Onko nainen naisena vain osa miesten yhteiskuntaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MiekkonenKolmikymppinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25344908]Etsitkö itsellesi äitiä?[/QUOTE]

Miten ihmeessä lempeyden ja ystävällisyyden arvossa pitäminen yleensä ihmisessä ja etenkin naisessa on äidin etsintää? Sitä paitsi äiti on tärkeä ihminen sukupuolesta riippumatta.

Pitäisikä kai ensin määritellä mitä vapaus oikein on. Vapaa onkin vain vapautensa vanki?
Tämä on hyvä kysymys. Minusta tuntuu että osa pitää kahleina sitä, minkälaisia asenteita kasvatuksen myötä on saanut. Kasvatus muokkaa meitä ja niin sen pitääkin. Esimerkiksi homo joka ei myönnä homouttaan on vanki, mutta nainen joka haluaa valtaa koska on kasvanut haluamaan sitä ei ole vanki.

Pitäisi ei ole se miten asiat ovat. Meillä on asiat täällä Suomessa harvinaisen hyvin, mutta elämänkokemukset miehen ja naisen kohdalta ovat erilaiset. Tämä tulee voimakkaasti esiin siinä miten eri sukupuolet kokevat esimerkiksi seksuaalista lähentelyä. Miehenä en aiemmin tiennyt miten yleistä se on tytöillä ja naisilla.

Peesi. Paitsi että en ole mies, vaan olen naisena tietoinen seksuaalisen lähentelyn yleisyydestä....

[QUOTE="aloittaja";25345082]Eivät miehet ole samanlaisia! Minä en ole sellainen esimerkiksi, ja olen mies. Ja minä uskon, etteivät kaikki naiset ole sellaisia. Kyse on ollut siitä, että olisi hyvä olla lisää sellaisia välittömiä ja sanoisinko "huolettomia" naisia, ja miksei myös miehiä, jotka ovat miellyttäviä ja mukavia, "helppoja" ihmisiä.

Koetan myös selvittää suomalaisen naisen ajatusmaailmaa, jonka kanssa en tunnu oikein kohtaavan. Siksikin toivoisin poikkeuksia "yleiseen kuvioon".[/QUOTE]

Kumma juttu, sillä minun tuttavapiiriini kuuluu lähes pelkästään näitä rentoja, mukavia, ystävällisiä ja miellyttäviä ihmisiä.

Ehkä tapauksessasi onkin kyse siitä, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

[QUOTE="aloittaja";25345082]Eivät miehet ole samanlaisia! Minä en ole sellainen esimerkiksi, ja olen mies. Ja minä uskon, etteivät kaikki naiset ole sellaisia. Kyse on ollut siitä, että olisi hyvä olla lisää sellaisia välittömiä ja sanoisinko "huolettomia" naisia, ja miksei myös miehiä, jotka ovat miellyttäviä ja mukavia, "helppoja" ihmisiä.

Koetan myös selvittää suomalaisen naisen ajatusmaailmaa, jonka kanssa en tunnu oikein kohtaavan. Siksikin toivoisin poikkeuksia "yleiseen kuvioon".[/QUOTE]

Eivät kaikki tietenkään, mutta et voi väittää, että naisissä näitä kylmiä tyyppejä olisi sen enempää kuin miehissä.
Olen itse nainen ja luonteeltani kyllä lämmin ja hellä, mutta ensi alkuun olen pidättyväinen, enkä näe siinäkään mitään pahaa.
Olisihan se mukavaa jos kaikki oltais kuin unikuvista, mutta niin ei ole, eikä se haittaa. Jos ymmärtää katsoa pinnan alle niin alun viileys ei haittaa.

Siksi Suomessa kai ryypätäänkin niin paljon kun ei muuten uskalleta näyttää tunteita ja olla avoimia alusta asti. :p

[QUOTE="kirsi";25345012]Vaikka et minulta asiaa kysynytkään niin vastaan silti oman näkemykseni tähän asiaan.

Minun mielestäsi vapaudessa pätee vähän sama kuin sanonnassa, mitä enemmän tietää sitä vähemmän ymmärtää tietävänsä.

Mitä enemmän ymmärtää kulttuurisen, yhteiskunnallisen ja sosiaalisen vapauden koostumusta ja normistoa, sitä enemmän ymmärtää olevansa niiden vanki.

Ihminen, joka ymmärtää olevansa kulttuurisuuden ja normiston vanki on omasta mielestäni kaikkein vapain.[/QUOTE]

Kulttuurit, normit, yhteiskunta eikä edes sosiaalinen yhteisö rajoita ihmisen vapautta omiin ajatuksiin tai anarkiaa epäoikeuden mukaisuuksia kohtaan. Eri asia sitten miten lait tai yhteiskunnan asenne ottaa vastaan anarkian eli heiluuko häkki vai ei esim. mielipidekirjoituksista tai taiteellisista ilmauksista. Vapaa ihminen on kuitenkin oman moraalinsa puitteissa tekemään asioita normeja, kulttuuriaan ja yhteiskuntaa vastaan.

[QUOTE="aloittaja";25345128]OK. Mutta ei ylitsevuotavuus tarkoita pinnallisuutta, paitsi ehkä esim. USA:ssa toisinaan. Esimerkiksi mies voi laulaa kuten Il Divon kvartetti ja myös tarkoittaa sanomaansa. Kyse on siitä, että kulttuurimme pitää tätä falskina, mutta se kulttuuripa ei ole aina "oikeassa".[/QUOTE]

Voi, mutta joidenkin ulkomaalaisten ja suomalaisten tunteiden esiintuomisessa on eroja. Se että latino tuo tunteensa ja välittämisensä esille voimakkaammin, ei tarkoita että hän välittäisi sen enemmän. Kyse on siitä, miten kulttuurissa toimitaan.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Samaa toivon minä. Mutta jos tuo on tähtäimessä, niin oikea tie ei ole palata taaksepäin.

En ole palaamassa taaksepäin, vaan olen katselemassa mennyttä hieman myönteisemmin kuin moni täällä kirjoittava. En pysty jakamaan heidän "kauhutarinaansa" siitä miten naisena oli hirvittävä elää menneisyydessä. Minulle tämä on pelkkä narratiivi (kertomus) nykyideologian tueksi, sellainen joita on aina tarvittu, mutta joiden todenperäisyys on hyvin kiistanlaista. Olen lukenut historiaa vuosikausia ja osaltaan siksi minun on ehkä vaikea uskoa niihin totena, oli itse narratiivi mikä vain.

Mistä niitä kivoja ihmisiä elämään saa? Onko niitä suomessa ollenkaan? Aitoja toisista välittäviä ihmisiä? Ehkä kaikkien voimat suuntautuvat hengissä selviämiseen ja paha olo purkautuu pahan puhumisena ja ilkeytenä.

ja koskee ihan molempia sukupuolia. lapsiakin.

Tämä on hyvä kysymys. Minusta tuntuu että osa pitää kahleina sitä, minkälaisia asenteita kasvatuksen myötä on saanut. Kasvatus muokkaa meitä ja niin sen pitääkin. Esimerkiksi homo joka ei myönnä homouttaan on vanki, mutta nainen joka haluaa valtaa koska on kasvanut haluamaan sitä ei ole vanki.

Minusta nuo molemmat ovat vankeja.

Sosiaalinen ja kulttuurinen normisto kattaa miltei kaikki ihmisen elämänalueet. Niiden lisäksi tulee asenteet, odotukset, vaatimukset ym. jotka kaikki vaikuttavat meihin. Osa alkaa noudattaa niitä ja osa taistelee niitä vastaan, molemmat tyylit ovat kuitenkin vangitsevia. On vangitsevaa taistella vankilansa kahleita vastaan. Vasta kun ymmärtää ja hyväksyy olevansa vanki, saattaa päästä ehdonalaiseen, jolloin on huomattavasti vapaampi jo mitä vankilan seinien sisäpuolella.

[QUOTE="hmmm";25344919]Meidän suomalainen yhteiskunta sallii mieheille ja pojille paljon sellaista mitä naiselle ei.

Ja esim. tämä heikkous. Nykyään pojan on sallittua olla itkupilli ja heikko mutta tytöt kasvatetaan olemaan kovia toisilleen.[/QUOTE]

Vähän pakko. Koska maailma on kova ja mun tyttäreni ei näillä geeneillä pääse "hyviin naimisiin". Pakko siis hankkiutua hyvään ammattiin ja tienata omat rahansa. Maskuliiniseen tyyliin.

AP.n mainitsemaa lempeyttä saisi kyllä esiintyä miehissäkin, kiitos.

[QUOTE="Hanna";25344957]Sinulla olisi itsesi kanssa paljon enemmän selviteltävää. Aika moni on ollut kanssani samoilla linjoilla suhteesi. Et vain suostu näkemään totuutta.[/QUOTE]

Joo, totuushan on se, mitä nimettömät nettikommentaattorit ovat sinun tulkintasi mukaan mieltä. :-)

[QUOTE="aloittaja";25345230]En ole palaamassa taaksepäin, vaan olen katselemassa mennyttä hieman myönteisemmin kuin moni täällä kirjoittava. En pysty jakamaan heidän "kauhutarinaansa" siitä miten naisena oli hirvittävä elää menneisyydessä. Minulle tämä on pelkkä narratiivi (kertomus) nykyideologian tueksi, sellainen joita on aina tarvittu, mutta joiden todenperäisyys on hyvin kiistanlaista. Olen lukenut historiaa vuosikausia ja osaltaan siksi minun on ehkä vaikea uskoa niihin totena, oli itse narratiivi mikä vain.[/QUOTE]

Suuri osa suomalaisista naisista joutui ihan tuossa lähimenneisyydessä koko elämäksi hullujen huoneelle. Kova työ, liikaa työtä, huorittelua, arvostuksen puute...

Työtä työtä työtä.

[QUOTE="vieras";25345226] Vapaa ihminen on kuitenkin oman moraalinsa puitteissa tekemään asioita normeja, kulttuuriaan ja yhteiskuntaa vastaan.[/QUOTE]

Kuten kirjoitin jo edelliseen kommenttiini, vastaan taisteleminen on sekin vankeutta.

Voi, mutta joidenkin ulkomaalaisten ja suomalaisten tunteiden esiintuomisessa on eroja. Se että latino tuo tunteensa ja välittämisensä esille voimakkaammin, ei tarkoita että hän välittäisi sen enemmän. Kyse on siitä, miten kulttuurissa toimitaan.

Hyvä pointti. Kaikki ei ole sitä miltä näyttää. Jos ap pitää jokaista kohtaamaansa viileää ihmistä sydämettömänä, niin hän on kovin naiivi.
Tietysti saa tykätä latinon ilmaisusta enemmän, se on makuasia. Mutta helpompaa on ymmärtää valtaosaa kuin koettaa muuttaa heitä.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="aloittaja";25345230]En ole palaamassa taaksepäin, vaan olen katselemassa mennyttä hieman myönteisemmin kuin moni täällä kirjoittava. En pysty jakamaan heidän "kauhutarinaansa" siitä miten naisena oli hirvittävä elää menneisyydessä. [/QUOTE]

Tässä olet väärässä.
Et tajua että yhteiskunta kaatuisi ilman naisten näkymätöntä raadantaa.

Jep, Kiinassa on ihan ok töniä sekä etuilla kassajonoissa ja huutaa ventovieraille ihmisille. Suomessa tuollaista toimintaa katsottaisiin pitkään.

[QUOTE="www";25345275]Tässä olet väärässä.
Et tajua että yhteiskunta kaatuisi ilman naisten näkymätöntä raadantaa.[/QUOTE]

Suomessa naiset ovat raataneet aina. Kun miehet olivat sodassa, naiset hoisivat kaikki kotityöt, peltotyöt, aivan kaiken.

No, mutta nyt kaipaan kyllä perusteluja. Tuohon että vapaiksi itsensä kokevat juuri eivät sitä ole.

Kyse on kriittisen ja yksilöllisen (enemmän muista riippumattoman) järkiperäisen ajattelun vähenemisestä vapauden utopian sijaan. Eli vapaus eräänlaisena tunteet herättävänä taikasanana loitontaa ajattelemasta vapauden olemusta ja sen rajoja "kuivan" viileästi. Taidehistoriassa tätä kuvasi siirtymä romantiikan aikaan, jolla yhä nähdäkseni elämme, ja kauemmas uusklassillisesta ajasta.

[QUOTE="hmmm";25345252]Suuri osa suomalaisista naisista joutui ihan tuossa lähimenneisyydessä koko elämäksi hullujen huoneelle. Kova työ, liikaa työtä, huorittelua, arvostuksen puute...

Työtä työtä työtä.[/QUOTE]

Näinpä.

Ap ei taida tajua, millaista se elämä todellisuudessa oli ennen muinoin. Minun vanhempani ja isovanhempani ovat kertoneet ajoista pari sukupolvea taaksepäin. Eläpä on ollut pelkkää raatamista, niukkuudessa elämistä ja suorastaan eloonjäämiskamppailua. Ei se kovin hohdokasta aikaa ole ollut kuin korkeintaan muutamille harvoille etuoikeutetuille rikkaille. Suurin osa tavallisesta kansasta on elänyt puutteessa. Ilot olivat vähissä ja olot kovia. Miehet antoivat selkäsaunoja ilman syytä koko lapsikatraalle ja vaimolleen.

Kyllä nykyaika on ihmisille paljon helpompaa ja miellyttävämpää kaikin tavoin. En ymmärrä tuollaista vanhojen aikojen glorifiointia.

[QUOTE="kirsi";25345268]Kuten kirjoitin jo edelliseen kommenttiini, vastaan taisteleminen on sekin vankeutta.[/QUOTE]

Miten ihminen on silloin vanki tai minkä vanki hän on?

[QUOTE="Hanna";25344978]Koita nyt kulta pieni tajuta, että ei ole mitään miesten ja naisten maailmaa, vaan tämä maailma on meille kaikille yhteinen. Kaikilla ihmisillä pitäisi olla yhtälaiset oikeudet sukupuoleen katsomatta. Sinun jaottelusi on sovinistista.[/QUOTE]

Maailma ei ole kulttuurisesti kaikille yhteinen, luulisi sinunkin tämän perusasian tietävän.

[QUOTE="aloittaja";25345300]Kyse on kriittisen ja yksilöllisen (enemmän muista riippumattoman) järkiperäisen ajattelun vähenemisestä vapauden utopian sijaan. Eli vapaus eräänlaisena tunteet herättävänä taikasanana loitontaa ajattelemasta vapauden olemusta ja sen rajoja "kuivan" viileästi. Taidehistoriassa tätä kuvasi siirtymä romantiikan aikaan, jolla yhä nähdäkseni elämme, ja kauemmas uusklassillisesta ajasta.[/QUOTE]

Emmeköhän me edelleen elä taidehistorian kannalta ihan modernimin aikaa.

Yhteistyössä