niihin FB-addikteihin, joiden on pakko lukea ihan kaikki, mikä sinne on kirjoitettu? Jos kuulut, suosittelen etsimään jotain korvaushoitoa riippuvuudellesi.
 
............
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25716292:
Mä olen ollut FB:ssä vasta parisen vuotta. Minusta FB ei ole keskustelupalsta vaan keino kommunikoida läheistensä ja ystäviensä kanssa ilman, että tarvitsee jokaiselle soitella samasta asiasta erikseen. Jos sinua ei kiinnosta jonkun FB-kaverisi jutut, niin miksi luet hänen juttujaan? Jos sinua ärsyttää jonkun FB-kaverisi jutut, mikset joko poista häntä kaverilistaltasi tai ainakin piilota hänen juttujaan? Vai kuulutko niihin FB-addikteihin, joiden on pakko lukea ihan kaikki, mikä sinne on kirjoitettu? Jos kuulut, suosittelen etsimään jotain korvaushoitoa riippuvuudellesi.
Öööö... en kuulu, kiitos vain paljon vinkistä?

En oikein ymmärrä - "keino kommunikoida läheisten ja ystävien kanssa", muttei kuitenkaan "keskustelu"? En minä sitä keskustelupalstaksi ole sanonutkaan, sen enempää kuin puhelimessa lätiseminen kaverin kanssa tai kaveriporukan pubikokoontuminen tai kirjakerhotapaaminen tai luokkakokous ovat "keskustelupalstoja". Mutta kaikissa niissä otetaan vuorovaikutus huomioon, jos on yhtään sosiaalista silmää.

(Ja niin otetaan muuten blogeissakin, ainakin lukemisen arvoisissa sellaisissa.)

Mutta "keino kommunikoida läheistensä ja ystäviensä kanssa ilman, että tarvitsee jokaiselle soitella samasta asiasta erikseen" on toki hyvä määritelmä Facebookille. Kuinka monelle kaverille soittelen erikseen ilmoittaaksesi, että teit tänään lihakeittoa, veit roskapussin ulos ja ipanalla oli kellertävä kakka? Tai kuinka monelle tekstaat tunnollisesti joka kerta tilannepäivityksen ja kilometrimäärät, kun olet käynyt lenkillä?
 
Keittiönoita
Öööö... en kuulu, kiitos vain paljon vinkistä?

En oikein ymmärrä - "keino kommunikoida läheisten ja ystävien kanssa", muttei kuitenkaan "keskustelu"? En minä sitä keskustelupalstaksi ole sanonutkaan, sen enempää kuin puhelimessa lätiseminen kaverin kanssa tai kaveriporukan pubikokoontuminen tai kirjakerhotapaaminen tai luokkakokous ovat "keskustelupalstoja". Mutta kaikissa niissä otetaan vuorovaikutus huomioon, jos on yhtään sosiaalista silmää.

(Ja niin otetaan muuten blogeissakin, ainakin lukemisen arvoisissa sellaisissa.)

Mutta "keino kommunikoida läheistensä ja ystäviensä kanssa ilman, että tarvitsee jokaiselle soitella samasta asiasta erikseen" on toki hyvä määritelmä Facebookille. Kuinka monelle kaverille soittelen erikseen ilmoittaaksesi, että teit tänään lihakeittoa, veit roskapussin ulos ja ipanalla oli kellertävä kakka? Tai kuinka monelle tekstaat tunnollisesti joka kerta tilannepäivityksen ja kilometrimäärät, kun olet käynyt lenkillä?
No mä sanoisin, että FB on tiedotuskanava. Voin kertoa, että tänään oli tällainen päivä. Ne kommentoi, joita asia jotenkin kiinnosti. Mulla on FB-kavereissa niin oma tyttäreni puolisoineen kuin sukulaisia ja ystäviäkin. Ei kaikkia kiinnosta mun juttuni. Tiedän, että tytärtäni, hänen puolisoaan ja exääni kiinnostavat monet sellaiset asiat, jotka ei ketään muuta kiinnosta. Esim se, olenko sairaana ja missä kunnossa. He kun postaukseni lukiessaan miettivät, tarvitsisinko apua. Ei muuten ole yks eikä kaks kertaa, kun FB-kirjoitukseni vuoksi exä on soittanut pojalleen ja muistuttanut, että vois taas katsoa, pystyykö äiti nivelillään tekemään jonkin asian vai olisiko pojan syytä tarjoutua tekemään asia ennenkuin ehdin pyytääkään.

Toki voisin FB:ssä laittaa niitä asetuksia siten, että vain tietyille näkyisi tietyt kirjoitukseni. En ole kuitenkaan vielä viitsinyt, joskin jo tänään harkitsin tekeväni erilaisia ryhmiä.

Jos mun joku FB-kaverini kirjoittaa tehneensä tänään lihakeittoa, niin silloin tiedän, että hänellä on kaikki hyvin eikä mun tarvitse olla huolissani hänestä. Jos joku mun FB-kaverini (jotka kaikki ovat joko sukulaisia tai ystäviä) kertoisi, että ei tänään pysty laittamaan ruokaa, niin silloin mä reagoisin ja kysyisin, miksi ei pysty. Eli ne "jonninjoutavat" postauksethan tarkoittaa juuri sitä, että kaikki on hyvin eikä mun tarvitse lähteä sukulaistani tai ystävääni auttamaan.
 
evvkk
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25716292:
Mä en ole koskaan pitänyt Facebookia monisyisenä keskusteluna. En edes keskustelupalstana, nettihän on pullollaan erilaisia keskustelupalstoja, joista jokainen voi valita itselleen mieluisimman tai perustaa ihan oman. Tänä päivänä ei ole enää mitään rakettitiedettä perustaa omaa kekustelupalstaa, toki se vaatii hieman viitseliäisyyttä. Mutta jo keskiverto 14 v osaa tehdä nettiin oman keskustelupalstan, jos haluaa. Monet jo sitäkin nuorempina, jos kiinnostusta löytyy.

Mä olen ollut FB:ssä vasta parisen vuotta. Minusta FB ei ole keskustelupalsta vaan keino kommunikoida läheistensä ja ystäviensä kanssa ilman, että tarvitsee jokaiselle soitella samasta asiasta erikseen. Jos sinua ei kiinnosta jonkun FB-kaverisi jutut, niin miksi luet hänen juttujaan? Jos sinua ärsyttää jonkun FB-kaverisi jutut, mikset joko poista häntä kaverilistaltasi tai ainakin piilota hänen juttujaan? Vai kuulutko niihin FB-addikteihin, joiden on pakko lukea ihan kaikki, mikä sinne on kirjoitettu? Jos kuulut, suosittelen etsimään jotain korvaushoitoa riippuvuudellesi.
Ei ole keskustelupalsta(?), mutta myös minua kiinnostaa miten kommunikoit sitten läheistesi kanssa?

Niin ja eikös se ole addiktio, että pitää jokainen hengenveto sinne kirjoittaa?
 
Keittiönoita
Ei ole keskustelupalsta(?), mutta myös minua kiinnostaa miten kommunikoit sitten läheistesi kanssa?

Niin ja eikös se ole addiktio, että pitää jokainen hengenveto sinne kirjoittaa?
Mä liityin koko Facebookiin silloin, kun esikoinen ensimmäistä kertaa lähti jouluksi Meksikoon. Oli siellä silloin 5 viikkoa. On selvää, että jos hän olisi kuulumisiaan sieltä soitellut kaikille tutuilleen, niin puhelinlasku olisi ollut melkoinen. Joten hän alkoi kirjoitella kuulumisiaan Facebookissa. Sata kärpästä yhdellä iskulla, koska kaikki hänen läheisensä ja ystävänsä ja kaverinsa saivat saman viestin yhtä aikaa...yhdessä viestissä. Kun tyttö sitten lähti jälleen Meksikoon, tällä kertaa kesällä ja 2,5:ksi kuukaudeksi, niin FB oli taas oiva keino kuulla, että kaikki on ihan ok. Ja kun sinne sitten hurrikaani iski enkä tyttöön saanutkaan enää yhteyttä, olin ikikiitollinen Facebookista, jonka kautta löysin paikallisen, joka pystyi kertomaan, että armeija on tuomassa alueelle lääkkeitä, peittoja ja puhdasta juomavettä.

Nyttemmin mulla on FB:ssa kavereina paljon ihmisiä, joita en ole tavannut vuosikymmeniin. Yksi serkku Lapista on FB:n ansiosta tullut tosi lähseiseksi. Jos hänen pyttipannunsa palaa pohjaan ja palovaroitin alkaa huutamaan, muistan sen pienen pojan vaipoissaan ja hymyilen. Musta on kiva kuulla, mitä ihmisille, joita en maantieteellisen etäisyyden vuoksi kovin usein tapaa, kuuluu tänään. Ja eilen ja huomenna. Jos jollekin on tärkeää - kuten muutamalle on - kertoa useita kertoja päivässä vaikkapa koirastaan, niin miksi mä siitä ärsyyntyisin? Oli mulla itsellänikin 15 vuoden ajan koira ja tiedän, miten tärkeä koira ihmiselle on. Jos joku mun FB-kaverini postaa "kävin paskalla", niin mä ainakin tiedän, että se ihminen on vielä niin hyvässä kuosissa, että FB:ssä kirjoittelee.
 
  • Tykkää
Reactions: vrs
............
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25716482:
No mä sanoisin, että FB on tiedotuskanava. Voin kertoa, että tänään oli tällainen päivä. Ne kommentoi, joita asia jotenkin kiinnosti.
Minä en usko, että olet Facebook-päivityksissä sellainen monotoninen omasta navasta jauhaja kuin millainen minulla on mielessä.

Onko kukaan kieltänyt ketään kertomasta, millainen päivä on ollut? Eikö se ole itsestään selvää, että todellisia ystäviä kiinnostaa, mitä ystävälle milloinkin kuuluu?

Mutta... äh, turha tätä on kai jatkaa, jos ei ymmärrä mitä tarkoitan niin sitten ei ymmärrä. Mikään tästä ei tarkoita, ettäkö lihakeitosta puhuminen olisi kauhea faux pas ja lapsien mainitseminen puuduttavan tylsää. Pelkästään sitä, että liika on liikaa.

Facebook tiedotuskanavana... no mikä ettei, vähän kliinistä minun makuuni mutta mikäs siinä jos sen sellaisena näkee. Siinä tapauksessa kyllä ihmettelen, mistä kaikesta jotkut ihmiset näkevät tärkeäksi antaa julkisia tiedotteita.

Mitenkäs muuten sellainen Facebookin käyttäjä, joka jatkuvasti mainostaa ja piilomainostaa omaa firmaansa tai blogiansa, kerjää ääniä eri äänestyksissä, kertoo uusista nettikauppaan tulleista tavaroista ja alennusmyynneistä, mankuu jatkuvasti että PLIIS käykää mun nettisivuilla ja PLIIS painakaa like-nappulaa ja kertokaa kavereillenne mun uudesta bisneksestä? Onko ärsyttävää? Ja huom, tämä siis ihan kavereille henkilökohtaisessa Facebookissa, eikä firman "virallisella" Facebook-sivulla. Ja nämä asiat tosiaankin ovat kertojansa elämässä tärkeitä. Onko liika kuitenkin liikaa?
 
Minä ainakin käytän Facebookissa sitä pienen pientä chatti-ikkunaa jutellakseni siskoilleni, veljilleni, kavereilleni.

Näen kuvista, miten he elävät ja mitä ovat tehneet ja miten muuttuvat vuosien saatossa. Näen kavereiden lasten kuvat synnäriltä tähän päivään.

Se on kiva tapa olla yhteydessä kun kaikki sisarukseni ja paras ystäväni asuvat kaukanat.
 
  • Tykkää
Reactions: röppö

Yhteistyössä