Käyttäkää HYVÄT IHMISET kestovaippoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kestopeppuilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25113600]Voin vain kuvitella, miltä lattialämmöllä varustettu kylppäri haisee kun siellä säilyttää AVONAISESSA korissa paskalla ja kusella kyllästettyjä vaippoja! :x
Pesen tummaa pyykkiä (mun ja miehen suurin osa vaatteista ) - ei voi laittaa kestoja joukkoon. Lasten vaatteet (kuopuksen bodyt, paidat, housut, esikon hupparit jne), 50 asteessa - ei voi laittaa kestoja joukkoon.

Pyyheliinat + pyyhkeet pestään samassa ja niiden joukkoon voisin kuvitella kestot laittavani, mutta pyyheliina ja petivaatepyykkiäkään ei tule joka päivä, joten KAUAN nuo kusenpolttamat rätit saisi tuolla pyykkikopassa maata ennenkuin saisin niistä aina täyden koneellisen.

Plus että vesi maksaa ja sähkö maksaa. Pesuaineetkin maksaa ja SAASTUTTAA. Se teitä kiihkoilijoilta usein tuntuu unohtuvan.

Piipertäjät vinkuvat tässäkin ketjussa miten kivikaudella kannettiin pään päällä vedet ja paperista tehtiin vaatteet. SILLON EI OLLUT MUUTA, EIKÄ PAREMMASTA TIEDETTY. Nyt eletään 2010 lukua. Maailma kehittyy, kehity sinä sen mukana![/QUOTE]

Kovastipa tämä aihe kiehuttaa. Minusta nykypesukoneet mahdollistavat paljon paremmin kestoilun ja se ON nykyaikaa. On eri lämpötiloille pesuohjelmia, on puolitäyttö-ohjelmaa, on ajastimet ja kaikki.

Minä pesen meidän vauvan harsot tumman pyykin seassa, tai valkopyykin seassa tai kirjopyykin seassa. Pesen joskus 50 astetta, joskus 60 astetta ja sen lakanapyykin seassa 90 astettakin toisinaan. Useamman kerran viikossa vetäisen koneessa antibakteerisen pesun (sis. höyrytyksen). Se on sikälikin tarpeen, kun lastemme koulussa on sisäilmaongelmia ja mahdolliset itiöt on tarpeen saada kunnolla vaatteista.

Pesuun pesupähkinöitä, jotka eivät valtavasti saastuta. Joka ilta jää kone pyörimään kun pistän vauvan nukkumaan, joten harvoin on yli vuorokauden vanhaa vaippaa kylppärissä.

Kukin tavallaan, mutta eipä unohdeta tosiasioita.

Minä en ole edes kokeillut kestoilua, pelkkä ajatus väsyttää. En ole muutenkaan niin kodinhengetär, inhoan pyykkäystä, siivousta ja muuta askaretta, joten miksi ihmeessä kuormittaisin itseäni vielä kestoilulla? Jos mieheni haluais kestoilla ja hoitaa sen rumban,en häntä kieltäisi, mutta itse en siihen halua alkaa.

Jotku näyttää luulevan ettei kestoillessa ehdi muuta ku pyykkiä pesee. Itse olen 3 lapsen kanssa (eli kaksoset + vuoden ikäerolla sisarus) kestoillut, ja en kyllä kestoilun takia koe rasittuneeni. Jokainen nyt voi sitten kuvitella mitä se arki muuten on ollut. Eipä tarvinnu viedä roskia ulos koko ajan, ei jääny haisevia kertiksiä (jukra mä inhoan kertavaippojan hajua) kämppään, ja tuli halvaksi kun nuorimmalle ei tarvinnu ostaa ainuttakaan vaippaa erikseen.

Äärettömän ärsyttävä nimimerkki ainakin ap:lla :D

Ja ei, en ole viiden lapsen kanssa kestoillut enkä tule kestoilemaan, muutenkin pyykkiä ihan tarpeeksi ja koen kestoilun vaivalloiseksi, sottaiseksi ja hankalaksi.

Muut saa puolestani kestoilla niin paljon kuin sielu sietää mutta turha tulla motalisoimaan kertsejä käyttäviä.

Nyt kaikki kestoilemaan niin maailma pelastuu!

Niin, meillä ei kestänyt lapsella iho sitä kestoilua, joten loppui lyhyeen. Kierrätän kyllä muuten ja lajittelen roskat.

Ja olen sitä mieltä että pitäisi sitten äidinkin käyttää kuukuppia ja kestositeitä, sillä kuukautiset kuormittavat kaatopaikkoja kyllä paljon paljon pidemmän aikaa kuin esimerkiksi vuoden vaipat.

KUKA DAIJU PESEE KESTOT VIIDESSÄKYMPISSÄ MUUN PYYKIN JOUKOSSA JA VIELÄ MYÖNTÄÄ SEN TÄÄLLÄ!!? :X
x

Hyi helvetti.
Ihan vitun hygieenista.
Kai käytätte ekologisuuksissanne myös samaa pyyhettä keittiön ja vessan pesuun??! :O

Minulle on ihan sama, miten muut lapsensa vaipattavat. Mutta antakaa mun käyttää lapseni kestoihin niin paljon rahaa, aikaa, vettä ja sähköä kuin haluan. Meillä on uutta ja käytettyä, pulia ja villaa, kotimaista ja amerikkalaista, halpaa ja kallista, mutta joka ainoa vaippa on kaunis ja sen vaihtaminen tuo minulle arkeen pikkuisen iloa. Saa maksaa, menee meillä rahaa turhempaankin.

Ja kun tässäkin ketjussa miljoona ihmistä on vetänyt esiin tuon p****avaippakortin, niin kerrottakoon, että meidän lapsi on tehnyt 90 prosenttia kakoista pottaan kiinteät aloitettuaan, sitä ennen teki maitokakan kerran viikossa. Tekisi mieli lohkaista, että ällöttäisi minuakin pestä linttaan istuttua kakkaa lapsen pepusta pois parikin kertaa päivässä, niin kuin moni kestovaippojen kauhistelija tekee.

AP käyttää varmaan myös kuukatissuojana itsellään kestokuukatissuojaa. Mukava päällä.

Milloinkohan puututaan näiden kestovaippalasten vääntyneisiin jalkoihin ja lonkkiin? Kun on niin per***eesti tavaraa jalkojen välissä ja vielä villahousut síihen päälle, niin jalat on kuin vanhalla jalkapalloilijalla.

[QUOTE="vieras";25113762]KUKA DAIJU PESEE KESTOT VIIDESSÄKYMPISSÄ MUUN PYYKIN JOUKOSSA JA VIELÄ MYÖNTÄÄ SEN TÄÄLLÄ!!? :X
x

Hyi helvetti.
Ihan vitun hygieenista.
Kai käytätte ekologisuuksissanne myös samaa pyyhettä keittiön ja vessan pesuun??! :O[/QUOTE]

Peesi.
Joku tuolla aiemmassa tekstissä mietti kuinka kertiksistä haihtuu toksisia höyryjä kun ne ovat roskiksessa haisemassa. No, kyllä siinä toksiinit leviää kun pestään koko talon pyykki yhdellä ja samalla kertaa ja vielä minimilämpötiloissa. Vaan kukin tavallaan.

[QUOTE="eeva";25113268]No meillä on vaipatettu kaksi lasta ja vaippoihin mennyt yht. n. 100€ rahaa. Aika paljon vähemmän kuin kahden lapsen kertisvaippoihin menisi. :D[/QUOTE]

Meillä on kyllä tuon typyn vaippoihi menny jo useampi sata euroa, ja vielä tulee menemään sit ku isompia ostetaan (L-kokoa, muutama vaippa on kyllä jo valmiina). Mut mä en ookaan lähteny sillä periaatteella että menis mahdollisimman vähän rahaa. Halusin nättejä helppoja vaippoja, ja niitä pitää olla sen verran reilusti että voi 2-3 päivän välein pestä ja narulla kuivattaa.

"Ylimääräistä" pyykkiä tulee siis n. 3 koneellista viikossa. Ei iso vaiva.
Kakkavaipat nyt on vähän työläämpiä kuin pissavaipat... Käsisuihkulla en saa maitokakkaa irti, joten kaavinnaksi menee, mutta eipä sekään niin iso homma ole.

Mutta seuraavan lapsen vaipatukseen ei menekään juuri ollenkaan, ellei sit satu niin huonosti, että nää vaipat ei passaakaan jostain syystä. Varmaan menee vielä kolmannelleki.

Käytetään myös yöllä kestoja.
Kertiksiä lähinnä reissussa, pitemmällä vierailulla, ja jos pääsee kestot loppumaan. Se on joku 1-5 kertistä kuukaudessa.

Ja ite käytän kuukuppia. ;) Ja kestoliivinsuojia.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";25113762]KUKA DAIJU PESEE KESTOT VIIDESSÄKYMPISSÄ MUUN PYYKIN JOUKOSSA JA VIELÄ MYÖNTÄÄ SEN TÄÄLLÄ!!? :X
x

Hyi helvetti.
Ihan vitun hygieenista.
Kai käytätte ekologisuuksissanne myös samaa pyyhettä keittiön ja vessan pesuun??! :O[/QUOTE]

Ööh... Minä =) En pese vauvan pyllyäkään yli 40asteessa. Hyi hirvitys miten sinä voit edes pusutella mussukkaasi jos et KIEHUTA lastasikin. Sieltä vauvastahan se kakka ja pissa tulee.

En pese vessaa enkä keittiötä pyyhkeillä vaan ihan siivousräteillä. Sinä epäloogisuuksinesi voisit pidättää sutkauksesi sisälläsi.

Minulle on ihan sama, miten muut lapsensa vaipattavat. Mutta antakaa mun käyttää lapseni kestoihin niin paljon rahaa, aikaa, vettä ja sähköä kuin haluan. Meillä on uutta ja käytettyä, pulia ja villaa, kotimaista ja amerikkalaista, halpaa ja kallista, mutta joka ainoa vaippa on kaunis ja sen vaihtaminen tuo minulle arkeen pikkuisen iloa. Saa maksaa, menee meillä rahaa turhempaankin.

Ja kun tässäkin ketjussa miljoona ihmistä on vetänyt esiin tuon p****avaippakortin, niin kerrottakoon, että meidän lapsi on tehnyt 90 prosenttia kakoista pottaan kiinteät aloitettuaan, sitä ennen teki maitokakan kerran viikossa. Tekisi mieli lohkaista, että ällöttäisi minuakin pestä linttaan istuttua kakkaa lapsen pepusta pois parikin kertaa päivässä, niin kuin moni kestovaippojen kauhistelija tekee.

Ole hyvä vaan :laugh:
Herttileijaa, haenpa tuolta tuota ikiegologista mäntysuopaa ja ekopuuvillaista nöyhtää ja kiillotan sädekehäsi :saint:

[QUOTE="pöö";25113811]AP käyttää varmaan myös kuukatissuojana itsellään kestokuukatissuojaa. Mukava päällä.

Milloinkohan puututaan näiden kestovaippalasten vääntyneisiin jalkoihin ja lonkkiin? Kun on niin per***eesti tavaraa jalkojen välissä ja vielä villahousut síihen päälle, niin jalat on kuin vanhalla jalkapalloilijalla.[/QUOTE]

No ainakin minun mielestäni kestokuukautissuoja tuntuu päällä (tai sisällä) mukavammalta. Ilmeisesti sinulla ei ole kokemusta asiasta.

Vinkki: Jos lapsen jalat alkavat vääntyillä kestovaippojen asentamisesta, kannattaa antaa edes joskus D-vitamiinia. Tai unohtaa urbaanilegendat.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="pöö";25113811]AP käyttää varmaan myös kuukatissuojana itsellään kestokuukatissuojaa. Mukava päällä.

Milloinkohan puututaan näiden kestovaippalasten vääntyneisiin jalkoihin ja lonkkiin? Kun on niin per***eesti tavaraa jalkojen välissä ja vielä villahousut síihen päälle, niin jalat on kuin vanhalla jalkapalloilijalla.[/QUOTE]

Kestosuojat todella on mukavat päällä! :) Ja mitä tavaraa siellä jalkojen välissä on? Ohkasempi se vaippa+imu minusta oli kun kertisvaippa.

Ole hyvä vaan :laugh:
Herttileijaa, haenpa tuolta tuota ikiegologista mäntysuopaa ja ekopuuvillaista nöyhtää ja kiillotan sädekehäsi :saint:

Miksi pitää heti alkaa värkkäämään minulle jotakin sädekehää? Miksen minä saa käyttää kestoihin ihan itsekkäästi rahaani, aikaani ja luonnonvaroja, jos sinä kerran saat käyttää niitä kertseihin?

Kun joskus sanotaan, että ne kestot on niin valtavan kokoisia...
Toisessa kuvassa on kertis, toisessa kesto (taskuvaippa bambujf-taittoimulla). Ei juurikaan eroa mun mielestä.

[QUOTE="vieras";25113828]Ööh... Minä =) En pese vauvan pyllyäkään yli 40asteessa. Hyi hirvitys miten sinä voit edes pusutella mussukkaasi jos et KIEHUTA lastasikin. Sieltä vauvastahan se kakka ja pissa tulee.

En pese vessaa enkä keittiötä pyyhkeillä vaan ihan siivousräteillä. Sinä epäloogisuuksinesi voisit pidättää sutkauksesi sisälläsi.[/QUOTE]

Sinä varmasti nuolet sormesi lapsen takamuksen pesun jälkeen ja pussailet lastasi alapäähän =).
Minä pesen käteni vauvan takamuksen pesun jälkeen saippualla ja ruikautan vielä silloin tällöin käsidesiä käsiini.

Ja tiedoksi vaan. Rättejä ja luutuja ei ole olemassakaan. Ne on siivousliinoja =).

:hug:

Minä en ole hyperhygieeninen, muta joku tolkku nyt ihan oikeasti. Ne on ihmisestä tulleita bakteereja, joita siinä ulosteessa on. KYLLÄ.Myös sinun pikkuisen JaniReettasi pikkuruisesta pyllykästä tulee ulosteen mukana bajteereja joita ei ole suotava levitellä varsinkaan kosketuksiin suun kanssa :x. Liian alhaiset pesulämpötilat ei hävitä näitä pöpöjä.

No olipa provosoivaan sävyyn kirjoitettu aloitus, vaikka periaatteessa olenkin aika samoilla linjoilla.

Tuo oli mielestäni kuitenkin hyvä pointti, että miksei kestojen ja kertisten eroista kerrota missään neuvolassa? Ihmisillä tuntuu olevan käsitys, että kestojen pesemiseen meee jotenkin paljon vettä, kyllähän siihen kertakäyttövaipan valmistukseenkin vettä ja energiaa kuluu? En tiedä kumpaan oikeasti menee enemmän, mutta minua kyllä kiinnostaisi tämä tieto.

Rahaa noihin saa menemään niin paljon kun haluaa, mä en ole edes laskenut, kuinka paljon meillä on kahden lapsen kestoihin ja kertiksiin yhteensä mennyt. Itsellä kestojen käyttö on kuitenkin pääasiassa ekologinen valinta, toisena syynä on niiden kauneus :) Kuitenkin käytän juuri kävelemään oppineella lapsella ulkona kertistä, koska siinä on selkeästi helpompi liikkua. Ja matkoilla, kylässä ym. yleensä myös, koska en jaksa kantaa likaisia vaippoja kotiin ja jos vaihtoväli venähtää jostain syystä, menee kestot helpommin läpi.

Mutta tuota kestovaippojen "vihaamista" en ymmärrä? Miksi ihmisillä on kuva, että ne on jotenkin likaisia? Kyllähän vauva kakkaa myös vaatteisiin ja ne pestään poisheittämisen sijaan, nykyajan pesukoneet ovat aika hyviä siinä hommassa. Kakka huuhdotaan pönttöön, ei ne pökäleet siellä koneessa pyöri...

Niin joo ja käytän kuukuppia :)

[QUOTE="vieras";25113867]Sinä varmasti nuolet sormesi lapsen takamuksen pesun jälkeen ja pussailet lastasi alapäähän =).
Minä pesen käteni vauvan takamuksen pesun jälkeen saippualla ja ruikautan vielä silloin tällöin käsidesiä käsiini.

Ja tiedoksi vaan. Rättejä ja luutuja ei ole olemassakaan. Ne on siivousliinoja =).

:hug:

Minä en ole hyperhygieeninen, muta joku tolkku nyt ihan oikeasti. Ne on ihmisestä tulleita bakteereja, joita siinä ulosteessa on. KYLLÄ.Myös sinun pikkuisen JaniReettasi pikkuruisesta pyllykästä tulee ulosteen mukana bajteereja joita ei ole suotava levitellä varsinkaan kosketuksiin suun kanssa :x. Liian alhaiset pesulämpötilat ei hävitä näitä pöpöjä.[/QUOTE]

Siis joo mikä se logiikka nyt tässä on? Että muita vaatteita imetään suuhun ja siksi vaipat pitäisi pestä erikseen? Sänkyvaatteet pesen korkeammissa lämpötiloissa kuten pyyhkeetkin, se on selvä. Kakkavaipat myös pestään korkeammassa lämpötilassa, mutta meidän JaniReetta ei kakkaa joka vaippaan kuten ei varmaan kertispeputkaan?

Jos sinulla on tapana imeskellä sormiasi niin parin vuoden päästä viimeistään kannattaa lopettaa. Esim kihomadot voivat tulla muualtakin kuin suoraan sieltä omasta kakkavaipasta, vaikka päiväkodin ovenkahvasta.

Psst... Miksi ei ole rättejä ja luutuja? Jos tässä keskustelussa käytät sanoja pyllykkä ja pöpö, niin ihan varmasti voi käyttää myös siivousvälineistä sanakirjasta poikkeavia muotoja =)

Ihmiskunnan historia on osoittanut, että fanaattisuudella harvoin sen enempää saavutetaan pysyviä tuloksia, kuin kerätään sinänsä hyvälle asialle kannattajia. Siksi minusta ap:n hyökkäävä ja agressiivinen aloitus ei kyllä varmaankaan toimi asian hyväksi -pikemminkin päin vastoin, niin kuin muutamasta kommentista näkyy.

Meillä ollaan kestoiltu molempien tyttöjen kanssa, ihan omasta aloitteesta ja sekä ekologisten, että taloudellisten syiden takia. Esikoisen synnyttyä ostimme Cittarista (ja toivomuksesta saimme myös lahjoina ja tuliaisina) Muumi-kestoja, aina isompaa kokoa sitä mukaa, kun tyttö kasvoi. Helppoja käyttää, kangasvaipan ja pepun väliin imupaperi ja päälle kuorivaippa, tarrakiinnityksellä. Isommat kakat pönttöön (löysempi tavara käsisuihkun avulla, lähti helposti irti), vaippa likoamaan kannelliseen ämpäriin, jossa tilkka pesuainetta, ja sitten muun pyykin mukana aina kasa vaippoja koneeseen. Talvella patterilla ja kesällä pyykkitelineessä partsilla kuivuivat vuorokaudessa. En pitänyt kovinkaan isona vaivana. Ei iho-ongelmia (vaikka esikoisella muuten atooppinen iho) ja tyttö oppi potalle 1,5 vuotiaana. Öisin ja kyläilyreissuilla käytimme kerttiksiä, ilman sen suurempia tunnontuskia.

Kuopuksen kanssa menivät samat vaipat ministä maxiin, mutta nyt kun ikää alkaa olla jo lähemmäs 2v. eivät kestot enää pidä sisällään sitä pissan ja kakan määrää, jota tuo suursyömäri tuottaa, ja nyt olemmekin hänen kanssaan siirtyneet kokonaan kerttiksiin. Pottatreenaus on käynnissä, eli kohta varmaan päästään niistäkin.

Kustannukset kaikkiaan n. 350€ (kun tosiaan saimme kestoja myös lahjoina) + n. 100€ molempien tyttöjen koko vaippa-ajan imupaperit, sekä tietysti nuo yö- ja kyläilykerttikset, sekä kuopuksen nykyisin käyttämät päälle. Kuka tahansa pystyy omaan kerttisvaippalaskuunsa vertaamalla toteamaan, että rutkasti halvemmaksi on tämä kestoilu tullut, siitä nyt lienee turha kinastella. Ja koskaan emme pelkästään vaippojen takia pesunkonetta käynnistäneet, eli kovin suuri ei tuo hiilijalanjälki ollut vedenkulutuksen tai pesuainejätteen kannaltakaan. Itse sen sijaan käytän kertakäyttösiteitä (kuukuppia olen tosin harkinnut, ainakin kokeiluun), lajittelemme tarkkaan jätteet, mutta käymme kaupassa useimmiten autolla (vaikka sinne on vain vajaa kilometri), ostan tyttöjen vaatteet pääosin kirppareilta, mutta esim. talouspaperia tulee käytettyä taaperoiden sotkujen siivoamiseen paljon useammin, kuin lattiarättiä, sammutan virrat kaikesta kodinelektroniikasta (paitsi jääkaapista) yöksi, mutta lämpimässä suihkussa viihdyn joskus kummenenkin minuuttia. Jne. jne.

Hyvä on asioista keskustelua käydä ja erilaisia kokemuksia jakaa, mutta loppujen lopuksi jokainen tekee omat valintansa itse, oman tilanteensa ja arvojensa pohjalta -syyllistämisellä ja haukkumisella en usko kenenkään käytäntöjä muutettavan.

Yhteistyössä