Kuinka usein hoidatatte lapsianne isovanhemmilla?

• Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti
"kahden pienen äiti"
Silloin, kun he sitä pyytävät. Tai jos on joku meno. Tarkoitan lähinnä isääni, joka asuu lähellä. Äitini asuu kaukana, eikä pysty auttamaan. Isäni hoitaa lapsia noin parin kuukauden väklein, joskus ottaa lapset niille viikonlopuksi ja välillä hoitaa meillä kotona. Miehen äiti ei ole koskaan hoitanut, ei halua. En varaa vaippoja enkä muutakaan mukaan, kun siellä on kaikki tarpeellinen.

"Mie vaan"
Miehen puolelta ei koskaan sillä hoitavat tyttärensä lapsia lähes joka päivä. Omalta puoleltani äiti käy meillä hoitamassa(omasta halustaan vapaapäivinään) meidän työpäivinä 1-3krt/kk. Raha aei halua eikä muutakaan mutta aina jotain herkkua hommaan/leivon noille päiville.

"vieras"
Ei koskaan. Jos ei lasketa sitä että koululaiset käy tuossa mummon luona kerran kk tai kahdessa yhden aamupäivän. Pienemmät ei käy kuin meidän kanssa mummoloissa. Kyse siis miehen vanhemmista. Pappa yleensä jossain töissä tai reissussa kun nuo koululaiset käy tuolla. Mummo on mt potilas ja nykyään väsyy helposti vaikka ikää ei paljoa olekkaan. Joten hänen ehdoillaan mennään.

Mun vanhemmat ei hoida kuin ihan kriisi tilanteissa. Eli tulee yllättäen jotain todella vakavaa ja pakko lähteä sairaalaan tai ite en ole tolpillani. Näitä on ollu pari kolme kertaa tässä 10 v aikana. Ja sillonkin on alkuun saatu jostain muualta apua. Onhan tuo tietenkin hyvä tietää että sillon edes saa apua.

"iii"
[QUOTE="iii";25460058]Aina kun tarvetta. Opiskelen ja lapset on muutaman päivän kk mummun ja pappan kans. Nyt meen kohta työharjoitteluun ja pappa hoitaa meidän 1vuotiaan, kun minä oon harjoittelus ja mies töissä ja isompi on jo koulussa, joten se ei vahtijaa tarvi..[/QUOTE]

Niin ja lisään vielä, että isompaa haluaisivat yöksi n. kerran kuussa vlopuksi, mutta ei koululainen enää taho oikein lähteä. :D On kaverit ja viihtyy pikkuveljen kans ym :)

"dawn"
Joka viikonloppuna joko lauantain tai sunnuntain muksut viettävät koko mummolassa. Mummo ottais omien puheiden mukaan useamminkin, mutta on työelämässä :) Lapset nauttivat, mummo nauttii ja äiti ja isi nauttii yheisestä ajasta :)

"dawn"
[QUOTE="dawn";25460108]Joka viikonloppuna joko lauantain tai sunnuntain muksut viettävät koko mummolassa. Mummo ottais omien puheiden mukaan useamminkin, mutta on työelämässä :) Lapset nauttivat, mummo nauttii ja äiti ja isi nauttii yheisestä ajasta :)[/QUOTE]

ja ei makseta mitään, kun on mummon oma toive. Mutta autellaan mummoa aina tarvittaessa kaikenlaisessa missä tarvitsee apua. Kuskataan esim. autolla kun on kortiton ja mies käy tekemässä siellä "miesten hommia" :)

"shihtzu"
Joulukuussa hoitivat 5 päivänä viikossa koko kuukauden kun olin töissä, mutta muuten aina tarvittaessa, mutta talvisin ei ollenkaan joulukuuta lukuunottamatta. Ja ihan ilmeiseksi sitä tekevät.

Kuukauden päästä lähden käymään Tallinnassa, jonka ajan lapset ovat toinen tädilläni ja toinen exän äidillä hoidossa ja ihan ilmaiseksi he hoitavat tai siis eivät rahaa pyydä kumpikaan.

Kerran on ollut 8h mummilla hoidossa. Mutta täti käy silloin tällöin meillä touhailemassa pojan kanssa. Esim tulee sunnuntai-maanantai, että saadaan hoidettua asuntoasiat ilman että tarvii riepotella 9kuukautista mukana !

Turkilmas
Esikoinen on vähintään kerran viikossa, usein enemmänkin, yökylässä isovanhempiensa luona. Ja jos ei yökylässä, niin ainakin pari kertaa viikossa menee koulun jälkeen heille.

Kuopus on ehkä kerran kuussa hoidossa, yleensä silloin kun alkaa oikein vaatimalla vaatia pääsyä mummin luokse :). Yökylässä pikkumies ei ole ollut montaakaan kertaa. Ihan tarkkaan en muista, mutta 3-5 kertaa. Yhden kerran tosin 3 yötä kun oltiin miehen kanssa 10. hääpäivää viettämässä. Silloin vietiin tuliaisia appivanhemmille, muuten ovat ihan ilmaiseksi mummin hemmoteltavana :)

kunhan tuo kuopus vähän vielä kasvaa niin sitten ovat varmaan pari kertaa vuodessa yöhoidossa mummolassa.. esikoinen oli viimeksi kuopuksen syntyessä maaliskuussa.. koko perhe käydään kyllä siellä usein, lähes joka vkl.

ikinä ei oo tarvinnu maksaa, mummo ostaa aina kaikki vaipoista tutteliin valmiiks sinne.

Oma isäni hoitaa nuorempaa(vajaa 1v) kerran viikossa sen aikaa kun käydään vanhemman(vajaa 3v) kanssa liikuntakerhossa. Miehen äiti hoitaa sit molempia lapsia, jos minulla on arkipäivisin jotain tärkeää menoa jonne on päästävä ilman lapsia, lääkäri- tai hammaslääkärikäyntiä tms. eli joitain kertoja vuodessa. Ja vanhempi lapsi on muutaman kerran vuodessa omien vanhempieni luona yötä, jos minä haluan illanviettoon jonnekin(mieheltä ei onnistu molempien nukuttaminen) tai toisinaan muuten vaan kun isovanhemmat pyytävät. Satunnaisesti on isompi muutenkin joitain tunteja isovanhempien hoidettavana, jos halutaan vaikka siivota tai käydä jossain huonekalukaupassa tai muualla missä saattaa mennä pitkään ja pitäisi yrittää keskittyä muuhunkin kuin lapsen perässä juoksemiseen. Pienempi on vielä kulkenut sujuvasti mukana niin kampaajareissut kuin pankkikäynnitkin...

Kaikki isovanhemmat kyllä pyytävät että saisivat olla lasten kanssa useamminkin... Ei vaan tule useammin pyydettyä heidän apuaan, jostain syystä. Maksua ei isovanhemmat halua, ja kaikki asuvat melko lähellä.

Nuorimmaisesta lapsesta on mun äidin kanssa tehty "suullnen sopimus" ,että ottavat tyttöä,kun vanhempi on isällään jos haluan omaa aikaa.
Harvemmin on kuitenkaan,kun mitäpä muuta tekemistä mulla olis,ku olla kotona..Ja jos kotosalla olen niin kyllä lapsetkin voivat olla. :D

"etkä"
[QUOTE="minttu";25460024]Me ei "hoidateta" lastamme isovanhemmilla, koska mulle tuo sana kalskahtaa jollakin tavalla negatiiviselta / pakolta... Meillä isovanhemmat haluavat olla lapsemme kanssa, eivätkä näe sitä edes sinällään hoitamisena, vaan yhdessäolona, josta nauttivat kaikki. Sekä mulla että miehellä on läheiset välit vanhempiin, ja meidän suvussamme on itsestäänselvyys, että isovanhemmat viettävät paljon aikaa lastenlasten kanssa. Niin olen itsekin viettänyt, minkä ansiosta mulla on vielä tänäkin päivänä todella ihanat ja läheiset suhteet isovanhempiini, joiden luona käyn usein.

Ymmärrän, että perheet, ihmiset ja toimintatavat ovat erilaisia, mutta meidän kohdalla ei kävisi pienessä mielessäkään, että maksaisimme jotain hoitopalkkiota isovanhemmille. Eivätkä he missään tapauksessa ottaisi sellaista kuuleviin korviinsakaan. Isovanhemmat monesti pyytävät lasta luokseen tai lapsi itse sanoo, että haluaisi mennä viikonloppuna mummolaan. Joskus lapsi on mummolassa päiväseltään, joskus pari yötä. Viikottain nähdään joka tapauksessa.[/QUOTE]

Juuri näin meilläkin, paitsi meillä ainoina isovanhempina miehen vanhemmat, koska omat vanhempani ovat kuolleet.

Pari kertaa vuodessa. Nyt tulevana kesänä varmaan enemmänki ku ei oo vaihtoehtoja, tai no on jättää ekaluokkalainen yksin kotiin parhaimillaan 8h ajaksi, ei ole mulle vaihtoehto.

viimeksi isä tuli 400km pääst viikoksi hoitamaan kun tytöllä oli syysloma, niin maksoin hänen junamatkat.

Ollaan tarjottu korvauksia mutta ei niitä suostuta ottamaan vastaan.

Viimeksi muokattu:
2:n pienen äiti
Minulla/meillä kynnys pyytää isovanhempia lastenvahdiksi on ehkä vähän normaalia korkeampi. Pääsääntöisesti pyydämme vain silloin kun todella on tarvetta, ja tämä tarve tietysti vaihtelee. Joskus on mennyt varmaan puoli vuottakin, ettei ole tarvinnut hoitoapua pyytää, ja joskus on tarvinnut pyytää kahdestikin kuukauden sisään. Ehkä kerran vuodessa olemme pyytäneet isovanhempia lastenvahdiksi ihan vain vanhempien kahdenkeskistä aikaa varten.

Silloin kun olen ollut töissä, jos jompikumpi/molemmat lapsista sairastui(vat), eikä voinut viedä päiväkotiin, tuli toinen mummoista hoitamaan heitä kotiin. Nyt kun olen taas kotona, ei tämäntyyppiselle hoitoavulle ole tarvetta. Yleensä siis pyydän vain jos esim. minun pitäisi itse mennä miehen työaikana vaikka äitipolille tms. paikkaan johon en voi ottaa lapsia mukaan.

Molemmat isovanhemmat pitäisivät varmasti tosi outona ajatusta että heille maksettaisiin rahaa lastenlastensa hoitamisesta. Toisaalta pidän ihan hyvien tapojen mukaisena, että sellaiset vanhemmat jotka tarvitsevat hoitoapua useammin, sitten muistavat isovanhempia muilla tavoin. (Vastapalvelukset, lahjakortit ym.)

Pari-kolme kertaa kuussa muutaman tunnin ajan, jos pitää käydä kaupassa tahi erikseen asioilla. Käydään myös miehen kanssa melkein joka viikonloppuna isovanhemmilla syömässä, jossa sopivasti kaitsevat lasta hetken aikaa ;)

Ja ilmaiseksi he hoitavat, tällä järjestelyllä kuulemma liian vähän :D

"vieras"
vain hätätapauksessa. Isän puolen isovanhemmat ovat jo kuolleet ja omat vanhempani asuvat syrjässä. Äitini on sitä paitsi vielä työelämässä itsekin enkä halua hänen harvoja vapaitaan rasittaa lastenhoidolla. Isä on kyllä eläkkeellä, mutta kuten sanottu, asuu kauempana eikä omista ajokorttiakaan. Itse ajattelen myös niin, että kun olen lapsia kerran hankkinut niin itse ne myös hoidan.

"Pepe"
Nuorempi ei ole koskaan ollut yökylässä,vanhempi käy mummilassa n 3x vuodessa,mummin omasta pyynnöstä.itse en enää pyydä,koska ikinä ei silloin sovi.
mummolassa on yhden yön n kerran kahteen kuukauteen. Pienintä en vois sinne viedä,koska mummo alkaa olemaan jo väsynyt ja vanha hoitamaan pientä.
Rahaa tai ruokaa olen joskus antanut mummolaan mukaan koska mummolla pieni eläke. Mummilaan en mitään.

"nana"
meillä kolme lasta ja vanhempani ovat itse halunneet tarjota minulle joka torstai "kotiäitin vapaapäivän". Vien lapset klo10 aamulla ja haen klo20illalla. Lapset odottaa innoissaan ja äitini ja isä tykkäävät olla lasten kanssa ja ovat pahoillaan jos heidän "hoidatus"päivänsä peruuntuu. Anopilla kerran kolmessa kk yökylässä.

"nelly83"
Silloin tällöin (1-2krt) vuodessa ovat isovanhemmilla esim. ma-pe välin jos mummo lomalla ja me miehen kanssa töissä. Sen lisäksi joskus (harvoin tosin) ovat viikonloppuna yökylässä, jos tahdotaan isännän kanssa laatuaikaa keskenämme. Viimeksi ovat taineet olla tuon viikonloppuyön marraskuussa 2010. En ole ikinä maksanut isovanhemmille mitään lasten hoidosta, eivät varmaankaan edes suostuisi rahaa siitä ottamaan..

Yhteistyössä