Onko nainen naisena vain osa miesten yhteiskuntaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MiekkonenKolmikymppinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";25345533]
Olen toki alkanut oppia "naisten niksejä" miehen metsästämisestä, salaperäisyydestä ym. Mutta ehkä joissain muissa kulttuureissa nainenkin kävisi nopeammin isolla liekillä. Sellainen on itselleni tyypillistä, en oikein osaa laskelmoida enkä "pelailla" jos rehellisesti tunnen viehätystä, kun taas naiset tuntuvat odottavan mieheltä tyyneyttä ja heistä riippumatonta asennetta joka tilanteessa alkuun. Sekin on jälleen eräs kulttuurinen "pariutumiskaava", jonka parissa taistelen.[/QUOTE]
Kulttuurinen vai biologinen? Suurin osa miehistä ei pelaa pelejä, vaan on mitä on. Flirttailu voi näyttää joskus pelailulta, mutta se ei tee siitä laskelmoitua. En tiedä kuinka iso osa naisista sitten tietoisesti pelaa noita pelejä (eli laskelmoi) ja kuinka monelta se tulee luonnostaan.

Parin löytäminen on muutenkin molemmille sopivan löytämistä etkä voi odottaa että kaikki mistä sinä viehätyt viehättyisivät sinusta. Et edes sitä että ne joihin viehätyt jaksaisivat kiinnostaa sinua pitempään siten että haluaisit pysyvää suhdetta.

[QUOTE="vieras";25345564]Ihmisten laatimat sosiaaliset ja kulttuuriset normistot eivät ole kaiken kattavia. Suomessakin on lukuisia erilaisia kulttuureja sekä yhteisöjä, joissa vallitsevat erilaiset tavat. Perheissä ja oppilaitoksissa sekä työelämässä toki asetetaan kaikenlaisia odotuksia ja vaatimuksia, mutta niitä ei ole pakko toteuttaa. Suomalaiset tavat ja sosiaalinen kanssa käynti ei ole niin rajoittavaa, etteikö voisi kieltäytyä nousemasta ylös kansallislaulun aikana tai kieltäytyä mämmiroveesta. Raskaana olevien naisten ei tarvitse koskaan mennä naimisiin tai edes sallia isyydentunnustusta.

Ihminen ei ole pakoitettu tekemään mitään, ei edes kapinoimaan. Suomalaisessa yhteiskunnassa elävä ihminen on mielestäni erittäin vapaa. Ja anarkia on erittäin vapauttava tunnetila ;) Siinä ihminen ei sodi edes itseään vastaan.[/QUOTE]

Suomessa on olemassa erilaisia yhteisöjä, joilla kullakin on omat odotuksensa. Kussakin suvussa on omat odotuksensa, jotka voivat olla täysin poikkeavat naapureiden suvun odotuksista, tai sitten hyvin samanlaiset. Jokainen ihminen on lukuisien normien ja odotusten vanki, mutta Suomessa ketään ei tosiaankaan ole pakotettu tekemään mitään.

Anarkia on omalla tavallaan vapauttavaa, mutta myös vangitsevaa. Tiedän sen omakohtaisesti. Olen mieltänyt itseni nuorempana anarkistiksi ja koin olevani vapaa. Nykyään näen asiat hieman eri tavalla, ehkä se on sitä iän mukanaan tuomaa perspektiiviä elämään ja asioihin, joka sekin voi muotoutua vankilaksi.

[QUOTE="kirsi";25345581]
Olen kuullut monen ihmisen sanovan täytettyään 50-vuotta, että nyt olen jo sen ikäinen, että minun ei tarvitse enää ajatella mitä muut minusta ajattelevat (vaikka silti moni ajattelee sitä edelleen).
[/QUOTE]
Se joka noin väittää valehtelee. Me ihmiset toimimme sosiaalisissa verkostoissa ja meidän tulee ajatella muiden reaktioita. Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että ihminen huomaa sen, että muut eivät välitäkään niin paljoa hänen tekemisistään kun hän on ajatellut.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="aloittaja";25345578]Ongelma on vain se, että jos mies tavallaan pursuaa kulttuurinsa yli, mikä on kai harvinaista, niin hänen voi olla vaikea muistaa kulttuurinsa sääntöjä ja helpompi olisi tavata nainen, joka ei pahastu, vaikka mies kulttuuria vähän rikkookin, koska hän itsekin rikkoo oman kulttuurinsa naiseuden kaavoja. Kovin yleistä sellainen ei kuitenkaan ole ainakaan alle 25v. naisissa oman kokemukseni mukaan, mikä todistaa kulttuurin väkevästä voimasta.[/QUOTE]

Voitko antaa käytännön esimerkkejä? Jos käyttäytyy Suomessa Italian kulttuurin mukaisesti ja tulee heti naisen iholle, niin ymmärrän pointtisi.

Kyllä me kuule ihan samaa kieltä puhutaan (suomea), mutta kun toisella (lue sinulla) ei ole tahtoa tai edes halua kuunnella saati ymmärtää toisten mielipiteitä tai näkökantoja. Ehkä haluat antaa itsestäsi oppineen ja älykkään kuvan epäloogisilla ympäripyöreillä lauseillasi ja sillä, että koitat itsepinteisesti väittää/selittää tiettyjen käsitteiden olevan jotain muuta (esim. vapaus), kuin mitä ne normielämässä ja normikielenkäytössä on.

Asioita ei tarvitse selitellä muuksi, kuin mitä ne on. Ihminen on niin kauan vapaa, kun ei ole kenenkään omaisuutta tai lukkojen takana. Näin se yksinkertaisesti on. Ja se kalakaan ei ole veden vanki, vaan se on kalan luonnollinen elinympäristö. Sano mitä sanot. Tyhmä saa olla, mutta ei tietämätön!

Tuolla asenteella elämä on varmasti yksinkertaista. :) Ja siinäkin on hyvät puolensa. Vapaus on vapautta kun kukaan ei omista eikä ovi ole lukossa, selvä.

Aloittaja on kai mies ja hän arvostelee tässä suomalaisia naisia.

Kun suomalainen nainen arvostelee jotain ihmistä tai ihmsiryhmää, hänkin yleensä arvostelee tällöin naisia.

Nainen on se jota arvostellaan ja jonka pitäisi muuttua. Se joka ei tee ksokaan oikein. On väärin pukeutua paljastavasti, ei saa ptiää legginsejä, mutta ei saa pukeutua kuin mies, ei saa olla huorahtava, ei saa tehdä sitä eikä tätä.

Miksi näin?

Kun leikkii lapsen kanssa ja on leikissä mies, huomaa yleensä että tulee vapautunut olo. Voi olla mikä vaan tyhmä paskahousupelle. tai tällainen olo minulle tulee.

Miksi aina arvostelu kohteeksi, suurennuslasin alle, joutuu nainen?
Tai tyttö?
Kummassa sukupuolessa on enemmän korjattavaa?
Kumpi sukupuoli ei ota toisia huomioon, käyttäytyy huonosti, on röyhkeämpi ja ahneempi? Kumpi sukupuoli vie kaiken tilan ja äänen esim päiväkodissa?

[QUOTE="aloittaja";25345711]Tuolla asenteella elämä on varmasti yksinkertaista. :) Ja siinäkin on hyvät puolensa. Vapaus on vapautta kun kukaan ei omista eikä ovi ole lukossa, selvä.[/QUOTE]

No, mutta onhan se tosi, että vapauden määritelmäkin on aika häilyvä riippuen määrittelijästä. Asenteesi on nyt vähättelevä.

• Tykkää
[QUOTE="kirsi";25345667]Suomessa on olemassa erilaisia yhteisöjä, joilla kullakin on omat odotuksensa. Kussakin suvussa on omat odotuksensa, jotka voivat olla täysin poikkeavat naapureiden suvun odotuksista, tai sitten hyvin samanlaiset. Jokainen ihminen on lukuisien normien ja odotusten vanki, mutta Suomessa ketään ei tosiaankaan ole pakotettu tekemään mitään.

Anarkia on omalla tavallaan vapauttavaa, mutta myös vangitsevaa. Tiedän sen omakohtaisesti. Olen mieltänyt itseni nuorempana anarkistiksi ja koin olevani vapaa. Nykyään näen asiat hieman eri tavalla, ehkä se on sitä iän mukanaan tuomaa perspektiiviä elämään ja asioihin, joka sekin voi muotoutua vankilaksi.[/QUOTE]

Niin mutta se on sinun subjektiivinen kokemuksesi, että kaikki mitä teet vangitsee sinua. Silloin sinä, et ole ehkä tehnytkään asioita omasta tahdostasi vaan koska olet ollut pakotettu tai koska et ole niin sisimmältäsi ehkä halunnut tehdäkkään.

Se, että koet menneet tekosi ahdistavina ja huonoina ei tarkoita, että niistä muodostuisi sinulle vankila. Se tarkoittaa sitä, että minäsi on muuttunut ja koet maailmaa eri tavalla. Mennyt on muokannut sinusta nykyisen, mennyt on vapautus ei vankila.

Se joka noin väittää valehtelee. Me ihmiset toimimme sosiaalisissa verkostoissa ja meidän tulee ajatella muiden reaktioita. Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että ihminen huomaa sen, että muut eivät välitäkään niin paljoa hänen tekemisistään kun hän on ajatellut.
Juuri näin :) Tottakai sitä joutuu ottamaan muita ihmisiä huomioon, kun kerran on muiden ihmisten kanssa tekemisissä. En mä voi lähteä yöpaita päällä toimistolle, mutta etätöitä tehdessäni voin varsin hyvin olla koko päivän yöpaita päällä. Tämä ei kuitenkaan ole mikään sukupuolijuttu...ei meidän firman miehetkään voi pyjamassa toimistolle tulla. Sen sijaan voin aivan vapaasti päättää, millaiset vaatteet puen päälleni...voin valita pukeutumistyylini ihan itse. Voin mennä vaikka kesävaatteissa talvipakkasilla töihin, jos haluan. Joku korkeintaan kysyy, eikö mun tule kylmä.

Voitko antaa käytännön esimerkkejä? Jos käyttäytyy Suomessa Italian kulttuurin mukaisesti ja tulee heti naisen iholle, niin ymmärrän pointtisi.

No tarkoitan tunteellisuutta ja tietynlaista hyväuskoisuutta. En epätoivoa kuten joku näki vaan jonkinlaista innostusta ja valoisaa optimismia. Koen että pidättyväinen kulttuurimme ei katso hyvällä tällaista mieheltä.

Kyllä tämä aloittaja on hirveän itsekeskeinen tyyppi. Olen lukenut näitä juttuja, samoin kuin niitä edellisen ketjun juttuja, eikä hän näytä hyväksyvän oikein mitään muita näkemyksiä.

Miten AP käyttäydyt treffeillä? Kauhean lämmintä kuvaa sinusta ei näiden tekstien perusteella saa. Narsistisia piirteitä on näkyvissä.

Tuon lauseen voi varmaan ymmärtää monella tapaa ja se mitä se kulloinkin tarkoittaa riippuu myös sanojan historiasta. Jollekin se tarkoittaa, ettei enää osallistu jokaisiin talkoisiin ja kissanristiäisiin vaikka saisikin siitä hyvästä kuulla muutaman valitun sanan jonkun suusta tms. Ihminen toisin sanoen ei pelkää enää, vaikka tietoisesti toimisikin vastoin muiden haluja ja odotuksia.

[QUOTE="vieras";25345732]Niin mutta se on sinun subjektiivinen kokemuksesi, että kaikki mitä teet vangitsee sinua. Silloin sinä, et ole ehkä tehnytkään asioita omasta tahdostasi vaan koska olet ollut pakotettu tai koska et ole niin sisimmältäsi ehkä halunnut tehdäkkään.

Se, että koet menneet tekosi ahdistavina ja huonoina ei tarkoita, että niistä muodostuisi sinulle vankila. Se tarkoittaa sitä, että minäsi on muuttunut ja koet maailmaa eri tavalla. Mennyt on muokannut sinusta nykyisen, mennyt on vapautus ei vankila.[/QUOTE]

Ymmärrän filosofiselta kannalta "kirsin" tapaa nähdä yhteiskunnallinen keskustelu vankilana, mukaan lukien negatiivinen keskustelu. Allekirjoitan itse sen näkemyksen.

Arvostan naisia lukemattomista syistä

Ecofriendly_multitasking.gif

[QUOTE="kirsi";25345701]Aika harvalukuisesti Suomessa on noita kuninkaallisia. Nunniakaan ei ihan joka talon nurkilla pyöri :-)[/QUOTE]

Suomesta löytyy lukuisia valtionvirkoja joissa ihminen suorittaa annettua roolia kuten presidentti. Vaikka Suomessa ei ole kuninkaallisia, ei se tarkoita sitä etteikö niitä löytyisi lukuisia ympäri maapalloa. Nunniakin toki löytyy muualta enemmän kuin Suomesta. Joten mielestäni ei voi sanoa, että roolia suorittavat ihmiset ovat harvassa.

Kyllähän pakkoavioliitoissakin ihminen joutuu noudattamaan vaimon ja synnyttäjän roolia.

[QUOTE="aloittaja";25345738]No tarkoitan tunteellisuutta ja tietynlaista hyväuskoisuutta. En epätoivoa kuten joku näki vaan jonkinlaista innostusta ja valoisaa optimismia. Koen että pidättyväinen kulttuurimme ei katso hyvällä tällaista mieheltä.[/QUOTE]

Minä olen taas saanut aiheesta positiivista palautetta. Koen että juuri näin käyttäytyvät saavat positiivisia reaktioita ympäristöstä ja joitain rikkeitä katsotaan sormien läpi sen ansiosta. Voitko kuvata miten tuo käytöksesi käytännössä näkyy?

• Tykkää
[QUOTE="Nainen";25345742]Kyllä tämä aloittaja on hirveän itsekeskeinen tyyppi. Olen lukenut näitä juttuja, samoin kuin niitä edellisen ketjun juttuja, eikä hän näytä hyväksyvän oikein mitään muita näkemyksiä.

Miten AP käyttäydyt treffeillä? Kauhean lämmintä kuvaa sinusta ei näiden tekstien perusteella saa. Narsistisia piirteitä on näkyvissä.[/QUOTE]

Niin, et kai ap vaadi toisilta sellaista mitä itse et ole? miksi sukupuolen pitäisi määrätä kuka on lämmin ja kuka ei? oletko sinä lämmin ja ihastutta ihminen?

Tämä keskustelu alkaa mennä nyt ihan sanoja ratoja kuin se edellinenkin. Mut olipa ap.sta mitä mieltä hyvänsä niin mielenkiintoisia mielipiteitä nää aloitukset ovat poikineet. Kiitos siitä.

[QUOTE="aloittaja";25345757]Ymmärrän filosofiselta kannalta "kirsin" tapaa nähdä yhteiskunnallinen keskustelu vankilana, mukaan lukien negatiivinen keskustelu. Allekirjoitan itse sen näkemyksen.[/QUOTE]

Mutta miten keskusteluun voi joutua vangiksi? Aina voi irrottautua ja vaihtaa muualle.

[QUOTE="Hanna";25344978]Koita nyt kulta pieni tajuta, että ei ole mitään miesten ja naisten maailmaa, vaan tämä maailma on meille kaikille yhteinen. Kaikilla ihmisillä pitäisi olla yhtälaiset oikeudet sukupuoleen katsomatta. Sinun jaottelusi on sovinistista.[/QUOTE]

Mun mielestä lähtökohtaisesti pitäisi aina lähteä siitä mikä on ihmisen persoona ja sukupuoli on yksi osa persoonaa. Mielestäni sukupuolta ei pitäisi väheksyä vaan sen vahvuuksia pitäisi käyttää hyväkseen. Esim. työelämässä voisi naiset enemmän näyttää omia vahvuuksiaan, eikä yrittäisi jäljitellä miestenmaailmaa.

Mä itse huomaan naiseuteni enemmän toisista ihmisistä välittävänä ja lempeänä, joka on heikkous omassa yrityksessäni siinä, että en osaa häikäilemättömästi ottaa rahaa, vaan haluaisin antaa sitä mielummin enemmän muile. Mutta toisaalta toivon, että naisellinen puoleni voisi olla hyödyksi ja sillä saada lisää asiakkaita..., mutta se jää nähtäväksi.

[QUOTE="aloittaja";25345738]No tarkoitan tunteellisuutta ja tietynlaista hyväuskoisuutta. En epätoivoa kuten joku näki vaan jonkinlaista innostusta ja valoisaa optimismia. Koen että pidättyväinen kulttuurimme ei katso hyvällä tällaista mieheltä.[/QUOTE]
Suomalainen tyttö kasvatetaan omilla aivoillaan ajattelevaksi, omillaan toimeentulevaksi ja järkeväksi. Miehen tunteellisuus ei ole lainkaan huono asia, mutta jos heti parien treffien jälkeen heittäytyy yltiöromantikoksi, niin nainen väkisinkin alkaa miettimään miehen tarkoitusperiä. Onhan meillä näitä "auervaaroja" ollut, jotka hetkessä vie naiselta jalat alta ja hetken päästä myös asunnon alta. Suomalainen nainen ei tarvitse miestä elämänsä rahoittajaksi, joten naisella on varaa jonkin aikaa katsoa, onko mies sellainen, jonka kanssa haluaisi elää loppuelämänsä.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";25345732]Niin mutta se on sinun subjektiivinen kokemuksesi, että kaikki mitä teet vangitsee sinua. Silloin sinä, et ole ehkä tehnytkään asioita omasta tahdostasi vaan koska olet ollut pakotettu tai koska et ole niin sisimmältäsi ehkä halunnut tehdäkkään.

Se, että koet menneet tekosi ahdistavina ja huonoina ei tarkoita, että niistä muodostuisi sinulle vankila. Se tarkoittaa sitä, että minäsi on muuttunut ja koet maailmaa eri tavalla. Mennyt on muokannut sinusta nykyisen, mennyt on vapautus ei vankila.[/QUOTE]

Nyt tulkitsit rivien välistä enemmän mitä niissä luki. Ensinnäkin olen ylpeä ajastani anarkistina, enkä koe sitä mitenkään ahdistavana. Enkä koe, että kaikki mitä teen vangitsee minua. Kantapään kautta olen myös oppinut, että silloin, kun toinen osapuoli näkee rivien välissä asioita, joita siellä ei ole, siitä seuraa aina vastakkainasettelu, joka ei johda mihinkään. Toivottavasti en loukkaa, mutta lopetan sinun kanssasi keskustelun tähän, vaikka saattaisitkin toimia eri tavoin, mitä minä odotan.

[QUOTE="Nainen";25345742]Kyllä tämä aloittaja on hirveän itsekeskeinen tyyppi. Olen lukenut näitä juttuja, samoin kuin niitä edellisen ketjun juttuja, eikä hän näytä hyväksyvän oikein mitään muita näkemyksiä.

Miten AP käyttäydyt treffeillä? Kauhean lämmintä kuvaa sinusta ei näiden tekstien perusteella saa. Narsistisia piirteitä on näkyvissä.[/QUOTE]

Kyllä minä hyväksyn muitakin näkemyksiä ja olen valmis mieltäni muuttamaan jos perusteet ovat kyllin vankat. Sinulle sanon saman kuin sille joka kutsui minua sovinistiksi että tarkista narsismin määritelmä.

Olen treffeillä saanut mm. kuulla olevani liian mukava ja hyväkäytöksinen eli tulkintani mukaan erilainen temperamentiltani kuin nainen odotti. :( Toki osa treffeistä on ollut mukaviakin. Myös kaveruus on tuttua, mikä on kiltin miehen kohtalo ;) No, en ole pelkästään kiltti...

Yhteistyössä