Naapurin mies tuli huutamaan minulle ja lapsilleni.

• Viestiketjun aloittaja :S
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja määä;24892982:
ei se ap:lta ollut vahinko. Ei kukaan, joka arvostaa toisten omaisuutta, anna tieten tahtoen lasten heitellä kiviä.
Enkä usko että ap otti opikseen noiden juttujensa perusteella. Mahtaa ap:n lapset saada tehdä vielä paljon muutakin turhan riskialtista, koska ap:llahan on vakuutus.
Lapselta se oli vahinko, ei ilmeisesti tahallaan heittäny autoon.
on mullaki vakuutus, ja jos joku vahinko kävisi ekana selvittäisin korvaako se.

Mutta :popcorn:

"..."
En ymmärrä yhtään.
Onneksi en tunne oikeasti tällaisia tyyppejä kuin n.90 % (!) näyttäisi täällä olevan!
Siis; onko nyt niin, että jos ihminen tekee virhearvion ja sen vuoksi jonkun auto (joka jonkun vastaajan mukaan voi olla toisille yhtä tärkeä kuin läheinen ihminen!) kolhiintuu, saa karjua ja nimitellä sekä itkettää lapsia (joille se on ihan oikein!).
Onneksi tunnen ihmisiä, jotka eivät rinnasta autoja ihmisiin ja jotka sallivat kanssaläheisilleen virheitä. Huh.

Juurikin
[QUOTE="vieras";24893010]Mä varmaan itkisin jos mulla viimein olis varaa ostaa uus auto, ja joku kakara murjoisi sen kivenmurikalla!!! Siinä olis sitten ongelmia työajojen kanssa, ja omat lapseni joutuis ehkä kärsimään kun harrastuksiin meneminen ei välttis onnistuis jos auto olis just korjautteilla, jne.

Itkun jälkeen ihan varmasti huutaisin sen kakaran ajattelemattomalle äidille eräitä valittuja sanoja! Ihan käsittämättömän juntti kun antaa lasten heitellä kiviä, eikä opeta mitään kunnioitusta toisten omaisuutta kohtaan!!! Olisiks itse vaan hymyillyt vienosti "ei se mitään" jos naapurin kakarat olis vaikka pesismailalla mätkineet sun ikkunoita säpäleiksi?[/QUOTE]

En salli heitellä kivä, ja saattaisin jopa suuttua jos mun autoa heitellään kivillä, mutta.... Ei se elämä siihen kaadu, veisin auton lomalla vaikka sinne korjaukseen, nii ei tarviis miettiä kyytihommia. Tai sitten en veis ollenkaan. Mätkisin itte sen lommon suoraksi :D, koska jos mulla vihdoin olisi varaa autoon, nii se tuskin olisi mikään kallis ja sen myötä ei järkeä käyttää korjaamolla. Tuskin lommo ajamista haittaa...

"vieras"
Mä luulen, että auton omistajalle tässä on mielipahaa aiheutunut, sillä todellakin on kallista lystiä, kun kilon painoiset kivet lentää tuliterään (tai lähes tuliterään) Mersuun. Kyllä sinun olisi pitänyt katsoa, että lapset työntävät kuulaa siten, ettei siinä ole kenenkään autot vaarassa. Olisin auton omistajana suuttunut itsekin ja tullut myös sinulle asiasta sanomaan, sinunhan vastuu kuitenkin on. En tiedä, olisinko huutanut - ehkä olisin, ehkä en, kyllähän tuossa voi käämit palaa kellä tahansa. Olipa kyse kuinka vahingosta tahansa.

Miten lapset edes työntelivät kuulaa siten, että siinä oli mahdollisuus osua muiden autoihin???

"vieras"
Onhan se kurjaa, että naapuri tulee räyhäämään. Mutta ikävämpää tässä tilanteessa on varmaan se, että kun vihdoin ja viimein saa raavittua kokoon ne pennoset, joilla auton ostaa, tulee joku, joka autoa vahingoittaa. En todellakaan olisi itsekään mielissäni.

Mitä auton omistajan olisi ap:n mielestä pitänyt tehdä? Hymyillä ja katsoa läpi sormien sanoen, että sattuuhan näitä - kerrankos sitä nyt naapurin uutuuttaan kiiltelevää Mersua kivellä vahingoitetaan - kyllä mä hoidan laskun ihan itse, lapset on lapsia. Juu ei.

Vahinko mikä vahinko, mutta on täysin ymmärrettävä ja jopa oletetettava reaktio tuo naapurin huutaminen. Mitä ap olisi itse tuumannut???

Lasten perään on katsottava, ettei tuollaista pääse tapahtumaan!!!

Teillä on myös vakuutus, mutta kaiketi jonkinlainen omavastuu osakin on olemassa. Mielenkiinnosta kysyn, paljonko tämä on?

"vieras"
mutta jos lapsiperheitä on naapurustossa niin voisi naapurikin varautua että joskus saattaa käydä vahinko..muuttakoot korpeen tai laittakoon mersun talliin turvaan..

Ei se niin ole, että pitää muuttaa korpeen tai laittaa talliin turvaan. Ehkei talliinlaittamismahdollisuutta ole, ja korpeen muutto ei taas natsaa muussa mielessä. Kyllä se on niin, että lapsia on opetettava, että ovat varovaisempia ja myös katsottava heidän peräänsä. Myöhemmin otettava vastuu heidän teoistaan, mikäli jotain tällaista ilmenee, eikä tultava palstalle kitisemään naapurin vihaisia reaktioita.

Vahingot ymmärtää varmasti jokainen, ja toki naapurikin mahtaa ymmärtää, etteivät lapset tätä asiaa tahallaan järjestäneet, mutta sanoisin kyllä, ettei mahda paljoa lohduttaa.

:D
[QUOTE="vieras";24893109]Onhan se kurjaa, että naapuri tulee räyhäämään. Mutta ikävämpää tässä tilanteessa on varmaan se, että kun vihdoin ja viimein saa raavittua kokoon ne pennoset, joilla auton ostaa, tulee joku, joka autoa vahingoittaa. En todellakaan olisi itsekään mielissäni.

Mitä auton omistajan olisi ap:n mielestä pitänyt tehdä? Hymyillä ja katsoa läpi sormien sanoen, että sattuuhan näitä - kerrankos sitä nyt naapurin uutuuttaan kiiltelevää Mersua kivellä vahingoitetaan - kyllä mä hoidan laskun ihan itse, lapset on lapsia. Juu ei.

Vahinko mikä vahinko, mutta on täysin ymmärrettävä ja jopa oletetettava reaktio tuo naapurin huutaminen. Mitä ap olisi itse tuumannut???

Lasten perään on katsottava, ettei tuollaista pääse tapahtumaan!!!

Teillä on myös vakuutus, mutta kaiketi jonkinlainen omavastuu osakin on olemassa. Mielenkiinnosta kysyn, paljonko tämä on?[/QUOTE]

Eli siis luetaas tämäkin palstalogiikan kukkanen uudelleen. Joko siis katsotaan läpi sormien ja hymyillään TAI huutaminen, joka on normaali ja ymmärrettävä reaktio... Hetkonen, eikö siinä välissä ole mitään muuta vaihtoehtoista tarinaa?

OTTAA AIVOON
Meidän pihalla taas pennut juoksee keppien kanssa, parkkipaikoilla autojen välissä. Tänäkesänä laskettiin veemetalven saldo autosta. 5 pitkää naarmua.
Selvästi kepistä aiheutuneet. Mutta ketäs yksityistä meneet syyttämään. Kun 2 perheen lapsista se voi olla kuka vaan. Olen kyllä sanonut lapsille ja vanhemmille että se parkkipaikka ei ole leikkipaikka. Yleensä leikkivät siinä, ja kun näkevät että minä tulen pihalle, heti lähdetään pois. Ja vanhemmat vaan töllöttää!! Kun ei itsellä ole autoa niin paskatko sitä välittämään muittenkaan autoista... :( siirrettiin auto tuohon oven eteen vaikka se ei siinä saisi välttämättä olla. Mutta on saanut olla rauhassa. Eikä se kenenkään tiellä ole kun ei ole kulku väylällä.

määä
No jo se on perhana, jos mun lapsilleni sattuisi noin, mä huutaisin niille kyllä itsekin. (ellen siis olisi omaa tyhmyyttäni antanut luvan, jolloin kyllä ottaisin kiltisti huudot vastaan enkä viittis valittaa, vaikka nyt lapsetkin sattuisivat kuulemaan/saamaan osansa)
Ettekö tosiaan huuda lapsillenne pienemmistäkin asioista?
Vai onko se niin, että meidän Nico-Petterille ei huuda/komenna kukaan muu kuin minä?

Alkuperäinen kirjoittaja määä;24893177:
joo, varmaan ap on provo, mutta silti näyttää olevan paljon vastaajia, jotka ovat ap:n puolella, eikä Nico-Pettereille olisi saanut huutaa.
Tai että mitä väliä, jos kerran vakuutus korvaa. Kyllä sillä vaan sittenkin on väliä.
No onhan sillä edelleenkin väliä, ap:n n muutettava vähän toimintaansa, korvattava vaurio vakuutuksesta tai muuten, mutta huutaminen ei ole kovin fiksua tai aikuismaista sekään. Simple.

"höh"
"No, sitten oli käynyt vahinko että 6v ei ollut huomannut naapurin autoa ja noh... kivi sitten oli lentänyt suoraan sitä autoa päin. "

Ei huomannut auton kokoista esinettä???

"vieras"
On, mutta ei tarvitse huutaa ja saada 6v itkemään. Sitä paitsi jos oma auto on tärkeintä maailmassa, niin ei sitä kannata pitää tässä meidän tontin rajalla parkissa.
6-vuotiaankin on syytä ymmärtää tekojensa seuraukset. Naapuri olisi voinut olla asiallisempikin, mutta kyllä tuossa tilanteessa on hieman itkua vääntääkin, kun et sinä näköjään ainakaan ymmärrä lapsia mitenkään komentaa etu- tai jälkikäteenkään.

määä
Alkuperäinen kirjoittaja määä;24893177:
joo, varmaan ap on provo, mutta silti näyttää olevan paljon vastaajia, jotka ovat ap:n puolella, eikä Nico-Pettereille olisi saanut huutaa.
Tai että mitä väliä, jos kerran vakuutus korvaa. Kyllä sillä vaan sittenkin on väliä.
melkoisen naiivia uskoa niihin vakuutuskorvauksiin, että ne nyt kattavat ja korjaavat kaiken ennalleen.
Tai sitten ei ole ikinä joutunut sitä korvausta käytännössä hakemaan, ja näkemään käytännössä sitä mitä siitä seuraa, kun joku mällää sen auton.

"vieras"
Eli siis luetaas tämäkin palstalogiikan kukkanen uudelleen. Joko siis katsotaan läpi sormien ja hymyillään TAI huutaminen, joka on normaali ja ymmärrettävä reaktio... Hetkonen, eikö siinä välissä ole mitään muuta vaihtoehtoista tarinaa?
Kyllä sitä vaan aika moni pää rupeaisi huutamaan, jos tuliterässä autossa olisi kilon painoisen kiven aiheuttama lommo, jota ei todellakaan halvalla eikä ihan nopeastikaan korjata. Jos lasten annetaan tuolla tavalla autojen läheisyydessä niitä kiviään heitellä, niin on jo syytä huutaakin. Naapuri olisi tietysti voinut valita huutamisaikansa siten, ettei lapsi olisi ollut paikalla ja sanansakin olisi voinut valita paremmin, mutta lasten äitikin olisi voinut katsoa lastensa perään. Äidin olisi pitänyt puuttua leikkeihin jo alkuvaiheessa, eikö aikuisella ihmisellä tuon vertaa järki päätä pakota.

:D
[QUOTE="vieras";24893225]Kyllä sitä vaan aika moni pää rupeaisi huutamaan, jos tuliterässä autossa olisi kilon painoisen kiven aiheuttama lommo, jota ei todellakaan halvalla eikä ihan nopeastikaan korjata. Jos lasten annetaan tuolla tavalla autojen läheisyydessä niitä kiviään heitellä, niin on jo syytä huutaakin. Naapuri olisi tietysti voinut valita huutamisaikansa siten, ettei lapsi olisi ollut paikalla ja sanansakin olisi voinut valita paremmin, mutta lasten äitikin olisi voinut katsoa lastensa perään. Äidin olisi pitänyt puuttua leikkeihin jo alkuvaiheessa, eikö aikuisella ihmisellä tuon vertaa järki päätä pakota.[/QUOTE]

Se miten toimitaan todellisuudessa ja mikä olisi hyvä tapa toimia ovat kaksi eri asiaa. Ja sitä tässä haetaan takaa. Sekä ap:n kohdalla kuin autonomistajankin.

Olen muuten huomannut, että huutamalla saa puolet vähemmän perille kuin rauhallisella ja tiukalla sävyllä. Ihan vain tämmöinen huomio tähän väliin.

"vieras"
Se miten toimitaan todellisuudessa ja mikä olisi hyvä tapa toimia ovat kaksi eri asiaa. Ja sitä tässä haetaan takaa. Sekä ap:n kohdalla kuin autonomistajankin.

Olen muuten huomannut, että huutamalla saa puolet vähemmän perille kuin rauhallisella ja tiukalla sävyllä. Ihan vain tämmöinen huomio tähän väliin.
Olet tietysti ihan oikeassa, hyvä pointti. Se vain tosiaankin, että hyvä toimintatapa harvemmin näissä tilanteissa vastaa sitä, miten sitten toimitaan... Mutta jospa tästä nyt kaikki saisi jonkinnäköisen muistutuksen vastaavan varalle.

"Niinpä"
On, mutta ei tarvitse huutaa ja saada 6v itkemään. Sitä paitsi jos oma auto on tärkeintä maailmassa, niin ei sitä kannata pitää tässä meidän tontin rajalla parkissa.
Ja sulle on ilmeisesti tärkeintä, että sun kullannuput saavat tehdä mitä tahansa? Lastenkin täytyy oppia, että toisten (ja omaa) omaisuutta on varottava vahingoittamasta. Mut sun vastuullahan se homma oli ja lasten silkka vahinko.

Naapurin kielenkäyttö sen sijaan ei ollut asiallista siinä, että ruvetaan rahalla leveilemään ja koulutustasolla vihjailemaan.

Tiedätkö oikeasti muuten, mitä tuollaisten vahinkojen maksaminen maksaa? Mä tiedän, kun mun mies, jolla on BMW, on tarkkaan sen kertonut ja pitää huolen siitä, ettei se kolhiinnu ja vahingoitu silkan huolimattomuuden takia.

"vieras"
[QUOTE="Niinpä";24893253]Ja sulle on ilmeisesti tärkeintä, että sun kullannuput saavat tehdä mitä tahansa? Lastenkin täytyy oppia, että toisten (ja omaa) omaisuutta on varottava vahingoittamasta. Mut sun vastuullahan se homma oli ja lasten silkka vahinko.

Naapurin kielenkäyttö sen sijaan ei ollut asiallista siinä, että ruvetaan rahalla leveilemään ja koulutustasolla vihjailemaan.

Tiedätkö oikeasti muuten, mitä tuollaisten vahinkojen maksaminen maksaa? Mä tiedän, kun mun mies, jolla on BMW, on tarkkaan sen kertonut ja pitää huolen siitä, ettei se kolhiinnu ja vahingoitu silkan huolimattomuuden takia.[/QUOTE]

Itsekin olisin kyllä huutanut lapsilleni tuossa tilanteessa, olisi sitten tullut itku tai ei, sillä tuollaiset vahingot ei kertakaikkiaan naurata, vaikka kuinka saisi vakuutuksesta rahaa.

Meillä oli naapuri, jonka asenne oli 'ei se mitään, vakuutus korvaa', aina kun hänen lapsensa jotain rikkoivat. Ja se asenne ei pitkälle kanna.

Minun melkein 8 v ja melkein 6 v lapsillani ei ole todellakaan lupaa heittää kiviä tai keppejä tai muutakaan autojen lähellä. Ei. Sellaisia leikkejä leikitään metsässä, pellolla, tms missä ei ole lähistöllä autoja, talojen ikkunoita, tai muutakaan särkyvää.

Niin ja voitte uskoa että karjuisin kovemmin kuin yksikään naapuri ikinä pystyisi, jos lapset paiskoisivat kivenmurikan autoa päin. Mersu, Lada, ei väliä. Tahallinen teko tai vahinko, ei väliä, kiellettyä se kuitenkin on.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä