Kuinka usein hoidatatte lapsianne isovanhemmilla?

• Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti
"jojo"
Oma äitini on ottanut esikoista yökylään kaksi tai kolme kertaa, ehkä viisi kertaa ottanut hänet hoitoon siksi aikaa, että käväisin kaupassa eli noin tunniksi. Kuopus ei vielä ole ollut hoidossa missään. Miehen vanhempia taas täytyy erikseen toppuutella, muuten he ilmaantuvat hakemaan esikoista ulkoilemaan tai hoitoon vaikka viisi kertaa viikossa. Ihan siksi, että tykkäävät muksusta.

Minusta on ihanaa, että lasten isovanhemmat HALUAVAT olla mukana lasten elämässä ja touhuta lasten kanssa. Poika on kulkee papan kanssa välillä metsällä ja telttailevat saaressa kesällä jne.. välillä mukana on sitten tuo kuopus. Mummin kanssa leipovat ja lukevat. Itse pienenä vietin kesiä mummolassa siskon kanssa, jos vanhemmat oli töissä. :heart:

Epäsäännöllisesti. Jos on tarvetta tai jos isovanhemmat lapset sinne pyytävät.

Syksyn aikana taisivat olla isovanhemmilla yhden illan ajan. Kesällä taas olivat isovanhempien kanssa viikkokausia; ekana tyttö oli viikon, sitten poika, sitten molemmat...isovanhemmat pyysivät lapsia mukaansa veneilemään ja mökille, ja tottakai se sopii mulle.

Aina samat isovanhemmat, eli mun vanhemmat. Anoppi kun asuu tuhansien kilometrien päässä. Ja tottakai ilmaiseksi; ajatuskin siitä että tuo olisi maksullista palvelua on koomista ja hieman loukkaavaakin.

"äiti"
AIna kun isovanhemmat pyytävät lasta kylään ja lapsi haluaa mennä, tai lapsi pyytää päästä isovanhemmille ja se heille sopii. Olisiko noin 1vkl/3kk. Ja aina samat isovanhemmat. Emme maksa mitään. Joskus, ehkä kerran vuodessa, hoitavat meidän pyynnöstä, jos meillä menoa. Sitten viedään tuliaisia.

Toisia kun nähdään, niin vieraillaan toistemme luona 1-2vko:a kerrallaan. Vierailun aikana isovanhemmat hoitavat lasta lyhyitä aikoja.

"vieras"
:O meillä pyydetään lapsia hoitoon. Tullaan hakemaan kotoa tunnin ajomatkan päästä ja tuodaan ruokakaappien täydennykset tullessaan. Eikä todellakaan huoli rahaa vastaan, päinvastoin. <3

"yyhoo"
1 - muutaman kerran kuussa (mutta ei viihteellä käymisen takia ;)) ja ihan ilmaiseksi! Välillä tuo tenava "kaapataan" ihan "väkisinkin", eli enemmän kuin mielellään pitävät. :D "Maksuksi" tosin joskus aina vien jotakin pientä tyyliin kahvipakettia tms, kun mitään isompaa eivät ota ja melkein suuttuu, jos yrittää rahaa tarjota. Mutta vanhana saavat toki sitten kaiken korkojen kera takaisin, kun itse pidän huolta heistä.

"mie"
Ei ikinä. Mummot enää elossa ja toinen jo 90 v ja toinen 82 v; eivät enää jaksaisikaan. Asuvat lisäksi kaukana. Oma äitini on yhden kerran hoitanut silloisia vanhimpia lapsiani tyttöjä illasta seuraavaan aamupäivään, kun olin siskollani ja hänen miehellään kuskina. Silloinkin kiiruusti aamupäivällä jo hakemaan lapset. Ihan mielellään varmasti olisivat hoitaneet, mutta kun asuivat kaukana ja nyt eivät tosiaan enää jaksaisi juosta tuon 5 v erityislapsen perässä. No, eipä ole ketään muutakaan hoitoapuna eli itse hoidamme.

Lex
Lapset käyvät mummilla tarvittaessa ja silloin kuin se mummille sopii, ehkä keskimäärin n. kerran viikossa. Lyhyt välimatkakin.

Mummi ei veloita avusta, enkä minä veloita myöskään häntä jos hän tarvitsee vastaavaa jeesiä.

"susax"
Ilmaiseksi kyllä. Palveluksia vaihdetaan vastikkeetta, puolin ja toisin. Miehen vanhemmat ovat eläkkeellä joten ovat olleet korvaamattomana apuna kun lapset ovat sairastelleet ja koulujen loma-aikoina kun vanhemmat ovat töissä. Mieheni on kesät viettänyt lähinnä kokonaan omien isovanhempiensa luona, nyt hänen vanhemmistaan tuntuu luontevalta kun meidän lapset viettävät osan kesälomastaan heillä. Mun puolelta ollaan töissä, elämäntyyli hiukan erilainen, eivätkä lapset siellä niin viihdy. Ja mulla on elossa vain toinen vanhempi. Kyllä hekin joskus haluavat lapsia luokseen mutta harventuneet ovat nuo kerrat, kerran kesässä haluavat lapset mukaansa kotimaan reissuun.

Kyllä, ilmaiseksi.
Mutta ei pidä luulla, että me emme myöskään mitenkään auttaisi, meillä pelaa vastavuoroisuus.
Rahaa ei nähdä vaivaksi vaihdella puolin ja toisin, autamme toisiamme koska olemme yhtä isoa perhettä- hyvässä ja pahassa.

Me, ja molempien isovanhemmat, sisarusten perheet.

Kysyttävää? No ei mullakaan.

Saraldo
Yleensä se menee niin, että mun vanhemmat ja myös mun sisko pyytävät tyttöä yökylään. Ei siis tarvitse ruinata, että ottakaa nyt joku. Koskaan ei makseta penniäkään mihinkään suuntaan, mutta esim. siskon kanssa meillä toimii sellainen YYA-sopimus. Jos he tarvitsevat tietoteknistä tukea tai muuta missä me voidaan auttaa, ei mekään siitä veloiteta.

Isän puolelta isovanhemmilla esikoinen on kerran ollut 1,5h hoidossa noin 4vuotta sitten. Kuopus ei sitäkään. Minun vanhemmillani lapset ovat olleet 1vrk/vuosi. Ensimmäisenä vuotena ei kumpikaan ollut. Eli noin 4 kertaa olleet siellä. Sen lisäksi pari kertaa olleet pari tuntia hoidossa. Isovanhemmat työikäisiä, toisella puolella ollut paljon omia lapsia ja muita lapsenlapsia hoidettavana ja toisella puolella, en osaa sanoa syytä.

meillä
Kuopus on kaksi kertaa viikossa hoidossa päivän vaarilla ja mummulla. Olen tarjonnut kerta toisensa rahaa, mutta eivät huoli. Ruuat yritän laittaa mukaan, mutta ne pilttipurkit vain kasaantuvat sinne kaappiin, kun mummu paistaa lapselle lettuja, jne...

No mä en tiedä onko tää hoidattamista vai ei, meän lapsi on vähintää jokatoinen viikonloppu mummolassa yötä, mutta hän haluaa sinne itse. Eli itse kysyy saako mennä mummolaan ja sit soittaa mummolle ja kysyy voiko tulla.

Mutta hoidossa hoidossa on pari kertaa vuodessa ja en maksa heille lapseni/lapsenlapsensa hoitamisesta.

Ensiviikolla sekä maanantaina että sunnuntaina ja ihan itse olen pyytänyt enkä maksa mitään:O Sitä ennen oli 9v joululomalla 3 päivää hoidossa ja syyslomalla oli kaksi poikaa 3 päivää (noh 14v:n kohdalla voi ehkä jo puhua enemmän kyläilystä, koska olisi ihan hyvin olla silloin kotonakin) ja 2 päivää oli koko lapsilauma hoidossa.

Eli aika satunnaista hoito on. Miehen vanhempien kohdalla vielä satunnaisempaa. Heidän luonaan hoidossa/kylässä pojat ovat usein kesällä yli kuukaudenkin ja tytöt oli hoidossa myös useamman päivän, mutta muuten ei ole heidän hoidossaan ehkä koko vuoteen.

Valitettavasti en oo voinut hoidattaa koskaan. Exäni vanhemmat olivat liian vanhoja jaksaakseen ottaa lapsiamme hoitoon. Nykyisen mieheni isä asuu kaukana toisessa maassa ja äitinsä on kuollut. Omat vanhempani asuvat 350:n kilometrin päässä.

Hoitoapuja oltais kyllä kipeästi tarvittu, mutta ei auta valittaa.

"vieras"
Meillä ei ole elossa kuin toisella meistä yksi vanhempi. Hän hoitaa lastamme 2-4 h noin kerran kahdessa-kolmessa kuussa koska haluaa, että saamme omaa aikaa. Hän tulee yleensä meille, koska meillä on isompi asunto, ja lapsen lelut, tavarat yms., isovanhemmalla pieni yksiö. Tarjoamme hänelle aina ruuan, ja usein toinen meistä hakee hänet autolla, tai vie kotiin, tai sekä/että.

meillä
lapsia ei koskaan hoidateta isovanhemmilla. Kyläillään puolin ja toisin, mummi hakee useinkin esikoisen leikkimään. Hoitavat toki lapsia halutessaa tai meidän tarpeen mukaan. Käytännössä pari, kolme kertaa kuussa muutaman tunnin ja muutama kerta vuodessa yön yli. Rahaa ei todellakaan vaihdeta perheen kesken. En mäkään peri heiltä rahaa olleessani talonmiehenä heidän ulkomailla ollessaan tai muista satunnaisista palveluksista. Tätä kutsutaan perheeksi:)

Miehen vanhemmat eivät hoida lapsia. Ovat vanhoja ja huonossa kunnossa.

"Molleri"
Melkeenpä joka viikko lapset yökyläilee, toisinaan pyydetään ja toisinaan isovanhemmat itse haluavat. Rahaa ei anneta mutta autellaan muuten :) Meillä isovanhemmat osaa myös sanoa ei ;)

Hmmm riippuu tosi paljon. :D Viimeksi tais olla yökylässä ilman meitä vanhempia reilu kuukausi sitten ja huomenna famu tulee meidän työpäiväksi tänne hoitamaan, kun lapsi flunssasena eikä päiväkotiin voi mennä. Jos nyt jotain heitän, niin yökylässä ehkä kerran parissa kuukaudessa ja muuten "hoidossa" (tai isovanhemmat kinuavat hänet kaupungille heidän kanssa:D) pari kertaa kuukaudessa.

Mä en edes kehtaisi tarjota rahaa lapsenlapsestaan, varmasti loukkaantuisivat! Olen yrittänyt tyrkyttää kyllä edes ruokia mukaan, mutta harvoin nekään on kelvanneet, kun sieltä tulee tiukka vastaus että on jo sitä tätä ja tota. :)

Yhteistyössä