Käyttäkää HYVÄT IHMISET kestovaippoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kestopeppuilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja niin mitä?;25114440:
En jaksa lukea koko ketjua, mutta mitä sulle vouhkattiin?

Minä taas en käyny koko perhekerhossa, kun pitivät sitä piru vie klo 9-12 ja meillä päästiin lähtee liikkeelle vasta puolilta päivin. Muksut on nukkuneet hyvin yönsä, ei siinä mitää, mutta meillä on toi aikataulu menny niin että 22 nukkuu ja 9 ylös, eikä "iltaseiskalta nukkuu ja kuudelta ylös" niinkuin sivistyneessä yhteiskunnassa kai olisi suotavaa :D

Täälläkin oli klo 10-12 kerhoaika.
Väsähdin siihen muutaman käyntikerran jälkeen, kun enemmistö kerholaisista oli sellaisia täydellisiä, pullantuoksuisia mammoja, en tuntenut kuuluvani joukkoon. Ennakko-odotukset eivät oikein kohdanneet ja myös muiden mammojen viiteryhmä (uskonto) oli hieman eri joten se sitten jäi. Tai no vois vielä kokeilla jos tuolla toisessa perhekerhossa olisi eri sävelet. Täällä perähikiällä on peräti kaksi perhekerhoa :D

Nyt kaikki äidit hoi, herätkää ja edes kokeiltaa vauvoillenne kestovaippoja! En ymmärrä äitejä jotka käyttää laiskuuttaan lapsillaan pelkkiä kertakäyttövaippoja ja viis veisaa niiden ympäristövaikutuksista. Se on kuulkaas aika iso läjä jonka jo yhdeltäkin lapseltanne kannatte sitä jätettä kaatopaikalle! Ihan JÄRJETÖNTÄ touhua. Jos käyttäisitte edes yhden kestovaipan lapsellanne per päivä, kuormittaisitte luontoamme jo lapsen ensimmäisen puolenvuoden aikana noin 180 vaipalla vähemmän.

Se EI OLE niin vaikeaa ja työlästä mitä yleisesti luullaan. Itse aloitin kestoilemaan kun lapseni oli kolmen viikon ikäinen, ja nyt puolen vuoden ikään asti meillä on osakestoiltu niin että vuorokaudessa kuluu kertakäyttövaippoja normaalisti noin pari kolme kappaletta, kun öisin niitä käytämme ja aamulla unisena vaihdan vauvalle yleensä tuollaisen roskavaipan. Säästyy paitsi ympäristöä myös rahaa. Pyykkiä toki tulee enemmän, mutta kone pyörii melko paljon lapsiperheessä joka tapauksessa eikä se pyykkääminen ole yhtään sen työläämpää kuin niiden vaippojen kantaminen roskikseen!

Minua pistää suorastaan vihaksi te jotka ette edes kokeile noita kestovaippoja koska olette niin laiskoja, saamattomia ja suoraan sanoen tyhmiä... Käyttämällä kertakäyttövaippoja teette todellisuudessa hallaa omille lapsillenne ja heidän jälkeläisilleen. En väitä että kestovaipoilla maailmaa pelastetaan, mutta Suomen luontoa kylläkin - minkä pitäisi olla tärkeätä jokaiselle suomalaiselle äidille.

Mielestäni kestovaippoja pitäisi mainostaa enemmän, joka neuvolan seinälle kuuluisi ISO juliste siitä miten paljon roskaa kertakäyttövaipoilla saadaan aikaan (Plus sitten vielä sekin jäte ja saaste mikä niiden valmistuksesta, varastoinnista ja kuljetuksesta tulee...)

Ajatelkaa omia isoäitejänne ja naisia heitä ennen, he ovat joutuneet käyttämään vauvoillaan kestovaippoina harsoja tai muita alkeellisempia kangasvaippoja ilman mitään hienoja pul-kuoria sun muita ja vaipat on pesty käsin. Ja vesikin on pitänyt itse kantaa ja lämmittää. Niin että aika tyhmältä tuntuu monien valitus NYKYPÄIVÄNÄ siitä miten liian raskasta vaivalloista ja inhottavaa se kestovaippailu oikein on.

En itsekään ole mikään viherpiiperö, mutta sen verran järkeä päästäni sentään löytyy etten tuijota omaan napaani vaan käytän niitä kestovaippoja...

En jaksanut lukea koko ketjua, vain aloitusviestin. Kyllä mäkin ekan lapsen kanssa kestoilin mutta nyt kun on uhmaikäinen ja vauva, en vaan jaksa. Sorry. Ja aloittaja voi olla varma, että tuollaisella keuhkoamisella et ainakaan kestovaippa-asiaa edistä, päinvastoin.

Tuli vielä mieleen, kun valitin, että meillä ne kestot alkoi olla hankalia pukea, että onko kestoja nykyään housuvaippamallisina? Meillä lapsi on kohta 1-vuotias ja tarrallisia kertiksiäkään sille ei enää rimpuilun ja karkuun menemisen takia saa puettua, vaan nekin menee huonosti, housuvaipat saa parhaiten puettua. Haluaisin ehkä tälläkin lapsella vielä koittaa uudestaan kestolua, mutta vanhat (yhdenkoon) vaipat tuskin enää mahtuvat ja niitä ei todellakaan saisi enää kunnolla puettua päälle, meillä on vaatteiden ja sen housuvaipankin pukeminen ihan tuskan ja hien takana, kun toinen on sellainen elohiiri.

Mun tietääkseni ainaki jotku sivukiinnitteiset taskut/aiot voi pukea kuin housut.
Sivunepillisen/tarrallisen saa ehkä kiinni helpommin myös liikkuvalle lapselle. Jos heti kääntyy mahalleen tms.

Kaksi pientä vauvaa, minulla ei yksinkertaisesti olisi ollut mahdollista kokeilla mitään kestoilua noiden kanssa!! Koko ajan sai vaihtaa vaippaa, syöttää, laittaa unille - nukkuivat eri aikaan, syötää ja vaihtaa vaippaa. Kaiken lisäksi valvoivat yöt! Missä hemmetin välissä olisin ehtiny kestoileen ja edes ajatteleen kestoilua, kun mies huiteli päivät ja illat töissä?? ONNEKSI oli noita kertakäyttövaippoja että selvisin, edes jotenkin tosta vauva-ajasta. Suututtaa tollaset äidit, jotka ei suostu näkemään muunlaisia elämäntilanteita kun itsellä.

juu en kans lukenu lähellekkään koko ketjua, mutta ei kiitos. En ala käyttämään kestovaippoja, koska kertakäyttövaipat on suht edullisia, paketti kestää ihan hyvän aikaa, ja mulla on aaaaivan tarpeeks pyykkiä pestävänä ilman sontasia vaippojakin.. ei riitä aika, jaksaminen eikä kiinnostus. :) (eikä muutenkaan kuulosta mun jutulta)

Osta mulle pesukone niin sitten. mä en oikeesti jaksa roudata niitä vaippoja(kin) rappusia alas pihan poikki ja taas pitkät, huonossa kunnossa olevat rappuset alas pyykkitupaan. Aina kun meet pesemään pyykkiä puet oksentavan refluksivauvan päälle ja virittelet sitä huutavana liinaan tai auton turvakaukaloon ja otat olalle ikean säkin pyykkiä ja lähet tätä kaikkea roudaamaan.

Vauva käyttää noin 5 bodya per päivä ja sitten vielä omat vaatteet joihin oksennukset lentää.
Ärsyttää kun muut sanoo että pitäis jaksaa. Minä en vaan jaksa. Ugh olen puhunut.

..ja ei noi kestovaipat kyllä halvemmaks tuu, kun ne on 1. ihan pirun kalliita, 2. niitä tarvii ostaa ihan älytön pino. 3. tulee pirusti isommat vesilaskut. 4. tulee pirusti isommat sähkölaskut.
joten nöy thäks..

Jos olisin ilkeä, sanoisin että tuossa on aika paljon hommaa. Meillä laitetaan vaipanvaihdon yhteydessä pissavaipat kuivumaan vessaan pyykkikorin reunalle, kakkavaippoja ei tulekaan :)

No asutaan omakotitalossa ja roskis on tuossa pihalla, parinkymmenen metrin päässä ulko-ovesta. Jos sun mielestä sinne asti kerran-kaks päivässä kävely on työlästä, niin eipä siinä mitään... :)

[QUOTE="kaikenlaista";25114300]MYRKYLLISIÄ TOKSIINEJA KERTAKÄYTTÖVAIPOISTA HUONEILMAAN???? Haahhahaahhahahahahahhaahahhahahaaaaaa :D :D :D tuo oli kyllä päivän paras! Meillä kerätään kertisvaipat pussiin kodinhoitohuoneeseen (pissavaipat siis, kakkavaipat viedään samantien pihalle) ja joka päivän lopuksi viedään kertisvaippapussi roskiin. Pitänee jatkossa vissiin pitää ihmiset poissa kodinhoitohuoneesta, etteivät vallan sairastu... :D :D :D[/QUOTE]

"Mahdollinen riski piilee VOC-yhdisteissä

Tutkimuksen mukaan kaikkien vaippatyyppien käyttö on mikrobiologisesta näkökulmasta yhtä turvallisesta.

Erot tulivat esille sen sijaan haihtuvien orgaanisten yhdisteiden (VOC) määrässä ja laadussa. Vaippojen mahdolliset työterveydelliset riskit piilevätkin bakteereiden, virusten ja ammoniakin sijaan näissä yhdisteissä, joita kertakäyttövaipoissa oli monikymmenkertaiset määrät ja joista kaikkia ei voitu tunnistaa.

Kestovaipoista haihtui vain muutama yhdiste, jotka tunnistettiin luotettavasti malliyhdisteiden ja yhdistekirjaston avulla. "
Työsuojelurahasto - 109105 - Vaipat työterveydellinen riski päiväkodissa? Kestovaippojen ja kertakäyttövaippojen eroja selvittävä tutkimus

Hyvä että teillä kerätään erilliseen roskikseen ja viedään nopeasti pois. Kaikilla ei suinkaan näin ole.

Hmmm...saahan sitä nyt useamman mielipiteen esittää :D
Saarnaajaa minusta nyt ei saa tekemälläkää :laugh: Vaikka on minua kyllä joskus luultu papiksi :D:D:D

Saa toki mielipiteitä esittää. Jotenkin huvittaa, kun vain saa aina hirmu ryöpyn niskaansa, kun erehtyy kertomaan kestoilevansa. Vedetään mukaan tutun tutut ja näiden vauvojen vaippaihottumat ja sovitellaan mulle sitä sädekehää.

En mä ole kertonut kenellekään, miten heidän pitäisi lapsensa vaipattaa. Mutta silti mulle pitää kertoa heti välittömästi, että et muuten säästä luontoa etkä rahaakaan. Mitä sitten jos en?

• Tykkää
Reactions: Eragon
Saa toki mielipiteitä esittää. Jotenkin huvittaa, kun vain saa aina hirmu ryöpyn niskaansa, kun erehtyy kertomaan kestoilevansa. Vedetään mukaan tutun tutut ja näiden vauvojen vaippaihottumat ja sovitellaan mulle sitä sädekehää.

En mä ole kertonut kenellekään, miten heidän pitäisi lapsensa vaipattaa. Mutta silti mulle pitää kertoa heti välittömästi, että et muuten säästä luontoa etkä rahaakaan. Mitä sitten jos en?

Meillähän on ihan sama kokemus, minulla vain siltä puolen kun en niitä kestoja lapsella käytä :D

Voisi siis olla kuin minun tekstiäni, kestoilun vain vaihtaa kertavaippoihin ;)

kestovaippoja ei voi polttaa käytön jälkeen kerttikset voi (keskuspesässä)

Jos polttamisesta aletaan,niin nimenomaan ne kestovaipathan siellä puhtaammin palaa kuin kertisvaipat. Toisaalta en menis omassa keskuslämmityskattilassa polttamaan kertiksiäkään, haisee ihan hirveen pahalle ja kaikki se palaneesta muovista tuleva moska laskeutuu sit naapurustoon.

Ja kyllä-jokaisen jakasamisella on rajansa, meillä se on just se että ennemmin vaihdan kestovaipan kuin kertiksen,se kertisten ostaminen ja käyttäminen ois se joka ois meillä se liikaa rasittava juttu. Jollakin toisella toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;25113380:
No neuvokaas mua miten saa kestoiltua halvalla tän tulevan kanssa?

Laskin jsut että tulevan vauvan vaipatukseen oon kuluttanut nyt n.50e. Ja vaippoja on takuulla liikaa+edelliseltä perityt lisäks. Tosin nää on pääasiassa äitiyspakkauksissa olleita pikkuvaippoja, lisäksi sijoitin ns koko vaippaiän mahtuviin sisävaippoihin n.70e. Näitä käyttää nyt isompi,ja sit aikanaan myös tää tuleva. Käytettynä ostin siis tolla 70e hinnalla. Ihan pelkästään nuo vaipat ei riittäis(paitsi jos pesis esim iltasin ja lykkäis kuivausrumpuun,mut sitä meillä ei ole) joten joutuis sijoittaa isompiin vielä varmaan toisen 70e jos pelkästään nää nyt ostetut laskis.

[QUOTE="pöö";25113811]AP käyttää varmaan myös kuukatissuojana itsellään kestokuukatissuojaa. Mukava päällä.

Milloinkohan puututaan näiden kestovaippalasten vääntyneisiin jalkoihin ja lonkkiin? Kun on niin per***eesti tavaraa jalkojen välissä ja vielä villahousut síihen päälle, niin jalat on kuin vanhalla jalkapalloilijalla.[/QUOTE]

Itseasiassa pienen lapsen jalkojen luonnollinen asento olis ns sammakkoasento,eli jaalt levällään. Lapset lisäksi kävelee hieman länkisäärisesti opittuaan kävelemään,ja se taas ei liity kestovaippoihin mitenkään...

Itse käytän kuukautiskuppia ja kestositeitä juuri sen mukavuuden takia, iho ei kestä kertakäyttöisiä versioita.

Peesi.
Joku tuolla aiemmassa tekstissä mietti kuinka kertiksistä haihtuu toksisia höyryjä kun ne ovat roskiksessa haisemassa. No, kyllä siinä toksiinit leviää kun pestään koko talon pyykki yhdellä ja samalla kertaa ja vielä minimilämpötiloissa. Vaan kukin tavallaan.

Työsuojelurahasto - 109105 - Vaipat työterveydellinen riski päiväkodissa? Kestovaippojen ja kertakäyttövaippojen eroja selvittävä tutkimus Tutkimustieto kertakäyttö- ja kestovaipoista päiväkodeissa. Kertakäyttöisistä haihtuu myös tunnistamattomia yhdisteitä.

mä teen itse vaipat, vaipalle tulee hintaa 3-7e, riippuen materiaaleista. nyt kun todennäköisesti näillä vaipoilla päästään loppuun saakka, äkkiä laskettuna puolentoistavuoden vaipat on maksanu 60e.
kertiksiin on mennyt vuodenaikana n.40e. ja kertiksiä ei taida tarvita enää ostaa kun ei löydy merkkiä mistä ei tulisi ihottumaa.

Itse käytin kestoja ja kuukuppia 3v, nykyisin ei käyttöä kun ei enää ole menkkoja. ihan vain siksi että kertisrätit aiheutti allergista reaktiota alapäähän.

Viimeksi muokattu:
En osaa itse tehdä, enkä halunnut ketään tuttua vaivata että olisi ommellut tarvittavan määrän vaippoja. Uutena tai kirpparilta ostettuna kestovaippojen aloitus ei todellakaan ole mikään pikkujuttu.

Minä osakestoilen kuopuksen kanssa. One size-kestovaippa on tosi kätevä olla autossa tai laukun pohjalla, mutta en ole päässyt siihen rytmiin että aina kestoilisin. En jaksa, ei huvita ja ap:n kaltaiset ihmiset ärsyttää. Ja jotenkin se Pamppers vaan tuntuu olevan mukavampi, kuin se kestovaippa :D

Mutta toisaalta hei ap, mikset ole aloittanut vaipattomuutta? Eikö sinusta ole siihe, laiskottaako, ettet voi käyttää lastasi vastasyntyneestä asti potalla, ja vain potalla? Ei se niin hankalaa ole, kun alkuun pääsee, näin kuulin ihan vähän aikaa sitten. Näyttikin kätevältä, potta vaan laukusta esille ja vauva siihen. Pispis sanoi äiti ja vauva pissasi.

Ai ai ap, oot laiska.

Kolmosen kanssa käytin lähes pelkästään kestoja, mutta nyt nelosen kanssa en vaan jaksa. Pyykkiä tulee niin hitosti muutenkin. On ne vaipat tuolla vielä kuitenkin, jos vaikka inspis iskee uudelleen. En tosin usko :D

[QUOTE="...";25114763]..ja ei noi kestovaipat kyllä halvemmaks tuu, kun ne on 1. ihan pirun kalliita, 2. niitä tarvii ostaa ihan älytön pino. 3. tulee pirusti isommat vesilaskut. 4. tulee pirusti isommat sähkölaskut.
joten nöy thäks..[/QUOTE]

No kyllä todellakin tuli halvaksi. Kahden vuoden aikana meni kestovaippoihin 170 euroa ja 140 euroa sain takaisin ;) Ihan saa reilusti lotrata sähköä, vettä ja pesuainetta ja silti jää voitolle. Sähkölaskut ei muuten kasvaneet ollenkaan.

Yhteistyössä