Kuinka usein hoidatatte lapsianne isovanhemmilla?

• Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti
Harvoin, haluan ite hoitaa tyttären niinkuin tähänkin asti. Viihdyn mun tyttären kanssa ja nautin siitä, että leikitään, hellitellään ja välillä vaan ollaan :). Nyt vielä vähemmän vien minnekkään hoitoon, tytär alotti eilen pph:lla ja nyt haluan olla kaiken mahollisen ajan tyttären kanssa. On ollu myös mulle iso, raskas ja aivan älyttömän vaikee muutos, ei meinaa millään tottua tähän :/.

"Eee"
Isovanhemmat haluaisivat muksut heille "kylään" ihan jatkuvasti. Täytyy vähän väliä sanoa, että nyt me halutaan olla ihan vaan perheen kesken kotona, että muksut ei valitettavasti oo tulossa teille. Onneksi ymmärtävät senkin. :) Ja siis ei makseta siitä, eivätkä ne mitään maksua huolisikaan. Tietty autetaan vanhempiamme kaikenlaisissa asioissa, missä he tarvitsevat meidän apuamme.

kunhan mietin
Hänellä kaksi kouluikäistä lasta, jotka vierailevat joka toinen vkoloppu + lomien aikaan 1-2 viikkoa kerrallaan etän luona. Muuttoon ei ole mitään pakkoa, ei taloudellisia paineita.

Onko ok lasten kannalta?

Kyseessä ei ole omat lapseni.

Kerran pari kuussa, riippuen tilanteesta. Pää-osin niin että vanhempani "tilaavat" pojan viikkoa ennemmin sinne. Kesällä saattaa olla pidempäänkin ja samoin nyt talvilomalla on menossa sinne 4ksi päiväksi. Ja ei, en pode tästä tippaakaan "huonoäitikompleksia", poika on molemmille vanhemmilleni älyttömän rakas ja tärkeä (ja ainoa lapsenlapsi) ja mummila on pojalle kuin toinen koti :)

"essi"
Noin kerran 2-3kk:ssa.
Ja silloin ehkä 3-5 tuntia. Kolme isovanhempien taloutta löytyy, vain tämä yksi joskus ottaa lapsen. Yleensä silloin on pakottava tarve minulla. Eli kun lapsi on siellä paahdan töitä pää punaisena.
Kummit yms eivät myöskään hoida, tai ota kylään :

"mellan"
Jos töistä soitetaan, että pitää mennä tuuraamaan jonkun sairaslomaa, niin mummo yleensä hoitaa. Ja meidän työpaikassa tätä sattuu aika usein. Muuten kyllä keskenään sopivat millon menee mummolaan ja ainakin kerran viikkoon tyttö soittaa, millon pääsee yökylään

Kouluikäiset käy mun vanhemmilla silloin tällöin parin päivän ajan, isovanhempien pyynnöstä. Pienempinä olivat hoidettavana yön yli ehkä pari kertaa vuodessa.
Kaksivuotias ei ole ollut vielä kummassakaan mummolassa hoidossa, katsotaan jos ensi kesänä pappa pyytää kalakaveriksi :)

En kutsuis sitä hoidattamiseksi.

Mun äitini haluaa lapsenlapsensa useasti kylään tai ihan yökylään. Lapsi on 3v ja on todella läheiset välit mammaan, ja useasti kyläilläänkin siellä.

Ei halua rahaa siitä tietenkään, se on yhdessäoloa eikä mitään "hoidattamista". Joskus kysyn että haluaako että pakkaan ruuat mukaan, muttei halua. Mamma tykkää aina käydä kaupassa ostelemassa tarvittavat kun tietää että tyttö tulee, ja tytön kanssa myös kokkaillaan.

Isovanhemmat pyytää muutaman kerran vuodessa tyttöä luokseen, mun vanhemmat siis. Nyt oli joululomalla öö 11 päivää - ihan liikaa, jo multa kysytään. Noh, nyt ei sitten ihan äkkiä lähde sinne...
Isän puolen isovanhemmilla käy joskus, mutta ei oo hoidossa. ( ollaan erottu tuon työn isän kanssa )
Ja varmaan tää mun nykyinenkin anoppi ihan mielellään hoitaisi tuota tyttöä.

"virtahepo"
Noin kerran viikossa lapsi on isovanhemmilla. On silloin päiväkodista pois, joten ei se ole vanhemmille mitään luksusaikaa vaan ollaan töissä ja lapsi saa vapaapäivän päiväkodista, jonka viettää isovanhempien kanssa. Isovanhemmat ovat tätä järjestelyä toivoneet ja useamminkin saisi kuulemma hoidossa olla :) Ja lapsi tykkää puuhastella isovanhempien kanssa.

"xXx"
Meillä isovanhemmat pyytää kyläilemään, heidän aloitteestaan useimmin lapsi on ilman meitä mummolassa. Ja kyseessä siis omat vanhempani, miehen vanhemmilla ei ole ollut koskaan hoidossa. Tähän on syynä miehen toisen vanhemman mt-sairaus ym, en luota, eikä mieskään. Muuten kyllä sielläkin kyläillään, mutta koko perhe yhdessä.

Ehkä noin kerran kahdessa viikossa on joku sellainen meno meistä jommalla kummalla, että tulee kysyttyä voisiko mummo/pappa katsoa tunnin pari, yleensä nämä liittyy työvuoroihin ja toisen menoihin tms. Mainittakoon, että ketään ei pakoteta ketään "hoitamaan" ja aina on sanottu että pakko ei ole. Päinvastoin mummo odottaa innolla koska saa taas seuraavan kerran olla lapsen kanssa. Yökylässä on ehkä kerran kuussa tai kahdessa, nämäkin yleensä mummon aloitteesta. Viimeksi oltiin siellä syömässä ja mummo alkoi kysellä yökylään, lapsi halusi jäädä joten haettiin yökamppeet ja meille tuli laatuaikailta yllättäen :) Vaipat viedään mennessä, mutta ruuat ym hommaa mummo. Vastavuoroisesti mies tekee niille remppaa yms apua annetaan.

Niin ja koska meillä ei taloudellisista syistä ole nyt mahdollisuutta toiseen autoon (vajaa työaika toisella) niin mummo hakee mun iltavuoroina lapsen hoidosta ja vie kotiin, eli ehkä kerran kahdessa viikossa. Juuri mummo sanoi että voisi kesälomallaan katsoa lasta, niin saisi pidemmät lomat päiväkodista, meistä kun toisella ei ole lomaa ollenkaan. Mutta katsotaan sitä nyt vielä :)

Niin ja lisätään että asutaan 4km päässä toisistamme, päiväkoti on puolen kilsan päässä mummon työpaikasta ja isän työpaikka aivan päinvastaisessa suunnassa, itse tarvitsen autoa töissä. Lapsi on siis pian 2v.

"Miu"
Pari kertaa vuodessa on anopilla ja kerran tai pari kertaa minun vanhemmilla yökylässä, kun meillä on jotain erityistä menoa, pikkujoulut tms.
Isäni hakee pojan hoidosta pari-kolme kertaa kuussa ja leikkivät tunnin-pari kun joudutaan molemmat jäämään ylitöihin samana päivänä.

"Miu"
Ja vielä lisäyksenä, että ei todellakaan makseta mitään.
Jos edes kehdattaisi tarjota jotain isovanhemmille, loukkaantuisivat varmasti sydänjuuriaan myöten! Että ottaisivat rahaa oman lapsenlapsen hoidosta, ennen kuulumatonta ja täysin käsitämätöntä...

Kerran kaksi kuussa aina minun vanhemmillani. Ei siitä heille makseta, mielellään hoitavat, mutta vaipat ja ruoat viedään mukana.

Ollaan onnekkaita kun voidaan luottaa heihin ja saadaan itse välillä hengähtää :)

Hoidatan?

En koskaan.

Mutta haluavat esikoisen sinne melkein kerran kuussa jotta saavat tehdä niitä omia juttujaan.

Ja ei, ei makseta siitä heille mutta välimatkan takia koitetaan ajella ajot aina puokkiin.

"poikia3"
Mun vanhempani hoitavat poikia pari kolme kertaa vuodessa, viime vuonna hoitvat kerran, tänä vuonna ovat hoitaneet kerran. Kyse on silloin muutamasta tunnistä, tänä vuonna me aikuiset menimme hautaisiin, jonka aikana poikia hoitivat. Ja esikoista lukuunottamatta lapset eivät ole olleet yöhoidossa koskaan.

Ex-anoppi taasen tapailee esikoista oma-aloitteisesti silloin tällöin. Soittaa pojalle suoraan ja sopivat treffeistä ja varmistavat , että sopii myös meillä. Siellä esikoinen on ollut myös yökylässä. Mun vanhempieni luona on ollut yökylässä kerran.

Mieheni vanhemmat ovat jo kuolleet, eli heidän luonaan lapset eivät ole koskaan olleet hoidossa.

Tytöllä (10kk) on yksi isovanhempi (vaari) elossa. Eli sama isovanhempi on aina kyseessä, kun hoitotilanteista puhutaan. Tyttö on hoidossa lähinnä, kun käyn kampaajalla, eli noin reilun tunnin kahdessa kuukaudessa. Yötä ei ole ollut hoidossa kertaakaan, eikä tule olemaankaan ennen kuin tätä pikkukakkosta lähden synnyttämään... Ilmaiseksi hoitaa tyttöä, rahallista korvausta ei ole suostunut ottamaan vastaan, mutta olen sitten välistä siivonnut, vaihtanut verhoja tai tehnyt jotain muuta tällaista, korvauksen merkeissä. Tyttö tapaa vaariaan lähes päivittäin, ja viettää tuolloin myös vaarinsa kanssa aikaa, mutta vaari ei erityisemmästi hoida tyttöä, vaan minä pidän huolen silmälläpidosta ym. tarpeiden täyttämisestä.

Yhteistyössä