Kuinka usein hoidatatte lapsianne isovanhemmilla?

• Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti
ei koskaan
Meillä käy anoppi täyshoidossa kerta vuodessa, jolloin istuu mm sohvalla ja komentaa milloin haluaa kahvikuppia käteen ja milloin haluaa ruokaa suuhunsa. Apuja on turha odotella sillä hän nauraakin ettei osaa auttaa kotihommissa mutta osaa hän syödä.

Oma äitini ei lapsiamme saa,tälläkin hetkellä makaa kotonaan kännissä.
Kumpainenkaan mummu ei asu tällä paikkakunnalla jolla me joten matkaakin on.
Lastenhoitaja on sitten joskus kerta vuodessa palkattu jotta on päästy miehen kanssa kahden leffaan.
Yleensä hoitajat vaan niin arvokkaitakin joten katsomme leffaa kun muksut nukkuu ja onhan meillä yöllä vapaa-aikaa ;)

BlingBling
[QUOTE="vieras";25459938]joka viikonloppu ollaan koko perhe isovanhempien luona 2 yötä eli he osallistuvat hoitoon mutta vastuu on kuitenkin minulla.

ei edes joka vuosi ole tilannetta että lapset olisivat keskenään mummolassa yökylässä.[/QUOTE]

Siis oikeesti??Joka viikonloppu menet äitis helmoihin??Kaikennäköistä..

"mamaa"
Joka viikko (joskus harvemmin, joskus useammin) kotihoidossa oleva 1,5 v. lapseni menee minun äidille pariksi tunniksi hoitoon. Mummi on lapsen paras kaveri ja mummi taas ihan hullaantunut lapseen :) Aika usein äitini sanookin lapselle, että "ei me tota äitiä taideta ottaa mukaan, mennään kahdestaan" :D Eli jos minulla on menoa ja mies ei ole kotona, äitini hoitaa. Tulevaisuudessa ehkä useamminkin, koska äiti jää eläkkeelle ja nuorelle leskelle tuo lapsenlapsi taitaa olla kaikkein mieluisinta puuhaa. Paitsi sitten kun lapsi aloittaa hoidon, niin ei taida vanhemmatkaan malttaa niin paljon enää antaa... Paljon vietetään aikaa yhdessä myös niin, että olemme koko perhe+mummi tai minä, lapsi ja mummi. Ensimmäinen yökyläily on edessä reilun kuukauden päästä.

Miehen vanhemmat ovat niin huonokuntoisia, että eivät ole hoitaneet. Emme ole edes pyytäneet, heitä nähdään sitten muuten.

hhhh
Äiti hakee tuon muksun kerran viikossa muutamaksi tunniksi (3-4h) ja ehkä kerran kuukaudessa on yhden yön mummulassa. Anoppi ei ota edes pariksi tunniksi. (ei sillä että siihen tarvetta edes olisi)

Ehkä kerran-pari kuussa on lapset mummollaan hoidossa muutaman tunnin, jos halutaan miehen kanssa tehdä "rauhassa" isompia ostoksia kaupungilla. Ja kyllä, ilmaiseksi. Tämä mummo on lähes poikkeuksetta mieheni äiti, koska omat vanhempani asuvat puolen tuhannen kilometrin päässä.

"nana"
[QUOTE="nana";25460515]meillä kolme lasta ja vanhempani ovat itse halunneet tarjota minulle joka torstai "kotiäitin vapaapäivän". Vien lapset klo10 aamulla ja haen klo20illalla. Lapset odottaa innoissaan ja äitini ja isä tykkäävät olla lasten kanssa ja ovat pahoillaan jos heidän "hoidatus"päivänsä peruuntuu. Anopilla kerran kolmessa kk yökylässä.[/QUOTE]

Täytyy vielä sanoa että leivon sitten aina jotain kivaa herkkua noille päiville ja vaipat tietty mukaan. Mummolassa on kaikki muut hoitovarusteet hankittuna vaihtovaatteet potat lelut pyyhkeet ym ettei tarvi aina viedä erikseen. Oon ainut lapsi ja tuntuu että lapsenlapset on vanhemmilleni kaikki kaikessa.

mama the strange
Äitini (nuorehko osa-aikaeläkeläinen) hoitaa lastani noin yhden päivän viikossa (lapsi on tarhassa 4 päivää). Lisäksi lapsi on omasta ja isovanhempien halusta mummolassa yötä lähes joka viikko, tämä ei ole varsinaisesti hoitamista.

Niin ja meidän perhe käy myös mummolassa syömässä 2-3 kertaa viikossa. Asutaan lähekkäin ja yleensä kun kylään mennään tarjoillaan meille ruoka. Yhdessä syöminen on terapeuttista.

Niin ja lähes 90-vuotias isomummo hoitaa lastani omasta halustaan noin kerran kuukaudessa parin tunnin ajan.

nananananaa
Minun aikuiset lapseni syävät perheineen meillä 3-5 päivänä viikossa.
Sekin mielestäsi outoa?
:D
Mikä tähän on syynä? Eikö heillä ole muuta sosiaalista elämää vai taloushuolia vai muuten vaan vaikeuksia itsenäistyä? Ymmärrän että joka viikko tavataan vanhempia mut miks käy 3-5kertaa syömässä, mun mielestä se vaikuttaa siltä ettei oo päästy omasta elämästä kiinni tai että on joku riippuvuus suhde äitiin... Voisitko valottaa vähän.

Riippuu vähän, ottavat jos minulla menoa ja heille sopii.. näin ehkä kerran 2kk. Joskus haluavat muuten vaan lapset yökylään. Esim viime viikonloppuna soittivat perjantaina, että ovat 5min päästä pihassa, laita lapset valmiiksi :D

muoks. näin siis omien vanhempieni kanssa ja ei maksa mitään. Isänsä luona lapset ovat joka toinen viikonloppu ja lasten puheiden perustteella ovat silloin tällöin myös toisessa mummolassa yökylässä :) Sisko haluaa silloin tällöin viedä lapsiani pelaamaan salibandyä tai touhuaa heidän kanssa muuta mukavaa ja minä puolestani nappaan siskon pojan mukaani about kerta viikkoon tai sitten jos siskollani on muuten tarvetta.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="huokaus";25461102]Ei sitten ole napanuora vielä katkennut lapselta kuin äidiltäkään[/QUOTE]

Tai olisiko sittenkin niin, että kun ollaan kyllin aikuisia niin voidaan etsiä kaikille toimivimmat tavat elää ja olla sen sijaan että yritettäisiin olla hintaa mihin hyvänsä "niin kuin muutkin" ?
:)

• Tykkää
Reactions: emmiina ja Anatolia
Mikä tähän on syynä? Eikö heillä ole muuta sosiaalista elämää vai taloushuolia vai muuten vaan vaikeuksia itsenäistyä? Ymmärrän että joka viikko tavataan vanhempia mut miks käy 3-5kertaa syömässä, mun mielestä se vaikuttaa siltä ettei oo päästy omasta elämästä kiinni tai että on joku riippuvuus suhde äitiin... Voisitko valottaa vähän.
Se on nopeinta, kätevintä, ekologisinta ja taloudellisinta.
Hoidamme lapsemme porukalla ja on huomattavasti fiksumpaa, että se joka kulloinkin hoitovastuussa ja kotona, laittaa päivällisenkin koko sakille kuin se, että kaikki kiirehtisivät kaupan kautta omiin koteihinsa kokkaamana 1-3 hengelle .
Tällä lailla jää kaikille enemmän aikaa sille sosiaaliselle elämällekin.
:)

• Tykkää
Reactions: nöppönen
Katkera
lukea, että joillakin tuo isovanhemmuussuhde toimii. Minun äitini on verrannut lapsiamme ylitöihin, eli ei todellakaan halua viettää aikaa lastenlastensa kanssa ja mieheni äiti ei sairauksiltaan kykene, vaikka haluaisikin.

Itse olen jotenkin mieltänyt isovanhemmuuden sellaiseksi, että jälkikasvun kanssa olisi mukavaa viettää aikaa ihan vapaaehtoisesti. Kovin olen väärässä ollut.....

Meillä
Meillä ovat hoidossa ehkä n. 2-3 kk välein muutaman tunnin ajan äidilläni. Lapset ovat 5 ja 3, isompi ollut pari kertaa vuodessa myös yökylässä, nuorempi ei ikinä.
Muut isovanhemmat (molemmilla eronneet vanhemmat) eivät ole hoitaneet ikinä ja asumme kaikki muutaman kymmenen kilometrin säteellä.
Mutta en kyllä varmaan antaisikaan noille muille hoitoon....

Yhteistyössä