En oo älykäs, mutta oon silti pärjänny aika hyvin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miranda"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
lukiossa parjaaminen ei ole yhta kuin alykas aina, ja jos ei parjaa hyvin lukiossa ei tarkoita ettei ole alykas. Alykas voi olla monella tapaa, ja usein riittaa etta on alykas yhdella osa-alueella ja ahkera. Tiedan monia alykkaita henkiloita jotka eivat ole parjanneet elamassaan, joskus syyna etta jos on hyva monella alueella ei ole osannut paattaa mita haluaa tehda elamallaan. Ilman motivaatiota alykkaatkaan ei parjaa lukion jalkeen.

[QUOTE="ap";24592985]Joo. Tälläkin tyypillä on kuulemma adhd. Kumma ettei koulussa haitannu kauheesti. Eiköhän ne läksyt joko tee tai sitten ei tee. Ja kummasti jakso sit kirjotuksissa keskittyy. Että tais olla semmonen adhd. Että oli aina välillä adhd...

Mun mielestä tää adhd on kyl semmonen juttu jota tungetaan joka paikkaan. Poikani on koulussa ja sielläkin kaikki pojat jokka ei pärjää tai on villejä on adhditä... just joo. Eiks enää oo semmosia sanoja kuin laiskuus, huolimattomuus, välimpitämättömyys, huono kasvatus jne. jne.,

Ei. Kun niin ei saa sanoa.[/QUOTE]

Apua ap!! Tajuatko sä ollenkaan mitä sä puhut? Voi hyvä luoja sentään...sä olet ihan kauhea, anteeksi vaan...ja siis todella tyhmä...

Juuri ap:n kaltaisten juttujen takia hän on minusta wt jos joku ryhmä sellaiseksi pitää määritellä. Kulkevat omahyväisinä, mutta täysin sokeina läpi elämän. Tämä on sitä unessa olemista mistä esimerkiksi puhuttiin viime kertaisessa Voimala-ohjelmassa.

Mä olen myös älykäs, jos voi älykkääksi kehua, kun on suorittanut lukion L:n arvosanoin sekä yliopistotutkinnon tavoiteajassa hyvin arvosanoin, näkemättä sen eteen ihmeemmin vaivaa. Harmi vaan, että mua ei kiinnostaneet työt, joissa tehdään paljon rahaa, on pitkät päivät ja uhrataan perhe-elämä työn alttarille. Jäin ns. "paskaduuniin", tienaan sen pari tonnia kuussa ja vietän mukavaa elämää miehen ja muksun kanssa. Paskat tutkinnoista sanon minä, kunhan on itse tyytyväinen! En kaipaa ap:n kuvailemaa menestystä enkä mammonaa, vaan kohtuullisen toimeentulon, mukavan työn ja aikaa perheen kanssa. En halua rakentaa uraa pääkaupunkiseudulla vaan pysyä lähellä lähisukua ja perhettä kotipaikkakunnallani, missä työmahdollisuudet ovat rajatut.

Mutta no. Yhdyn jonkun edellisellä sivulla kirjoittaneen mielipiteeseen, että yleensä elämässä menestyvät aineellisesti mitattuna parhaiten juuri ne keskinkertaisuudet (tai miksei älykkäätkin), jotka jaksavat puurtaa. Mutta se puurtaminen vaan lakkaa kiinnostamasta, jos ei näe mitään iloa siitä aiheutuvan - jos siis ei näe rahalla ja aineellisella hyvinvoinnilla itseisarvoa tietyn pisteen jälkeen. Mulla se raja näköjään kulkee n. 2000 euron bruttotuloissa (ja myönnettäköön, että mies tienaa vähän paremmin, muttei hänkään missään loistotyössä vaan samanlainen tyyppi kuin minäkin, ap:n mielestä alisuoriutuja ja ilmeisesti luuseri). ;)

[QUOTE="vieras";24593112]Näin on. Ehkä siksi on monen vaikea ymmärtää, mikä adhd on, koska se ilmenee niin monella eri tavalla.[/QUOTE]

Ja se onkin minusta niin käsittämätöntä! Ihmisten tuntuu olevan nykyisin vaikea ymmärtää enää yhtään mitään. Eihän itse tarvitse enää ajatella lainkaan kun sen hoitaa puolestasi media, navigaattori, ajotietokone jne. Kaiken voi ostaa valmiina. Kaukana on ne ajat kun moni osasi vielä tehdä vaatteensa itse, nyt kun ei osata enää edes ommella irronnutta nappia. Miten sitä siis ymmärtäisi asioita vieläkin syvemmin. Ei voi kauhalla ammentaa kun on lusikalla annettu, ei.

Good for you ap! Ihan vilpittömästi, on varmasti hienoa et on pärjänny, saanu hyvän duunin jne, ja kyllä siitä oikeasti saa olla iloinen et kova työ tuottaa hedelmää!

Mä oon sitä sorttia joka ei lukiossa tehny paljoa mitään, kirjoituksiin en lukenu ja arvosanoista paras oli silti E.
Yliopistossa luin maisterin reilusti alle tavoiteajan. Mutta ei musta silti ole tullut menestyvää uraohjusta, vaan letkeän lötkeä kotiäiti, mies on normaalipakkaisessa duunissa ja me ollaan tähän oikein tyytyväisiä.

Allekirjoitan jonkun jo aiemmin sanoneen asian, et ne puurtajat harvoin kyseenalaistaa mitään systeemissä, mä sen sijaan kävin todella mielenkiintoisia keskusteluja yliopistojärjestelmän heikkouksista ja järjettömyyksistä proffien kanssa, mielenkintoista ja avartavaa aikaa, mutta aika paljon siellä on tosi turhia juttuja, jotka piti vaan tehdä silti.
Mä väänsin ne sinnepäin, ymmärrän et joku huippuälykäs (mitä itse en siis ole)turhautuu ja jättää sikseen, on ne niin älyttömiä juttuja osa.
Eli ap, iloitse omista saavutuksistasi mutta älä leimaa niitä jotka toimivat toisin!

Jäin ns. "paskaduuniin", tienaan sen pari tonnia kuussa ja vietän mukavaa elämää miehen ja muksun kanssa. Paskat tutkinnoista sanon minä, kunhan on itse tyytyväinen! En kaipaa ap:n kuvailemaa menestystä enkä mammonaa, vaan kohtuullisen toimeentulon, mukavan työn ja aikaa perheen kanssa. En halua rakentaa uraa pääkaupunkiseudulla vaan pysyä lähellä lähisukua ja perhettä kotipaikkakunnallani, missä työmahdollisuudet ovat rajatut.

Tämä on mielestäni oikea asenne, mutta kuten sanoin, jokainen valitsee tiensä itse.

[QUOTE="vieras";24593240]
Eli ap, iloitse omista saavutuksistasi mutta älä leimaa niitä jotka toimivat toisin![/QUOTE]

Juuri näin!

Sitäpaitsi L reaalista ja matikasta ei tarkoita välttämättä edes älykkyyttä. Iso kiinnostunut asiaan riittää. Mistä tiedät, ettei poika lukenut vaikka paljon historiaa oma-aloitteisesti ja sitä kautta sai reaalin L:n. Hyvä osaaminen matikassa ei sinänsä ole älykkyyttä.

Ap:lle toivoisin sellaista ymmärrystä, että kaikille tärkeintä ei ole raha ja ura. Kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia eivätkä halua samoja asioita, mutta se ei tee heistä yhtään sen huonompia. Maailmassa tarvitaan yhtä lailla roskakuskeja ja lääkäreitä.

[QUOTE="niin";24593393]Juuri näin!

Sitäpaitsi L reaalista ja matikasta ei tarkoita välttämättä edes älykkyyttä. Iso kiinnostunut asiaan riittää. Mistä tiedät, ettei poika lukenut vaikka paljon historiaa oma-aloitteisesti ja sitä kautta sai reaalin L:n. Hyvä osaaminen matikassa ei sinänsä ole älykkyyttä.

Ap:lle toivoisin sellaista ymmärrystä, että kaikille tärkeintä ei ole raha ja ura. Kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia eivätkä halua samoja asioita, mutta se ei tee heistä yhtään sen huonompia. Maailmassa tarvitaan yhtä lailla roskakuskeja ja lääkäreitä.[/QUOTE]

Poika kirjoitti reaalin ällän lähinnä fysiikalla. Ja mun mielestä usein matikan tajuuminen ja älykkyys ainakin hiukan liittyy toisiinsa. Ainakin silleen, että en mä heti alkais sanomaan että jos kirjoittaa ällä matikasta, että ooppas sinä tyhmä kun niin kirjotit...

Ja oli se poika historiassakin ihan hyvä, kun se kiinnosti... Tai se oli oikeastaan aika monessa asiassa hyvä, jos vaan kiinnosti. Ilmeisesti ei vaan kiinnostanu.

Ja ei ookkaan raha ja ura tärkeintä, mutta on se ny noloo jos on tosiälykäs ja rupee roskakuskiks. Mee ny oikeesti juttelee niille roskakuskeille, onko siellä montakin älykästä... huh huh.

Ja pakko sanoo viel se, että aika moni joka löpisee, ettei "raha ja ura" oo tärkeitä, on alottanut asioden selittämisen parhain päin jo lapsena. Kun ei pärjää, ni sit sanotaan, ettei ees kiinnosta. Aika tyypillistä lapselle ja joillekkin aikuisille jää se päälle.

Mäkun en lapsena pärjännyt, yritin enempi tai keksin jotain muuta missä pärjäisin. Sain oppia, että ankara työ on se tie menestykseen. Ei selittely.

Kummasti ei oo raha monille tärkee, mutta sitten ollaan aina lottoomassa sun muuta...

Sä olet oivaltanut sen, että elämässä pärjää töitä tekemällä. Ei sillä pään sisällöllä mitään tee, ellei sitä osaa käyttää. Etkä sinäkään nyt ihan mikään tyhjäpää ole, kun korkeakoulututkinnon olet tehnyt...
Ei ne lukiossa laiskat pojat, jotka ei oo koskaan mitään menestyksensä eteen joutuneet tekemään, menesty muussa elämässä, elleivät ala niitä töitä jossain vaiheessa tekemään.

[QUOTE="ap";24593902]Ja pakko sanoo viel se, että aika moni joka löpisee, ettei "raha ja ura" oo tärkeitä, on alottanut asioden selittämisen parhain päin jo lapsena. Kun ei pärjää, ni sit sanotaan, ettei ees kiinnosta. Aika tyypillistä lapselle ja joillekkin aikuisille jää se päälle.

Mäkun en lapsena pärjännyt, yritin enempi tai keksin jotain muuta missä pärjäisin. Sain oppia, että ankara työ on se tie menestykseen. Ei selittely.

Kummasti ei oo raha monille tärkee, mutta sitten ollaan aina lottoomassa sun muuta...[/QUOTE]

Ei mua ainakaan raha tai ura ole kiinnostanut pätkääkään, ole kiinnostanut ikinä, vaikka oon lapsesta asti ollut hyvä koulussa juuri vaivaa sen eteen näkemättä. Oon haaveillut aina ensisijaisesti saavani paljon lapsia nuorena. Oikeastaan koko ikäni olen odottanut että löytäisin miehen, jonka kanssa tätä haavetta toteuttaa. Sitä odotellessa tuli lusittua lukio läpi, ajankuluksi vietettyä yliopistollakin aikamonta vuotta loistavin arvosanoin ja nyt tehtyä töitä ilman sen kummempaa motivaatiota kuin tappaa aikaa, kun kaikki muutkin on päivät töissä. Enää en ole nuori, mut ei mulla ole sitä miestä tai lapsia vieläkään. Hyvä työpaikka sensijaan on, ja tilille sen sivussa päässyt kertymään ihan hitosti rahaa jolle en toistaiseksi ole keksinyt mitään käyttöä. Ehkä pistän ne sit hedelmöityshoitoihin ennenkuin täytän 40 ja vietän lopuilla piiiitkän äitiysloman, minkä elämässään paremmin onnistuneet tuppaavat tekemään miestensä rahoilla.

Lotonnut en ole ikinä. Deittinettien parisuhdelottoa tullut kokeiltua useita kertoja, mut ei oo sattunut jättipottia vielä mun kohdalle.

Älykkyys ei tuo mukanaan viisautta. Joillekin äly tarkoittaa vain sitä että näkee maailman mielettömyyden ja epäkohdat selkeämmin.

peesi! miten jollain nörtillä voi olla näin kauniita ajatuksia ihmisistä ja elämästä? olen positiivisesti yllättynyt sinusta :) en siis tarkoita nörttiyttä mitenkään negatiivisena juttuna, vaan ehkä olen stereotypioinut sellaisen henkilön vain tietynlaiseksi..

[QUOTE="ap";24593890]
Ja ei ookkaan raha ja ura tärkeintä, mutta on se ny noloo jos on tosiälykäs ja rupee roskakuskiks. Mee ny oikeesti juttelee niille roskakuskeille, onko siellä montakin älykästä... huh huh.[/QUOTE]

No ei mun mielestä ole noloa jos ihminen tykkää itse työstään ja on onnellinen valinnoistaan. Sä et ap oikeesti vaikuta kovinkaan onnelliselta ihmiselta.

Niin ja pitää vielä sanoa se ap, että itse olen suorittanut korkeakoulututkinnon (itseasisassa 2, jos AMK lasketaan myös sellaiseksi), kirjoitin 4 E:tä ja M:n ja C:n (laaja matikka). Siltikin valitsin (huom valitsin) alaksi sellaisen, jolla ei kovin korkeisiin tienesteihin pääse, koska se kiinnosti minua. Eli olen siis biologi ja ala kiinnostaa minua yhä, ehkäpä jopa väitöskirjaan asti. Minulla on aina ollut hyvä muisti ja olen pärjännyt vähällä lukemisella. Siltikin ne elämänarvot ovat minulla toisaalla. Perhe on ehdottomasti tärkein ja jos elämäntilanne sen vaatisi, niin menisin töihin vaikka siksi roskakuskiksi, oli se mielestäsi kuinka noloa tahansa.

Enkä tarkoittanut, että L:n matikasta kirjoittanut ihminen on tyhmä vaan, että sellainen ei välttämättä ole älykäs. Niinkuin nyt tuo poikakin, hänellä on selvästi paljon matemaattista lahjakkuutta, mutta onko se automaattisesti sama asia kuin älykkyys, ei minusta.

[QUOTE="Ap";24592394]Jaa, tuo poika tuskin on kauheen tyytyväinen kun on alkanu ryyppäämään ja ilmeisesti vetämään huumeitakin. Mitäs järkee sitä on ees lukioon tulla ja sitten mennä yliopistoon jos ei ees haluu mitään. Samaan (paskaduunit ja ryypiskely) ois pystynyt ihan ilman koulujaki.[/QUOTE]

No jos poika ryyppää, niin eiköhän siinä ole kyse jostain muusta kuin älykkyydestä?! Haloo! Eikö älykkäiden ihmisten elämässä tule vastoinkäymisiä tai psyyke voi pettää? Taas jankataan ihan asian vierestä.

[QUOTE="ap";24593890]Poika kirjoitti reaalin ällän lähinnä fysiikalla. Ja mun mielestä usein matikan tajuuminen ja älykkyys ainakin hiukan liittyy toisiinsa. Ainakin silleen, että en mä heti alkais sanomaan että jos kirjoittaa ällä matikasta, että ooppas sinä tyhmä kun niin kirjotit...

Ja oli se poika historiassakin ihan hyvä, kun se kiinnosti... Tai se oli oikeastaan aika monessa asiassa hyvä, jos vaan kiinnosti. Ilmeisesti ei vaan kiinnostanu.

Ja ei ookkaan raha ja ura tärkeintä, mutta on se ny noloo jos on tosiälykäs ja rupee roskakuskiks. Mee ny oikeesti juttelee niille roskakuskeille, onko siellä montakin älykästä... huh huh.[/QUOTE]

Ei hyvää päivää. No et kyllä ole edes kohtuullisella älykkyydellä varustettu, koska edes normaalit fiksut ihmiset eivät mollaa koko ammattiryhmää idiooteiksi (myönnän, tämä vain minun tulkintani sinun kirjoituksestasi). Oletkos monenkin roskakuskin kanssa jutellut lähiaikoina tahi tiedätkö, mitä he tienaavat? Ei ole duunariksi mikään paska liksa, nimittäin... Ja ainakin täällä meidän pikkupaikkakunnalla ovat järkeviä ja symppiksiä tyyppejä, ne jotka tunnen. Tulis mieleenkään kirjoittaa tuolla lailla kuin sinä, voi elämä. Nolottaa sinun puolestasi. :(

Ja joo, en lottoa. Kaikille kun raha ei ole kaikki kaikessa. Tietysti siihen pisteeseen asti on, että on oma kiva koti, rahaa ruokaan ja vaatteisiin sekä muuhun tarvittavaan, ilman että täytyy pihistellä. Mutta sen enempää en sitä himoitse. Tämä sinulle sivistykseksi, tällakin lailla erilaisia ihmisiä löytyy.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
[QUOTE="ap";24593890]Poika kirjoitti reaalin ällän lähinnä fysiikalla. Ja mun mielestä usein matikan tajuuminen ja älykkyys ainakin hiukan liittyy toisiinsa. Ainakin silleen, että en mä heti alkais sanomaan että jos kirjoittaa ällä matikasta, että ooppas sinä tyhmä kun niin kirjotit...

Tuo viimeisin kirjoittamasi kappale kyllä kertoo kaiken olennaisen SINUSTA! Ja ei, en selitä tarkemmin, jos et itse älyä, niin...

Ei hyvää päivää. No et kyllä ole edes kohtuullisella älykkyydellä varustettu, koska edes normaalit fiksut ihmiset eivät mollaa koko ammattiryhmää idiooteiksi (myönnän, tämä vain minun tulkintani sinun kirjoituksestasi). Oletkos monenkin roskakuskin kanssa jutellut lähiaikoina tahi tiedätkö, mitä he tienaavat? Ei ole duunariksi mikään paska liksa, nimittäin... Ja ainakin täällä meidän pikkupaikkakunnalla ovat järkeviä ja symppiksiä tyyppejä, ne jotka tunnen. Tulis mieleenkään kirjoittaa tuolla lailla kuin sinä, voi elämä. Nolottaa sinun puolestasi. :(

Ja joo, en lottoa. Kaikille kun raha ei ole kaikki kaikessa. Tietysti siihen pisteeseen asti on, että on oma kiva koti, rahaa ruokaan ja vaatteisiin sekä muuhun tarvittavaan, ilman että täytyy pihistellä. Mutta sen enempää en sitä himoitse. Tämä sinulle sivistykseksi, tällakin lailla erilaisia ihmisiä löytyy.

peesi =)

[QUOTE="ap";24593902]Ja pakko sanoo viel se, että aika moni joka löpisee, ettei "raha ja ura" oo tärkeitä, on alottanut asioden selittämisen parhain päin jo lapsena. Kun ei pärjää, ni sit sanotaan, ettei ees kiinnosta. Aika tyypillistä lapselle ja joillekkin aikuisille jää se päälle.

Kummasti ei oo raha monille tärkee, mutta sitten ollaan aina lottoomassa sun muuta...[/QUOTE]

Mä olen kaiketi ihan älykäs. Lukiossa sain n. 8,5 keskiarvon ja kirjoituksissa arvosanaa M, yhden E:n ja yhden C:n. Tämä aika hyvin kaiketi, kun en ollut lukiossa oikeastaan ikinä paikalla ja lukulomalla en avannut yhtään kirjaa. Ammattikorkeakoulun suoritin lukematta yhtään kirjaa ihan hyvillä arvosanoilla. En tiedä miksi (ehkä siksi, että opiskelu on niin helppoa), mutta en ole ikinä saanut itseäni motivoitumaan opiskelusta niin että olisin panostanut siihen.

Töissä onkin eri juttu. Valitsin alan, josta pidän, ja olen työssäni hyvä ja motivoitunut. Pääsin johtaja-asemaan jo 26-vuotiaana ja ura on edennyt sen jälkeen ulkopuolisen mielestä upeasti. Itse olen nyt pienen lapsen äitinä alkanut miettiä, että taidan hakeutua johonkin perusduuniin töihin palatessani. Miksi? No siksi, että elämä on muualla kuin töissä ja en halua enää lapsen kanssa sitä ettäkännykkä alkaa soida 7.00. aamulla ja piippailee iltaysiin. Tämä on parasta elämää, ja työ sen mahdollistaja.

Ehkä joku sanoo, että aion heittää urani hukkaan, mutta itse en koe niin. Elämä ei tapahdu töissä (ainakaan minulle), ja pääasia on että kokee itsensä onnelliseksi.

Hyvä, että olet jaksanut puurtaa. Älä kuitenkaan arvostele muita erilaisten valintojen takia!

:O
Sinä ap meinaat sitten vielä oikein ruveta tuolle kyseiselle henkilölle veetuilemaan (mainitsemalla hänen vanhoista puheistaan) luokkakokouksessa, mikäli hän sinne saapuu? Onko sulla paljonkin hampaankolossa häntä vastaan? Mua suoraan sanottuna :ashamed: sun puolestasi.

[QUOTE="ap";24592677]Joten on ok heittää lahjat romukoppaan, keskeyttää koulut ja alkaa vetämään viinaa ?[/QUOTE]

Tiedätkö tämän ihmisen kaikki elämäntapahtumat ja taustat, jotka tähän tilanteeseen on vieneet?
Hienoa, että itse pärjäät. Kaikki ei pärjää yrityksestä huolimatta ja joskus jotkut ei vaan halua edes yrittää. Joskus elämä tekee tepposia.

Tunnen yhden kaltaisesi ihmisen. Kovasti tekee duunia (usein jopa turhaa) ja on heikoilla älynlahjoilla ja vaatimattomalla taustalla pärjännyt ihan kivasti. Välillä pitää kovaa numeroa juuri näistä asioista ja esim korkeakoulutusta (jota hänellä ei ole) väheksyy ja parjaa. Luulee, että jos joku tulee ehjästä kodista, hän on saanut kaiken eteensä kultalautasella eikä ole joutunut tekemään mitään koskaan eikä mistään kärsimään. Luulee, että kaikki on aina vain omasta työstä kiinni (olkoonkin, että usein toki on). Ymmärrän, että hän haluaa nostaa omaa häntäänsä, kun on pärjännyt, ja se on hieno juttu ja oikeutettua. Mutta kaikilla meillä on omat ristimme. Mitä vain voi sattua. Ei oikeasti voi tietää aina kaikkea. Toinen ystäväni ihmettelee suureen ääneen, miksei kaikki mene naimisiin, tee lapsia ja asu omakotitalossa. Ihan oikeasti.

Tärkeintä on, että on itse tyytyväinen omaan elämäänsä. Joskus voi tuntua hullulta, että joku valitsee toisin tai ajautuu hyvästä alusta ihan muuhun, mutta sellaista se elämä on. Ei kannata tuomita.

Yhteistyössä