Grillibroileri - ja keskeltä luu punainen ja myös lihassa vähän siinä mikä luussa??? Onko kypsä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äkkiä apua, please
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äkkiä apua, please

Vieras
kaupan paistama siis, eilen tuotu ja nyt rupesin palottelemaan. Ihan siinä keskellä se luu yhestä kohtaa ihan punainen (veri?)? Muuten pinta oli kyllä paitetun värinen ja liha muuten kypsän näköistä. Jääkö se (kun kokonainen) luun viereltä punaiseksi vai eikö saa näkyä yhtään MISSÄÄN?

Uskaltaako ton syödä?

Jäälö se ihan kuun viereltä punaiseksi? joskus ennekin vähän punertanut ja ei oo mitään tullut. ITSE oon vaan koipia paistanut, joten en kokonaisesta tiedä. Hitto nyt aamulla minulla maha kipee, iskikö se nyt salmonella...
Itse paistan KAIKKI taatusti kypsiksi ja oliko tuo nyt kuitenkin sieltä keskeltä raakaa...kaikki syötiin ja mulla kyllä nopeakulkuinen suoli eil hyvibkin minä voi olla eka jolle oireet.

Vastatkaa jotka itse paistatte kokonaisia??????

[QUOTE="aloittaja";25018022]Jäälö se ihan kuun viereltä punaiseksi? joskus ennekin vähän punertanut ja ei oo mitään tullut. ITSE oon vaan koipia paistanut, joten en kokonaisesta tiedä. Hitto nyt aamulla minulla maha kipee, iskikö se nyt salmonella...
Itse paistan KAIKKI taatusti kypsiksi ja oliko tuo nyt kuitenkin sieltä keskeltä raakaa...kaikki syötiin ja mulla kyllä nopeakulkuinen suoli eil hyvibkin minä voi olla eka jolle oireet.

Vastatkaa jotka itse paistatte kokonaisia??????[/QUOTE]

Sorry virheet... siis LUUN jne.

No tuskin se raaka on..Noita ns. verikohtia joskus löytyy ja mä olen vaan jättänyt ne syömättä.

Löytyy? Huh, kuten sanoin ennekin on ollut muttei NOIN punaisia. Ja jätin ottamatta tieytysti, eilen otin ihan kaukaa ja mikrossa pidin niin että tirisivät. Mutta tänään ois takoitus syödä loput ja siis lähempää niitä kohtia tulis ne lihat. Uskallan??? kai syödä loputkin jos ei siis mulla pahene oireet (on vain mun normaalia oireilua mahassa, usein on) ja MUILLE ei tule.

Missä täältä on nyt ne himokokkaajat? Vai eikö kukaan paista kokonaisia broilereita/kanoja? Kumman vähän tulee vastauksia.Mäkin luulen jos se ei ois raakaa, mutta pelottaa jos iski salmonella, kun mulla toi maha kipee...

[QUOTE="aloittaja";25018153]Missä täältä on nyt ne himokokkaajat? Vai eikö kukaan paista kokonaisia broilereita/kanoja? Kumman vähän tulee vastauksia.Mäkin luulen jos se ei ois raakaa, mutta pelottaa jos iski salmonella, kun mulla toi maha kipee...[/QUOTE]

Salmonella ei kai tunnu heti, mulla on ollu se ja useamman päivän se itää, ja sitten koskee niin rajusti, että tietää kyllä että nyt on jotain oikeasti vialla (mä mm. pyörryin kun vatsasta sieppsi niiiiin kovaa) ja siihenhän kuuluu myös yleensä ripuli (vaikka mulle ei tullutkaan).

Mun mielestä grillibroiskuissa un usen sellaista vähän punaisempaa, mutta voithan sä kypsentää niitä lihoja vähän uunissa tai mikrossa lisää. Ja varsinkin jos se epäilyttävä kohta näyttää senkin jälkeen samalta, niin tiedät, että se oli jo kypsää, ja punaisuus vain lihaan jäänyttä verta. Mä kypsentäisin ja katsoisin muuttuuko, sit sais varmuuden liittyykö mahakivutkin siihe.

Ylipäätään riski siitä, että kotimaisesta broilerista saisi salmonellan on hyvin pieni. Ja tuollainen luun sisäinen tai luun vieressä oleva punoitus kyllä ei edes kuulosta raakuudelta.

Ei muuten pidä paikkaansa! Jos on raaka, on riski suuri, sen tiedän minäkin.

"Salmonellavalvonnan ansiosta suomalaisissa tuotantoeläimissä esiintyy kansainvälisesti vertaillen erittäin vähän salmonellatartuntoja."

Evira.

Kun Suomessa on vuosittain n. 2500 salmonellatapausta, matkoilta tuodaan niistä 2125. Suomessa saadaan siis 375. Osa tartunnoista tulee muista tuotteista kuin broilerista. Ja veikkaanpa, että aika monta kertaa enemmän syödään huonosti kypsennettyä broileria kuin 375/vuosi...

"Salmonellavalvonnan ansiosta suomalaisissa tuotantoeläimissä esiintyy kansainvälisesti vertaillen erittäin vähän salmonellatartuntoja."

Evira.

Kun Suomessa on vuosittain n. 2500 salmonellatapausta, matkoilta tuodaan niistä 2125. Suomessa saadaan siis 375. Osa tartunnoista tulee muista tuotteista kuin broilerista. Ja veikkaanpa, että aika monta kertaa enemmän syödään huonosti kypsennettyä broileria kuin 375/vuosi...

Eh, aika selvä asia että ulkomailla ruoka valmisteaan huonommissa oloissa melkeinpä poikkeuksetta, ainakin niissä maissa mistä suurin osa salmonella tartunnoista tulee ja hygieniaolot ja valvonta muutenkin ovat ihan eri maailmasta... tuosta on ihan turha "veikata" kuinka monta kertaa suomessa syödään huonosti kypsennettyä broileria, tai edes yrittää päätellä siitä mitään tuon suuntaistakaan.. mahdat olla melkoinen nero jo senkin perusteella että luotat EVIRA:n antamiin tietoihin 100% .. eihän ne missään nimessä vedä kotiinpäin tämmösissä asioissa ;)

Yhteistyössä