Käyttäkää HYVÄT IHMISET kestovaippoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kestopeppuilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25113405]Harsot ja villahousut -yhdistelmä on halpa ja lisäimuja voi tehdä vaikka vanhoista pyyhkeistä.[/QUOTE]

No villahousut ei taida tulla meille, mutta mietitään. Onhan tässä vielä aikaa.

Me käytettiin vauvan ensimmäisistä kuudesta kuukaudesta noin 4kk kestoja, kokeiltiin heti synnäriltä tultua ja lopetettiin kestoilu vauvan ollessa n. 6kk, välissä oli pari pitempää taukoa kestoilusta.

Mä yksinkertaisesti kyllästyin siihen, että kestot alkoi olla tuossa iässä vaikeita pukea, niitä olisi pitänyt pukemisen jälkeen pikaisesti asetella paremmin esim. lahkeesta, mutta kun lapsi kiemurteli, kääntyili ja potki niin paljon, se oli todella hankalaa. Mä sain vielä ne kestot laitettua, mutta meni hermo kun mies ei yhtään katsonut, miten se vaippa meni päälle, ja jätti sisävaipan vuotamaan pissit vaatteisiin. Tai mies ei suostunut laittamaan riittävästi imua, tai ei suostunut pitämään riittävän lyhyttä vaihtoväliä, vaikka tiesi, että hänen systeemeillään vauvan vaatteet toistuvasti kastuivat.

Tästä johtuen meillä tuli pyykkiä ihan tajuton määrä, aina oli olohuoneessa pyykkitelineitä ja joka paikka täynnä kuivuvaa pyykkiä. Pyykkikorit tuntuivat siitä huolimatta olevan aina täynnä, odottamassa, että saisin niissä olevat vaatteet pesun jälkeen myös kuivumaan. Meillä tulee varmaan jo muutenkin pyykkiä enemmän kuin keskimäärin saman kokoisessa perheessä, maatalossa vaatteita ja pyyhkeitä likaantuu ihan järjetöntä vauhtia.

Lisäksi mua otti päähän, ettei mies voinut laittaa likaisia kestoja sovittuun paikkaan (vaikka olisi saanut jättää ne sellaisenaan esim. kylppärin lattialle, eikä olisi tarvinnut nähdä vaivaa) ja löysin läpimärkiä, mytyssä olleita kestoja mm. sohvan alta haisemasta.

Ekat kuukauden kestoli toimi ihan hyvin ja mies haluaisi käyttää niitä vieläkin (samoin minä, on niissä puolensakin), mutta mä en yksinkertaiseksi jaksa sitä enää, kun toiselle ei mene perille jotkut perusjutut, joilla lapsi saataisiin pysymään kuivana tai että mun ei tarvitsisi kaivella niitä löyhkääviä vaippoja ties mistä... Se pyykkimäärä on toisarvoinen ongelma, ja meille hankitaan varmaankin kuivausrumpu. Mies kyllä joskus huuhteli kakkavaippoja, laittoi niitä pesuun ja levitti kuivumaan mun kanssa, joten vaippahuolto ei jäänyt kokonaan mun vastuulle, mutta noiden asioiden hoitaminen olisi mennyt vielä yksinkin :)

Jos tulee seuraava lapsi, käytetään kyllä taas edes ekat kuukaudet kestoja.

Tämä kestoiluaihe kyllä kuumentaa jännästi tunteita. Olen kyllä huomannut semmoisen ilmiön, että osaa ihmisistä provosoi jo se, että huomaavat, että meillä käytetään kestovaippoja. En ole puuttumassa kenenkään valintoihin, mutta ruvetaan sättimään jo siitä, että käytetään kestoja, ja että ollaan muka sen johdosta olevinamme niin paljon parempia etc.

En ole kyllä halua arvostella kenenkään elintapoja. Kukin tekee kuten omassa tilanteessaan parhaaksi näkee. Mutta mun mielestä on sitten vastavuoroisesti niin, että myös minä saan tehdä omat valintani ilman ekojeesustelijan leimaa.

Heti tuli sellainen olo että en kiusallanikaan käytä tulevalla vauvalla kestoja. Johtuu kirjoituksesi ärsyttävästä sävystä.

No niin, tässä taas nähdään miten fiksuja ihmisiä sitä löytyy... Että et ihan KIUSALLASIKAAN käytä kun kirjoitukseni vähän ärsytti... Se ärsytys painaa vaakakupissa enemmän kuin ne roskakasat joita jätät jälkeesi omille lapsillesi. Säälittää.

Ja ei, minä en ole mikään viherpiipertäjä kuten joku siellä jo uumoili. EN vastusta ydinvoimaa, oikeastaan kannatan. Ei sitä ilman enää pärjätä.

MINUA ärsyttää se kun nykyään vingutaan joka asiasta, mistään ei saa vahingossakaan edes hiukkasen syyllistää tai sanoa suoraa mielipidettään. Pitää vaan lässyttää ja mussuttaa niitänäitä ja kierrellen ja kaarrellen ettei kellekään vaan tule paha mieli. Nyyh. Johtuisikohan suomen surkeat imetystilastotkin siitä että nykyään kaikkialla, neuvolassakin, sanotaan ensin että parastahan se lapsen kannalta olisi imettää MUTTA sitten samaan hengenvetoon että mutta älä nyt vaan hyvä ihminen mitään stressiä siitä ota tai syyllisty, IHAN yhtä hyvä se on sitä korvikettakin antaa. Näin justiin...

Tämä on järkyttävän ärsyttävä aloitus, mutta haluaisin kommentoida rahansäästöön

[QUOTE="mmm";25113298]

Mä en tajua tota rahansäästöpointtia, koska ainakin meillä se aika mitä kestoiltiin niin jouduttiin kokeilemaan eri malleja ja tuli ns. turhaostoksia ja sit vauvan kasvaessa piti siirtyä isompaan kokoon. Tuntui että koko ajan piti roikkua netissä metsästämässä edullisia vaippoja, kun noita ei myydä edes tavallisissa kaupoissa. Ja meillä oli kuitenkin suurin osa käytettyjä, uutenahan yksi vaippa maksaa jotain 10-20 euroa, siihen sit vielä mahdollisesti imut ja kuoret päälle ja niitä pitää olla aika kasa jos aikoo pelkästään kestoilla. Toki ne saa sitten myytyä myöhemmin, jos saa, nytkin mulla on tuolla myymättömiä vaippoja, kun eivät ole sitä "vaippojen reimatecciä/tickettiä" niin eivät kelpaa edullisestikaan.[/QUOTE]

Meillä on käytössä villikset ja harsot. Harsot kun voi kiristää juuri sen mukaan mikä oman vaippapepun reisi tarvii, niin samat harsot riittää koko vaippakauden. Harsoja on äitiyspakkauksista (meillä 5 lasta), ostettuna 3x bambuharso ja lisäksi on 5e maksaneita Muumi-sisävaippoja ja ne pari AIO-vaippaa jotka äippäpakkauksista viime vuosina tullut.

Kaikkiaan parin kertisvaippapaketin hinnalla on meidän kestot koostettu hahtuvalangat + yksi Näpsy-kiinnitin mukaanlukien. Enemmänkin voisi harsoja olla, mutta kun tuo kone pyörii joka päivä niin näillä pärjätään hyvin. Imuja meillä ei ole erikseen. Yölläkin riittää harsot kun laittaa puuvilla + bambuharson ja paksummat villikset.

Ei tarvitse maksaa välttämättä 20e per vaippa, ellei juurikin tahdo niitä kärpässienikuoseja.

Itse ajattelen että on näppärää kun säästää kaupassakäynnissä myös sen ostamisen vaivan, kun kestoilee. Ja rahaa. Ja luontoa. Mutta tuskin meistä kukaan luontoa säästääkseen on lapsia tehnyt, sellainen jeestustelu on aika paksua ;)

[QUOTE="vieras";25113471]En lukenut aloitusta mutta olet sinäkin dorka kun jonkun palstalaisen takia et käytä kestovaippoja käytä vaikka ennen käytit. Hohhoijaa.[/QUOTE]
Kuules kaiken kirjaimellisesti ottava dorka, kummalle laitan kestot; melkein 8-vuotiaalle vai melkein 6-vuotiaalle? Ei ole vielä vauvaa jolla käyttäisi kestoja tai kertsejäkään.

Enköhän mä kestoja vauvallakin käytä sitten kun hän joskus syntyy, joko osittain tai kokonaan, riippuu ihan fiiliksestä ja siitä mitä itse haluan, vaikka tämä avaus nostikin heti pinnalle sellaisen ajatuksen etten todellakaan käytä.

Tällaiset fanaattiset aloitukset aiheuttaa monessa taatusti vain sen, että kestojen kokeilun kynnys nousee entisestään.

No niin, tässä taas nähdään miten fiksuja ihmisiä sitä löytyy... Että et ihan KIUSALLASIKAAN käytä kun kirjoitukseni vähän ärsytti... Se ärsytys painaa vaakakupissa enemmän kuin ne roskakasat joita jätät jälkeesi omille lapsillesi. Säälittää.
Mä oon kuule kestoillut lasteni kanssa triplasti enemmän mitä sinä tähän mennessä, arvoisa kiihkoileva vaahtoaja.

Kuules kaiken kirjaimellisesti ottava dorka, kummalle laitan kestot; melkein 8-vuotiaalle vai melkein 6-vuotiaalle? Ei ole vielä vauvaa jolla käyttäisi kestoja tai kertsejäkään.

Mitä sä sössötät noista vanhemmista lapsistasi?
"Heti tuli sellainen olo että en kiusallanikaan käytä _tulevalla vauvalla_ kestoja. Johtuu kirjoituksesi ärsyttävästä sävystä."

Minua kiinnostaa että käytätkö ap itse kuukuppia tai kestositeitä? Me kestoiltiin ja vaikka olen periaatteessa samaa mieltä kanssasi niin loppujen lopuksi on huomattavasti tärkeämpää pitkällä aikavälillä että käytätkö SINÄ kertakäyttösiteitä vai kesto. Itse käytän kestositeitä.

[QUOTE="vieras";25113432]Toinen lapsi ja edelleen kertistellään.
Ei, en halua ruoputella ripuleja wcpönttöön, esihiihtoa paskakokkareita vaipasta, liottaa kusisia rättejä kylääprissä, pestä ja ripustaa kun pyykkiä on muutenkin tarpeeksi. Haluan olla eritteiden kanssa tekemisissä niin vähän kuin mahdollista. Kertis on kätevä. Ripulit-pois-rullalle ja roskiin. Uus kertis jalkaan jaq menoksi.

Kestosta ruoppaat isommat pyttyyn, huuhtelet, liotat, pelaat kusivesien kanssa, osotat, että on koneellinen valmiina (puolityhjiä koneellisia on järjenköyhää pestä)...Kuivattelet kun on muutenkin kuivaustilasta pulaa ja pyykkiä enenmmän kuin tarpeeksi.

Vaippoihin menee kuukaudessa noin kuukaudessa 120 €...
Ei me tästä konkurssiin mennä.[/QUOTE]

Ja ei kyllä oo noin vaikeeta! Ensinnäkin vaipoista ei huuhdella kuin kakat - ei pissoja-, niitä ei lioteta vaan säilytetään reiällisessä pyykkikorissa, niitä voi pestä myös muun pyykin seassa ja jos pelkkiä kestoja käyttää niin ei sitä tartte kovin kauan oottaa että täyden koneellisen niistä saa. Meillä pestään suunnilleen joka toinen pvä täysi koneellinen vaippoja ja välillä osa muun pyykin seassa. Eikä se lika muuhun pyykkiin tartu. Ja kuivaushuone on keksitty, jos omakotitalossa asut niin luulisi sieltäkin löytyvän tilaa telineille ja naruille... Sisko kuivaa saunan pyykkinaruilla.

Ja meillä on tuolla yhden kuukauden summalla saatu jo aika iso kasa kestoja, yhteensä oon niihin käyttäny noin 200 e.

Laiskuutta ja järjen köyhyyttä nämä puolustelut sanon minä...

Tuli vielä mieleen, kun valitin, että meillä ne kestot alkoi olla hankalia pukea, että onko kestoja nykyään housuvaippamallisina? Meillä lapsi on kohta 1-vuotias ja tarrallisia kertiksiäkään sille ei enää rimpuilun ja karkuun menemisen takia saa puettua, vaan nekin menee huonosti, housuvaipat saa parhaiten puettua. Haluaisin ehkä tälläkin lapsella vielä koittaa uudestaan kestolua, mutta vanhat (yhdenkoon) vaipat tuskin enää mahtuvat ja niitä ei todellakaan saisi enää kunnolla puettua päälle, meillä on vaatteiden ja sen housuvaipankin pukeminen ihan tuskan ja hien takana, kun toinen on sellainen elohiiri.

Mä luin raskausaikana tosi paljon kestovaipoista. Ostin kirpparilta ym niitä ja olin valmistautunut kestoilemaan. No, lapsi oli tosiaan niin pieni, ettei ykskään kestovaippa pitänyt pissaa sisällä ja hierveästi tuli pesemistä kun piti vaipat+vaatteet aina pestä. No sit yli 4kg, kun lapsi painoi, niin kokeilin taas. Minä käytin niitä vauvalle, mies ei. Hän ei halunnut ees opetella, ku on kuulemma niin vaikeaa. Kauaa ei mies voinutkaan käyttää kertisvaippoja, kun vauvan pylly paloi, jos piti kaks kertaa peräkkäin kertistä! Asiasta ei neuvoteltu edes, vaan mies rupes omatoimisesti tutustumaan kestoihin. Nyt käytetään vaan kestoja ja pestään mielestäni aika paljon pyykkiä, mutta yks koneellinen 4hengen perhees per päivä, ei varmaan paljoa edes ole?

Jännä kun lapsella tosiaan on hyvä iho muuten, mut kertiksiä ei vaan kestä. :/ Voitais osakestoilla, mutta se ei onnistu. Ois siis kiva esim kun lähtee kauemmas, niin laittaa kertis, mut ei pysty.

[QUOTE="vieras";25113529]Mitä sä sössötät noista vanhemmista lapsistasi?
"Heti tuli sellainen olo että en kiusallanikaan käytä _tulevalla vauvalla_ kestoja. Johtuu kirjoituksesi ärsyttävästä sävystä."

Minua kiinnostaa että käytätkö ap itse kuukuppia tai kestositeitä? Me kestoiltiin ja vaikka olen periaatteessa samaa mieltä kanssasi niin loppujen lopuksi on huomattavasti tärkeämpää pitkällä aikavälillä että käytätkö SINÄ kertakäyttösiteitä vai kesto. Itse käytän kestositeitä.[/QUOTE]

Tätä tuntuu moni pähkäilevän.. Eli KYLLÄ, käytän itsekin kestositeitä. :)

[QUOTE="vieras";25113529]Mitä sä sössötät noista vanhemmista lapsistasi?

[/QUOTE]
"Jonkun palstalaisen takia et käytä kestovaippoja". No en kai käytä, kun perheessä ei tällä hetkellä ole ainuttakaan vaippaikäistä. Ja juu, ap:n kirjoitustyyli todellakin nosti minussa sellaisen tunteen etten kiusallanikaan kestoja käytä kun vauva syntyy. Ei se suinkaan sitä tarkoita, ettenkö kestoja voisi käyttää kun asia on ajankohtainen - JOS minusta tuntuu siltä.

[QUOTE="vieras";25113432]Toinen lapsi ja edelleen kertistellään.
Ei, en halua ruoputella ripuleja wcpönttöön, esihiihtoa paskakokkareita vaipasta, liottaa kusisia rättejä kylääprissä, pestä ja ripustaa kun pyykkiä on muutenkin tarpeeksi. Haluan olla eritteiden kanssa tekemisissä niin vähän kuin mahdollista. Kertis on kätevä. Ripulit-pois-rullalle ja roskiin. Uus kertis jalkaan jaq menoksi.

Kestosta ruoppaat isommat pyttyyn, huuhtelet, liotat, pelaat kusivesien kanssa, osotat, että on koneellinen valmiina (puolityhjiä koneellisia on järjenköyhää pestä)...Kuivattelet kun on muutenkin kuivaustilasta pulaa ja pyykkiä enenmmän kuin tarpeeksi.

Vaippoihin menee kuukaudessa noin kuukaudessa 120 €...
Ei me tästä konkurssiin mennä.[/QUOTE]

Minä en ole liotellut vaippoja tai pelannut kusivesien kanssa. Kertiksistäkin pitäisi kakkakikkareet poistaa pönttöön. Kertikset haisevat pahalle ja niistä tulee haitallisia päästöjä sisäilmaan. En tahtoisi vauvani hengittelevän niitä toksisia höyryjä...

Minun ei myöskään ole tarvinnut osoittaa, että koneellinen on valmiina. On ihan riittänyt, että laitan sen täyteen, kellekään ei ole tarvinnut osoitella mitään. Jos ei vaippoja ole riittänyt niin olen laittanut vaatteita, pyyhkeitä, lakanoita yms sekaan, jotta tulee täyteen ;) Harvemmin meillä pelkkiä vaippoja pestiin kun oli vain yksi, hyvin vähän vaippoja käyttävä vauva.

Ja ei kyllä oo noin vaikeeta! Ensinnäkin vaipoista ei huuhdella kuin kakat - ei pissoja-, niitä ei lioteta vaan säilytetään reiällisessä pyykkikorissa, niitä voi pestä myös muun pyykin seassa ja jos pelkkiä kestoja käyttää niin ei sitä tartte kovin kauan oottaa että täyden koneellisen niistä saa. Meillä pestään suunnilleen joka toinen pvä täysi koneellinen vaippoja ja välillä osa muun pyykin seassa. Eikä se lika muuhun pyykkiin tartu. Ja kuivaushuone on keksitty, jos omakotitalossa asut niin luulisi sieltäkin löytyvän tilaa telineille ja naruille... Sisko kuivaa saunan pyykkinaruilla.

Ja meillä on tuolla yhden kuukauden summalla saatu jo aika iso kasa kestoja, yhteensä oon niihin käyttäny noin 200 e.

Laiskuutta ja järjen köyhyyttä nämä puolustelut sanon minä...

Voin vain kuvitella, miltä lattialämmöllä varustettu kylppäri haisee kun siellä säilyttää AVONAISESSA korissa paskalla ja kusella kyllästettyjä vaippoja! :x
Pesen tummaa pyykkiä (mun ja miehen suurin osa vaatteista ) - ei voi laittaa kestoja joukkoon. Lasten vaatteet (kuopuksen bodyt, paidat, housut, esikon hupparit jne), 50 asteessa - ei voi laittaa kestoja joukkoon.

Pyyheliinat + pyyhkeet pestään samassa ja niiden joukkoon voisin kuvitella kestot laittavani, mutta pyyheliina ja petivaatepyykkiäkään ei tule joka päivä, joten KAUAN nuo kusenpolttamat rätit saisi tuolla pyykkikopassa maata ennenkuin saisin niistä aina täyden koneellisen.

Plus että vesi maksaa ja sähkö maksaa. Pesuaineetkin maksaa ja SAASTUTTAA. Se teitä kiihkoilijoilta usein tuntuu unohtuvan.

Piipertäjät vinkuvat tässäkin ketjussa miten kivikaudella kannettiin pään päällä vedet ja paperista tehtiin vaatteet. SILLON EI OLLUT MUUTA, EIKÄ PAREMMASTA TIEDETTY. Nyt eletään 2010 lukua. Maailma kehittyy, kehity sinä sen mukana!

"Jonkun palstalaisen takia et käytä kestovaippoja". No en kai käytä, kun perheessä ei tällä hetkellä ole ainuttakaan vaippaikäistä. Ja juu, ap:n kirjoitustyyli todellakin nosti minussa sellaisen tunteen etten kiusallanikaan kestoja käytä kun vauva syntyy. Ei se suinkaan sitä tarkoita, ettenkö kestoja voisi käyttää kun asia on ajankohtainen - JOS minusta tuntuu siltä.

rauhotu hyvä ihminen. Mitä tuota toisten vauhkoilusta vetämään pulttia.

Minä en ole liotellut vaippoja tai pelannut kusivesien kanssa. Kertiksistäkin pitäisi kakkakikkareet poistaa pönttöön. Kertikset haisevat pahalle ja niistä tulee haitallisia päästöjä sisäilmaan. En tahtoisi vauvani hengittelevän niitä toksisia höyryjä...

Minun ei myöskään ole tarvinnut osoittaa, että koneellinen on valmiina. On ihan riittänyt, että laitan sen täyteen, kellekään ei ole tarvinnut osoitella mitään. Jos ei vaippoja ole riittänyt niin olen laittanut vaatteita, pyyhkeitä, lakanoita yms sekaan, jotta tulee täyteen ;) Harvemmin meillä pelkkiä vaippoja pestiin kun oli vain yksi, hyvin vähän vaippoja käyttävä vauva.

Aikauheeta. Mä kuolen nauruun! Kuukauden humoristi pokaali on juuri löytänyt uuden kodin. Onnea!

Josset pässinpää tajunnut, että nopsasti kirjoittaessa silloin tällöin tulee kirjoitusvirheitä, niin :hug:

Ei tulisi mieleenkään kestoilla.

Mutta ihan kiva että muut jaksaa. Alapääasioissa ei tulisi mieleenkään kestoilla, sen verran haluan helppoutta. Sama kun jotkut käyttävät kestositeitä.

kestositeet ja kuukuppi ovat ihania!! Mulle kun ei kuukuppikaan tahdo riittää, töissä etenkin tulee ylivuotoja kun kuppi täyttyy eikä pääse tyhjentämään samantien. Kestoside varmistuksena ja hyvä tulee. Kertissiteet kun eivät riitä, olen teettänyt kestositeet "omien mittojen mukaan". :) ei tarvii töissä pelätä enää, että tuolit ja muut on veressä kun mamma vuotaa.

Kuopuksella käytin kestovaippoja. Lainasin kaverille vaipat kun kuopus oppi kuivaksi ja nyt kun tämä vauva syntyy, pystyn toivottavasti kestoilemaan myös tämän lapsen kanssa. Kaverini siis kestoili ilmaiseksi minun siivelläni :)

Vaahdota en halua enkä halua fanaatikon tai hihhulin leimaa. Mulle ei kuulu muiden valinnat :)

[QUOTE="vieras";25113600]Voin vain kuvitella, miltä lattialämmöllä varustettu kylppäri haisee kun siellä säilyttää AVONAISESSA korissa paskalla ja kusella kyllästettyjä vaippoja! :x
Pesen tummaa pyykkiä (mun ja miehen suurin osa vaatteista ) - ei voi laittaa kestoja joukkoon. Lasten vaatteet (kuopuksen bodyt, paidat, housut, esikon hupparit jne), 50 asteessa - ei voi laittaa kestoja joukkoon.

Pyyheliinat + pyyhkeet pestään samassa ja niiden joukkoon voisin kuvitella kestot laittavani, mutta pyyheliina ja petivaatepyykkiäkään ei tule joka päivä, joten KAUAN nuo kusenpolttamat rätit saisi tuolla pyykkikopassa maata ennenkuin saisin niistä aina täyden koneellisen.

Plus että vesi maksaa ja sähkö maksaa. Pesuaineetkin maksaa ja SAASTUTTAA. Se teitä kiihkoilijoilta usein tuntuu unohtuvan.

Piipertäjät vinkuvat tässäkin ketjussa miten kivikaudella kannettiin pään päällä vedet ja paperista tehtiin vaatteet. SILLON EI OLLUT MUUTA, EIKÄ PAREMMASTA TIEDETTY. Nyt eletään 2010 lukua. Maailma kehittyy, kehity sinä sen mukana![/QUOTE]

Nimenomaan, nyt eletään 2000- lukua ja meidän PITÄISI kehittyä! Siihen toiseen suuntaan! Ymmärrän ettei 50 vuotta sitten kovin ajateltu noita kertisten ympäristövaikutuksia, mutta kyllähän se jo NYT pitäisi osata vähän ajatella! Kehitellään uusiutuvia energiamuotoja ja muuta, mutta vaipoista ei osata valita sitä viisaampaa vaihtoehtoa... Huoh. Kehitys lähti väärään suuntaan kun alettiin noita paperi/muovivaippoja vääntää.

Ja tottahan minä ymmärrän että saastuttaa ne pesuaineetkin ja vesi ja sähkö, mutta otapa kuule järki käteen hyvä ihminen ja mieti uudestaan kumpi on ympäristöystävällisempää - kun sitä vettä, sähköä ja aineita kuluu niiden kertisten valmistukseen vähintään yhtä paljon kuin kestojen pesemiseen! Erotuksena tietty se että kestot voi käyttää aina uudelleen eikä valmistusjätettä synny niin valtavia määriä.

JA, miksei niitä vaippoja muka voi 50 asteessa pestä?? Meillä pestään normaalin pyykin seassa 40 asteessa ja erikseen pestynä välillä 60 asteessa. Puhdistuu ihan yhtä hyvin.

Eikä meillä vessassa haise vaikka lattialämmityskin on! Kakat kun muistaa huuhdella niin ei siellä erota mitään hajuja, jos ei nokkaansa tunge niihen vaippoihin ihan kiinni.

Meillä kuusi lasta joista esikoisella käytin kertiksiä ja ihmettelin että miten joku viitsii käyttää kestoja :)
No,kakkosella aloin käyttämään kestoja 8kk asti ja hurahdin täysin. Niin kestotettiin sitten alusta asti myös lapset 3-5 mutta kutosen kohdalla en enää jaksanut samalla tavalla vaan osakestoilemme. Jouduimme muuttamaan pienempään asuntoon ja pyykinkuivaustilaa ei ole kuin lastenhuoneissa ja tällä porukalla pyykkiä pestään muutenkin älytön määrä joten siksikin kestoilu ei ole enää niin ihanaa. Kylppäri on minimaalisen pieni joten sinne ei telinettä mahdu,hyvä kuin suihkussa mahtuu pyörähtämään.
Mutta jokainen toki tavallaan! Kestositeitä ja kuukuppia käytän itse,en voi enkä halua käyttää muovisia ällötyksiä hiostamassa.
Mutta nämä ovat makuasioita joista on turha paasata ja kiistellä,se vain lisää ihmisten ennakkoluuloja ja en varmana käytä-asennetta. Ei ketään voi väkisin pakottaa kestoilemaan.
Ä-pakkauksessa oleva kestovaippa on mielestäni muuten todella hyvä ja meillä ahkerassa käytössä :)

[QUOTE="vieras";25113600]Voin vain kuvitella, miltä lattialämmöllä varustettu kylppäri haisee kun siellä säilyttää AVONAISESSA korissa paskalla ja kusella kyllästettyjä vaippoja! :x

Piipertäjät vinkuvat tässäkin ketjussa miten kivikaudella kannettiin pään päällä vedet ja paperista tehtiin vaatteet. SILLON EI OLLUT MUUTA, EIKÄ PAREMMASTA TIEDETTY. Nyt eletään 2010 lukua. Maailma kehittyy, kehity sinä sen mukana![/QUOTE]

Pese ne lasten vaatteet 60 asteessa, niin voit heittää vapat sekaan ;)

Eikai, jokaisen oma valinta, mutta en minä ole ainakaan vielä kestoilua kokenut mitenkään rasittavaksi tai hankalaksi. Pyykkiä tulee, mutta sitä tulee joka tapauksessa ja nyt saan vaippojen ansiosta koneen täyteen joka toinen päivä ja miehenkin työpaidat ja kalsarit riittävät paremmin, kun eivät odottele tuolla pesuun pääsyä niin kauaa.

Niin ja meidän pesukone osaa punnita pyykin määrän ja suhteuttaa pesuajan ja veden määrän pyykin määrään, niin vajaampiakin koneellisia voi pestä.

EIkä oikeanlaiset pesuaineet rasita ympäristöä läheskään yhtä paljon kuin kertakäyttövaipat.

Yhteistyössä