Mikä siinä on niin vaikea päiväkodilla ymmärtää, että lapsi ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnollisiin juttuihin?!

"..."
[QUOTE="vieras";25187342]Eikö Anatolia puhunut koululaisesta ja esikouluikäisestä, ei päiväkotilaisesta kuten ap? Vanhemman ei tosiaankaan tarvitse kysellä ihan pienen lapsen mielipidettä joka asiaan, etenkään näinkin tärkeään ja tunteita puolin ja toisin herättävään.[/QUOTE]

PÄIVÄKOTILAPSI halusi olla se paimen ;)
 
"vieras"
[QUOTE="...";25187408]PÄIVÄKOTILAPSI halusi olla se paimen ;)[/QUOTE]

Hups, meni ohi, menen jo ihan sekaisin näissä viesteissä...

Mutta joka tapauksessa, yksi vanhempi sallii pienen lapsen tehdä enemmmän päätöksiä kuin toinen. Etusivun uutinen, vanhemmat ovat erilaisia!
 
"vieras"
Nytkö se on jo AIVOPESUPOLKU :LOL: uskooko joidenkin lapset kaiken mitä telkkarissa sanotaan tai kaikki mitä tarhassa leikitään? Meillä poika kävi kesällä merirosvoretkellä missä etsittiin aarretta,eikä kyllä kuvitellut sen jälkeen että ne merirosvot ois ollu oikeita :xmas: Lapsi ottaa asiat leikin kannalta ja kevyesti,vanhemmat sen hysterian vetävät asioihin mukaan. Tosin jos kyse on pelottavista asioista,niin ne jäävät helposti mieleen kummittelemaan. Sellaiseksi en kuitenkaan miellä vauvaa seimessä.
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_
Vielä sen verran, että minua ihmetyttää miten joidenkin lapset ahdistuvat kristinuskosta/luterilaisuudesta. En pysty kertakaikkiaan ymmärtämään miten se on mahdollista. Voisiko kyseessä kuitenkin olla se, että lapsi vaistoaa äidin tai isän suuttumuksen jos on esim. vahingossa päätynyt koulun kanssa kirkkoon?
No ihan on mahdollista, mutta ei sun ehdottamasta syystä. Mua ahisti kaikenlaiset jeesustelut, kirkot, yms ihan ala-asteikäisestä asti. En vaan uskonu niihin. Mut pakotettiin niihin tilaisuuksiin, vaikka en ois halunnu. Ja mun lapsuudenkoti oli uskonnollinen. Olen ateisti.
 
valivali
Jos ei päiväkodin palvelu kelpaa, niin perusta vaikka oma päikkäri tiukkapipo- ateisteille. Kulttuurissa kulttuurin tavalla. Suomessa Beetlehemit, seimet ja Jeesus- lapsi eivät ole osa pelkästään kirkon vaan myös valtion jouluperinnettä.
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_
"vieras"
No tämä hoitaja kenen kanssa juttelin, oli sitä mieltä, että oli pelkästään uskonnollinen. Ja jos siellä käydään pelkästään läpi jeesuksen syntytarinaa, niin mitä muuta se on kuin uskonnollinen. Se. että jos joulujuhlassa lauletaan joku laulu missä jeesus tai muuta vastaavaa mainitaan, mutta muuten koko muu juhla on tonttuja ym. niin sellaisiin on aina saanut osallistua. Koska ei ole pelkästään kirkollinen ja uskonnollinen juttu. Joulukirkko, pääsiäisihartaus, pyhäkoulu...esim. nuo ovat pelkästään uskonnollisia. Ja jos juuri johtajan kanssa asiasta juttelin ja selvitettiin asia, niin viikon päästä jo unohdetaan. Kyllä ne uuiden uskontokuntien edustajien kanssa toimii hyvin, mutta mikä siinä on, ettei ateistien kanssa toimi. Vakaumus tämäkin on.
No niin tuntuu olevan..
Hirvee metakka tuollaisesta.
Yhtälailla sinä tuputat lapsellesi sinun vakaumustasi yhtenä oikeana.
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_
"vieras"
[QUOTE="huoh";25187713]Päiväkodin tehtävä on palvella perheitä. Ei päinvastoin![/QUOTE]

No kuule niinhän ne tekeekin liian pienellä miehityksellä ja liian isoilla ryhmillä. Alkakaa maksamaan palvelusta enemmän, niin saavat päiväkodeissa resursseja toteuttaa turhissa asioissa yksilöllisempää palvelua. Niillä päiväkodeissa on varmasti hieman vaoleaa pohtia jokaisen hankalan mammeliinin jokaista toivetta ja sitä, rikkooko joku aktivitetti mahdollisesti kuitenkin jollain tavalla esitettyjä ohjeita vastaan.
 
"vieras"
Jos ei päiväkodin palvelu kelpaa, niin perusta vaikka oma päikkäri tiukkapipo- ateisteille. Kulttuurissa kulttuurin tavalla. Suomessa Beetlehemit, seimet ja Jeesus- lapsi eivät ole osa pelkästään kirkon vaan myös valtion jouluperinnettä.
Päiväkodin palvelu kelpaa kyllä, mutta seurakuntien eivät. En ymmärrä miksen voi saada edellistä ilman jälkimmäistä. Pitäkää ne tunnustukselliset tilaisuudet omissa piireissänne.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25187765]Päiväkodin palvelu kelpaa kyllä, mutta seurakuntien eivät. En ymmärrä miksen voi saada edellistä ilman jälkimmäistä. Pitäkää ne tunnustukselliset tilaisuudet omissa piireissänne.[/QUOTE]

Oletko koskaan kuullut Suomen valtionkirkosta? Ymmärrätkö, mitä kulttuuriperinne tarkoittaa?
 
"hmm"
öö??mä en alunperinkään ymmärtäny mikä tässä oikeen oli ongelma? tai miksi yhestä joulupolusta pitää tehdä ongelma? eihän se tarkota,että jos lapses nyt vaihingossa sai tietää kuka on jeesus, teidän pitää nyt ruveta uskovaisiksi. kyllähän koulussakin tulee uskonnontuneja yms, eikä se tarkota että täytyy uskoa.sitä kutsutaan yleissivistykseksi.kristinusko on myös osa meidän kulttuuria.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25187796]Oletko koskaan kuullut Suomen valtionkirkosta? Ymmärrätkö, mitä kulttuuriperinne tarkoittaa?[/QUOTE]

Ymmärrätkö, mitä uskonvapaus tarkoittaa?

Suomen perustuslain (731/1999) 11 §:n mukaan

Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus. Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.


Kiinnitä huomiota etenkin tuohon lihavoituun kohtaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
mellow agnostic
No ihan on mahdollista, mutta ei sun ehdottamasta syystä. Mua ahisti kaikenlaiset jeesustelut, kirkot, yms ihan ala-asteikäisestä asti. En vaan uskonu niihin. Mut pakotettiin niihin tilaisuuksiin, vaikka en ois halunnu. Ja mun lapsuudenkoti oli uskonnollinen. Olen ateisti.
No olisiko syynä ollut sitten vanhempien asenne? Ehkä he eivät suhtautuneet uskontoon ja luterilaisuuteen rennon välinpitämättömästi kuten "normaalit" ihmiset, vaan aiheuttivat sinulle stressiä pitämällä kirkkoa ihan ylitärkeänä, luoden näin selkeän ristiriidan valtaväestöä kohtaan.

Tarkoitan, että yleensä vanhemmat vähät välittävät että opettaja kertoo koulussa tarinoita Nooan arkista tai itämaan tietäjistä, tai että kevätjuhlissa lauletaan suvivirsi. Sillä tavalla lapset oppivat suhtautumaan uskontoon ilman mitään merkittävää tunnelatausta. En pysty edes kuvittelemaan, että kukaan lapsi enää nykyaikana uskoo todeksi kirkon tai uskonnonopetuksen kertomukset VAIKKA vanhemmat unohtaisivat kertoa että "se on vain satua". Se on sitä maallistumista kai.

Eli mikäli lasta uskonnollisuus ahdistaa, niin olen kyllä melko varma, että se johtuu siitä että sille on kotona laitettu ihan liikaa painoa - puolin tai toisin. Tuskin ateistit toivovat että heidän lapsensa alkaa kristinuskoa vihaamaankaan? Minun henkilökohtainen mielipiteeni on se, että järkevintä olisi antaa asioiden mennä omalla painollaan. Kieltämällä jonkun asian antaa sille äärettömästi lisämerkitystä.

Sanomattakin selvää, että myöskään uskonnollisten ihmisten ei kuulu pakottaa lapsiaan ottamaan osaa uskonnollisiin menoihin. :( Valitettavasti niin silti tapahtuu usein.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25187812]Ymmärrätkö, mitä uskonvapaus tarkoittaa?

Suomen perustuslain (731/1999) 11 §:n mukaan

Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus. Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.


Kiinnitä huomiota etenkin tuohon lihavoituun kohtaan.[/QUOTE]

Joulupolku ei ole uskonnon harjoittamista, eli ei millään tavalla mahdu pl:n sanamuodon piiriin. Se, että seurakunta on järjestämässä tapahtumaa, ei automaattisesti tee tapahtumasta uskonnon harjoittamista. Uskonnon harjoittamista ovat KP-sopimuksen 18 artiklan mukaan muiden muassa uskoa suoraan ilmaisevat rituaaliset ja seremoniaaliset toiminnot.

Mitä rituaalista ja seremoniallista joulupolussa on?

Entä lapsen oikeus uskon- ja omantunnonvapauteen? EIkö lapsella ole oikeutta tutustua koko ympäröivään kulttuuriin sekä eri elämänkatsomuksiin? Niin että hän voi ilman vanhempien aivopesua päättää aikanaan, mitä vakaumusta toteuttaa elämässään?
 
"vieras"
[QUOTE="hmm";25187809]öö??mä en alunperinkään ymmärtäny mikä tässä oikeen oli ongelma? tai miksi yhestä joulupolusta pitää tehdä ongelma? eihän se tarkota,että jos lapses nyt vaihingossa sai tietää kuka on jeesus, teidän pitää nyt ruveta uskovaisiksi. kyllähän koulussakin tulee uskonnontuneja yms, eikä se tarkota että täytyy uskoa.sitä kutsutaan yleissivistykseksi.kristinusko on myös osa meidän kulttuuria.[/QUOTE]

Näin.

Ei todellakaan ole pakko valita ääripäitä.
Noin asialleen omistautunut ateisti kuuluu jo samaan kastiin, ku lessut jotka pitää omaa uskontoaan sinä oikeana.
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_
"vieras"
[QUOTE="vieras";25187848]Joulupolku ei ole uskonnon harjoittamista, eli ei millään tavalla mahdu pl:n sanamuodon piiriin. Se, että seurakunta on järjestämässä tapahtumaa, ei automaattisesti tee tapahtumasta uskonnon harjoittamista. Uskonnon harjoittamista ovat KP-sopimuksen 18 artiklan mukaan muiden muassa uskoa suoraan ilmaisevat rituaaliset ja seremoniaaliset toiminnot.

Mitä rituaalista ja seremoniallista joulupolussa on?

Entä lapsen oikeus uskon- ja omantunnonvapauteen? EIkö lapsella ole oikeutta tutustua koko ympäröivään kulttuuriin sekä eri elämänkatsomuksiin? Niin että hän voi ilman vanhempien aivopesua päättää aikanaan, mitä vakaumusta toteuttaa elämässään?[/QUOTE]

Jos joulupolun ainoa tarkoitus on toistaa ja juhlistaa kristillisen opin mukaisia joulunajan tapahtumia, mitä se on jos ei uskonnon harjoittamista? Seimi ja Jeesus-lapsi ja koko helahoidon toistaminen on rituaali ja se on seremonia. Eivät kaikki uskonnolliset rituaalit ja seremoniat vaadi pappia ja kirkkoa. Miten uskovaisten on niin vaikea käsittää tätä?

Lue koko ketju niin saat varmaan vastauksen kysymyksiisi. Täällä on toisteltu väsymiseen asti, että ateistit nimenomaan haluavat lastensa tutustuvan eri uskontoihin, jotta he voisivat itse päättää mihin uskovat. Taas toinen asia, jota jotkut eivät näytä millään käsittävän.
 
"huoh"
[QUOTE="vieras";25187746]No kuule niinhän ne tekeekin liian pienellä miehityksellä ja liian isoilla ryhmillä. Alkakaa maksamaan palvelusta enemmän, niin saavat päiväkodeissa resursseja toteuttaa turhissa asioissa yksilöllisempää palvelua. Niillä päiväkodeissa on varmasti hieman vaoleaa pohtia jokaisen hankalan mammeliinin jokaista toivetta ja sitä, rikkooko joku aktivitetti mahdollisesti kuitenkin jollain tavalla esitettyjä ohjeita vastaan.[/QUOTE]

Voi valivali. Itse päiväkodissa työskentelevänä ihmettelen suuresti että mitä esim. ap;n tapauksessa on hankalaa? Päivänselvä asia, ja senmukaan toimitaan!
 
hyvin sanottu
[QUOTE="vieras";25187519]Nytkö se on jo AIVOPESUPOLKU :LOL: uskooko joidenkin lapset kaiken mitä telkkarissa sanotaan tai kaikki mitä tarhassa leikitään? Meillä poika kävi kesällä merirosvoretkellä missä etsittiin aarretta,eikä kyllä kuvitellut sen jälkeen että ne merirosvot ois ollu oikeita :xmas: Lapsi ottaa asiat leikin kannalta ja kevyesti,vanhemmat sen hysterian vetävät asioihin mukaan. Tosin jos kyse on pelottavista asioista,niin ne jäävät helposti mieleen kummittelemaan. Sellaiseksi en kuitenkaan miellä vauvaa seimessä.[/QUOTE]

Täys peesi tälle! Mulla oli lapsena paras ystävä, joka oli Jehovan todistaja. Kävin hänen kanssaan jopa heidän kokouksissa, eikä äitini (ev.lut) koskaan kieltänyt menemästä. En kokenut mitään aivopesua, kunhan sain olla kaverini kanssa. Ja mikä teitä varmaan nyt järkyttää: en kääntynyt Jehovan todistajaksi, vaan olen edelleen ev.lut.!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D Vanhemmat tämän oikeasti vie liian pitkälle. Olisitte kurinpidossa ja lastenne kannustamisessa ja kasvattamisessa yhtä fanaattisia kuin tässä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25187879]Jos joulupolun ainoa tarkoitus on toistaa ja juhlistaa kristillisen opin mukaisia joulunajan tapahtumia, mitä se on jos ei uskonnon harjoittamista? Seimi ja Jeesus-lapsi ja koko helahoidon toistaminen on rituaali ja se on seremonia. Eivät kaikki uskonnolliset rituaalit ja seremoniat vaadi pappia ja kirkkoa. Miten uskovaisten on niin vaikea käsittää tätä?

Lue koko ketju niin saat varmaan vastauksen kysymyksiisi. Täällä on toisteltu väsymiseen asti, että ateistit nimenomaan haluavat lastensa tutustuvan eri uskontoihin, jotta he voisivat itse päättää mihin uskovat. Taas toinen asia, jota jotkut eivät näytä millään käsittävän.[/QUOTE]

Rituaali vois olla vaikkapa ehtoollinen tai uskontunnustus ja seremonia tarkoittaa lähinnä kastetta tai konfirmaatiota. Vaadittiinkohan tossa joulupolulla nyt tunnustamaan uskoaan jeesukseen tai pyrittiinkö siinä liittämään henkilöitä seurakuntaan? Jotenkin epäilen.

Aika hukassa on ihmisten suhteellisuudentaju,kun täälläkin porukka ilmeisesti realismin nimissä juttelee lapsilleen mielummin murhamiehistä ja raiskareista kuin antaa osallistua johonkin päiväkodin yhteistapahtumaan.

Kertoo mun mielestä jonkunasteisesta kiihkoilusta,jos tämmösestä asiasta on niin vaikea päästä yli ja jatkaa elämää normaalisti. Voi joulupolku minkä teit,nyt on kyllä elämä pilalla,nyyh.
 
[QUOTE="shihtzu";25183814]Minä en ymmärrä miksi ollaan uskontojen suhteen niin ehdottomia, mun mielestä jokaisen lapsen uskontokuntaan katsomatta, pitäisi opiskella eri uskontoja ja perehtyä niihin. Jokainen saa uskoa mihin haluaa, mutta avarakatseisuutta toivoisin.
Itse en juurikaan usko, mutta lapseni käy seurakunnan kerhossa ja mua ei todellakaan haittaa, vaikka laulavat uskonnollisia lauluja sun muuta.[/QUOTE]

Meillä kotona keskustellaankin eri uskonnoista lapsen kanssa juuri sen takia, että saa tietää kaikista uskonnoista, eikä vaan yhdestä ja ainoasta kristinuskosta, jota täällä niin pidetään sinä yhtenä ja ainoana. Kouluun kun menee, niin saa oppia vielä lisää et-tunneilla ja kunhan on tarpeeksi vanha, niin saa ihan itse päättää onko uskomatta vai ei ja mihin. En mie kasvata lastani tynnyrissä, ettei mistään kuulisi uskonnollisia juttuja. En edes halua. Mutta miusta päiväkodin asia ei ole tuputtaa lapselle tuota yhtä ja ainutta uskontoa. Reilumpaa se olisi sitten opettaa muitakin uskontoja, mutta se kun ei ole mahdollista, niin lapsi ei osallistu sitten päiväkodissa noihin ollenkaan vaan kotona käydään keskusteluja.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia ja Wolt
"vieras"
Eiks niitä vois rinnastaa mitenkään,vai kumoaako päiväkodissa osallistuminen sen mahdollisuuden keskustella asioista monipuolisemmin? Että nyt jos lähtee kavereiden kanssa joulupolulle,niin on täysin poissuljettua enää sen jälkeen puhua kotona hanukasta ja ramadasta?
 
[QUOTE="vieras";25187342]Eikö Anatolia puhunut koululaisesta ja esikouluikäisestä, ei päiväkotilaisesta kuten ap? Vanhemman ei tosiaankaan tarvitse kysellä ihan pienen lapsen mielipidettä joka asiaan, etenkään näinkin tärkeään ja tunteita puolin ja toisin herättävään.[/QUOTE]
Ei mulla ole esikouluikäistä...mulla on päiväkotilainen (se paimen) ja kakkosluokkalainen.
 
Ei hitto että ihmiset haluaa tehdä elämästään hankalaa. Olisin luullu että kirkkoon KUULUVAT ovat niitä jotka haluavat tuputtaa uskontoaan kaikille ja joiden mielestä kaikki muu on väärin ja oma tapa on ainoa oikea mutta alkaa näyttää siltä että ateistit ovatkin pahimpia.
En jaksa edes lukea koko ketjua enää läpi mutta joo ollaan ateisteja ja kasvissyöjiä ja kannatetaan vapaata kasvatusta mut kuitenkin pakotetaan lapset olemaan uskomatta jeejee me ollaan niin ERILAISIA ku te muut!!!

Ja se lapsi joka jäi pois kirkosta eikä saanut jäätelöä ei varmaan saanu sitä siks kun ei kävelly sitä 1,5 km niin ku ne muut.. mut tokihan se sit saa osallistua kirkkoon jos sielt saa jätskin. Sillon se uskonnollinen osuus siinä ei haittaa ku saa kuitenki ilmaseks sen jätskin.

Ja kyllä, mun lapsi kuuluu luterilaiseen kirkkoon ja tulee kuulumaankin. Lapsi on myös pienestä asti käynyt katolisessa kirkossa, ensimmäisen kerran 2kk ikäisenä. Jos päiväkodissa opetetaan muista uskonnoista niin hyvä. Eipä jää mun tehtäväks selittää niitä asioita. En todellakaan kieltäisi osallistumasta mihinkään.
 

Yhteistyössä